sc
door schaar_1 Mar 18, 2009 om 14:06
Geldzaken & recht

Reeds ingediende Belastingaangifte wijzigen

Beste deskundigen,

Een samenwonend stel (vanaf 30-06.2008) wil achteraf gebruik maken van fiscaal partnerschap.

Vrouw heeft haar aangifte al ingestuurd zonder dit op haar aangifte te hebben aangegeven. Haar vriend moet nog aangifte doen.

Haar inkomen : 16.528,=.

Zijn inkomen : 5.984,=

Fiscaal is dit bijzonder interessant.

Graag jullie wijze raad.

Wat is de procedure om deze correctie aan de belasting door te geven?

2463 6 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Mar 18, 2009 om 14:20
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat kon nog wel eens lastig worden. Vrouw heeft al aangifte gedaan immers. Over het algemeen is het toegestaan dat je de aangifte nog wijzigt, totdat de Belastingdienst een aanslag heeft opgelegd.

Ik zou dus meteen een nieuwe aangifte doen, met de keuze voor het fiscaal partnerschap.

poltol
door poltol - Mar 18, 2009 om 14:35
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Heeft zij electronisch aangifte gedaan? Dan is het volgens mij simpel te herstellen. Voor 1 april kan zij opnieuw [elctronisch] aangifte doen. De laatst ingediende geldt als de aangifte 2008. Ik zoek nog even naar een tekst.

vr.gr. poltol

astoria
door astoria - Mar 18, 2009 om 14:36
362 Antwoorden / 55 Vragen

Heel simpel , Beide aangiftes op nieuw maken en versturen . De fiscus behandeld altijd de laatst binnengekomen aangifte ( data ) Zelfs als je vijf maal een aangifte ( voor 1April ) verstuurd, pakt de computer de laatste .Succes F

poltol
door poltol - Mar 18, 2009 om 14:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Gevonden tekst.

Na indiening mag u uw aangifte altijd nog corrigeren, bijvoorbeeld

omdat u een inkomsten- of aftrekpost over het hoofd heeft

gezien. Zulke correcties kunnen dus zowel tot een hoger als tot

een lager belastbaar inkomen leiden.

Ook na het opleggen van de aanslag kunt u nog corrigeren.

Leidt de correctie tot een verlaging van uw aanslag, dan moet

u tegelijkertijd bezwaar aantekenen om een lagere aanslag opgelegd te krijgen. Dat moet gebeuren binnen zes weken na de

dagtekening van het aanslagbiljet. U kunt uw aangifte zelfs nog

corrigeren na de uitspraak op het bezwaarschrift. U moet dan

binnen zes weken na dagtekening van de uitspraak een beroepschrift

indienen.

poltol
door poltol - Mar 18, 2009 om 14:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

En dit zegt de BD erover

Ik heb al aangifte gedaan. Hoe kan ik een wijziging in die aangifte doorgeven?

U hebt elektronisch aangifte gedaan

Open het aangifteprogramma op uw computer en vul de wijzigingen in. Stuur daarna uw aangifte opnieuw in.

U hebt op papier aangifte gedaan

Vraag een nieuw aangifteformulier aan, vul weer het hele formulier in en stuur het op. Of download alsnog het aangifteprogramma, vul het in en verstuur het daarna digitaal.

pintje
door pintje - Mar 27, 2009 om 21:06
48 Antwoorden / 25 Vragen

U bent 6 maanden fiscaal partner, er is nog geen aanslag opgelegd, en u heeft nog niet eerder in het jaar gekozen voor fiscaal partnerschap. Dan is het mogelijk om een aangepaste aangifte te doen. U kunt na de bezwaar termijn niet meer switchen van partnerschap, 1 keer gekozen blijft gekozen.

Groetjes Pintje.