ho
door hoogveld42 Feb 15, 2015 om 17:11
Geldzaken & recht

Reparatie binnen de garantie termijn

Ik heb mijn laptop/notebook ter reparatie aangeboden bij Medion B.V. De laptop blijft hangen tijdens het opstarten.

Nu krijg ik van Medion bericht met daarin 3 mogelijkheden:
- ik moet € 132,24 betalen voor de reparatie
- ik krijg de laptop ongerepareerd terug en dat kost dan € 49,50
- of ik krijg de laptop helemaal niet meer terug

Mijn vraag is mag Medion dit eisen binnen de garantietermijn.
Ik vind dit eigenlijk crimineel gedrag.

Graag uw antwoord op dit probleem

met vriendelijke groeten

Theo

3256 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 15, 2015 om 17:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo hoogveld42,

Je had de laptop bij de verkoper aan moeten bieden.
Blijkbaar ben je rechtstreeks naar Medion gegaan?
En ja, dan rekenen ze onderzoekskosten.
Daar is niets 'crimineels' aan.

Overigens zit je nu op een openbaar forum en dan is het niet gebruikelijk om privégegevens te vermelden.
Heb de redactie gevraagd je NAW-gegevens te verwijderen (maar aat zal wel morgen worden).

Met vr.gr.

mahadma
door mahadma - Feb 15, 2015 om 18:14
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Dit zegt Consuwijzer erover, klik HIER.

zoekster
door zoekster - Feb 15, 2015 om 18:14
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Lijkt me erg vreemd, die garantie van Medion moet toch ergens voor staan? Wat is de uitleg dat je voor de reparatie moet betalen?

zoekster
door zoekster - Feb 15, 2015 om 18:25
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vraag me overigens af of dit een probleem is van de hardware van de laptop. Lijkt me eerder een software probleem.

jo
door joentje1978 - Feb 15, 2015 om 19:50
367 Antwoorden / 6 Vragen

Zou binnen de garantie in principe niets uit moeten maken of je de laptop bij de winkel ter reparatie aanbied waar je hem gekocht hebt of bij de fabrikant zelf.

De winkel stuurt hem toch door naar de fabrikant die zelf meestal geen technische dienst heeft en dit uitbesteed aan externe geautoriseerde reparatiebedrijven.

Reden dat er kosten aan verbonden zitten duidt op een mankement wat niet onder de fabrieksgarantie valt.
Kan een gevalletje "eigen schuld" zijn of misschien een softwarefout die uitgesloten is van de fabrieksgarantie.

Als je de laptop terug wilt betaal je die 49,50 EURO onderzoekskosten, is een vergoeding voor het werk wat ze er aan gehad hebben.

Je kunt ook afstand doen van de laptop en dan hoef je de onderzoekskosten niet te betalen omdat ze de onderdelen van je laptop voor een andere reparatie kunnen gebruiken wat de onderzoekskosten compenseert.

Ik zal als ik jou was eerst even informeren wat er aan de laptop mankeert.

alfatrion
door alfatrion - Feb 15, 2015 om 20:07
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan kiezen tussen de wettelijke garantie en de handelsgarantie. Voor de wettelijke garantie moet u bij de verkoper zijn. U heeft dus gekozen voor de handelsgarantie. Het hangt dan af van de garantievoorwaarden.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 16, 2015 om 12:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Medion is het huismerk van ALDI.
Als daar de laptop is gekocht moet je voor garantie rechtstreeks bij Medion Nederland zijn.
Tegen de gangbare regels in neemt ALDI in de winkel geen garantiegevallen aan.
En Medion wil 132 euro voor reparatie hebben.
Dus vast geen software probleem.

crewmember
door crewmember - Feb 16, 2015 om 13:19
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dit lijkt me inderdaad een software probleem. En dit valt niet onder de garantie. Software is je eigen verantwoordelijkheid.

Medion heeft dit waarschijnlijk ook geconstateerd en dus moet je de onderzoeks of reparatie kosten betalen.

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2015 om 13:26
11716 Antwoorden / 52 Vragen

ALS, let wel, als, het een softwareprobleem is, kàn dit zomaar door de gebruiker worden/zijn veroorzaakt. Vraag een specificatie van de te verrichten "reparaties".

el
door elice82 - Feb 16, 2015 om 16:53
10 Antwoorden / 1 Vragen

Wat moeten ze repareren / vervangen?
Dus wat staat er in de mail of brief?
Als je dat niet weet ga dat eens navragen bij Medion.