Em
door Emily van Caempen Mar 19, 2018 om 18:56
Geldzaken & recht

Rechtsbijstand na overlijden

Indien iemand is overleden en de opdrachtgever voert de wensen van de overledene tav crematie en verstrooien as niet uit, kunnen de nabestaanden / erfgenamen dan de rechtsbijstand verzekering van de overledene inschakelen om er op toe te zien dat de wensen van de overledene toch worden nageleefd? Er is schriftelijk bewijs wat de wensen van de overledene zijn en dat strookt niet met de opdracht van de opdrachtgever. De opdrachtgever is degene die bij de uitvaart onderneming als opdrachtgever en betaler te boek staat en hiervoor een handtekening heeft gezet. Volgens de wet dienen de wensen van de overledene zo nauwkeurig mogelijk te worden uitgevoerd. Dat gebeurt nu niet.

Het betreft een Rechts bijstands verzekering met oa de module familierecht en de rechtsbijstands verzekering stond ten tijde van het overlijden op naam van de overledene en die was verzekerde en tevens verzekering nemer.

Alvast bedankt,
eMily

2883 11 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 19, 2018 om 19:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Lijkt mij niet nee. Maar bel de verzekeraar eens en vraag het ze.

Em
door Emily van Caempen Mar 19, 2018 om 19:13
Antwoorden / 2 Vragen

De medewerkers van de verzekeraar geven uiteenlopende antwoorden... Daar kom ik niet verder mee Diumenge.

diumenge
door diumenge Mar 19, 2018 om 19:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met een antwoord hier kom je dan ook niet verder, al helemaal niet als de medewerkers van de verzekeraar het zelf niet weten. Maar daar de verzekerde is overleden lijkt het mij uitgesloten.

Em
door Emily van Caempen Mar 19, 2018 om 19:26
Antwoorden / 2 Vragen

Dank je wel Duimenge.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2018 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, daar kunt u die verzekering niet voor inschakelen.

Maar wie bedoelt u met opdrachtgever? Is dat de executeur? En wat voor “bewijs” hebt u dan?

Em
door Emily van Caempen Mar 19, 2018 om 22:01
Antwoorden / 2 Vragen

Wil je je antwoord toelichten Tijger1?

tijger1
door tijger1 Mar 19, 2018 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u uw vraag wat toelichten?

De verzekerde is dood en dan stopt die verzekering, nogal simpel.

Maar u wilt blijkbaar optreden tegen iemand en wat wil die persoon dan wat u niet wilt en waarom?

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 19, 2018 om 19:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Na het overlijden vervalt het recht om aanspraak te maken op de RBV.. U kunt niet iemand anders zijn/haar verzekering gebruiken dat kan alleen de verzekeringsnemer.

Em
door Emily van Caempen Mar 19, 2018 om 19:44
Antwoorden / 2 Vragen

De nabestaanden willen de verzekering niet gebruiken voor eigen gewin. Zij willen dat de wet wordt nageleefd ten aanzien van de wensen van de overledene.

tijger1
door tijger1 - Mar 19, 2018 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat doet de opdrachtgever dan wel?

Ge
door Genee - Mar 19, 2018 om 22:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wie betaalt uiteindelijk de uitvaartkosten want de opdrachtgever is degene die de rekening krijgt.
Als de opdrachtgever de kosten uit eigen zak betaalt hebben de anderen weinig te eisen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 19, 2018 om 23:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer het alleen om geld gaat ...

kunt u dan ad hoc toezeggen dat àlles betaald zal worden voor een waardige en gewenste crematie en asuitstrooiing ... ?
Ik denk van wèl, dus doe morgen een toezegging bij de opdrachtgever voor een (aanvullende) betaling uit uw eigen zak.

Uitzoeken kan men dan de (on-)rechtmatigheid later altijd nog.

aurora1
door aurora1 - Mar 19, 2018 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, het is niet uw rechtsbijstandsverzekering en met het overlijden geldt die niet meer.
Maar wat is uw belang bij deze kwestie?
Wat was uw relatie met de overledene?
Wie is die opdrachtgever en is die bevoegd? Wat was zijn relatie met de overledene, en wat is die met de nabestaanden? Hoe bent u bij een en ander betrokken geraakt of bent u helemaal niet hierbij betrokken?

sw
door swat1500 - Mar 20, 2018 om 00:15
3786 Antwoorden / 0 Vragen

Het contract met de rechtsbijstandverzekering eindigt in beginsel bij het overlijden van de de contractant.  In de voorwaarden zouden uitzonderingen opgenomen kunnen zijn.
Als de wensen van de overledene niet in een testament zijn vervat waarbij dan een notaris op de uitvoering toeziet, mag en kan (hoewel dit van weinig respect voor de overledene getuigd) van die wensen afgeweken worden.
Voorstelbaar is daarnaast dat als de overledene geen middelen nalaat waaruit die wensen betaald kunnen worden, die wensen ook niet uitgevoerd hoeven te worden. De (aanstaande) overledene mag en kan niet verwachten dat een ander die kosten voor zijn rekening neemt.

newmikey
door newmikey - Mar 20, 2018 om 08:26
830 Antwoorden / 0 Vragen

Nee natuurlijk niet, hoe verzint iemand het...

lo
door lovewinnie - Mar 20, 2018 om 10:45
1210 Antwoorden / 1 Vragen

De geen die betaald beslist uiteindelijk lijkt mijn. En ja het hoeft niet persee aan de wensen te voldoen als daar geen geld voor is. Is er bijv een familiegraf die al betaald is kan dat voordeliger zijn dan cremeren en uitstrooien. Dit mag dan ook gedaan worden ondanks dat de persoon anders had gewild. Netjes is het niet maar goed, weet niet of de overledene voldoende verzekerd was voor zijn of haar wensen.

Tenzij u wilt (eventueel restant na aftrek verzekering)  betalen kunt u wellicht voorstellen aan deze wensen te voldoen maar dan ok voor u kosten en niet een ander er mee opzadelen..

boppe1943
door boppe1943 - Mar 20, 2018 om 14:55
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Zoals u al gelezen hebt: u kunt geen beroep doen op de betreffende rechtsbijstandsverzekering. Maar weet u zeker dat de overledene zijn/haar wensen later niet heeft bijgesteld? Iemand die voor de uitvaart als opdrachtgever en betaler te boek staat, zal toch niet zomaar aan de wensen van de overledene voorbijgaan?! Vergeet niet dat dit een éénmalige gelegenheid is om zonder geruzie op een waardige manier afscheid te nemen. Dat is volgens mij belangrijker dan individuele belangen in een conflict.