Op
door Opa Ed Jul 20, 2024 om 12:55
Geldzaken & recht

Rekeningafschriften Kinderbonus wordt niet afgegeven

L.s.,
Jarenlang wordt via automatische incasso door ABN AMRO de maandelijkse bijdrage van " Kinderbonus Spaar" voor onze 3 kleinkinderen betaald.
Twee ervan zijn inmiddels ouder dan 18 jaar, maar de derde is pas 14 jaar.
In het verleden kreeg zij van ABN AMRO op ons huisadres elke maand een rekeningafschrift toegestuurd. Het laatste afschrift werd op 13 maart 2023 opgestuurd en sindsdien krijgt zij geen rekeningafschrift meer terwijl de automatische afschrijving gewoon doorgaat.
Verzoeken om de versturing gewoon te continueren en vragen waarom dit stopgezet werd, worden niet door ABN AMRO beantwoord.
Als hoogbejaarden hebben wij geen alternatief noch een oplossing om ook deze laatste fase goed af te kunnen ronden.
Met vriendelijke groet,
Familie Frietman

1871 7 Rapporteer
Thecla58
door Thecla58 - Jul 20, 2024 om 13:32
911 Antwoorden / 3 Vragen

Wellicht heb een brief of e-mail gehad in het verleden waarin verteld werd dat ze stoppen met papieren afschriften met daarin de optie om aan te geven of die afschriften wenselijk blijven.

In deze digitale tijd is een saldo ook via internet of de app te controleren.  Je kleindochter kan je zeker vertellen hoe dat werkt.

Dat eventuele afschaffen is waarschijnlijk redelijk kosten besparend.

Ja
door JannyBoe - Jul 20, 2024 om 13:41
566 Antwoorden / Vragen

Hallo, vragen die niet door ABNAMRO worden beantwoord? Bel nog een keertje of stuur een bericht. Daar komt vast wel antwoord op. Succes.

Franske1958
door Franske1958 - Jul 20, 2024 om 14:55
455 Antwoorden / 3 Vragen

Leest U   DEZE  website maar eens goed door.  Waarschijnlijk niet het antwoord wat U wilde lezen.
Een ander feit is dat steeds meer banken verkeerde informatie geven over internet bankieren. Er wordt namelijk
overal door hun vermeld dat internetbankieren gratis zou zijn.  Voor iemand die nog geen internet heeft is dat
helemaal niet gratis meer een heel duur iets. Namelijk een internet abonnement afsluiten, een laptop kopen
en ook nog een dure smartphone en een printer kopen. Vervolgens iedereen lastig moeten vallen omdat dat
k**ding niet doet wat ze willen dat ie doet. Dan maar weer een familelid lastig vallen. Maar dat doen ze liever
niet want iemand mee laten kijken met bankzaken??  banken snappen gewoon niet meer dat internetten en
internet bankieren voor veel mensen te ingewikkeld is, En iemand mee laten helpen met geldzaken dat is
iets wat veel mensen nooit zullen toestaan.

ne
door neodutchio Jul 20, 2024 om 19:58
5226 Antwoorden / 12 Vragen

Uiteraard zullen er mensen zijn die geen internet hebben en/of er niet mee overweg kunnen. Maar hoeveel zijn dat er? Internetbankieren bestaat al sinds 1997. Een 80 jarige nu was dus 53 jaren jong toen het opkwam. En mobiel bankieren bestaat ook alweer 21 jaar.
97% van de inwoners van Nederland van 12 jaar en ouder hebben toegang tot internet. 5,6% maakt nooit gebruik van internet. In 2020 hebben ze een enquete gehouden onder de 75-plussers. Hier had slechts 6% geen internettoegang thuis. Dat percentage was in de jaren daarvoor al flink dalende en zal daar nu ook dik onder zitten.
En dan hebben we het over een gemiddelde. Veel 90-plussers zullen niet meer op internet zitten (140.000) en ook onder de leeftijdscatagorie 70-plus zullen een hoop hulpbehoevende zijn of mensen die sowieso niet meer zelfstandig kunnen/mogen functioneren.
De kans is dus veel groter dat een 70-plusser gewoon internet ter beschikking heeft.
Voor die paar mensen die overblijven (gaat echt om enkele procenten) is een oud systeem in de lucht houden veel te duur.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jul 20, 2024 om 20:01
2226 Antwoorden / Vragen

Mn moeder is drieënnegentig en doet al haar bankzaken op een iPad. Als je van '58 bent en niet met een tablet kan bankieren wordt het tijd op te houden het probleem bij de bank te zoeken en te accepteren dat je om wat voor reden niet meer in staat bent cognitief te functioneren en hulp in te roepen.

Re
door Reinier182 Jul 20, 2024 om 21:31
220 Antwoorden / Vragen

Ja daarom is internet uitgevonden om de kosten en werkuren naar de klanten te schuiven en hun meer winst hebben.

ne
door neodutchio Jul 20, 2024 om 21:45
5226 Antwoorden / 12 Vragen

Gelukkig maar dat alleen banken dat gedaan hebben en alle andere bedrijven niet. Salarisadministratie gaat nog altijd op een papiertje waarna je een loonzakje ontvangt. En bij de kruidenier loop je nog met een papiertje binnen. Schijnt trouwens dat je in de toekomst je boodschappen online zou kunnen bestellen waarna het bij je thuis gebracht word of dat je het kan ophalen. Ontslag voor vakkenvullers en cassieres. En gelukkig maar dat de consument de winkelstraten plat lopen om kleding te kopen. Snap alleen niet waarom zoveel ketens failliet zijn gegaan.

Franske1958
door Franske1958 Jul 21, 2024 om 08:14
455 Antwoorden / 3 Vragen

"en bij de kruidenier loop je nog met een papiertje binnen"
    Doe ik altijd, anders vergeet ik sommige dingen.
"Schijnt trouwens dat je in de toekomst je boodschappen online zou kunnen bestellen waarna"
    een kennis van mij had dat gedaan, kreeg allemaal producten 1 dag voor de uiterste houdbaarheidsdatum
    dat is trouwens voor die winkel een perfecte manier om te zorgen dat er niets over de datum gaat

Franske1958
door Franske1958 Jul 21, 2024 om 08:26
455 Antwoorden / 3 Vragen

" In 2020 hebben ze een enquete gehouden onder de 75-plussers."
Dat er onder ouderen regelmatig een enquete wordt gehouden of ze wel of niet internet hebben dat weet ik.
echter die enquete moest hier online worden ingevuld en vervolgens gaan ze vertellen dat er uit de uitslag
van die enquete is gebleken dat iedereen die een antwoord heeft doorgemaild internet heeft.

br
door bravehenk - Jul 20, 2024 om 15:51
210 Antwoorden / 0 Vragen

Het geld wat u stort op de rekening van de kleinkinderen is niet meer van u  maar meteen van de kleinkinderen tot 18 jaar beslissen de ouders wat ermee gebeurt .Belasting box 3 – vermogen
Het geld dat u spaart op naam van uw kleinkind telt op bij het vermogen van zijn/haar ouders. Dit kan betekenen dat zij vermogensrendementsheffing over het gespaarde bedrag betalen. Wanneer uw kleinkind 18 jaar wordt, moet hij/zij mogelijk zelf belasting betalen over het gespaarde bedrag.
Mogelijk hebben ze de rekeningen opgenomen in hun telebankieren.Vraag het aan uw kinderen of ze iets hebben gewijzigd, Misschien hebben de 18 jarigen het geld al in gebruik genomen. Uzelf kan niet beslissen wie de rekening afschriften krijgt.U heeft geen zeggenschap over de rekening alleen wettelijke vertegenwoordiger en ouders.
Lees de voorwaarden er maar eens op na op de ABN website

Franske1958
door Franske1958 Jul 20, 2024 om 17:26
455 Antwoorden / 3 Vragen

Lang niet alle ouders willen dat Oma of Opa meespaart voor de kleinkinderen en dat ongevraagd storten op
een kleinkind rekening. Het kan namelijk zomaar gebeuren dat Oma een extraatje stort op de spaarrekeningen
van de minderjarige kleinkinderen met als gevolg dat het door de ouders zorgvuldig in de gaten gehouden
totale spaarvermogen van hun samen nu niet meer klopt en de ouders geen huurtoeslag meer gaan ontvangen.

Iv
door Ivo W - Jul 20, 2024 om 18:00
765 Antwoorden / Vragen

Als het een rekening op naam van de kleinkinderen is, dan heeft u als grootouders helemaal niets met de bankafschriften te maken.

Nadat u een schenking heeft gedaan is het geld niet meer van u en heeft u er, formeel gezien, niets meer over te zeggen.

ro
door ronny530 - Jul 21, 2024 om 09:19
2874 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft voor uw kleinkind ook een kinderbonus spaarrekening geopend die op naam van het kleinkind staat maar de afschriften naar uw huisadres werden verstuurd en nu niet meer.
Kan het niet zo zijn dat uw kleinkind wel een afschrift op het eigen adres krijgt maar u niet meer en u het gevoel heeft de controle over de spaarrekening kwijt te zijn.
Kinderen kunnen met toestemming van de ouders/verzorgers een bankrekening openen en als dat het geval is wordt de kinderbonus spaarrekening aan het rekeningnummer gekoppeld.
Het eerste wat dan bij opkomt, vraag aan uw kleinkind of die wel de spaarrekening kan inzien want die staat op de naam van dat kleinkind en bij het openen van een bankrekening wordt automatisch een adreswijziging doorgevoerd.

mi
door mick_jagger - Jul 24, 2024 om 13:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

Sinds begin 2023 merkte ik ineens dat ik posten miste op mijn bankafschriften die ik eens per maand van ABN AMRO krijg en waarvoor ik betaal.
Ik heb contact met ze opgenomen middels de persoonlijke chat. Toen kreeg ik te horen dat ze ineens gestart waren met afschriften op voor- en achterzijde te bedrukken. Persoonlijk vind ik dat heel onhandig. Er bleek geen keuze te zijn.