qu
door question42day May 26, 2011 om 10:47
Geldzaken & recht

Retouneren MP & vergoeding

Ik zou graag advies willen over aan aantal vragen:
Zelf ben ik al weer een tijd bezig met verkopen op MP, inmiddels al rond de 170 verkopen succesvol afgerond. Nu (eens in de zoveel tijd moet er natuurlijk eens aan probleem ontstaan) zit ik met het volgende:

Maandag heeft iemand iets besteld & gekozen voor TNT onverzekerd pakket. Aangezien deze aankoper het woensdag nodig heeft, heb ik het maandag toen de betaling binnen was meteen verstuurd. Ik heb het pakket eerst aangemeld via TNT online en hierna naar het verstuur punt gebracht. Hierbij heb ik gezien dat de vrouw achter de balie het pakket heeft ingescand, maar volgens haar krijg je wanneer je de verzendkosten online betaald GEEN aflever bewijs (normaal verzend ik met dhlforyou en hier krijg je dit wel en dus dacht ik (zeer naïef) dat je dat bij de TNT ook wel zou krijgen. Nu bleek dat de TNT het pakket pas dinsdag verwerkt heeft en is het pakket pas woensdag bij de besteller aangekomen. Aangezien deze het pakket "niet meer nodig" zou hebben en heeft deze het pakket geweigerd. Op dit moment heb ik het pakket nog niet terug (zal waarschijnlijk vandaag of morgen komen) & weet ook niet of voor het weigeren van een zending kosten in rekening gebracht worden?

Bij elke verkoop (ik ben particulier, dus het gaat altijd om verkoop tussen 2 particulieren) stuur ik een Algemene voorwaarde mee met daarin dat de verzend tijd waarbij ik altijd het woord GEMIDDELD gebruik. Tevens zet ik erin dat retourneren alleen mogelijk is wanneer een product meer dan € 25 kost zonder verzendkosten en wanneer dit VOORAF aangegeven is. Tevens staat er ook in dat wanneer een zending niet aankomt & er is voor onverzekerd pakket gekozen het op eigen risico is. (het pakket is in dit geval wel aangekomen, maar iets later door de TNT en niet geaccepteerd) Nu zegt deze aankoper dat algemene voorwaarden niet geldig zijn als je dit als particulier opstuurt. Is dit zo? (de aankoper heeft altijd de kans op het te lezen, want het staat in hetzelfde bestand als de bankgegevens die nergens anders te lezen zijn)

Nu dreigt deze vrouw naar haar rechtsbijstand te gaan als het niet binnen 3 dagen is terug gestuurd, terwijl de volgende punten nooit zijn gebeurd:
* Ik heb nooit beloofd dat het op tijd zou aankomen, alleen dat het maandag weggebracht zou worden en dat is gebeurd alleen is hier geen bewijs van.
* Er is op geen enkel punt voor de verkoop gevraagd naar een andere regeling m.b.t. het retourneren als het product niet op tijd aangekomen is.
* Er is nooit aangegeven dat de koper niet akkoord ging met de voorwaarden.
* Het retour sturen moet volgens onze voorwaarden altijd op de kosten van de koper & verzekerd. Ze heeft het pakket niet geaccepteerd, dus de kans is groot dat wij de verzendkosten moeten betalen voor het terug zenden en het is onverzekerd verstuurd.
* De koper heeft er zelf voor gekozen om de bestelling zo kort dag te doen (2 dagen voor het product nodig was)

Ik heb zelf al gevonden dat de wet "kopen op afstand" niet geld tussen particulieren, dus wat betreft kan ik daar geen info uit halen. Zijn er andere regels m.b.t. het retour zenden tussen particulieren? En gelden mijn Alg. voorw.?

Mocht deze vrouw een recht zaak beginnen heeft zij dan enige voet om op te staan?

984 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij een koop/verkoop tussen particulieren mogen algemene voorwaarden gesteld worden( uiteraard binnen de grenzen der wet).
Dat betekend dat het product door u verkocht onder voorwaarden dat een dag van aankomst niet gegarandeerd wordt en de koper dit heeft geaccepteerd en koper zelf wenste dat het product onverzekerd verzonden moest worden dan is er een geldige koopovereenkomst is gesloten.
Dat terugzending binnen 7 (werk)dagen ook zou gelden tussen particulieren is echter onjuist.
Kortom,uw koper heeft géén gelijk en zal dus alle kosten moeten betalen.

Tsja, zelf ophalen blijkt toch weer de eerste en allerbeste optie te zijn in de meeste gevallen.
Dat bespaart een hoop moeilijkheden.Internetaankopen blijven toch een punt van zorg!

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij zijn er geen regels voor verkopen tussen particulieren dus heeft ze geen poot om op te staan.
Jij hebt je aan de afspraak gehouden het die maandag te verzenden.

Zij heeft het geweigerd en dus komt het bij jou terug. Hiermee zou ik de zaak als afgedaan beschouwen.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........(ik ben particulier, dus het gaat altijd om verkoop tussen 2 particulieren) ........

Dat is nog maar de vraag of je particulier bent. Als je spullen aankoopt om door te verkopen, ben je zeker geen particulier!

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Ik ken geen particulieren die algemene voorwaarden hanteren. Dus wat jij schrijft, klopt geen bal van! Je verschuilen achter 'particulier', maar ondertussen zakelijk handelen.

Koper heeft dus het recht op retourneren, waarbij koper eenmalig de verzendkosten moet betalen. Is dit bij aankoop al betaald, moet jij de retourkosten op je nemen.

Wat jij in je AV hebt staan, is niet conform de wetgeving.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis schreef op donderdag 26 mei 2011, 11:11: Dubbelpost.
Antwoorden [url=http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/retouneren-mp-vergoeding/?vHash=c749c73j&cHash=b149b92718f2b7abefc3ad53d68de0ed]Hier

Waarom???? Daar staat nog geen enkele reactie, hier in dit topic wel.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

M.b.t haar rechtsbijstand.
Nagenoeg alle RB verzekeringen werken met het principe dat het financiële belang hoger moet zijn als de kosten van het behandelen van een zaak.

Dus op die manier zal RB haar niet kunnen helpen, maar haar eventueel zelf schadeloos stellen.

Maar volgensmij zijn uw voorwaarden duidelijk genoeg.
Voortaan vasthouden aan uw normale verzendwijze dus.

En de koper had het op woensdag nodig... ze heeft het toch op woensdag gekregen??

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb in mijn verkoop geen bedrijfsnaam genoemd, mijn prive email gebruikt en geen KVK nummer of BTW nummer opgegeven, dus ik heb dit niet via een bedrijf verkocht. Tevens verkoopt iedereen op marktplaats (op een kleine uitzondering na die zelf gemaakte producten verkoopt) producten die eerder aangekocht zijn bij een winkel of bedrijf.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

.........Maar volgensmij zijn uw voorwaarden duidelijk genoeg........

Deze zijn niet rechtmatig, aangezien een particulier geen voorwaarden kan hanteren! Sowieso is deze verkoper geen particulier, maar zakelijk bezig en dan ook nog dienen voorwaarden overeen te komen met de wetgeving en dat is hier niet het geval!

Verkoper wil duidelijk van 2 walletjes eten: particulier zijn om zich niet als zakelijk verkoper te hoeven registreren bij KvK en alle andere (belasting)regels die voor bedrijven gelden, maar zich tegelijkertijd verschuilen achter het woordje 'particulier'.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

..........Tevens verkoopt iedereen op marktplaats (op een kleine uitzondering na die zelf gemaakte producten verkoopt) producten die eerder aangekocht zijn bij een winkel of bedrijf........

Dat klopt, maar dat zijn dan wel in/aankopen voor eigen gebruik, niet om mee te gaan handelen! Particulier kun je geen voorwaarden hanteren! Je bent of bewust illegaal bezig of onbewust door onvoldoende kennis. Sowieso: je bent totaal verkeerd bezig.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je ziet wel vaker van die onzinnige voorwaarden die particulier verkopers op mp zetten. Ik lach erom en negeer dat soort mensen met grootheidswaanzin :-)

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@birdies
Ga even uit van verkoop tussen 2 particulieren voor het gemak.
Als je dan samen afspraken maakt (in dit geval geformuleerd als voorwaarden) dan hoor je je beiden toch gewoon aan die afspraken te houden?
Dat heeft TS in dit geval dan toch ook gedaan lijkt mij op dit punt?

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op donderdag 26 mei 2011, 11:57: Je ziet wel vaker van die onzinnige voorwaarden die particulier verkopers op mp zetten. Ik lach erom en negeer dat soort mensen met grootheidswaanzin :-)

Ja, dat krijg je als mensen geen ballen verstand hebben van regel-en wetgeving en vanuit hun achterkamertje wat bij willen schnabbelen en dan liefst nog buiten de belastingdienst om natuurlijk. Kan kort of lang duren, maar problemen krijgen ze.

En net als jij, zou ik bij dit soort gasten nooit wat kopen.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 12:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf toevallig nog een site gevonden (n.t.b. van de rijksoverheid) over de verkoop tussen particulieren:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/geldt-de-wet-koop-op-afstand-als-ik-op-internet-van-een-particulier-koop.html#anker-meer-informatie

Hierop staat ook dat particulieren zelf met elkaar afspraken moeten doen, dat is in dit geval gedaan.

Ik heb het product zelf van een bedrijf gekocht & net even iets te veel gekocht. Vele consumenten (dus particulieren) verkopen nieuwe producten via MP. Zo verkoop ik ook nieuwe in plastic DVD's die voordat ik ze heb kunnen kijken al op de TV zijn geweest. Wanneer ik zelf een aankoop doe bij een bedrijf als particulier (zelfs via MP) dan krijg ik altijd een bedrijfsnaam, kvk nummer, btw nummer e.d. Tevens is de factuur dan voorzien van een logo o.i.d. De betaling van de bestelling is ook gewoon naar mijn privé bank gestuurd.

Volgens mij is het zo ie zo op MP niet gebruikelijk om iets te kunnen retouren tenzij het kapot is toch?

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een citaat uit een van de antwoorden:
"Deze zijn niet rechtmatig, aangezien een particulier geen voorwaarden kan hanteren! "

Zeg,kom nou, doe mij een lol want natuurlijk mag ook een particulier zijn verkoopeisen duidelijk maken.
Dat zal lekker worden zeg, zou ik een auto verkopen en duidelijk maken dat er geen enkele garantie wordt gegeven en koper die auto moet nemen zoals hij daar staat, dan is er geen wet die dit zou kunnen verbieden!

Natuurlijk mag je voorwaarden stellen en menig kind heeft dit dan ook met Koninginnedag gedaan! Prijs genoemd en prijs geaccepteerd is al een voorwaarde!

Uiteraard zijn zakelijke overeenkomsten anders omdat daar wetgeving voor bestaat; het Nederlandse- en het Europees recht waarbij de laatste boven die van Nederland gaat.
Bovendien bestaat er ook internationale wetgeving waar vooral de kwakzalversmaffia zich vaak niet aan houdt.

In het bovengenoemde geval mag ook een ingeschrevene bij een KvK gewoon als particulier handelen met voorwaarden.
De potentiële koper die dit gegeven heeft aanvaard heeft die voorwaarde(n) geaccepteerd en heeft dus t.o.v. verkoper onrechtmatig gehandeld!

Te vaak word naar mijn mening te vaak meer beantwoord dan een vraag heeft behelst en dat men kennelijk wil reageren waardoor er onnodig een lange discussie ontstaat.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 12:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onze rubriek Vraag & Beantwoord is bedoeld voor consumentenvragen. Wilt u uw vraag in die rubriek stellen? Discussies willen wij alleen voorbehouden voor consumentendiscussies. Overigens heeft u in Vraag & Beantwoord meer kans op een antwoord op uw vraag. Alvast bedankt.

Redactie Kassa-online

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 12:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@grootvader: deze verkoper is GEEN particulier!

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader, als je een auto koopt van een particulier ben je aan de goden overgeleverd.

ve
door verwijderd - May 26, 2011 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook veel op Marktplaats en eBay verkocht. En gékocht (nog steeds)
Gelukkig altjd zonder problemen tot nu toe.

Kopers die haast hebben en hun haast het jouwe maken, kunnen niet altijd op hun wenken bediend worden.
Als verkoper ben je ook enigszins afhankelijk van de vooral niet gehaaste postbestelbedrijven.
Alleen met exprespost mag je haast verwachten, maar daar betaal je dan ook voor.

Jouw koper, Question42day, had het pakket op woensdag nodig en kreeg het ook op woensdag, zoals ik begrijp uit je verhaal. Diegene mag dus niet klagen!