sm
door smily01 Dec 21, 2011 om 19:42
Geldzaken & recht

Rente blijft hetzelfde bij aflossing hypotheek

Hallo,

Ik heb een vraag over een bankspaarhypotheek. Ik heb momenteel sinds een aantal maanden een Opbouwhypotheek van de Rabobank van EUR 86000 van 4.7 % met een rentevaste periode van 10 jaar. Nu heb ik 20 procent van dit bedrag onlangs vroegtijdig afgelost. Dit mag volgens de voorwaarden van de bank. Inmiddels heb ik een gesprek gehad met iemand van de bank en ik laat nu de looptijd van de hele hypotheek van 30 naar 25 jaar gaan, maar nu is mijn vraag: Ga ik nu minder rente betalen? Volgens

Volgens de Rabobank verandert er niets in de hoeveelheid rente die ik maandelijks betaal omdat ik een rentecontract aangegaan ben. Op mij komt dat allemaal heel onlogisch over: men lost extra af, maar men blijft rente betalen over de EUR 86000 en niet over de EUR.68600,- Ik ben een leek op dit gebied maar klopt hier mijn gevoel?

Alvast bedankt voor uw reacties!!!

1155 9 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Dec 21, 2011 om 20:15
842 Antwoorden / 1 Vragen

Je rentevaste periode is zowel voor jou als voor je bank een periode waarin je weet waar je aan toe bent. Als jij nu minder rente zou betalen, zou dit minder inkomsten voor de bank betekenen....

Wanneer je een nieuw aanbod van de bank krijgt voor een nieuwe rentevaste periode kun je profiteren van het lagere hypotheekbedrag.

da
door dalanjo - Dec 21, 2011 om 20:49
23 Antwoorden / 0 Vragen

Een bankspaar hypotheek bestaat als het ware uit twee rekeningen.
één waarop u het bedrag van uw hypotheek in de min staat (daar betaald u rente over, dat is uw schuld)
En één waarop op spaart, dat is een spaarrekening.

Dan komt nu de vraag, op welke rekening is uw aflossing terecht gekomen...
Is dat op het spaargedeelte, of op het schulden gedeelte...

Dat de looptijd van 30 naar 25 jaar is gegaan kan logisch zijn, omdat u het spaargedeelte meer hebt gemaakt, en u dus eerder uw hele schuld "bijelkaar" gespaard hebt.

als dit het geval is, dan is uw spaarpolis meer waard geworden, maar betaald u inderdaad hetzelfde aan rente, omdat de schuld niet minder is geworden.

Kortom, kijk even goed na waar uw aflossing terecht is gekomen.

sm
door smily01 - Dec 21, 2011 om 20:58
8 Antwoorden / 13 Vragen

Bedankt voor jullie reacties!!!

Nog even een aanvulling. De extra aflossing is niert naar het spaargedeelte gegaan, maar naar de aflossing van de schuld

da
door dalanjo - Dec 21, 2011 om 21:03
23 Antwoorden / 0 Vragen

je bent inderdaad een contract aangegaan voor de rente.
Als je minder rente zou willen betalen, dan moet dat in overleg met de bank, en zal er eventueel een ander contract afgesloten moeten worden.
Daarbij moet je dan wel boeterente betalen, omdat de bank ook rekent op de rente inkomsten waarvoor u een contract hebt afgesloten.

Mocht de nieuwe rente hoger zijn, dan doet een bank meestal niet moeilijk, maar als de rente lager is, dan willen ze toch graat die boeterente.

co
door courier - Jan 15, 2012 om 12:57
226 Antwoorden / 2 Vragen

Dalanjo: TS meldt juist dat die extra aflossing is geschied volgens de voorwaarden van de bank. Hij meldt dan ook terecht niets over verschuldigde boeterente. Ook het leningcontract hoeft niet te worden aangepast, want partijen handelen geheel conform de voorwaarden.
De schuld is dus minder geworden, derhalve wordt het maandelijkse rentebedrag ook minder.
Dat het spaarbedrag ook wordt aangepast lijkt me logisch: er hoeft immers € 17.400 minder bij elkaar te worden gespaard. Blijft het spaarbedrag binnen de toegestane fiscale bandbreedtes gelijk dan is de lening eerder bij elkaar gespaard. En dat zou best wel eens op 5 jaar uit kunnen komen.

da
door dalanjo - Mar 3, 2012 om 16:24
23 Antwoorden / 0 Vragen
co
door courier - Mar 3, 2012 om 17:00
226 Antwoorden / 2 Vragen

Dalanjo: interessant die .... maarre ik ben meer benieuwd naar de uiteindelijke conclusie van Smiley01.

da
door dalanjo - Mar 3, 2012 om 17:04
23 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=courier schreef op zaterdag 3 mrt 2012, 17:00]Dalanjo: interessant die .... maarre ik ben meer benieuwd naar de uiteindelijke conclusie van Smiley01.

ja, dat was ik ook.
Ik hoopte dat door mijn "..." er een berichtje in zijn mailbox kwam, en hij er nog even op terug zou komen...

Gr.

rapil
door rapil - Mar 3, 2012 om 17:18
433 Antwoorden / 0 Vragen

@smily01. Je geeft aan dat de aflossing niet is gegaan naar het spaargedeelte. Dat betekent dat je schuld in geld kleiner is geworden. Je betaalt wel hetzelfde rente percentage doch over een lager bedrag. De RENTEKOSTEN die je betaalt worden in GELD dus lager.