an
door annanna Jan 3, 2013 om 14:50
Geldzaken & recht

Postnl pakket niet ontvangen maar volgens hen wel bezorgd en er is getekend met valse handtekening

Hi Allemaal,

Ik had een tas besteld online bij een bekende dure winkel. De aankoop betaald en de track en tracé code ontvangen. De dag van ontvangst was ik zelf aan het werk en kon ik thuis het pakket dus niet in ontvangst nemen. Op de track en trace zag ik dat het pakket wel afgeleverd was. Vreemd aanvezien er een persoonlijke handtekening voor nodig zou zijn. Thuisgekomen geen afleverbriefje oid te vinden. Buren weten ook van niets. Nogmaals online gecheckt en daar staat dat het toch echt bij mij persoonlijk op het juiste adres afgeleverd zou zijn. Dit is dus onmogelijk aangezien ik niet thuis was. De ergste schrik kwam toen ik de handtekening bekeen; iemand heeft getekend met een deel van mijn achternaam en dus getracht mijn handtekening te vervalsen!

Na respons van PostNl claimt de postbode het toch echt op het juiste adres te hebben afgeleverd. De webshop stelt nu een onderzoek in.

Wat kan ik hier zelf aan doen? Iemand tips?

51419 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2013 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er getekend moet worden voor ontvangst, mag het sowieso niet elders, dus bij de buren of zo, afgegeven worden.

Maar wat u er verder aan zou kunnen doen, kan ik u niet zeggen. Misschien in de gaten houden of uw postbode met een mooie nieuwe tas loopt.

zwemmer
door zwemmer - Jan 3, 2013 om 15:21
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hier kun je je niet tegen indekken. Overal kom je mensen tegen die meer profijt uit hun baan willen trekken dan eigenlijk verdiend is. Hier ben je slachtoffer van de onoprechtheid van een postemployé. Daar kan de post zelf ook niet niets aan veranderen. Het gebeurt in alle organisaties waar een en ander moeilijk te traceren is.

Zwemmer

sk
door skyjack - Jan 3, 2013 om 16:04
121 Antwoorden / 0 Vragen

Formeel is dit het probleem van de winkel. Deze hebben nog niet aan jou geleverd en moeten dus of een nieuwe tas sturen of je je geld teruggeven. De winkel is namelijk verantwoordelijk voor het pakket tot jij het in handen hebt, en dat is nou net niet gebeurd. Dat is ook de reden dat alleen de verzender kan reclameren bij postnl.

Ik zou de winkel verzoeken een nieuwe tas te sturen of het geld terug te storten. Het is formeel neit jouw probleem dat het niet is aangekomen.

gompy2
door gompy2 - Jan 3, 2013 om 16:38
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwemmer schreef op donderdag 3 jan 2013, 15:21]Hier kun je je niet tegen indekken. Overal kom je mensen tegen die meer profijt uit hun baan willen trekken dan eigenlijk verdiend is. Hier ben je slachtoffer van de onoprechtheid van een postemployé. Daar kan de post zelf ook niet niets aan veranderen. Het gebeurt in alle organisaties waar een en ander moeilijk te traceren is.
Zwemmer
Ben ik met je eens Zwemmer, maar dit soort zaken worden steeds meer schering en inslag, en niet alleen bij Post.nl.
Door oorzaak van die ellende weten we allemaal wel.

Wat voor annanna, en iedereen die iets online besteld, een kleiner risico zou kunnen zijn, is het niet aan huis laten bezorgen maar bij een Postkantoor of Businesspoint of ander afhaalpunt.
Dat sluit alweer een extra risico uit.
Men moet vaak even een klein beetje meer moeite doen, maar is volgens mij toch met minder risico als door iemand aan huis laten bezorgen.
Citaat:
Zelf aangeven waar u uw bestelling wilt afhalen
Steeds meer webwinkels maken gebruik de service waarbij u zelf aan kunt geven waar uw pakket wordt afgeleverd. U kunt kiezen voor uw thuisadres of u kunt uw pakket direct laten bezorgen bij een van de meer dan 2.000 PostNL Postkantoren in Nederland. Bijvoorbeeld bij de supermarkt of de tabakszaak op de hoek, op een dag en een tijd dat het u uitkomt. Uw bestelling ophalen is op die manier makkelijk te combineren met uw dagelijkse boodschappen en u profiteert van de ruime openingstijden. Het zal niet meer voorkomen dat u bij thuiskomst een niet-thuis-bericht aantreft. U heeft vanaf de dag van bezorging 3 weken de tijd om het pakket zelf op te halen.

Hier te lezen -> Post.nl
Bij alle andere bezorgdiensten is die mogelijkheid ook aanwezig.

@annanna,
Het vervalsen van je handtekening is valsheid in geschrifte, misschien dat de politie daar iets mee doet? (not)

jo
door johnmarie - Jan 4, 2013 om 12:42
25 Antwoorden / 4 Vragen

Als de postbode zo zeker is dat het postpakket afgeleverd en ondertekend is, dan zal hij ook wel weten en kunnen nagaan wie dat ondertekend heeft. tenminste de postbod hierbij ons weet verdomd goed wie wat ondertend. Vervolgens zou u kunnen navragen wie die postbezorger is en hem evt hierop aanspreken en hem duidelijk maken dat u aangiften gaat doen bij de politie van verduistering dan wel diefstal met valsheid in geschriften en het de Politie verder laten uitzoeken.
Hier moet men dan wel de Politie achter de veren gaan zitten want die doen ook liever niets dan wel wat.

zo
door zoeker - Jan 4, 2013 om 12:46
78 Antwoorden / 3 Vragen

@annanna. Dit is een zaak die je voor moet leggen bij de winkel waar je je aankoop hebt gedaan.
Ook ik heb rond de kerst een aantal dingen via het web gekocht en 2x is er een fout gemaakt bij Postnl en 1x bij Selektvracht.
Beide organisaties gaven via Track & Trace aan dat pakketten bij mij waren afgeleverd, maar ik had niks ontvangen. Selektvracht gaf zelfs in 1e instantie aan dat er "niemand thuis was", terwijl ik hier bewust de hele dag zat te wachten op mijn pakket.
Eerder vorig jaar heeft Selektvracht zelfs een pakket in een andere straat op hetzelfde huisnummer afgeleverd. De bewoonster heeft toen veel moeite gedaan om mijn telefoonnr te achterhalen en ik heb het toen zelf opgehaald.

Conclusie: er zijn meer bedrijven die van iets simpels als een pakket afleveren een zooitje maken.

Maar: ik heb in alle gevallen niet met de bezorgdienst gecommuniceerd, maar met de winkel zelf.
En in alle gevallen heb ik een nieuw pakket ontvangen (hulde voor oa Wehkamp en Douglas.nl). Zij hebben nl een contract met de bezorgdiensten en mogen het van mij lekker zelf uitzoeken. Ze weten echt wel hoeveel fouten Postnl en Selektvracht maken, maar nemen die foutmarge op de koop toe.
Ik heb er nooit problemen mee gehad, behalve dat mijn kerstkadootjes van Douglas erg laat waren.. :(

Ik raad je dus aan om contact op te nemen met de winkel.
Succes!

jo
door jorisw - Jan 4, 2013 om 15:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op donderdag 3 jan 2013, 16:38]
Ben ik met je eens Zwemmer, maar dit soort zaken worden steeds meer schering en inslag, en niet alleen bij Post.nl.
Door oorzaak van die ellende weten we allemaal wel.

Ik niet hoor. Vertel eens wat de oorzaak is.

ag
door agapon - Jan 4, 2013 om 15:18
115 Antwoorden / 0 Vragen

zondermeer aangifte doen wegens verduistering en vervalsing handtekening.
.
ten tweede als U niet thuis bent geweest zullen anderen dit kunnen bevestigen - getuigeverklaringen opsturen naar het Post.nl met de tijdstippen waarop U niet thuis bent geweest.

Zij kunnen intern dan nagaa waar en wanneer de postbode op de rit was.

Ten derde inderdaad als U niets doet is het aan hun te bewijzen dat dit artikelen bij U is afgegeven immers de juiste handtekening staat er niet op.

Posterijen dienen dit zelf uit te zoeken en is haar verantwoording en niet de Uwe.

gompy2
door gompy2 - Jan 4, 2013 om 15:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 4 jan 2013, 15:15]
Ik niet hoor. Vertel eens wat de oorzaak is.Moet ik dat jou vertellen?
Daar is toch geen beginnen aan joh, dat wordt een gebed zonder eind.

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2013 om 15:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@agapon

Hoezo kunnen anderen bevestigen dat Ts niet thuis was? Teveel detectives gekeken?

ro
door roelfien 65 - Jan 4, 2013 om 18:27
29 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij moet je je ID kaart laten zien voor dat de postbode iets af levert.

diumenge
door diumenge - Jan 4, 2013 om 18:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=roelfien 65 schreef op vrijdag 4 jan 2013, 18:27]Volgens mij moet je je ID kaart laten zien voor dat de postbode iets af levert.
Nee hoor, iedereen die open doet mag tekenen. Dus als de postbode bij het verkeerde adres stond dan laat hij gewoon de persoon tekenen die aan de deur komt.

jo
door jorisw - Jan 4, 2013 om 22:02
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op vrijdag 4 jan 2013, 15:26][quote=jorisw schreef op vrijdag 4 jan 2013, 15:15]
Ik niet hoor. Vertel eens wat de oorzaak is.Moet ik dat jou vertellen?
Daar is toch geen beginnen aan joh, dat wordt een gebed zonder eind.

Jij begint met een rare stelling dat we allemaal wel weten hoe het komt. Dan wil ik wel eens weten van jou hoe jij denkt dat het komt.

li
door lia11063 - Jan 4, 2013 om 23:13
10 Antwoorden / 1 Vragen

Even een reactie voor Roelfien 65............Ik heb nog nooit mijn ID hoeven laten zien !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De postbode moet als hij / zij een pakketje afgeeft je ook een papier geven die je dan ook dus getekend moet hebben, want die zijn ze verplicht om af te geven.en hun houden ook een kopie. Dus bij de POSTNL moet dan dus ook daar een kopie van zijn. Laat ze daarmee maar bewijzen dat het is afgegeven. Laat POSTNL maar bewijzen dat het goed is afgeleverd.

li
door lia11063 - Jan 4, 2013 om 23:18
10 Antwoorden / 1 Vragen

Post NL staat er bekend om, dat er door personeel gestolen wordt. ALS dat ontdekt wordt krijgen de medewerkers op staande voet ontslag. Er worden niet voor niets mensen ontslagen omdat ze vinden dat ze te weinig verdienen. Dat kan je overal en nergens lezen en horen.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 5, 2013 om 03:33
468 Antwoorden / 16 Vragen

Tja...als er meer klachten over de bezorging met vermeende handtekening komen en wel name over deze postbezorger o.i.d. dan zou zijdens de PostNL of ander een diepgaand onderzoek gaan instellen naar het handelen van deze postbezorger. Misschien is deze postbezorger (één van) 'de rotte appel(s) in de mand'!

ke
door kevinmanon - Jan 5, 2013 om 18:08
18 Antwoorden / 2 Vragen

Als je bij een webwinkel hebt besteld weet je dat het per post verzonden wordt, meestal staat er bij de algemene voorwaarden dat de webwinkel niet verantwoordelijk is ( je moet aanvinken dat het gelezen is),voor het zoekraken van een postpakket verzonden met postNL, bij PostNL hoef je niet te tekenen bij ontvangst, dus kun je altijd zeggen dat je het niet ontvangen hebt, de webwinkel is dus niet verantwoordelijk voor het zoekraken van de artikelen, verzenden per aangetekend zou dan een optie zijn, in tegenstelling tot wat er beweerd wordt door skyjack is de webwinkel verantwoordelijk tot dat het afgegeven is bij het postkantoor/agentschap, er wordt niet voor niets een bewijs afgegeven en je betaalt er goed geld voor, dus de PostNL kan daarna aan het werk met alle risico's
dat het niet goed gaat, dus daarna bij PostNLeen klacht indienen.

zoekster
door zoekster - Jan 5, 2013 om 18:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@kevinmanon, wat een onzin loop jij hier te verkondigen.

Risico van het artikel (de zaak) ligt bij de verkoper totdat het artikel is bezorgd bij de koper, dat is in de wet vastgelegd. Gelukkig maar, anders stuurt een foute verkoper het artikel niet eens meer op.

Burgerwetb 7 art 11

Indien bij een consumentenkoop de zaak bij de koper wordt bezorgd door de verkoper of een door deze aangewezen vervoerder, is de zaak pas voor risico van de koper van de bezorging af, zelfs al was zij reeds eerder afgeleverd in de zin van artikel 9.

Algemene voorwaarden kunnen de wet nooit overstemmen. De webwinkel is in dit geval de klos. Die algemene voorwaarden waar jij het over hebt, ben ik overigens nog nooit tegengekomen bij webwinkels waar ik heb besteld, maar misschien bestel jij bij dubieuze webwinkels.