
Randvoorwaarden DHL omtrent verzekering niet transparant.
Ik heb een pakket verstuurd, daar heeft de koper incl verzendkosten €310,- voor betaald.
Via my.dhlparcel.nl heb ik een verzendlabel aangemaakt, en de service "Verzekerd versturen" geselecteerd.
Hier word aangegeven dat je zelf een label dient te printen - verder niets.
In de bevestigingsmail staat ook letterlijk "Zoek online de locatie en openingstijden van jouw DHL ServicePoint en geef je pakket af."
Dus dat is wat ik gedaan heb, het bij een DHL ServicePoint afgegeven.
Pakket is ingescand, en vervolgens ruim een week geen vooruitgang meer.
Aangemeld bij DHL, ze zijn een onderzoek gestart, en nu 2 weken later is het pakket kwijt.
Ze willen nu een bedrag van €42,45 uitkeren, dat is de kiloprijs plus de verzendkosten.
Dat zou betekenen dat ik zelf €267.55 kwijt ben
Ik heb DHL nagevraagd hoe dit volgens hun zit, gezien het nergens expliciet vermeld word tijdens het hele proces van label aanmaken tot verzenden, en hun reactie is dat dit in hun algemene voorwaarden vermeld staat.
https://www.dhlecommerce.nl/nl/algemene-voorwaarden
Zelfs daar staat op die pagina enkel:
Voor consumenten
DHL eCommerce gaat altijd voorzichtig met jouw zending om. Toch kan er weleens iets misgaan. Daarom kun je heel makkelijk een verzekering afsluiten. Zo ben je zonder eigen risico verzekerd tegen schade of verlies, tegen een aantrekkelijke premie. Een verzekering kan via de Mijn DHL app, online via deze website en via een baliemedewerker bij een DHL ServicePoint.
In de algemene voorwaarden [1.2] staat:
Indien de Afzender deze beperkte aansprakelijkheid ontoereikend vindt, kan tegen meerkosten een verzekering worden afgesloten
Nou dat heb ik dus gedaan.
Wat blijkt, er is dus nog een apart document met nog meer voorwaarden voor de verzekering, naar mijn weten heb ik hier nooit mee ingestemd of is deze nooit beschikbaar gesteld tijdens het genereren van het verzendlabel, enkel de Algemene Voorwaarden.
Voor mij is dit een vorm van dwaling, er word een service aangeboden zonder transparant en duidelijk te communiceren wat de randvoorwaarden zijn om gebruik te kunnen maken van de service.
Er word dus iets verkocht waar je in feite niets aan hebt als je een zelfscan of servicelocker DHL ServicePoint gebruikt, terwijl het wel gecommuniceerd word dat je daar je pakket af kan/moet leveren nadat je een label hebt aangemaakt.
Zijn er meer mensen die dit ervaren hebben?
Ik vraag mij af hoe vaak dit nou gebeurd, en of DHL geforceerd kan worden hun communicatie transparanter te maken.

Er zullen zeker meer mensen zijn met gelijke ervaringen. U krijgt dus conform de voorwaarden de kiloprijs vergoed, dit gebeurd bij andere vervoerders ook, u kunt het zelf in persoon bezorgen , maar is helaas een non topic

Jammer dat u het zo ziet.
Het [de aanvullende randvoorwaarden voor extra verzekering] staat namelijk niet in de algemene voorwaarden vermeld.
Er staat ook geen verwijzing in de algemene voorwaarden dat er andere algemene voorwaarden van toepassing zijn indien je voor extra verzekering kiest.
De aanvullende randvoorwaarden worden ook niet vermeld bij het selecteren van de optie.
De aanvullende randvoorwaarden worden ook niet vermeld bij het ontvangen van het verzendlabel.
De aanvullende randvoorwaarden worden ook niet vermeld bij het inscannen van de verzendlabel bij de DHL ServicePoint.
Met andere woorden je kiest een service, betaalt hiervoor maar word niet op de hoogte gesteld dat de service pas geldig is als je nog aan andere randvoorwaarden voldoet.
Dit is tegenstrijdig met de informatie/instructies die je tijdens het hele proces ontvangt.
Je komt er pas achter als het fout gaat, dat je verzekering voor niets betaald hebt.
Dit mag wat mij betreft een heel stuk transparanter zodat de consument weet waar hij aan toe is alvorens te betalen voor een service waar hij niets aan heeft.
Non topic betwijfel ik dus.
Topantwoord

Dus je betaalt voor een verzekering maar die keert blijkbaar niet uit omdat je niet aan de voorwaarden hebt voldaan. Als ik het zo correct heb begrepen, aan welke voorwaarde was dan niet voldaan?

Heb je verzekerd verzenden ook betaald?
Of alleen de verzendkosten?
De kiloprijs is toch indien het niet verzekerd is.

Die aanvullende verzekering voorwaarden krijgt U toch overhandigd na het inleveren en betalen van de verzend- en verzekering- kosten.
Wat uw verhaal niet zegt: Mocht het pakket dan niet zelf ingeleverd worden? Moest dat op een aparte plek? Hebt u ook daadwerkelijk betaald voor de verzekering en hebt u de waarde moeten opgeven? Welke reden geeft DHL nu aan dat ze enkel de kiloprijs vergoeden en niet de verzekerde waarde?

Henkdezevende/Neodutchio
Dit is de reden die door DHL word aangegeven:
Helaas kunnen we voor deze verzekerde zending niet overgaan tot een hogere claim. In samenwerking met afdeling security zijn er voorwaarden voor verzekerde zendingen opgesteld, waarin het volgende staat aangegeven:
Uw verzekerde pakket kunt u alleen bij een baliemedewerker van een DHL ServicePoint afgeven en laten scannen – niet bij een DHL Pakketautomaat of scanzuil. Wanneer uw verzekerde pakket alleen een innamescan heeft gehad bij een DHL Pakketautomaat of zelfscanzuil, voldoet het niet aan de eisen voor dekking van de verzekering. Dit betekent dat u geen aanspraak op vergoeding van schade kunt maken. Om deze reden vergoeden we deze zending alleen op basis van het gewicht en de verzendkosten.
Thijs12
Ja, zoals in het eerste bericht aangegeven is er gekozen voor de extra verzekering.
Naar mijn weten zijn de aanvulende algemene voorwaarde niet duidelijk en expliciet gecommuniceerd.
Bij het afrekenen krijg je hetvolgende te zien:
Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en privacyverklaring.
Daarmee kom je op de volgende pagina uit, een heel algemene pagina met eigenlijk alle voorwaarden die mogelijk wel of niet van toepassing zijn op je zending.
https://www.dhlecommerce.nl/nl/algemene-voorwaarden
Mijn klacht is als volgt:
In de Bekijk de Algemene Voorwaarden [pdf]
Staat niets vermeld over extra aanvullende voorwaarden voor de verzekering, enkel:
7 VERZEKERING VAN DE ZENDING 7.1 Indien de Afzender bovenstaande aansprakelijkheidslimieten als onvoldoende beschouwt, kan hij een speciale waardeverklaring afgeven en een verzekering aanvragen. DHL eCommerce kan zorgdragen voor een aanvullende verzekering ter dekking van de waarde van de Zending in het geval van verlies of beschadiging van de Zending, mits de Zending aan deze Algemene Voorwaarden voldoet en de Afzender DHL eCommerce daartoe schriftelijk opdracht geeft en de toepasselijke premie betaalt.
In de "Aanvullende voorwaarden Extra Zeker" [pdf]
Staat niets vermeld over het enkel mogen laten inscannen van een pakket door een baliemedewerker.
Dan is er nog een "Voorwaarden consumentenverzekering" onder op de pagina.
Hierin staat het inderdaad tussen een muur van tekst aangegeven:
"Je verzekerde pakket kun je alleen bij een baliemedewerker van een DHL ServicePoint afgeven en laten scannen – niet bij een DHL Pakketautomaat of scanzuil. Wanneer jouw verzekerde pakket alleen een innamescan heeft gehad bij een DHL Pakketautomaat of zelfscanzuil, voldoet het niet aan de eisen voor dekking van de verzekering. Dit betekent dat je geen aanspraak op vergoeding van schade kunt maken."
Maar hoe moet ik als consument weten dat ik van alle documentatie op die pagina, dat juist dat document betrekking heeft tot de service die ik heb afgesloten?
Dit is de enige plek waar dit omschreven staat (En natuurlijk de mail zodra het fout gaat, waarom ze niet uitkeren)
- Niet bij het selecteren van de service.
- Niet bij het accepteren van de algemene voorwaarden.
- Niet bij het afdrukken van de label.
- Niet bij de instructies om het af te geven - daar staat enkel "DHL ServicePoint" - naar mijn weten is een DHL Pakketautomaat of Zelfscanzuil nog steeds een DHL Servicepoint.
- Niet bij het inscannen van het pakket bij een DHL ServicePoint.
Ik vind dit persoonlijk een vorm van dwaling, dit moet veel transparanter aangegeven worden.
-Er word iets verkocht zonder op voorhand duidelijkheid te scheppen wat er van de consument verwacht word.
-Er zijn meerdere momenten tijdens het traject om de consument hierop te wijzen, dit word niet gedaan.
-De instructies die je ontvangt van DHL blijven enkel "DHL ServicePoint" aangeven.
-Ik heb de algemene voorwaarden gelezen, daar staat niets over deze randvoorwaarde in.
Of had ik en alle andere gebruikers van de service ook alle andere documenten op die pagina moeten doorlezen inclusief voor de zakelijke verzenders (Staat tenslotte ook op de algemene voorwaarden pagina)
Ik ben op zoek naar mensen met dezelfde ervaring, want dit kan en moet anders om andere consumenten de ellende te besparen.
Product kwijt, en een hoop geld kwijt gezien de koper weer zijn geld terug moet krijgen.
Door krachten te bundelen kan je zoiets voor elkaar krijgen.
Wat snapt u niet aan de zin: "Zoek online de locatie en openingstijden van jouw DHL ServicePoint en geef je pakket af."
Er staat niet ga naar een automaat of naar een zelfscan. Je pakket afgeven aan een automaat kan niet en zelf alles regelen valt ook niet onder afgeven.

Iets te kort door de bocht lijkt mij, en wat bedoelt u met "Zelf alles regelen"? Ik volg de instructies op die door DHL zelf worden meegegeven.
https://www.dhlecommerce.nl/nl/consument/vind-dhl-punt?q=Weert&op=Zoek+DHL+punt
Staat toch echt "DHL ServicePoints bij jou in de buurt" boven aan de pagina.
Een DHL ServicePoint is een DHL ServicePoint, ongeacht de vorm ervan.
Bij de opties van zowel een Pakketpunt als een fysieke winkel staat "Pakket versturen met label" - er word niets aangegeven over wel of niet accepteren van pakketen met verzekering.
Om het nog een stukje leuker te maken, er zijn kennelijk meerdere types "Winkel". Sommige waar je het moet overhandigen, en sommige waar je het zelf scant en in een karretje neerlegt.
Voor mij is het als consument niet duidelijk bij welke van de 12 ServicePoints ik dan wel had moeten zijn.
(Ik weet uit ervaring dat degene waar ik geweest ben in de laatste paar jaren tegenwoordig ook gewoon een zuil hebben staan, en je enkel een nieuw label kunt kopen achter de balie, maar dat komt weer niet overeen met de instructies "Een verzekering kan via de Mijn DHL app, online via deze website en via een baliemedewerker bij een DHL ServicePoint."
Waar dien ik dan mijn pakket af te geven? Hoe kom ik daarachter? Als de DHL medewerker in een winkel zegt "Daar zit al een label op, die kunt u zelf scannen en in het karretje neerleggen" - Moet ik daarmee dan in discussie gaan?
Hoe moet ik als consument weten dat dat niet het geval is?
Het is immers een ServicePoint, en ik heb de instructies gewoon gevolgd...

Volgens mij heeft u gewoon gedaan wat gedaan moest worden. U heeft de instructie's opgevolgd, u heeft betaald en een verzekerd. Wat moet er dan nog meer gebeuren om dat pakketje normaal te verzenden waarvoor betaald is?
Ik vraag me nog steeds af? waar blijven al die kwijtgeraakte pakketjes dan..?? Nergens meer te vinden en gewoon spoorloos! Ik zou er gewoon nog wat geld tegen aan smijten en een civiele zaak aanspannen. Ik wil gewoon weten waar mijn pakket is gebleven, en de rechter zal naar een oplossing moeten kijken.
Als iedereen dat nu eens doet, dan is DHL gewoon een keertje klaar met dit gezijk, ik heb in ieder geval besloten om niks meer te verzenden met dit waardeloze bedrijf. Ik neem Fed-EX, tja een beetje duurder..maar dan kan je gerust achter over leunen, dat spul komt altijd bij wie dan ook aan.!
(ik werk niet voor FedEx hoor)

Geachte MRDJC,
U heeft het over een koper, dus bent u op het verkeerde forum.
Stel uw vraag op een forum voor ondernemers:
https://www.higherlevel.nl/
Ja geboren Amsterdammer hij is een VERKOPER maar dat is IEDEREEN die iets via bijv. Marktplaats of E-Bay verkoopt.
Dat wil dus NIET zeggen dat hij een zakelijke verkoper is.
Wanneer stop jij nou eens met je rare,niet doordachte opmerkingen en suggesties?
Het zelfde met je nergens opslaande vragen zoals bijv. wanneer hebt u het verstuurd
Waar hebt u het verstuurd?
Waarom hebt u het verstuurd?
En zo kan ik nog wel even doorgaan, houd je aan (goedbedoelde) adviezen en ONThoud je van ongevraagde niet terzake doende vragen.

Geachte Bakker Sjors,
Mijn advies om de vraag op Higher Level te stellen is prima : misschien zijn er ondernemers, die ook problemen met DHL hebben....
Het gaat immers om een flink bedrag (310 euro).

Klopt, op Higher Level kampen ze volop met dit proibleem. Ben daar zelf ook als ondernemer lid van, prima club!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mijndrogist.nl levert niet en niet bereikbaar
24 november bestelling gedaan. Track and trace gekregen met levering van DHL. Mail gekregen dat zending niet werd uitgeleverd ivm beschading vd verpakking. Daarna is het stil. Mijndrogist reageert niet op contact formulier die op de website staat en ook nog geen reactie op email naar klantenservice. Het telefoonnummer is niet meer in gebruik.
Meer mensen met problemen met Mijndrogist.nl ?
Lees meer
Ben je verplicht een bankapp te nemen
De SNSbank is gestopt met het verstrekken van de digipas en nu kan ik alleen bankieren als ik hun app download of een browsercode aanvraag. Het probleem is dat ik vroeger hun app wel op de telefoon had en toen de telefoon ouder was en ik geen nieuwe updates meer kon uitvoeren, de bank berichtte dat vanwege de veiligheid ik niet meer kon bankieren op de telefoon.Je wordt dus gedwongen om een nieuwe ... Lees meer


Desktop computer probleem.
Hallo beste mensen, ik heb een computerprobleem, als ik mijn desktop computer af wil sluiten gaat hij niet uit maar start automatich opnieuw op, ik trek dan maar de stekker er uit. Als hij dan weer opstart krijg ik de volgende melding in een blauw scherm te zien. Cmos-controlsom is ongeldig, en cmos-reset (502)
Hoe los ik dat op, zelf durf ik niet zomaar ergens op te klikken, bang dat er gege
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer