il
door ilsev Jan 18, 2009 om 22:25
Geldzaken & recht

Recht op deel van woning

Mijn moeder is 15 jaar geleden gescheiden van mijn vader. Mijn vader is 10 jaar gelden hertrouwd en 5 jaar geleden overleden. Uit het kadaster blijkt dat het huis nog op beide namen staat. Wat voor juridische/belastingtechnische consequenties kan dit hebben? Kan mijnj stiefmoeder erfrechtelijk nog aanspraak maken op een deel.

8995 5 Rapporteer

il
door ilsev - Jan 20, 2009 om 13:41
7 Antwoorden / 16 Vragen

In het kadaster staat mijn vader onder het kopje "Aantekening recht" en mijn moeder onder "eigendom". Mijn moeder heeft destijds de woning met haar geld gekocht (geen hypotheek). Weet niet wat aantekening recht is maar waarschijnlijk is mijn vader mede-eigenaar geworden aangezien ze toen al getrouwd waren? Of zit dat anders?

Op welke voorwaarde mijn ouders uit elkaar zijn gegaan weet ik niet maar dat ik waarschijnlijk bepalend voor het feit of mijn stiefmoeder nog ergens recht op heeft? Of maakt dat in dit geval niet uit?

marcel75
door marcel75 - Jan 20, 2009 om 14:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In het kadaster staat mijn vader onder het kopje "Aantekening recht" en mijn moeder onder "eigendom". Mijn moeder heeft destijds de woning met haar geld gekocht (geen hypotheek). Weet niet wat aantekening recht is maar waarschijnlijk is mijn vader mede-eigenaar geworden aangezien ze toen al getrouwd waren? Of zit dat anders?

Nu wordt het spannend! Waren uw ouders in gemeenschap van goederen gehuwd of onder het maken van huwelijkse voorwaarden. Als dat laatste het geval was, dan is het van belang om te achterhalen wat er in de huwelijkse voorwaarden stond.

Uitgaande van een gemeenschap van goederen, dan was uw moeder enig eigenaar van de woning, maar is die woning wel in de gemeenschap van goederen gevallen. Door de echtscheiding is dan de goederengemeenschap ontbonden en had er een akte van verdeling opgesteld moeten worden door een notaris op grond waarvan de woning aan uw moeder werd toebedeeld (ik ga er even van uit dat uw moeder in de woning woont).

Als dat niet gebeurt is, dan is er nog steeds sprake van een onverdeeldheid en treedt uw stiefmoeder als echtgenote van uw vader in zijn plaats. Praktisch gezegd: uw stiefmoeder en uw moeder zijn nu samen eigenaar van de woning!

Zoals eerder gezegd: alle reden en noodzaak om alsnog een akte van verdeling op te laten stellen en dit voor laten leggen aan de Belastingdienst in de hoop dat er geen overdrachtsbelasting betaald hoeft te worden. Tot die tijd kan uw stiefmoeder aanspraak maken op de helft van de woning.

Op welke voorwaarde mijn ouders uit elkaar zijn gegaan weet ik niet maar dat ik waarschijnlijk bepalend voor het feit of mijn stiefmoeder nog ergens recht op heeft? Of maakt dat in dit geval niet uit?

marcel75
door marcel75 - Jan 26, 2009 om 09:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De woning is dus nooit verdeeld???? Heel apart, maar komt jammerlijk genoeg vaker voor.

Juridisch gevolg is dat je moeder nog steeds eigenaar is van de helft van de woning. Niet echt wenselijk aangezien ze de afgelopen 15 jaar en zolang de woning niet verdeeld is, de helft van de waarde van de woning in Box 3 moet opgeven en daar dus (zoals dat vroeger heette) vermogensbelasting over moet betalen en ze ook aansprakelijk is voor eventuele hypotheek en schade.

Stiefmoeder heeft, tenzij er een testament was, nu de andere helft in eigendom. Op grond van de wet bent u samen met uw stiefmoeder namelijk uw vaders erfgenaam, maar op grond van de wettelijke verdeling krijgt uw stiefmoeder alle goederen en u een geldvordering ter grootte van uw erfdeel op uw stiefmoeder.

Ik betwijfel trouwens of uw vader nog wel recht op hypotheekrenteaftrek had en of hij de andere helft van de woning ook niet moest opgeven in Box 3. Dat zou nu voor uw stiefmoeder gaan gelden.

Mocht de woning nu verdeeld worden en op naam van stiefmoeder worden gezet, betwijfel ik ook of dat zomaar zonder overdrachtsbelasting te hoeven betalen geregeld kan worden. Dit zal met een beroep op de hardheidsclausule ondervangen kunnen worden, maar dient wel afgestemt te worden. Ga zsm naar een notaris, laat het uitzoeken en regelen.

il
door ilsev - Jan 26, 2009 om 09:46
7 Antwoorden / 16 Vragen

Hallo,

Ik heb even gekeken in de papieren. Wat ik heb gevonden is het volgende:
Er is een eigendomsakte waarin mijn moeder als enig eigenaar staat. Ik kan een echtscheidingsvonnis (+ inschrijving hiervan) vinden maar géén convenant of akte van verdeling. In de huwelijksakte staat inderdaad dat er getrouwd is onder huwelijkse voorwaarden. Ik kan niet helemaal wijs uit de inhoud. Er staat o.a:

"Tussen echtgenoten zal geen andere gvg bestaan dan die van huisraad...." "Iedere andere GvG speciaal de algehele gemeenschap die van winst en verlies van vruchten en inkomsten, wordt alzo uitdrukkelijk uitgesloten.." en "Ieder der echtgenoten behoort derhalve alle zaken voorzover niet tot de gemeenschap van huisraad behoren..."

In het echtscheidingsvonnis wordt er een keer gesproken over "koude uitsluiting". Wellicht biedt dat meer inzicht in het geheel?

marcel75
door marcel75 - Jan 26, 2009 om 10:21
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ilse,

Als de huwelijkse voorwaarden op het moment van de echtscheiding niet waren gewijzigd, dan bestond er alleen een gemeenschap van huisraad/inboedel. Dat is nu jullie redding.

De woning behoorde dan namelijk tot het privé-vermogen van moeder en dat is ook zo gebleven. Er hoefde dan dus geen akte van verdeling opgesteld te worden. Moeder was, is en blijft enig eigenaar van de woning. Uw stiefmoeder kan daar geen aanspraak op maken.

De term "koude uitsluiting" in de echtscheidingsbeschikking is overigens niet juist. Met koude uitsluiting wordt de uitsluiting de iedere gemeenschap van goederen en vaak ook het ontbreken van enig verrekenbeding bedoelt. Dat laatste komt de laatste jaren overigens wel vaker voor. Vandaar dat er nu gesproken wordt over "ijskoude uitsluiting" (geen enkele gemeenschap van goederen en ook geen verrekening) en "koude uitsluiting" (wel uitsluiting van iedere gemeenschap en wel verrekenbedingen).

Enorm veel geluk gehad doordat er huwelijkse voorwaarden waren opgemaakt.