ma
door mariska55 Aug 5, 2012 om 15:37
Geldzaken & recht

Rechten bij 0-uren contract

Ik stel deze vraag voor een goede vriend van mij.

Situatie:
Vriend werkt al ruim 4 jaar met veel plezier in dezelfde winkel en hij heeft officieel een 0-uren contract. In het begin werkte hij er maar een paar uur in de week. De laatste 2 jaar werkt hij er full-time 35-60 uur in de week. Zijn werkschema wordt een maand van te voren gemaakt, maar is bijna elke maand hetzelfde. Er is dus eigenlijk geen sprake meer van oproepbasis, maar van vaste diensttijden. Hij mag onbetaald vrij nemen als hij het maar een maand van te voren aangeeft. Als hij ziek is krijgt hij pas na enkele dagen doorbetaald.

Vriend heeft enkele jaren geleden al aangegeven dat hij een vast contract wil en hij denkt daar ook recht op te hebben. Zijn baas wilde hem destijds alleen een vast contract geven als hij bereid was om ook in andere filialen te werken van dezelfde eigenaar. Dat wil mijn vriend niet, daarom heeft hij nog steeds een 0-uren contract.

Dit is er aan de hand:
Nu heeft zijn leidinggevende (niet zijn baas) mondeling aangegeven dat hij het beste opzoek kan gaan naar een andere baan, omdat het filiaal erg slecht loopt en waarschijnlijk over een maand of 2-3 moet sluiten. Zijn leidinggevende gaat nu medewerkers inplannen uit een ander filiaal die wel een vast contract hebben en mijn vriend krijgt nog maar 10 uur in de week ongeveer.

Vraag:
Vriend weet wel dat er het een en ander niet klopt aan zijn contract, maar wil graag blijven werken in deze winkel.
Hij wil graag weten waar hij recht op heeft nu hij veel minder werkuren heeft (en dus inkomen) en of hij ook nog recht heeft op een vergoeding als de winkel echt stopt.
Stel dat hij nu vrijwillig weggaat bij deze winkel, vergooit hij dan ook zijn rechten?

10906 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 16:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Lees de info hier even ; Klik Hier
En ga je met gegevens langs het Juridisch Loket zij kunnen je precies vertellen wat je rechten zijn en hoe die te krijgen.

Succes,

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vriend of jouw vriend?
Het is sowieso niet handig om vragen te stellen voor anderen. Je komt vaak gewoon informatie te kort.

Je vriend krijgt recht op WW als die winkel stopt, of zijn uren drastisch afnemen. Dat is het. Hij heeft zichzelf in een lastig parket gebracht door eisen te gaan stellen aan een vast dienstverband.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 17:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt theorie en praktijk..... Het wegpesten is begonnen dus zorg dat je een goed advies krijgt.

info

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij is niet mijn vriend in de zin van partner, maar we schijven het wel samen. Vriend heeft en wil geen account, daarom gebruik ik de mijne en schijf ik dus over mijn vriend.

Stacy: Dit stukje komt van de website personeelsnet:
"De werknemer krijgt na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen.
Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat deze in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt"

Kan ik hieruit opmaken dat hij gewoon de komende 3 maanden zijn volledige salaris krijgt ook al wordt hij maar voor 10 uur ingepland? Het ligt toch buiten zijn macht dat ze minder personeel nodig hebben omdat de winkel slecht loopt?

Winterman: waarom heeft hij zich in een lastig pakket gebracht door eisen te gaan stellen aan een vast dienstverband? Zijn baas stelt juist de eisen en veranderd de arbeidsvoorwaarden. Baas had altijd personeelstekort in een filiaal 34km verderop. Het kwam er dus op neer dat als vriend een vast contract wilde, dat hij bijna altijd in een andere winkel zou moeten werken dan waar hij voor is aangenomen tijdens zijn sollicitatie. Dan bied je iemand dus eigenlijk een andere baan aan! Dat andere filiaal is nu trouwens ook al opgeheven. Baas vind een 0-uren contract belasting technisch wel prettig.

Juridisch loket is een goede tip.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 22:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

mariska55 schreef op zondag 5 aug 2012, 18:19:
Kan ik hieruit opmaken dat hij gewoon de komende 3 maanden zijn volledige salaris krijgt ook al wordt hij maar voor 10 uur ingepland? .

Er zijn –in afwijking hierop- wel cao`s die de loonbetalingsplicht voor een onbepaalde tijd uitsluiten. Check dus uw cao.
.
Je kan alles op de baas schuiven, maar volgens mij vind jouw vriend het ook wel makkelijk zo. Lekker 0 uren contractje en werken in de winkel waar hij het liefst werkt. Gevolg is nu wel dat als er bezuinigd moet worden en er winkels sluiten het logisch is dat mensen met een vast contract daar voordeel van hebben en jouw vriend daar dus buiten valt.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2012 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Mariska
Volgens mij mag een werkgever een werknemer voor/door bedrijfseconomisch belang gewoon altijd overplaatsen. Als ik het goed heb mag dit met een straal van max 45 km zijn van zijn werkplek nu.
Tja 0 urencontracten zullen als 1e eruit moeten als je vaste contracten hebt met andere werknemers, die moeten dus ook nu 34 km verderop (in het filiaal van je vriend ) gaan werken.
Het klinkt wat bot maar het is nu niet de tijd om op je strepen te gaan staan.
Als de winkel echt stopt heeft hij alleen ww recht opgebouwd, werkgever is hem geen verdere vergoeden behoudens salaris/vakantiegeld schuldig.
Veel Succes met de zaak
Mastag

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord is zeer simpel maar je zal er voor naar de rechtbank moeten.
Als de werkgever de kennelijke intentie heeft om je vriend zoveel te laten werken dan is dat het contract zeker na zo'n lange tijd

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is veel beweging rondom 0-uren contracten.
De wet Poortwachter (officieel: Wet Verbetering Poortwachter) voorziet in een aantal zaken die hier van toepassing zijn, maar niet in alles is voorzien.

Het feit dat uw vriend een arbeidsovereenkomst heeft op basis van 0 uren, verplicht de werkgever niet om uw vriend ook werk aan te bieden. Het minimum aantal uren is immers 0 wat gelijk staat aan geen werk.
De werkgever is echter wel verplicht om uw vriend in geval van ziekte een salaris uit te keren, gebaseerd op een bepaald gemiddelde. Hoe die berekening plaats hoort te vinden is terug te vinden in de wet Poortwachter.

http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/verzuim/wet-verbetering-poortwachter.html

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even googlen, want er stond mij nog iets bij:
• Een werknemer die over een periode van drie maanden wekelijks heeft gewerkt, of meer dan 20 uur per maand, kan aanspraak maken op een arbeidsovereenkomst voor het aantal uren dat hij/zij gemiddeld in de afgelopen drie maanden heeft gewerkt.

• Volgens de wet bestaat er na drie maanden namelijk een ‘rechtsvermoeden’ dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden. Het is dan alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan kan de werknemer zich beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen.

Kortom, naar het juridisch loket.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk op Loonwijzer: http://www.loonwijzer.nl/home/arbeidsvoorwaarden/flexwerk

ve
door verwijderd - Aug 6, 2012 om 20:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je vriend kan vrijblijvend informatie krijgen bij het CWI - Centrum voor Werk en Inkomen.
Even kijken op de site en hij vind alle info over contact met juridische medewerkers.
In ieder geval, voor nu, nergens mee akkoord gaan. Schriftelijk aangeven dat hij volledig beschikbaar is voor werk.
Het zal hem verbazen hoeveel rechten zijn werkgever heeft geschonden.

http://www.ontslag-krijgen.nl/cwi-centrum-voor-werk-en-inkomen.html