pearly
door pearly Jan 31, 2007 om 22:42
Geldzaken & recht

Renteaftrek

Ik heb bij Levob een effectenleasecontract. Is de rente die ik hiervoor moet betalen aftrekbaar van de belasting? Wellicht is deze vraag eerder gesteld maar er staan zoveel items over Levob Hefboom en allerlei andere aandelenleaseconstructies, dat ik er niet meer uit kom.

294 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 31, 2007 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee alleen rente van de hypotheek welke gebruik wordt voor aankoop of verbouwing van een huis welke is bestemd om door je zelf bewoont te worden.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 10:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste C. en anderen, bedankt voor het duidelijke antwoord. Dus de dividendbelasting kan ik wel opgeven. Ik heb dit contract al zo'n 8 jaar. Kan ik die dividendbelasting van eerdere jaren ook nog aftrekken? Alvast bedankt voor de vriendelijke en duidelijke antwoorden.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Pearly

Tot en met 2000 mocht je alle betaalde rente in mindering brengen in je belastingaangifte. Sinds 2001 geldt dit (grofweg) alleen nog maar voor rente die je betaald hebt voor een financiering wegens aanschaf, onderhoud of verbetering van een eigen woning.

Jouw aandelenlease moet je opgeven in box III (maar alleen als jouw vermogen (sparen, aandelen en schulden) een saldo (bezit minus schuld) kennen van +- 20.000 per persoon. Is je vermogen lager dan kun je de aandelenlease gerust onvermeld laten.

LET WEL: als er op het aandelenpakket dividendbelasting is ingehouden (zie jaaropgave Levob), vergeet dan niet om die op te geven. Die belasting krijg je namelijk in zijn geheel terug van de fiscus.

Laat even weten of dit voldoende duidelijk is om jouw aangifte in te kunnen vullen.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een vraagje. Hoe en waar moet ik dit precies bij de belastingaangifte invullen, zodat ik zeker weet dat ik alles terugkrijg?

ve
door verwijderd - Feb 2, 2007 om 02:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Pearly

Over de voorgaande 5 jaren (2002 tm 2005, 2006 moet je nog indienen nl.)) kun je nog bezwaar maken tegen de definitieve aanslagen. Schrijf een brief voor elk belastingjaar en stuur de overzichten van de bank mee waaruit de dividendbelasting blijkt.

In de linkerkantlijn van het aangifteprogramma kom je een optie tegen voorheffingen (ik geloof dat dat de omschrijving is). Klik en vul rechts de dividendbelasting in.

groet, C.