ru
door ruzel Jun 29, 2016 om 10:22
Geldzaken & recht

Prive auto voor zakelijk gebruik

Wegens bezuiniging heeft mijn werkgever de bedrijfsauto’s verkocht. Ondanks dat ik een kantoorbaan heb en dus eigenlijk altijd op dezelfde locatie ben, moet ik toch ook geregeld naar allerlei industriegebieden voor vergaderingen bij de verschillende klanten. Ik word nu dus eigenlijk gedwongen dit met mijn privé auto te doen aangezien ik anders mijn werk niet goed kan uitvoeren. Ik ben niet direct geneigd om dit te weigeren, maar ben wel van mening dat mij dit niks mag kosten.

Ik krijg hiervoor effectief zo’n 25 cent per km op mijn rekening gestort en rijd met een klein en zuinige auto ik verwacht dan ook dat de kosten wel gedekt zullen zijn. Ik maak me echter zorgen wat er gebeurd indien ik een ongeluk zou hebben of wanneer mijn auto schade oploopt op bijvoorbeeld de parkeerplaats. Ik ben hier privé voor verzekerd, maar dat zou betekenen dat mijn schadevrije jaren worden aangetast en ik zelf eventueel de kosten heb voor een nieuwe auto terwijl ik deze schade niet zou hebben indien ik deze km’s niet had gemaakt. Dit zou ook betekenen dat ik wat dit betreft ook behoorlijk achteruit ga tov van de tijd dat er wel auto’s beschikbaar waren.

Naar mijn idee zijn deze kosten dan ook voor de werkgever. Ik heb deze vraag enkele maanden geleden aan hem gesteld, maar tot op heden krijg ik het antwoord dat ze dit aan het uitzoeken zijn. Ik weet dus tot op heden niet wat mijn rechten en plichten zijn.

Kan mijn werkgever van mij verlangen dat ik met mijn eigen auto rijd omdat hij wil bezuinigen? Voor wie zijn de kosten indien er tijdens deze reizen of tijdens het parkeren (veelal fabrieken of bouwterreinen en dus niet zonder risico) iets met mijn auto gebeurd? Moet mijn werkgever hiervoor verzekerd zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

24165 10 Rapporteer

brainless
door brainless - Jun 29, 2016 om 10:42
324 Antwoorden / 0 Vragen

De werkgever is daarvoor aansprakelijk (let op: dit geldt niet voor gewoon woon-werk verkeer).
http://www.dezaak.nl/1542/de-auto-werknemer-jouw-aansprakelijkheid.htm

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2016 om 11:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij kan u natuurlijk niet verplichten hiervoor uw eigen auto te gebruiken. En u zult over € 0,06 belasting moeten betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 29, 2016 om 12:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een auto van de zaak is een luxe, een mooie secundaire voorwaarde.
Als de werkgever probeert zijn bedijf te redden door kosten te drukken kunt u het daar niet mee eens zijn maar wat heeft u liever?
Dat u misschien net niet uit komt met de €0,25 cent vergoeding en € 50 per maand bij moet leggen of dat u over drie maanden nog maar 70% van uw salaris krijgt. De verzekering is duidelijk, onder werktijd is uw baas verantwoordelijk als hij u met uw privéauto op pad stuurt.

Diewilik

pi
door pieterwolters Jun 29, 2016 om 18:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

"Een auto van de zaak is een luxe, een mooie secundaire voorwaarde. "

Lekker kort door de bocht weer....

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 29, 2016 om 20:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Pieterwolters
Hoezo kort door de bocht?
Niet iedereen en niet iedere functie krijgt een auto van de zaak.
Het is in 9 van de 10 gevallen opgenomen in de secundaire arbeidsvoorwaarden.
Dus een luxe die je krijgt bij een bepaalde functie.  Een auto is echt geen vanzelfsprekendheid.
Vaak is het zelfs de auto die de sollicitant over de streep trekt.

Diewilik

emcede
door emcede - Jun 29, 2016 om 13:05
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw werkgever kan een WEGAS of WEGAM-verzekering afsluiten. Deze verzekering dekt gebruikelijk (naast andere arbeidsongevallen en dergelijke) bij schuldschade tijdens werktijd uw eigen risico en een deel van de terugval in bm-korting.

ru
door ruzel - Jun 29, 2016 om 13:44
5 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de antwoorden, dit is idd wat ik wilde weten.

Het is dus het risico van mijn baas en niet zoals hij mij wil laten geloven mijn risico.

Ik moet hard werken voor mijn spullen en ben hier dan ook zuinig op. Ik zou het dan ook erg vinden dat ik door zoiets in de financiele problemen zou komen. Voor mijn gevoel is het rijden met een prive auto dan ook echt een tegemoetkoming richting mijn baas en vind het dan ook jammer dat mijn baas dit niet zo ziet en het eigenlijk niet meer dan normaal vind en zelfs de risico's in mijn schoenen schuift.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2016 om 13:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, als er wat gebeurt moet u het nog maar eens zien te verhalen op uw baas.

Vergeet u niet aan de verzekeraar door te geven dat u de auto ook beroepsmatig verbruikt? En kijk ook naar het kilometer verbruik.

brainless
door brainless Jun 30, 2016 om 02:32
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hoeft alleen als je hem als taxi gebruikt of voor pakketdienst. Niet als je tijdens werktijd naar bv klanten rijdt.

ja
door jan4073 - Jun 29, 2016 om 14:32
83 Antwoorden / 3 Vragen

Hier is een gerechtelijke uitspraak over geweest. Als jij rijdt in opdracht van de baas en er gebeurd wat dan is de baas in eerste instantie verantwoordelijk. En als jij naar eer en geweten handelt zullen ook alle kosten bij je baas neergelegt gaan worden. Als jij niet rijdt dan zou dat als werkweigering opgevat kunnen worden en dat wil jij niet en daarom ben jij geen evenwichtige partij in deze en is de baas verantwoordelijk. Volgens mij is een wettelijke afspraak (of is het een norm) voor een vergoeding van 29ct. Maar als jij 25ct krijgt dan houd je er ook wel aan over. Zoek op het internet en probeer 29ct van de baas te krijgen.

pi
door pieterwolters Jun 29, 2016 om 18:30
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft geen zin om op internet te gaan zoeken. Wat een werkgever voor zakelijke kilometers betaald is iets tussen werkgever en werknemer. Het enige is dat dat werkgever 19 cent belastingvrij KAN geven. Je moet overigens wel creatief gaan rekenen om aan 25 cent iets over te houden. Maar dat lijkt me sowieso niet de bedoeling van een vergoeding.

ra
door raarmaarwaar Jul 10, 2016 om 02:13
41 Antwoorden / 1 Vragen

Een werkgever mag zelf bepalen hoeveel vergoeding geeft voor zakkelijke km. gebruik eigen voertuig. Werknemer mag zelf beslissen of het gebruikt maakt van de regeling welk wergever aanbiedt indien niet in C.A.O. of in OR van werkgever iets anders is afgesproken.

tijger1
door tijger1 - Jun 29, 2016 om 15:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De regel is € 0,19 per kilometer en alles wat meer gegeven, wordt in belast.

ha
door halex - Jun 29, 2016 om 18:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kunt u niet met OV en eventueel een vouwfiets als de afstand halte-bedrijf te groot is? Bent u van het probleem van uw auto af. Mogelijk kost dat meer tijd, maar meestal geldt voor een dienstreis: reistijd is werktijd.
Mocht uw werkgever vinden dat uw reizen teveel tijd in beslag nemen (en aldus toch nog te duur worden), kunt u voorstellen dat hij toch een bedrijfsauto aanschaft. Omdat dit uiteindelijk goedkoper is.
U dwingen met uw eigen auto te rijden kan hij niet. Hij mag er ook niet van uit gaan dat u beschikt over een auto. U kiest hoe u reist: eigen vervoer of openbaar vervoer.

getty
door getty - Jun 29, 2016 om 18:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zie het probleem niet zo, er zijn toch talrijke beroepen waar je je eigen auto/fiets gebruikt? Denk eens aan  bv huisbezoeken in de zorg en welzijn?

Dan krijg je gewoon het zakelijk werkverkeer vergoed, dat is heel gebruikelijk. Als die bedrijven allemaal een dienstfiets of auto zouden moeten aanbieden zou menig bedrijf niet meer bestaan denk ik.

costnix
door costnix Jun 29, 2016 om 21:34
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de zorg en welzijn zwoerden heel vaak auto's van de zaak gebruikt. Deze moet je wel 's-avonds bij de baas parkeren.

getty
door getty Jun 30, 2016 om 08:15
4179 Antwoorden / 10 Vragen

ik werk zelf in die branche en bij ons is dat niet het geval. Ook niet bij onze netwerkorganisaties. Het is meer uitzondering dan regel.