tappie
door tappie Jan 1, 2016 om 21:25
Geldzaken & recht

Rare brief van bank/onterechte storting

Dit betreft een rekening, van mijzelf, bij de ING.Ik krijg gisteren een brief van de Rabo, gedateerd 30-12-2015, dat er op 19 januari 2016 een bedrag op mijn rekening WERD gestort die niet voor mij bestemd was , met het verzoek het terug te storten, het gaat om een bedrag van ruim 1000 euro. Ik weet nu niet hoe serieus ik die brief moet nemen.Ten eerste , als ik google, zou ik een verzoek van mijn eigen bank moeten krijgen,verder wordt mij gemeld dat, als ik het bedrag niet zsm terugstort, mijn gegevens aan de *storter* bekend worden gemaakt.
In hoeverre klopt dit?
Kan ook de bank van de *storter* mij contacten?En wat bij mij heel raar overkomt, is dat er staat dat het bedrag op 19 werd gestort ipv wordt gestort.Het gaat mij niet om de centen,als het daadwerkelijk gestort gaat worden, dan gaat het terug naar de rechtmatige eigenaar,laat dat duidelijk zijn, ik vraag mij af of dit een nieuwe manier van oplichten is.

6478 36 Rapporteer

getty
door getty - Jan 1, 2016 om 21:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Zou het om 19-1 2015 kunnen gaan? Heb je dat afschrift nagekeken?

tappie
door tappie - Jan 1, 2016 om 21:44
289 Antwoorden / 82 Vragen

Dat denk ik niet omdat de omschrijving die erbij komt te staan,volgens de brief van de RABO, een datum in 2016 is.

getty
door getty Jan 2, 2016 om 12:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zou het toch even controleren op uw afschrift van januari 2015.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2016 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit is toch grote onzin. De Rabo kan uw adres helemaal niet weten. Als er in januari een bedrag onterecht gestort wordt, kan dat nu al tegengehouden worden. Als iemand per abuis een bedrag aan u overmaakt, neemt uw eigen bank contact met u op om het daar over te hebben.

Dit is dus gewoon een domme poging tot oplichting.

Die brief moet dus namaak zijn. Geef het door aan de fraudehelpdesk en aan de Rabo, die kunnen nagaan van wie het rekeningnummer is.

ph
door philip36 Jan 1, 2016 om 23:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@tijger1
Is dat wel zo, dat je eigen bank contact met je opneemt?
Hoe kan je eigen bank weten dat de storting onterecht was?
Dan zou de bank van de storter contact moeten opnemen met de bank van de ontvanger.
Waarom zou die de moeite nemen om zich ermee te bemoeien?
Ik weet niet of dat zelfs mag uit het oogpunt van privacy.

Wat ik meegemaakt heb na een storting van mij naar een foutieve rekening is dat je eigen bank contact opneemt met de ontvanger.
Als de ontvanger het geld niet terugstort wordt na een bepaalde tijd, de naam en adres van de ontvanger aan je bekend gemaakt.

Dan kun je zelf nog een poging wagen om het geld alsnog terug te krijgen.

r.kemperman
door r.kemperman - Jan 1, 2016 om 22:19
423 Antwoorden / 4 Vragen

Wat dacht je van even afwachten en je afschriften even goed controleren?
Als je een verkeerd bijschrijving erbij hebt staan, kan je alsnog rechtstreeks met de bank contact opnemen.

ro
door roelfien 65 - Jan 1, 2016 om 23:06
29 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan toch op je rekening zien of die 1000€ werkelijk is gestort,zo niet is het oplichting,zo ja neem je telefonisch contact op met je bank,

ph
door philip36 - Jan 1, 2016 om 23:11
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waar heeft u gelezen dat u in zo'n geval een verzoek van uw eigen bank zou moeten krijgen?
Ja, uw gegevens worden, als het geld niet teruggestort wordt, ik dacht 3 weken nadat u de brief ontvangen heeft, aan de storter van het geld bekend gemaakt.

Om duidelijkheid te krijgen, ga met de brief naar de Rabobank.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2016 om 23:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Als iemand per abuis iets aan een verkeerd persoon overmaakt, kan die persoon contact opnemen met zijn eigen bank. Dan neemt zijn eigen bank contact op met de bank van de verkeerde ontvanger. En dan neemt de bank van de verkeerde ontvanger contact op met zijn eigen klant.

En pas als de verkeerde ontvanger niet doet wat hij moet doen, geeft de bank van de verkeerde ontvanger de gegevens vrij van zijn klant aan de bank van degene die de fout heeft gemaakt.

dus de Rabo heeft helemaal geen gegevens van de verkeerde ontvanger en kan dus ook geen brief sturen.

tijger1
door tijger1 - Jan 1, 2016 om 23:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/geld-verzekeringen/betalen/verkeerd-rekeningnummer-overgemaakt/

Lees hier.

diumenge
door diumenge - Jan 2, 2016 om 10:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zal mij niets verbazen als dit inderdaad een vorm van oplichting is.Wellicht hebben de oplichters een manier gevonden om via een machtiging geld op uw rekening te storten. U ontvangt het geld en stort het netjes terug, daarna storneren zij de betaling en bent u uw geld kwijt. Ga met de brief naar de ING en laat die het uitzoeken met de Rabobank.

akkerdistel
door akkerdistel - Jan 2, 2016 om 11:34
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Mocht er nu wel echt 1000 euro gestort worden, stort dit dan never nooit niet zelf terug, voor je het weet ben je een witwascrimineel..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2016 om 11:47
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Dit  lijkt ook mij op pfishing/oplichting maar wees voorzichtig.Hoewel dedatum 19 jan 2016 merkwaardig is. DOE NAVRAAG RESP. DOE MELDING BIJ UW BANK en/of een rabokantoor in uw omgeving.

pi
door pieterwolters - Jan 2, 2016 om 11:59
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou phishing kunnen zijn, maar dan is het wel een erg dure vorm daarvan. Bij e-mail phishing is het heel simpel: het versturen van email kost zo goed als niks, en als er een bijvoorbeeld 1 op de 10.000 of 100.000 reageert heb je beet. Als die "hit rate" bij papieren phishing ook zo is, dan moet je wel heel veel kosten maken om wat geld te kunnen verdienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 2, 2016 om 12:29
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. U moet zelf kunnen nagaan of u een onverwacht bedrag ad €1000 heeft ontvangen van onbekende herkomst? Als dat zo is is niet terugbetalen strafbaar. Echter w I e eist bewijst! Doe NIETS zonder advies es van uw  bank .

(TIJGER1 kijk eens terug naar een uitzending van radar hierover. Bij vermoeden van strafbaar feit kunnen banken adressen achterhalen.),

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2016 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Lees nou eerst de vraag eens. Ik hoef die uitzending helemaal niet te bekijken. Hier is helemaal geen sprake van een strafbaar feit. Dit is phishing, en nog knullig ook.

En als iemand per abuis een bedrag naar een verkeerde rekening overmaakt, is het niet-terugbetalen helemaal niet strafbaar, maar kan de sufferd uiteindelijk wel een CIVIELE procedure starten om te pogen het terug te krijgen.

En de bank van de ONTVANGER verstrekt uiteindelijk eventueel de gegevens van de ontvanger. Dus de bank van de sufferd gaat helemaal niet achter het adres aan.

tappie
door tappie - Jan 2, 2016 om 15:30
289 Antwoorden / 82 Vragen

Beste mensen, dank allemaal, heb inmiddels contact gehad met beide banken en het klopt wel, dit bedrag zal idd op 19 januari op mijn rekening terecht komen, er is ws een typo gemaakt door te stellen dat er op 19-01 geld is gestort,inmiddels ook al in contact met de *storter* ,dus geen phising of oplichting oid,mijn onderbuikgevoel zat fout, niet alleen mijn onderbuikgevoel,maar ook de stellige aannames van sommige mensen hier   :-)

gerbera
door gerbera - Jan 2, 2016 om 16:18
7459 Antwoorden / 14 Vragen

Maar dan nog vraag ik mij af, kan de bank deze storting dan niet tegenhouden binnen die 19 dagen als ze al weten dat het niet goed is??

diumenge
door diumenge - Jan 2, 2016 om 16:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Raar verhaal van die banken inderdaad. Waarom kunnen ze die betaling niet tegenhouden? Hoe heb je contact opgenomen met beide banken?

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2016 om 10:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tappie

Groot onzin verhaal. Bij voorbaat waarschuwen voor een foute storting die op de 19e gaat plaatsvinden? Dwaasheid.

Die onderbuikgevoelens hier zijn helemaal niet onterecht.

Dus u hebt vrijdag contact gehad met uw eigen bank en de RABO? Waarom hebt u dat niet meteen hier gemeld?

reflecs
door reflecs Jan 3, 2016 om 13:49
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Er staat nergens dat dat contact vrijdag is geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2016 om 13:08
16959 Antwoorden / 202 Vragen

toch nog even tijger1@ erg kort door de bocht. Banken kunnen en mogen veel maar doen soms ook helemaal niets. In het onderhavige is als gemeld sprake van een overboeking die voor genoemde datum is klaargezet maar met een verkeerd banknummer. Dat soort fouten komen helaas ook voor dus waarom 'onzin'.

holstein
door holstein - Jan 3, 2016 om 13:48
922 Antwoorden / 16 Vragen

Je kijkt toch op je afschrift en dan is een belletje naar de bank genoeg voor duidelijkheid, of maak ik het te simpel....?

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2016 om 14:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR GERRITALTENA - 03 JAN 2016 OM 13:08
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

toch nog even tijger1@ erg kort door de bocht. Banken kunnen en mogen veel maar doen soms ook helemaal niets. In het onderhavige is als gemeld sprake van een overboeking die voor genoemde datum is klaargezet maar met een verkeerd banknummer. Dat soort fouten komen helaas ook voor dus waarom 'onzin'.

Wat nou kort door de bocht?  Er zou zogenaamd een overboeking klaar gezet zijn naar een verkeerd banknummer. En de bank van de opdrachtgever gaat daarom vast de ontvanger waarschuwen met het verzoek het terug te storten. Als de opdrachtgever dat weet, dan wijzigt hij het bank nummer toch? Dus dit hele verhaal is flauwekul.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2016 om 14:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR  REFLECS 03 JAN 2016 OM 13:49
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Er staat nergens dat dat contact vrijdag is geweest.

De Ts zet dit verhaal op 1 januari hier neer. Dus hij kan niet eerder dan 2 januari oftewel vrijdag hierover contact gehad hebben met de banken.

reflecs
door reflecs Jan 3, 2016 om 14:36
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Nog even een kopje koffie? ;)

diumenge
door diumenge Jan 3, 2016 om 15:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is er contact mogelijk met ING en Rabobank op een zaterdag?

reflecs
door reflecs Jan 3, 2016 om 15:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ja._____
https://www.ing.nl/zakelijk/klantenservice/contact/index.html    onderaan staat particulier.____________
https://www.rabobank.nl/particulieren/contact/?intcamp=pa-footer-service&inttype=link-contact&intsource=particulieren.divers   helpdesk._________
__________Neem aan ook Twitter e.d..

tijger1
door tijger1 Jan 3, 2016 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar Tappie schrijft dat hij al contact heeft gehad op 2 januari.

diumenge
door diumenge Jan 3, 2016 om 22:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Twee januari is zaterdag.

diumenge
door diumenge - Jan 3, 2016 om 14:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Vandaar mijn vraag hoe er contact is opgenomen met die banken, misschien via een telefoonnummer dat op die brief stond?

Een verklaring hoe de Rabobank aan het adres is gekomen ontbreekt ook nog, ING had dat niet door mogen geven.

reflecs
door reflecs - Jan 3, 2016 om 15:32
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Info van de Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/service/betalen-en-opnemen/foutieve-betaling-intrekken/?intcamp=pa-service-betalen.en.opnemen&inttype=link-foutieve.betaling.intrekken&intsource=particulieren.service.betalen-en-opnemen
Dan blijft het nog raar dat een betaling in de toekomst niet veranderd of verwijderd kan worden. En het is anders dan in het artikel van de consumentenbond staat.

aurora1
door aurora1 - Jan 3, 2016 om 15:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind het ook een vreemd verhaal.
Als een bedrag klaar gezet wordt om op een bepaalde datum over te boeken en dat dan naar een verkeerd rekeningnummer, dan kan die persoon dat toch via zijn account verwijderen?
Of is er verwarring over januari 2015 en 2016, dus een tikfout in de brief? Dan zou in de rekeningafschriften te vinden moeten zijn dat dat bedrag (ten onrechte) is overgemaakt.

reflecs
door reflecs - Jan 3, 2016 om 16:07
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Brief (2014 pdf):https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2014/04/07/beantwoording-kamervragen-over-problemen-met-foute-overschrijvingen-met-iban/beantwoording-kamervragen-over-problemen-met-foute-overschrijvingen-met-iban.pdf
.....Om het terugvorderen van onjuiste overboekingen voor klanten te faciliteren
hebben banken het (interbancaire) proces “onverschuldigde betalingen” ingericht.
Hierbij neemt de bank van de overschrijver contact op met de onterechte
ontvanger. ...

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2016 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@reflecs

Hoewel wij ons er druk over maken maar de Ts niet meer reageert, toch nog het volgende.  Ja die interbancaire samenwerking is er, en die gang van zaken was voordien ook al gebruikelijk. Ze hebben het nu wat gestroomlijnd. Maar de bank van de zogezegde sufferd kan nooit de naam en het adres weten van degene aan wie het is overgemaakt, want de overmaking wordt puur en alleen uitgevoerd aan de hand van het nummer.

Dus als ik iets moet overmaken aan meneer Jansen, zijn naam vermeld maar per abuis het nummer van meneer Pietersen, komt het bedrag terecht op de rekening van mijnheer Pietersen. Maar mijn bank heeft geen idee welke mijnheer Pietersen dat is en waar die woont. Dus mijn bank kan alleen contact opnemen met de bank van mijnheer Pietersen en dan neemt de bank van mijnheer P. contact op met hun klant mijnheer P. Zij geven niet zomaar het adres van mijnheer P.  aan mijn bank.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2016 om 19:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: klopt, banken verstrekken niet zomaar het adres van een rekeninghouder. Maar in dit geval is dan ook geen sprake van zomaar. En wel degelijk gebeurt het dus dat een bank een briefje stuurt namens hun rekeninghouder bij verkeerde overboeking.

Verder irriteert het me mateloos dat je iemand die een foutje maakt een sufferd noemt! Ten 1e maakt iedereen fouten en ten 2e kan het wel een 80 plusser zijn, een slechtziende of gewoon iemand die niet zo bedreven is met (internet) bankieren.

En om het verhaal van tappie dan ook nog maar eens onzin te noemen? Omdat het volgens jou allemaal niet kan?

ma
door marie-louise van ginneken - Jan 3, 2016 om 20:00
1 Antwoorden / Vragen

Ga er maar vanuit dat dit weer een vorm van oplichting is. Mocht er een foutieve storting hebben plaats gevonden neemt de bank van de storter contact op met jouw bank. Jouw bank neemt dan cbij een bank gewerkt. Weet dus hoe het werkt.

ph
door philip36 - Jan 3, 2016 om 21:04
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Jammer dat tappie niet méér informatie geeft over zijn contact met de banken.
Waarom is er met hem contact opgenomen door de Rabobank en niet door zijn bank,
zoals gebruikelijk is, heb ik begrepen.
We zijn, ik in ieder geval, ook benieuwd waarom de verkeerde storting niet meer tegengehouden kan worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2016 om 23:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

tijger1
DOOR CAROLA.83 - 03 JAN 2016 OM 19:51
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

@tijger1: klopt, banken verstrekken niet zomaar het adres van een rekeninghouder. Maar in dit geval is dan ook geen sprake van zomaar. En wel degelijk gebeurt het dus dat een bank een briefje stuurt namens hun rekeninghouder bij verkeerde overboeking.

Verder irriteert het me mateloos dat je iemand die een foutje maakt een sufferd noemt! Ten 1e maakt iedereen fouten en ten 2e kan het wel een 80 plusser zijn, een slechtziende of gewoon iemand die niet zo bedreven is met (internet) bankieren.

En om het verhaal van tappie dan ook nog maar eens onzin te noemen? Omdat het volgens jou allemaal niet kan?

Ik noem de een voor het gemak even "sufferd", tenslotte maakt die de fout, om de personen te onderscheiden. Helemaal niets ten nadele van die sufferd. En ja het verhaal van Tappie is complete onzin, niet omdat het volgens mij niet kan, maar lees nou toch eens wat Tappie hier neerzet.

Op 1 januari verklaart hij een brief te hebben gekregen van de Rabo dat er op de 19e per abuis een bedrag op zijn rekening gestort zal worden. Er stond "werd" maar dat werd als taalfoutje afgedaan. Met het verzoek dat terug te storten.

Op 2 januari verklaart Tappie dat hij contact heeft gehad met de banken waarbij hij te horen gekregen zou hebben dat een en ander klopt.

En dat is dus gewoon een slecht sprookje, want de Rabo kent het adres niet van Tappie. Om over de normale gang van zaken bij een foute overschrijving maar te zwijgen.
0)

door 1953 - Jan 4, 2016 om 00:51
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Totaal niet serieus nemen; "op 19 januari 2016 ...werd gestort ..."
Voor de rest virtuele blufpoker!

De criminle organitie heeft een nieuwe bron aangeboord.

ingwebcare
door ingwebcare - Jan 4, 2016 om 09:56
74 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Tappie,

Ik las je bericht. Het is mogelijk dat je een brief van een andere bank ontvangt, wanneer een klant van deze bank een bemiddelingsverzoek bij zijn/haar bank heeft ingediend. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer iemand per ongeluk geld heeft overgemaakt naar een foutief rekeningnummer. In dit geval is het vreemd dat het gaat om een toekomstige bijschrijving die jij nog niet ontvangen hebt. Ik raad je aan het bedrag niet terug te storten en voor de zekerheid contact op te nemen met de Rabobank.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, laat het dan gerust weten! Je kunt contact met ons opnemen via ing.nl/contact.

Groet,
Marlies
ING Webcare team

mathijs_b
door mathijs_b - Jan 4, 2016 om 11:56
641 Antwoorden / 78 Vragen

Bel RABO, u zult dan te horen krijgen dat ze de brief nooit gestuurd hebben.
Bekijk het briefpapier eens goed, waarschijnlijk is de kop met logo geprint en niet gedrukt.
Betaalt u, dan gaat uw geld naar een ver, warm land en kunt u het onmogelijk terug krijgen.

sw
door swerkman - Jan 4, 2016 om 12:08
29 Antwoorden / 10 Vragen

Riekt duidelijk naar fraude .Schakel de bank in en onderneem zelf geen stappen met trperugstorten .