Gijs116
door Gijs116 Dec 26, 2022 om 07:31
Geldzaken & recht

Rente compensatie

Ik heb bericht van mijn bank gekregen dat ik compensatie krijg over teveel betaalde rente over een consumptief krediet, periode 2001 tm 2013. De rente aftrek, voor consumptief krediet, was destijds al afgeschaft, het geld wat ik ga ontvangen is toch geen inkomen, maar een correctie over teveel in rekening gebracht bedrag door de bank, over vele jaren. Ik hoef dat dan toch niet als inkomen op te geven bij de Belastingdienst?

1654 4 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 26, 2022 om 08:16
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heeft u iets alvast aan  deze  uitleg.

getty
door getty Dec 26, 2022 om 09:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit gaat over een hele andere compensatie ( toeslagenaffaire) waar volgens mij speciale regels  voor gelden, niet vergelijkbaar met dit. Het klopt wel dat dit geen inkomen is. Maar het andere genoemde is mogelijk afwijkend

Gijs116
door Gijs116 Dec 26, 2022 om 17:35
21 Antwoorden / 2 Vragen

Ik krijg het geld van de bank in 2023 overgemaakt, dus nog geen invloed bij belastingaangifte over 2022. De bank schreef wel dat ze aan de belasting melding maken aan wie ze, hoeveel, geld hebben overgemaakt. Gelukkig was de rente aftrek in 2001 al afgeschaft. Ik zie het als dat ik een product heb afgenomen voor een te hoge prijs, en dat de leverancier, de bank, na vele jaren dat ook beaamd, en het teveel betaalde teruggeeft aan de klant, dus het is geen inkomen. Benieuwd wat Belastingdienst hierop gaat zeggen.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Dec 26, 2022 om 13:02
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag het de belastingdienst. Die moeten het juiste antwoord weten. Gratis telefoonnummer.

Topantwoord

Ag
door Agamemnon - Dec 26, 2022 om 19:06
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ik hoef dat dan toch niet als inkomen op te geven bij de Belastingdienst?
Nee natuurlijk niet. Als u voor 5 euro brood koopt bij de bakker en u betaalt met een briefje van 50 euro, dan krijgt u 45 euro terug. Die 45 euro is toch geen inkomen dat je op de aangifte moet vermelden.... Wel telt het natuurlijk mee bij je Box3 vermogen per de na ontvangst eerstkomende 1 januari.

Topantwoord

atlas1302
door atlas1302 - Dec 26, 2022 om 19:31
341 Antwoorden / 13 Vragen

Wat telt als belastbaar inkomen?

Inkomsten box 1

loon, uitkering of pensioen. fooien en andere inkomsten. buitenlandse inkomsten. inkomsten als freelancer, gastouder, artiest of beroepssporter.

Het geld wat u krijgt is geen inkomen wat bedoeld wordt als hierboven geschreven, wel stijgt uw vermogen na ontvangst, u bent rijker. Heerlijk.

Gijs116
door Gijs116 Dec 27, 2022 om 08:47
21 Antwoorden / 2 Vragen

Hedenmorgen Belastingdienst gebeld, het is idd geen inkomen, en omdat ik in die jaren van het krediet geen vermogen had, dus niet in mindering van vermogen in Box 3 werd gebracht, nu wel optellen bij vermogen. Ik krijg het geld in januari 2023 overgemaakt, bij aangifte over 2023 in maart 2024 moet ik vermogen opgeven van 1-01-2024.

atlas1302
door atlas1302 Dec 27, 2022 om 10:55
341 Antwoorden / 13 Vragen

Uw heffingsvrije vermogen zonder partner is 57.000 euro in 2023, zo scheutig zal de bank niet zijn denk.

Geluk ermee.