langlief
door langlief Dec 12, 2012 om 12:27
Geldzaken & recht

Premieheffing AOW

Over inkomen betaalt iedereen jonger dan 65 jaar AOW-premie.
Wordt ook die leeftijdgrens aangepast aan de nieuwe tijdstippen waarop de AOW-uitkering ingaat?

405 7 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Dec 12, 2012 om 12:56
1525 Antwoorden / 51 Vragen

De doelstelling van het ophogen van de AOW leeftijd is in ieder geval:
1. Minder uitkering
2. Meer premiebetalers

Dus lijkt me van wel ja. Nu nog op zoek naar de wettelijke grondslag.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2012 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aow-premie betaalt u op dit moment nog tot u 65 wordt. Omdat de leeftijd waarop men voor het eerst een aow-uitkering ontvangt vanaf volgend jaar hoger wordt, loopt ook de tijd dat men aow-premie betaalt langer door. In de regelingen (artikel 10 Wet financiering Sociale Verzekeringen bijvoorbeeld) wordt op dit moment 65 jaar dan ook vervangen door een zin als “de pensioengerechtigde leeftijd als bedoeld in de aow”.

Dus men gaat langer AOW premie betalen.

langlief
door langlief - Dec 12, 2012 om 13:13
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor deze antwoorden (met wetsverwijzing) . Ik vind het ook logisch dat dit gaat gebeuren, maar krijg bij de Belastingtelefoon geen duidelijk antwoord.
(Ik wordt volgend jaar december 65 jaar; in mijn voorlopige aanslag IB wordt gewag gemaakt van een lagere, aangepast premie%, maar dat kan niet kloppen met de -op handen zijnde- wetswijziging).
De Belastingtelefoon vind mij lastig als ik doorvraag.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2012 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al een voorlopige aanslag 2013 hebt gehad, ( wat vroeg?). In de oude regel zou u dus maximaal 31 dagen geen premie betalen, zal dus niet zo verschrikkelijk veel schelen. Want bijvoorbeeld de loonheffingskorting voor min 65 is weer hoger dan voor plus 65 en ook dat schuift op.

De nieuwe regels moeten ook nog in wetten worden gevat. Vandaar misschien de reactie van de belastingtelefoon.

langlief
door langlief - Dec 12, 2012 om 14:02
5 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger1 bedankt!
De voorl. aanslag krijg ik ivm aftrekbare kosten IB (oude "beschikking inspecteur").
n.a.v. Je opm. tav de loonheffingskorting heb ik mijn voorl aanslag er even bijgepakt. Die korting valt hoger uit!
De alg.korting bedraag voor een heel jaar € 2033,--. Voor 2013 -rekening houdend met de "oude" regels- is dat voor mij inderdaad gecorrigeerd in € 1921,--. Er is echter ook € 150,-- ouderenkorting toegekend. Samen dus € 2071,--!
Mijn beschikking valt (door de lagere premie AOW en de kortingen) zo'n € 500,-- (pjr) hoger uit!
Ik zal er maar rekening mee houden en dit geld reserveren voor de IB-aanslag in 2014..

Cookies
door Cookies - Dec 12, 2012 om 18:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik zal er maar rekening mee houden ........

Zeer verstandig, want de AOW-premie gaat echt mee met de leeftijd. Tijger heeft helemaal gelijk.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2012 om 18:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De algemene heffingskorting voor 65 min wordt in 2013 € 2.001 en niet € 2.033. Allerlei andere kortingen wijzigen ook. De € 150 is nieuw en hangt van de hoogte van uw inkomen af.

Toch maar wat reserveren dus.