li
door littlepony Jul 4, 2006 om 13:39
Geldzaken & recht

Prijsverhoging peuterspeelzaal

Vorige week kregen wij een brief dat onze dochter in september naar de peuterspeelzaal mag waar ze ingeschreven stond, de kosten waren €50,- per maand. Wij hebben getekend voor akkoord. Nu belde er zojuist iemand van de peuterspeelzaal met de mededeling dat de kosten vanaf september €60,- per maand gaan bedragen, een prijsstijging van 20 % dus!

Kan dit zomaar? Moet een prijsstijging niet een tijd van te voren aangekondigd worden? En moet dat dan niet schriftelijk? Ik vind dit nogal ongewoon...

1756 16 Rapporteer

stacey
door stacey - Jul 4, 2006 om 14:15
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

In september begint het nieuwe schoolseizoen en dan worden alle prijsen maar weer eens verhoogd ;-(

Wel vreemd dat ze je dit niet eerder vermeld hebben dat er een prijsverhoging te verwachten was in september.

Ik denk dat de kosten van peuterspeelzaal ook nader bekeken worden nav het aantal aanmeldingen, moet wel rendabel zijn anders starten ze niet eens, er zijn er hier in de buurt al twee opgedoekt want het was niet rendabel genoeg.

Je hebt accoord getekend voor E50,- per maand en als je geen E60,- wilt/kunt betalen kun je de plaatsingsovereenkomst door deze onaangekondigde prijswijziging annuleren indien je dat wenst.

Succes,

stacey
door stacey - Jul 4, 2006 om 15:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb nog even rondgekeken naar prijzen ed bij peuterspeelzalen, er staat dat prijs inkomensafhankelijk is(door gemeente vastgestelde tabel).

( de peuterspeelzalen ontvangen subsidie) dus kunt je met vragen betreffende de prijsverhoging bij de gemeente terecht, zal in de begroting zijn opgenomen ook waarschijnlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2006 om 19:23
16894 Antwoorden / 202 Vragen

Je moet er maar verstand van hebben: U heeft een brief gekregen met de bevestiging dat uw dochter is ingeschreven voor € 50,00 per maand. dat geldt als een overeenkomst en alles wat daarna gebeurt is een eenzijdige afwijking van de overeenkomst en niet toegestaan dus, tenzij in de brief die u noemt kleine lettjes staan die een afwijking mogelijk maken. Staat dat niet in de brief resp. staat er niet in dat een verhoging per sept a.d.s nog niet bekend is, pech voor de peuterspeelzaal maar ze handelen in strijd met het overeenkomstenrecht als genoemd in boek 6 en 7 van het Burgerlijk Wetboek. Een overeenkomst dient te worden nageleefd tegen de overeengekomen prijs.

stacey
door stacey - Jul 5, 2006 om 11:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Kijk ook eens bij de algemene voorwaarden, bij de meeste staat dit;

......opvang kan de contractprijs aanpassen. Een prijsverhoging zal minimaal 2 maanden van tevoren worden aangekondigd voor het tijdstip van wijziging. -----------------

De termijn, dat je nu in juli de prijswijziging doorkrijgt voor september (zo`n 3 maanden) is dus netjes, misschien belde ze vooruit om het je mede te delen of om accoord te vragen en zul je eerdaags de schriftelijke contractaanpassing kunnen verwachten lijkt me.

Hun handelen zal volgens hun algemene voorwaarden zijn lijkt me,  je kunt je dus niet beroepen op prijsafspraak, maar je hebt wel het recht te annuleren nu als je hogere prijs niet kunt/wilt betalen.

b1
door b1b2m3 - Jul 7, 2006 om 13:49
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen verstand van peuterspeelzalen(ben al bijna 72 jaar), maar wat z.... men toch over een tientje per maand als daar je kind voor maar 60 euro per maand wordt bezig gehouden.

Als U het niet kan/wil betalen, blijf dan gewoon thuis en zet een lekker koppie thee voor Uw kind. Lekker goedkoop.

or
door orpheus - Jul 7, 2006 om 13:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u kunt doen is het contract opzeggen n.a.v. deze verhoging.

De keus is dan aan u;

- uw kind elders plaatsen

- uw kind zelf opvangen

Het siert ze trouwens wel dat ze netjes bellen en niet een onpersoonlijke brief sturen.

ye
door yellie - Jul 7, 2006 om 14:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

b1b2m3:

Ik vind dit een erg kortzichtig antwoord. Als u er geen verstand van heeft kunt u beter niet reageren.

50 euro per maand is al veel, is dit voor 2 dagdelen?

Dat kost bij ons 25 euro (gemeente in Brabant).

as
door astridtum - Jul 7, 2006 om 14:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon van bijna 2 jaar gaat al vanaf 18 maanden naar de creche bij ons in een buurthuis voor maar 1,20 euro per keer.Ga eens in jouw woonplaats opzoek naar een buurthuis, je houdt veel geld over en doen precies dezelfde dingen.

jm
door jmk - Jul 7, 2006 om 15:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ons was het vorig jaar 18 euro  met de zomervakantie is 19 euro geworden en verhogen ze het met in gaan van de zomervakantie naar 22 euro. ik vind het raar dat ze dat zo van het ene moment zeggen 50 euro en zo weer verhogen met 10 euro extra.

Als je naar de basisschool gaat betaal je veel minder en dat wordt door de gemeente betaald en de peuterspeelzaal is bij ons een stichting dus daar betaald de gemeente daar niet aan mee alleen als je neuwe spulletjes nodig bent kunt je aan de bel trekken.

bo
door bolbo - Jul 7, 2006 om 15:07
2 Antwoorden / 0 Vragen

   yellie !!!! wat een degenererende opmerking over 1b2bm3.het feit alleen al dat die persoon gebruikt maakt van een computer, bewijst hoe bij de tijd hij/zij  helemaal is !!!!!!! bovendien heeft hij/zij volkomen gelijk. niet zeiken !! je kunt niet alles hebben,maar verhogen mag ook niet zomaar.en nee- ik ben nog lang geen 72,  okay?.   gr,henny

aardbei
door aardbei - Jul 7, 2006 om 15:23
13 Antwoorden / 12 Vragen

Alles wordt duurder, het brood maar ook de zwemles. En zo ook de peuteropvang. Dat ten tijde van inschrijving de kosten e50 waren en dat die info is gegeven, prima. Maar ze geven nu bijtijds aan dat in het nieuwe schooljaar de tarieven omhoog gaan. Het is inderdaad een flinke stijging maar het is netjes doorgegeven. De keus is aan jou, voor zestig euro peuteropvang OF geen peuteropvang en evt een ander plekje elders zoeken..

De eerdergenoemde opmerking dat het inkomensafhankelijk is klopt niet altijd, dat scheelt per peuterspeelzaal en gemeente. Peuterspeelzalen krijgen over het algemeen subsidie; 'normale' peuteropvang is veel duurder..

aardbei
door aardbei - Jul 7, 2006 om 15:26
13 Antwoorden / 12 Vragen

Nog even over die basisschool: dat valt onder leerplicht en dus zullen/kunnen ze daar geen geld voor vragen (behalve dan een vrijwillige ouderbijdrage voor de leuke dingen).

Peuteropvang in welke vorm dan ook is vrije keus (vaak wel gesubsidieerd en met hulp van vrijwilligers). Net als bij een sportclub zul je daar dan ook echt voor moeten betalen!

ya
door yammie - Jul 7, 2006 om 16:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

bij ons op de peuterspeelzaal hebben we zoiets ook aan de hand gehad maar dan met een nog stevigere verhoging en we konden toen kiezen of die verhoging betalen of de speelzaal stopte, we hebben toen met de ouders gekeken voor een oplossing en die gevonden in een fusie met een plaatselijk kinderdag verblijf.

maar als antwoordt op de vraag of het mag JA het mag, en het hoeft niet schriftelijk want ook mondeling is het bindend. zo kan het ook gebeuren dat de vrije maand in de zomer ook gewoon doorbetaald moet worden de vaste lasten lopen ook door

gerardk
door gerardk - Jul 7, 2006 om 22:36
175 Antwoorden / 8 Vragen

Dit is natuurlijk spotgoedkoop, wij - 50+ers - hebben nooit die mogelijkheid gehad, kijk eens naar een andere oplossing zolals eventueel met buren en kennisen een oppas (o)ma bij thuis te organiseren dan weet je teminste wat het echt kost en wat de mogelijkheden zijn, tevens ook het voordeel dat je de kinderen niet weg hoeft te brengen en op hoeft te halen want daat gaat ook de nodige uurtjes in zitten

jv
door jvbockel - Jul 7, 2006 om 22:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is natuurlijk even slikken omdat je op een ander tarief rekende. Wat veel mensen echter niet weten en misschien verzacht dat de pijn, is dat wanneer het geen gesubsidieerde peuterspeelzaal is (en dus spotgoedkoop) maar hij is wel officieel geregistreerd je de een toeslag kunt aanvragen voor kinderopvang. Verdien je die 20% snel terug hoor. Overigens, wij betaalden voor 3 ochtenden 75 euro voor het geval je vergelijkingsprijzen zoekt.

fi
door fibrootje - Jul 8, 2006 om 19:08
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk zelf op een gesubsidieerde peuterspeelzaal en weet hoe moeilijk het is om rond te komen als je alleen maar de gemeentelijke subsidie en ouderbijdrages ontvangt. De grootste kostenpost voor onze peuterspeelzaal zijn de loonkosten, er werken 8 leidsters op 2 locaties, zij worden allemaal volgens de CAO Welzijn betaald. Wij werken niet met vrijwilligers, vullen een 'portret van uw kind' in als de peuter 3 jaar is en als hij/zij bijna 4 jaar is, wij hanteren het PeuterVolgSysteem van de cito-groep.......niet te vergelijken dus met opvang door een groepje moeders, oma's of buurthuisvrijwilligers, waar ik niet mee wil zeggen dat die vorm van opvang niet goed zou zijn!

Wij hebben al diverse prijsverhogingen meegemaakt, wij geven de ouders altijd de huidige ouderbijdrage door met de mededeling dat deze in de loop der tijd wel kan veranderen (momenteel voor 2 dagdelen €30,50 per maand). Ik vind een verhoging van €10 per maand in een keer trouwens wel erg veel moet ik zeggen.

Vind het trouwens wel een interessante discussie geworden hier.

Een met hart en ziel (hoofd)peuterleidster