door willem3333 Aug 30, 2013 om 12:44
Geldzaken & recht

Rente vraag

wij kochten en betaalden in Mei een fiets (J/M) bij de "dogoodfactory" nederlandopdefiets.
de levering kon niet doorgaan (moesten we zelf achter komen) en het geboden alternatief was niet naar ons zin.
na veel vriendelijk en later door mij steeds onvriendelijker ge dicussieer heeft men nu beloofd het geld terug te storten > men doet 9 september weer administratie.
boeven zijn het ! heb ik nu geen recht op wettelijke rente ?

925 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 30, 2013 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet als u dat al niet eerder geëist hebt. Laten we maar hopen dat u uw geld echt wel terugkrijgt.

alfatrion
door alfatrion - Aug 30, 2013 om 17:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, om de wettelijke rente te kunnen eisen om de tegenpartij in verzuim zijn. De hoofdregel is dat daarvoor een ingebrekestelling nodig is. Dit is een brief waarin u aangeeft per wat u wilt, per wanneer u wilt dat dit gedaan wordt en u kosten gaat rekenen wanneer hieraan niet voldaan is. Bij betaling zijn termijnen van 14, 8, of 30 dagen gebruikelijk. Bij een ingebrekestellingen geeft ik altijd aan dat het bedrag uiterlijk voor een bepaalde datum op mijn rekening moet staan. Vanaf die datum heeft u recht op de wettelijke rente ad 3% op jaar basis of 1/365e van 3% per dag. Aan het einde van het jaar wordt rente over rente gerekend. Vanaf het moment dat verzuim is ingetreden kunt u ook aanmaningen gaan versturen en daarvoor kosten rekenen. Het maximum is 15% over de eerste € 2500 met een minimum van 40 euro. Als u dit uitbesteed aan een incassobureau worden deze bedragen met 21% verhoogd.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 30, 2013 om 17:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is het minste waar zich druk over kan maken, weesblijk als het geld terug komt binne de wettelijke termijn van ik dacht 4 weken.

dearagain
door dearagain - Aug 30, 2013 om 17:54
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*rente kan in dit geval niet in rekening gebracht worden (overigens gaat het over een paar centen), want u heb de shop nog niet in gebreke gesteld en dus is de shop nog niet in verzuim

*als de wettelijke 30 dagen zijn verlopen en het geld is dan nog niet teruggestort, dan wordt een ingebrekestelling wel noodzakelijk

wi
door willem3333 - Sep 1, 2013 om 21:45
30 Antwoorden / 7 Vragen

akoy, zal met ying en yang een eind komen.
ze hebben dit met alle j/m fietsen en nog 2 groot bedrijven ook al gehad.
laat terug betalen !
dus let wel ! heeft de dogoodfactory ermee van doen ? >alt f4 !!

wendy-claire
door wendy-claire - Sep 2, 2013 om 01:07
619 Antwoorden / 29 Vragen

Normaal gesproken wordt bij ontbinding van een koopovereenkomst/contract het bedrag direct contant teruggegeven, het bedrag wordt binnen een termijn van 30 dagen op uw bankrekening overgemaakt, of bij creditcardbetaling dat het bedrag via uw creditcardaccount wordt verrekend.

Op de vraag of u recht hebt op de wettelijke rente: de wettelijke rente moet schriftelijk aanzeggen bij de debiteur, in uw geval dus de verkopende partij. In uw geval zal m.i. geen sprake kunnen zijn van enig vergoeding van wettelijke rente.

Zie ook de TIP bij TIPS over de wettelijke renteberekening: wettelijke rente berekenen