ramonnetje
door ramonnetje Aug 22, 2011 om 13:56
Geldzaken & recht

Registraiteplicht luchtdrukwapens?

Hallo allemaal,

Allereerst: ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die nu denken: 'Die jongen is op een idee gebracht door de Rotterdamse snelwegschutter!' maar dat is echt niet zo. Ik was op de mei-kermis in Utrecht en toen dacht ik er weer eens over om een luchtdrukpistool te kopen. Ik ging eerst maar eens lezen over de rechten en plichten voordat ik ging bestellen.

Twee weken geleden bestelde ik bij www.herlaadwinkel.nl (dochter van www.target-master.nl) een simpel luchtdrukpistool met toebehoren, de website doet bijzonder simpel en ouderwets aan. Het doorgeven van mijn gegevens voor het aanmaken van een account bleek ook niet een beveiligde pagina te zijn maar dat is wel vaker zo. Ik werd echter wel een beetje priegel toen ik direct na het aanmaken van mijn account al mijn persoonlijke informatie inclusief geboortedatum doodleuk per e-mail teruggestuurd kreeg, bijzonder onprofessioneel in mijn ogen.

Ik heb vervolgens een bestelling geplaatst bij www.herlaadwinkel.nl en afgewacht. De volgende dag kreeg ik een mail dat ik me nog moest identificeren en kon dat ofwel per post ofwel per e-mail doen. Een scan van een ID moest ik opsturen.

Er is geen enkele mogelijkheid tot veilig verzenden via de website of e-mail dus ik maakte een scan van mijn rijbewijs, verwijderde alles behalve mijn naam en leeftijd en pakte dat in een winrar archiefbestand in met wachtwoord. Ik mailde dit op dinsdagavond. Zaterdagmiddag besloot ik te mailen want ik had nog steeds geen pakje in de bus. Toen kreeg ik als antwoord dat 'de server niet overweg kan met mijn bestand' en dat ik de scan als jpg of pdf moest versturen.. Tjsa, ik heb juist het op die manier verstuurd voor mijn veiligheid! Onder protest heb ik nogmaals gemailed. Maar mijn scan werd geweigerd: Ik moest een volledige scan insturen anders kreeg ik mijn spullen niet!

Nu staat er in de wet dat er identificatieplicht is, ik neem aan voor leeftijdsverificatie, maar nergens wordt een woord gerept over registraiteplicht. Ik heb dan ook geweigerd en verwezen naar de wettelijke bepaling.

Ik kreeg daarop een dreigmail wegens het doen van een illegale bestelling zou ik gemeld worden bij justitie! Dat soort bedreigingen werkt wellicht bij criminelen, maar niet bij iemand die zich aan de wet houdt natuurlijk..

Ik heb de bestelling meteen geannuleerd maar heb nog steeds geen geld terug, de bestelling was 2 weken geleden. Inmiddels heb ik ook een verzoek om opheldering gedaan bij justitie omtrent de wettelijke bepalingen voor dit soort transacties. Ik ben tevens bij het politiebureau geweest over de zaak en ook daar werd bevestigd dat ik geen registratieplicht heb en dat ik ook nooit nergens een complete scan hoef in te leveren.

Heeft iemand er meer informatie over de juridische kant va dit verhaal?

1994 12 Rapporteer

tdehond
door tdehond - Aug 22, 2011 om 15:53
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Heeft u een bevestiging van het annuleren gekregen?

Bij een koop op afstand heeft de web winkel 30 dagen de tijd om het bedrag te restitueren.

Heeft u de algemene voorwaarden van deze site gelezen voordat u de bestelling plaatste? misschien eist deze webwinkel dit voorafgaand aan een dergelijke bestelling.

U heeft al bij de politie geïnformeerd over wat wettelijk verplicht is t.a.v. de aankoop van een luchtdrukpistool, dus dat hoeft niet verder uitgezocht te worden.

ramonnetje
door ramonnetje - Aug 23, 2011 om 13:52
72 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=tdehond schreef op maandag 22 aug 2011, 15:53]Heeft u een bevestiging van het annuleren gekregen?

Bij een koop op afstand heeft de web winkel 30 dagen de tijd om het bedrag te restitueren.

Heeft u de algemene voorwaarden van deze site gelezen voordat u de bestelling plaatste? misschien eist deze webwinkel dit voorafgaand aan een dergelijke bestelling.

Tot mijn schaamte moet ik bekennen de voorwaarden op de website niet gelezen te hebben, dan had mij bijvoorbeeld opgevallen dat het bedrijf geen vestigingsadres heeft en ook geen telefoonnummer.. Ik heb mijn order geannuleerd maar dat is niet bevestigd, wel heb ik een mail waarin staat dat er binnen 30 dagen terug gestort wordt. Ik heb daarop echter gemailed dat ik mijn geld binnen 4 werkdagen terug wil en dat is niet gebeurd.

Inmiddels heb ik van diverse partijen bevestigd gekregen dat er sowieso geen registratieplicht is, er is natuurlijk wel identificatieplicht, ik heb daar ook aan voldaan. Het gaat er mij om dat een bedrijf geen enkel recht heeft te vragen om een volledige scan van een identiteitsbewijs, rijbewijs of paspoort. Geen enkel bedrijf kan iets met die informatie maar criminelen en oplichters wel. Ik wacht nu nog op een officiële reactie van de frontdesk van het Ministerie van Justitie.

Of het bedrijf nou te goeder trouw handelt of niet maakt niet uit: vragen om een scan van een rijbewijs via e-mail is niet legaal en vragen om moeilijkheden. Dit bedrijf vraagt specifiek om gegevens als BSN/Sofi-nummer, mijn geboorteplaats en welke rijbewijzen ik bezit.. Criminelen, fraudeurs en oplichters zijn dol op dit soort informatie, je moet er heel zuinig op zijn.

Ik post dit bericht dan ook om te waarschuwen voor dit bedrijf en deze praktijken. Mocht je wel zaken willen doen dan moet je er wel rekening mee houden dat de website geen enkele beveiliging heeft en je gegevens dus zomaar opeens misbruikt kunnen worden.

tdehond
door tdehond - Aug 23, 2011 om 14:12
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De e-mail zou u kunnen afdrukken en bewaren mocht bedrijf niet binnen 30 dagen het geld restitueren.

U kunt m.i. wel eisen dat u op korte termijn het geld terug wil, maar als bedrijf daaraan niet wil voldoen maar wel binnen 30 dagen conform de wet koop op afstand restitueert kunt u daar wettelijk gezien niets aan doen naar mijn bescheiden mening.

m.b.t. identificatie staat in de a.v.
De belanghebbende gegevens van de betreffende koper / wederpartij zullen worden opgenomen in een register welke ter beschikking zal komen te staan van Justitie.

U gaat hiermee niet akkoord, dus heeft u er goed aan gedaan om de aankoop te annuleren.

Persoonlijk vind ik wel dat dit bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt t.a.v. de verkoop van deze wapens. Ik sta dan ook helemaal achter een registratie van de mensen die een wapen kopen.

ramonnetje
door ramonnetje - Aug 24, 2011 om 19:20
72 Antwoorden / 7 Vragen

@tdehond:

Ik denk dat je mij niet begrijpt..
Ik heb niets tegen registratie, maar registratie is je naam en adres opschrijven en niet een volledige scan van een identiteitsbewijs opvragen en opslaan. Nogmaals: geen enkel bedrijf is gerechtigd een kopie van je identiteitsbewijs te vragen. Het tonen er van en het overnemen van je naam is natuurlijk wel toegestaan.

Aan de identificatieplicht heb ik ook voldaan, maar als een bedrijf mij expliciet gaat vragen naar SOFI/BSN nummer geboorteplaats en soorten rijbewijzen die ik heb is ronduit belachelijk!

Inmiddels heb ik mijn geld overigens terug:

[quote]Retourbetaling IVM
POGING ILLEGALE AANKOOP

Dat is natuurlijk extra grappig: een niet bestaande 'wettelijke verplichting' gebruiken om mensen gegevens te ontfutselen en mensen die daar niet aan willen voldoen betichten van illegaal bezig zijn.. Ik ben dus nog niet klaar met dit bedrijf. Tevens was het bedrijf zo vriendelijk om mijn IP adres te blokkeren, ik moet nog even via een proxy checken of mijn account al verwijderd is.

nb
door nbw - Aug 25, 2011 om 02:49
521 Antwoorden / 24 Vragen

Begrijp eerlijk gezegd je vraag en/of je probleem niet. Je wilt een onschuldig wapen met toebehoren aanschaffen maar je hebt bezwaar tegen het feit dat je tot je DNA toe je gehele doopceel moet vrijgeven. Als je dat niet wilt koop je toch niet.

Je was op een kermis in utrecht en je kreeg inspiratie een luchtdrukpistool te kopen? Waarom en met welk doel vraag ik me af. Leg het me uit maat want ik begrijp dat niet.

tdehond
door tdehond - Aug 25, 2011 om 09:27
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ ramonnetje
Ik heb al aangegeven dat u goed gehandeld heeft door te annuleren. U bent het immers niet eens met de registratie van deze gegevens.

Het voordeel van registratie van een sofinummer is m.i. dat u te traceren bent als u verhuisd bent. Ik ben er voor dat iedereen die een wapen koopt ten alle tijden te traceren is.

Fijn dat geld zo vlot gerestitueerd is.

ramonnetje
door ramonnetje - Sep 11, 2011 om 13:29
72 Antwoorden / 7 Vragen

Vandaag stond er een artikel op Webwereld over het BSN, zelfs minister Schulz mag de BSN/SOFI niet gebruiken voor registratie: http://webwereld.nl/nieuws/107881/cbp-bekeurde-minister-schultz-terecht.html volgens de Wet bescherming persoonsgegevens, dus waarom www.herlaadwinkel.nl/Target Master dit dan per se wél wil is mij een raadsel..

Nogmaals: je moet echt zelf weten of je je gegevens aan Jan en alleman geeft, maar weet wel wat je rechten zijn. Als iemand, of een bedrijf als Target Master, die gegevens met alle macht probeert te ontfutselen moet je op je hoede zijn..

tdehond
door tdehond - Sep 11, 2011 om 14:28
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=ramonnetje schreef op zondag 11 sep 2011, 13:29]is . Als iemand, of een bedrijf als Target Master, die gegevens met alle macht probeert te ontfutselen moet je op je hoede zijn..

Dit bedrijf lijkt mij op zijn hoede t.a.v. mensen die dit soort wapens bij hen bestellen. :)
vraagsteller heeft uiteindelijk het wapen daar niet besteld.

pr
door prullie - Oct 11, 2011 om 20:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ramon,

Met alle respect wil ik je erop wijzen dat Target-Master in deze volledig conform de wet heeft gehandeld.

Een luchtdrukwapen (cat IV wapen) mag zonder probleem van de ene particulier aan de andere verkocht worden, zolang deze maar 18 jaar is.

Echter als de verkoper beroepsmatig is, dan dient er registratie van naam, geboortedatum en nummer van identificatiebewijs plaats te vinden. De handelaar dient deze registratie tenminste 7 jaar te bewaren als controle dat hij de leeftijdsgrens van 18 jaar respecteerd. Het is de handelaar wettelijk verboden een luchtwapen te verkopen zonder deze registratie.

Het is jammer dat de politie je verkeerd heeft geïnformeerd. Helaas is de kennis over de wapenwetgeving bij de politie zeer beperkt. Dit soort vragen kun je dan ook beter stellen aan de KNSA of aan de Nederlandse vereniging voor de wapenhandel.

Ik ken de webwinkel TargetMaster aangezien ik er ook wel eens aankopen doe. De communicatie-vaardigheden van de medewerkers zijn niet zo goed. Bijvoorbeeld: In plaats van "Zou u dit nog even kunnen opsturen zodat ik de order kan afhandelen..." krijg je "Jij moet dit sturen anders..." Naar mijn idee is dat tenenkrommend.
De levertijd is bij Target-Master ook erg fors. Tot een half jaar kan normaal zijn.

Ondanks de communicatieve handicap van de verkoper en de levertijd is TargetMaster wel een betrouwbare winkel en vaak ook een goedkope winkel.

Ik blijf er in de toekomst dan ook wel bestellen.

Prullie

valerius-2
door valerius-2 - Oct 11, 2011 om 22:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zeker bekende van dat u zo voor ze opkomt. Omdat u zich speciaal voor dit antwoord heeft ingeschreven.

pr
door prullie - Oct 14, 2011 om 23:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

@valerius:
Als je mijn post goed gelezen hebt dan zie je dat ik niet voor ze opkom. Ik noem het bedrijf niet bepaald klantvriendelijk en ik klaag over de lange levertijden. Ik noem ze overigens wel betrouwbaar.

Target-Master heeft wat betreft het registreren van transacties gelijk dat dit verplicht is. Dat is een objectief feit. Dat kenbaar maken is zeker niet voor ze opkomen.

Je bericht geeft me overigens een grote mate van een gevoel dat je hier alleen bedrijven mag afzeiken. Dus negatieve onwaarheden die hier staan vind jij geen probleem. Echter iemand die dat tegenkomt, kennis van de betreffende wetten heeft en zich zelfs wil aanmelden om de onjuistheid duidelijk te maken, die krijgt iets te horen in de trand van "het zal wel een vriendje van je zijn".

Dergelijke reacties geven naar mijn idee een onneutraal imago aan dit forum.

Prullie.

op
door opabertje - Oct 15, 2011 om 14:30
56 Antwoorden / 0 Vragen

prullie,

Niet op reageren dat schrijft ze wel vaker.