er
door ericie Aug 30, 2012 om 09:43
Geldzaken & recht

Reiskostendeclareren na sollicitatie

Het volgende is het geval: Ik ben zoals wel meerderen in het land werkloos. Daar ben ik goed ziek van en wil zo snel mogelijk weer aan de slag. Dat is het probleem niet. Het probleem wat ik aan de kaak wil stellen is het declareren van de gemaakte kosten na een sollicitatie. Ik heb van velen om mij heen te horen gekregen dat je deze kosten gewoon kan declareren. De "professionals" bij het UWV beamen dit ook. Maar mijn ervaringen zijn toch echt heel anders.... Wie kan mij hier meer over vertellen? Om reacties te voorkomen van : dit kan niet, ben je er wel achteraan gegaan? Hierbij een bewijs dat ik het bij een "redelijk" bekend bedrijf dus niet krijg (dosign engineering): Beste Eric, De reiskosten kunnen niet gedeclareerd worden bij ons. Met vriendelijke groet, [edit-red.] Tevens wacht ik op de reactie van Greenpeace...... Groetjes eric

5447 18 Rapporteer

jo
door jorisw - Aug 30, 2012 om 09:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Of reiskosten kunnen worden gedeclareerd hangt helemaal van het beleid van de potentiele werkgever af. Sommige betalen je de OV kosten terug, andere niet.

Ik heb onlangs in Cambridge een sollicitatiegesprek gehad, en dat bedrijf betaalde netjes de vlieg- en treintickets terug, terwijl een sollicitatie in Utrecht op eigen kosten was.

er
door ericie - Aug 30, 2012 om 10:05
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 30 aug 2012, 09:55]Of reiskosten kunnen worden gedeclareerd hangt helemaal van het beleid van de potentiele werkgever af. Sommige betalen je de OV kosten terug, andere niet.

Ik heb onlangs in Cambridge een sollicitatiegesprek gehad, en dat bedrijf betaalde netjes de vlieg- en treintickets terug, terwijl een sollicitatie in Utrecht op eigen kosten was.

Beste Joris, bedankt voor deze reactie! Mijn reactie hierop is wel dat ik van iemand het UWV te horen heb gekregen dat dit wel hoort en bedrijven verplicht zijn deze kosten te betalen.... Ik zal het nogmaals daar melden en zal de reactie vermelden! Groetjes eric

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Aug 30, 2012 om 10:06
355 Antwoorden / 1 Vragen

Als de reiskostenpost te hoog wordt, zou ik declareren bij het UWV.
Het lijkt me niet de bedoeling dat het onbetaalbaar wordt om te solliciteren.

er
door ericie - Aug 30, 2012 om 10:07
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 30 aug 2012, 09:55]Of reiskosten kunnen worden gedeclareerd hangt helemaal van het beleid van de potentiele werkgever af. Sommige betalen je de OV kosten terug, andere niet.

Ik heb onlangs in Cambridge een sollicitatiegesprek gehad, en dat bedrijf betaalde netjes de vlieg- en treintickets terug, terwijl een sollicitatie in Utrecht op eigen kosten was.

p.s. welk bedrijf was dat in cambridge? Wellicht interessant om te kijken of die leuke vacatures hebben ;-)

naitsoezn
door naitsoezn - Aug 30, 2012 om 10:13
842 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit verplicht is. Het is immers niet eens verplicht om woon-werk-verkeer aan werknemers te vergoeden (alleen als hier apart afspraken over gemaakt zijn in arbeidscontract of CAO).... Netjes is het wel, maar m.i. kun je dus het beste van te voren met de potentiële werkgever overleggen...

melomaan
door melomaan - Aug 30, 2012 om 11:41
157 Antwoorden / 1 Vragen

Van alle sollicitaties die ik heb gehad in mijn leven zijn de reiskosten slechts 1 maal vergoed. Dit was bij de NS. Zowel voor de sollicitatie als voor de keuring/assessment kreeg ik keurig een dagkaart voor de trein (vooraf) toegestuurd.

quote: 'Bedrijven in Nederland moeten meestal de reiskosten van de kandidaat vergoeden en dienen de kandidaat met respect te bejegenen. Daar dit niet bindend is, houdt lang niet ieder bedrijf zich hieraan.' (bron)

hk_mr308
door hk_mr308 - Aug 30, 2012 om 13:17
146 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou het ook niet vergoeden, is toch van de zotte dat bedrijven moeten betalen voor werknemers die niet geschikt zijn.

jo
door jorisw - Aug 30, 2012 om 13:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op donderdag 30 aug 2012, 10:13]Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit verplicht is. Het is immers niet eens verplicht om woon-werk-verkeer aan werknemers te vergoeden (alleen als hier apart afspraken over gemaakt zijn in arbeidscontract of CAO).... Netjes is het wel, maar m.i. kun je dus het beste van te voren met de potentiële werkgever overleggen...

Als het wel verplicht zou zijn, zou het een mooie optie zijn om gratis te reizen. Gewoon even kijken of er een vacature is in de stad waar je naar toe wilt en gaan.

jo
door jorisw - Aug 30, 2012 om 13:31
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ericie schreef op donderdag 30 aug 2012, 10:07][quote=jorisw schreef op donderdag 30 aug 2012, 09:55]Of reiskosten kunnen worden gedeclareerd hangt helemaal van het beleid van de potentiele werkgever af. Sommige betalen je de OV kosten terug, andere niet.

Ik heb onlangs in Cambridge een sollicitatiegesprek gehad, en dat bedrijf betaalde netjes de vlieg- en treintickets terug, terwijl een sollicitatie in Utrecht op eigen kosten was.

p.s. welk bedrijf was dat in cambridge? Wellicht interessant om te kijken of die leuke vacatures hebben ;-)

Formeel hebben ze geen vacatures, ik kwam daar via-via terecht ;-)

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Aug 30, 2012 om 14:46
355 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=naitsoezn schreef op donderdag 30 aug 2012, 10:13]Ik kan mij haast niet voorstellen dat dit verplicht is. Het is immers niet eens verplicht om woon-werk-verkeer aan werknemers te vergoeden (alleen als hier apart afspraken over gemaakt zijn in arbeidscontract of CAO).... Netjes is het wel, maar m.i. kun je dus het beste van te voren met de potentiële werkgever overleggen...
Sommige potentiële werkgevers zullen dan een minpunt geven.
Ik vind het inderdaad niet meer dan fatsoenlijk om als werkgever te vragen welke kosten de sollicitant heeft gemaakt, door op de uitnodiging op gesprek te komen, in te gaan.
Maar misschien is dat ouderwets en neemt de huidige sollicitant wel zelf een thermoskan koffie mee.
:-)

er
door ericie - Aug 30, 2012 om 16:35
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=hk_mr308 schreef op donderdag 30 aug 2012, 13:17]Ik zou het ook niet vergoeden, is toch van de zotte dat bedrijven moeten betalen voor werknemers die niet geschikt zijn.

Beste meneer HK, het blijkt dat jij nog minder geschikt ben en te dom om een normaal antwoord te posten op een volgens mij zeeeeeeeeeeeer normale vraag gesteld door mij.

stacey
door stacey - Aug 30, 2012 om 17:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vind het niet zo vreemd dat ze het niet vergoeden, het is tenslotte jouw initiatief te reageren en omdat Jij die baan wil is het feitelijk een investering die je daarvoor doet, (hoewel dat er tegenwoordig wel vaak veel zullen zijn) je krijgt ook niet je printerinkt en briefpapier en de kapper en kleding om er voor bezoek goed uit te zien betaald......
Hoewel wij wel eens een sollicant hebben gehad die de kappersrekening
doodleuk indiende ;-) verbazing alom.........
Maar omdat ze was aangenomen hebben ze die toen maar op haar declaratieformulier gezet en uitbetaald,
maar verwacht dat ze het bij afwijzing niet uitbetaal had gekregen .......

er
door ericie - Aug 30, 2012 om 19:09
10 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=stacey schreef op donderdag 30 aug 2012, 17:05]Ik vind het niet zo vreemd dat ze het niet vergoeden, het is tenslotte jouw initiatief te reageren en omdat Jij die baan wil is het feitelijk een investering die je daarvoor doet, (hoewel dat er tegenwoordig wel vaak veel zullen zijn) je krijgt ook niet je printerinkt en briefpapier en de kapper en kleding om er voor bezoek goed uit te zien betaald......
Hoewel wij wel eens een sollicant hebben gehad die de kappersrekening
doodleuk indiende ;-) verbazing alom.........
Maar omdat ze was aangenomen hebben ze die toen maar op haar declaratieformulier gezet en uitbetaald,
maar verwacht dat ze het bij afwijzing niet uitbetaal had gekregen .......

Stacey bedankt voor je reactie. Ik ben het ook echt gewend om te doen, en weet dat het niet goed overkomt om erover te beginnen voor of tijdens je sollicitatie..... Maar ja als je geen geld hebt kan je het ook niet uitgeven wor.. Feit blijft dat het voor werkgevers ook erg makkelijk is natuurlijk om niets te betalen. drama drama drama ;-)

stacey
door stacey - Aug 30, 2012 om 19:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ericie schreef op donderdag 30 aug 2012, 19:09]
Stacey bedankt voor je reactie. Ik ben het ook echt gewend om te doen, en weet dat het niet goed overkomt om erover te beginnen voor of tijdens je sollicitatie..... Maar ja als je geen geld hebt kan je het ook niet uitgeven wor.. Feit blijft dat het voor werkgevers ook erg makkelijk is natuurlijk om niets te betalen. drama drama drama ;-)

Misschien is het een mogelijkheid het als je en echt een uitnodiging krijgt om te komen voor gesprek even te bellen dat je dat graag wilt maar dat je het momenteel financieel niet zo breed hebt en of er mogelijkheid is de reiskosten vergoed te krijgen, dat is misschien dan makkelijker bespreekbaar dan daar persoonlijk.
Maar vragen om geld/onkosten is en blijft altijd beetje moeilijke zaak zeker in zulke gevallen als je risico loopt dat ze zeggen laat maar zitten of wellicht denken die kan zeker niet met geld omgaan en zeurt om 5 euro.......
Werkgever bedenkt niet dat je tegenwoordig wel 100x voor niets ergens mag opdraven voor je eens een baan scoort.....

Maar probeer er een potje voor te reserveren of anders in de buurt solliciteren en dan op de fiets als dat een mogelijkheid is.

om
door omelet73 - Sep 14, 2012 om 13:25
2 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiecode

De werkgever is helemaal niet verplicht je reiskosten voor je sollicitatiegesprek te vergoeden. Er om vragen lijkt me ook geen strakke zet. Het komt niet heel professioneel over. Een sollicitatie is een investering in jezelf. Ik denk dat je daarmee een stukje van jezelf laat zien waar een bedrijf niet echt op zit te wachten vandaag de dag als ze kunnen kiezen uit 400 kandidaten.

hereistom
door hereistom - Sep 14, 2012 om 16:05
736 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ericie schreef op donderdag 30 aug 2012, 10:05]Beste Joris, bedankt voor deze reactie! Mijn reactie hierop is wel dat ik van iemand het UWV te horen heb gekregen dat dit wel hoort en bedrijven verplicht zijn deze kosten te betalen.... Ik zal het nogmaals daar melden en zal de reactie vermelden! Groetjes eric
Ja ze zijn het wel verplicht maar de meeste bedrijven doen het toch niet!
Net als leeftijdsdicriminatie niet mag, maar ook dat doen de meeste bedrijven wel!
De werkgevers hebben het gewoon voor het zeggen en hebben maling aan de regels!

er
door ericie - Sep 14, 2012 om 19:38
10 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Herelstrom,

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee.... Zoals je ziet zijn de meeste reacties totaal het omgekeerde..... Heb je misschien een link naar een of ander artikel waar dit in staat?

groetjes eric

stacey
door stacey - Sep 14, 2012 om 22:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=ericie schreef ] dat ik van iemand het UWV te horen heb gekregen dat dit wel hoort en bedrijven verplicht zijn deze kosten te betalen....Groetjes eric

[quote=hereistom schreef op vrijdag 14 sep 2012, 16:05] Ja ze zijn het wel verplicht maar de meeste bedrijven doen het toch niet!

[quote=ericie schreef op vrijdag 14 sep 2012, 19:38]Beste Herelstrom,

Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee.... ..... Heb je misschien een link naar een of ander artikel waar dit in staat? groetjes eric

Begrijp best dat je ze ergens aan wilt ophangen om reiskosten vergoed te krijgen,
maar zoals ik en anderen hier eerder al gezegd hebben, ze zijn NIETS VERPLICHT.........
UVW moet zich ook maar eens even beter informeren, als werknemer of stagair heb je niet eens (een wettelijk) recht op reiskosten vergoeding als dat niet geregeld is in CAO of arbeidscontract, dus waarom zou dat volgens hun voor een sollicitant wel gelden ?

Ze zijn Niet verplicht ook maar iets te vergoeden, er staat enkel in de opgestelde SollicitatieCode:

--4.6 De arbeidsorganisatie geeft in de openbare bekend-
making van de vacature of in de procedure duidelijkheid
over het wel of niet vergoeden
van de door de sollicitant in
redelijkheid gemaakte kosten--
http://www.nvp-plaza.nl/documents/doc/sollicitatiecode/sollicitatiecode-oktober-2009.pdf

--Bedrijven en organisaties zijn niet verplicht om deze code te volgen maar het is ondertussen wel een algemeen aanvaarde ongeschreven regel geworden dat men zich aan deze code houdt--

Maar deze code is Niet Bindend.....en het gaat enkel over het Vermelden van het Al dan Niet vergoeden.....en als ze het dus al niet (ver)melden ( wat ze wel horen te doen volgens de code ) dan kun je er wel vanuit gaan dat ze ook niets gaan betalen..
Want dat betalen zijn ze dus niet verplicht.
Jammer maar helaas dus.