Reparatie binnen de garantie termijn
Ik heb mijn laptop/notebook ter reparatie aangeboden bij Medion B.V. De laptop blijft hangen tijdens het opstarten.
Nu krijg ik van Medion bericht met daarin 3 mogelijkheden:
- ik moet € 132,24 betalen voor de reparatie
- ik krijg de laptop ongerepareerd terug en dat kost dan € 49,50
- of ik krijg de laptop helemaal niet meer terug
Mijn vraag is mag Medion dit eisen binnen de garantietermijn.
Ik vind dit eigenlijk crimineel gedrag.
Graag uw antwoord op dit probleem
met vriendelijke groeten
Theo
Hallo hoogveld42,
Je had de laptop bij de verkoper aan moeten bieden.
Blijkbaar ben je rechtstreeks naar Medion gegaan?
En ja, dan rekenen ze onderzoekskosten.
Daar is niets 'crimineels' aan.
Overigens zit je nu op een openbaar forum en dan is het niet gebruikelijk om privégegevens te vermelden.
Heb de redactie gevraagd je NAW-gegevens te verwijderen (maar aat zal wel morgen worden).
Met vr.gr.
Lijkt me erg vreemd, die garantie van Medion moet toch ergens voor staan? Wat is de uitleg dat je voor de reparatie moet betalen?
Ik vraag me overigens af of dit een probleem is van de hardware van de laptop. Lijkt me eerder een software probleem.
Zou binnen de garantie in principe niets uit moeten maken of je de laptop bij de winkel ter reparatie aanbied waar je hem gekocht hebt of bij de fabrikant zelf.
De winkel stuurt hem toch door naar de fabrikant die zelf meestal geen technische dienst heeft en dit uitbesteed aan externe geautoriseerde reparatiebedrijven.
Reden dat er kosten aan verbonden zitten duidt op een mankement wat niet onder de fabrieksgarantie valt.
Kan een gevalletje "eigen schuld" zijn of misschien een softwarefout die uitgesloten is van de fabrieksgarantie.
Als je de laptop terug wilt betaal je die 49,50 EURO onderzoekskosten, is een vergoeding voor het werk wat ze er aan gehad hebben.
Je kunt ook afstand doen van de laptop en dan hoef je de onderzoekskosten niet te betalen omdat ze de onderdelen van je laptop voor een andere reparatie kunnen gebruiken wat de onderzoekskosten compenseert.
Ik zal als ik jou was eerst even informeren wat er aan de laptop mankeert.
Je kan kiezen tussen de wettelijke garantie en de handelsgarantie. Voor de wettelijke garantie moet u bij de verkoper zijn. U heeft dus gekozen voor de handelsgarantie. Het hangt dan af van de garantievoorwaarden.
Medion is het huismerk van ALDI.
Als daar de laptop is gekocht moet je voor garantie rechtstreeks bij Medion Nederland zijn.
Tegen de gangbare regels in neemt ALDI in de winkel geen garantiegevallen aan.
En Medion wil 132 euro voor reparatie hebben.
Dus vast geen software probleem.
Dit lijkt me inderdaad een software probleem. En dit valt niet onder de garantie. Software is je eigen verantwoordelijkheid.
Medion heeft dit waarschijnlijk ook geconstateerd en dus moet je de onderzoeks of reparatie kosten betalen.
ALS, let wel, als, het een softwareprobleem is, kàn dit zomaar door de gebruiker worden/zijn veroorzaakt. Vraag een specificatie van de te verrichten "reparaties".
Wat moeten ze repareren / vervangen?
Dus wat staat er in de mail of brief?
Als je dat niet weet ga dat eens navragen bij Medion.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer