Retouneren MP & vergoeding
Ik zou graag advies willen over aan aantal vragen:
Zelf ben ik al weer een tijd bezig met verkopen op MP, inmiddels al rond de 170 verkopen succesvol afgerond. Nu (eens in de zoveel tijd moet er natuurlijk eens aan probleem ontstaan) zit ik met het volgende:
Maandag heeft iemand iets besteld & gekozen voor TNT onverzekerd pakket. Aangezien deze aankoper het woensdag nodig heeft, heb ik het maandag toen de betaling binnen was meteen verstuurd. Ik heb het pakket eerst aangemeld via TNT online en hierna naar het verstuur punt gebracht. Hierbij heb ik gezien dat de vrouw achter de balie het pakket heeft ingescand, maar volgens haar krijg je wanneer je de verzendkosten online betaald GEEN aflever bewijs (normaal verzend ik met dhlforyou en hier krijg je dit wel en dus dacht ik (zeer naïef) dat je dat bij de TNT ook wel zou krijgen. Nu bleek dat de TNT het pakket pas dinsdag verwerkt heeft en is het pakket pas woensdag bij de besteller aangekomen. Aangezien deze het pakket "niet meer nodig" zou hebben en heeft deze het pakket geweigerd. Op dit moment heb ik het pakket nog niet terug (zal waarschijnlijk vandaag of morgen komen) & weet ook niet of voor het weigeren van een zending kosten in rekening gebracht worden?
Bij elke verkoop (ik ben particulier, dus het gaat altijd om verkoop tussen 2 particulieren) stuur ik een Algemene voorwaarde mee met daarin dat de verzend tijd waarbij ik altijd het woord GEMIDDELD gebruik. Tevens zet ik erin dat retourneren alleen mogelijk is wanneer een product meer dan € 25 kost zonder verzendkosten en wanneer dit VOORAF aangegeven is. Tevens staat er ook in dat wanneer een zending niet aankomt & er is voor onverzekerd pakket gekozen het op eigen risico is. (het pakket is in dit geval wel aangekomen, maar iets later door de TNT en niet geaccepteerd) Nu zegt deze aankoper dat algemene voorwaarden niet geldig zijn als je dit als particulier opstuurt. Is dit zo? (de aankoper heeft altijd de kans op het te lezen, want het staat in hetzelfde bestand als de bankgegevens die nergens anders te lezen zijn)
Nu dreigt deze vrouw naar haar rechtsbijstand te gaan als het niet binnen 3 dagen is terug gestuurd, terwijl de volgende punten nooit zijn gebeurd:
* Ik heb nooit beloofd dat het op tijd zou aankomen, alleen dat het maandag weggebracht zou worden en dat is gebeurd alleen is hier geen bewijs van.
* Er is op geen enkel punt voor de verkoop gevraagd naar een andere regeling m.b.t. het retourneren als het product niet op tijd aangekomen is.
* Er is nooit aangegeven dat de koper niet akkoord ging met de voorwaarden.
* Het retour sturen moet volgens onze voorwaarden altijd op de kosten van de koper & verzekerd. Ze heeft het pakket niet geaccepteerd, dus de kans is groot dat wij de verzendkosten moeten betalen voor het terug zenden en het is onverzekerd verstuurd.
* De koper heeft er zelf voor gekozen om de bestelling zo kort dag te doen (2 dagen voor het product nodig was)
Ik heb zelf al gevonden dat de wet "kopen op afstand" niet geld tussen particulieren, dus wat betreft kan ik daar geen info uit halen. Zijn er andere regels m.b.t. het retour zenden tussen particulieren? En gelden mijn Alg. voorw.?
Mocht deze vrouw een recht zaak beginnen heeft zij dan enige voet om op te staan?
Ook bij een koop/verkoop tussen particulieren mogen algemene voorwaarden gesteld worden( uiteraard binnen de grenzen der wet).
Dat betekend dat het product door u verkocht onder voorwaarden dat een dag van aankomst niet gegarandeerd wordt en de koper dit heeft geaccepteerd en koper zelf wenste dat het product onverzekerd verzonden moest worden dan is er een geldige koopovereenkomst is gesloten.
Dat terugzending binnen 7 (werk)dagen ook zou gelden tussen particulieren is echter onjuist.
Kortom,uw koper heeft géén gelijk en zal dus alle kosten moeten betalen.
Tsja, zelf ophalen blijkt toch weer de eerste en allerbeste optie te zijn in de meeste gevallen.
Dat bespaart een hoop moeilijkheden.Internetaankopen blijven toch een punt van zorg!
De Vrije Vogel
Volgens mij zijn er geen regels voor verkopen tussen particulieren dus heeft ze geen poot om op te staan.
Jij hebt je aan de afspraak gehouden het die maandag te verzenden.
Zij heeft het geweigerd en dus komt het bij jou terug. Hiermee zou ik de zaak als afgedaan beschouwen.
.........(ik ben particulier, dus het gaat altijd om verkoop tussen 2 particulieren) ........
Dat is nog maar de vraag of je particulier bent. Als je spullen aankoopt om door te verkopen, ben je zeker geen particulier!
P.S. Ik ken geen particulieren die algemene voorwaarden hanteren. Dus wat jij schrijft, klopt geen bal van! Je verschuilen achter 'particulier', maar ondertussen zakelijk handelen.
Koper heeft dus het recht op retourneren, waarbij koper eenmalig de verzendkosten moet betalen. Is dit bij aankoop al betaald, moet jij de retourkosten op je nemen.
Wat jij in je AV hebt staan, is niet conform de wetgeving.
de motormuis schreef op donderdag 26 mei 2011, 11:11: Dubbelpost.
Antwoorden [url=http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/retouneren-mp-vergoeding/?vHash=c749c73j&cHash=b149b92718f2b7abefc3ad53d68de0ed]Hier
Waarom???? Daar staat nog geen enkele reactie, hier in dit topic wel.
M.b.t haar rechtsbijstand.
Nagenoeg alle RB verzekeringen werken met het principe dat het financiële belang hoger moet zijn als de kosten van het behandelen van een zaak.
Dus op die manier zal RB haar niet kunnen helpen, maar haar eventueel zelf schadeloos stellen.
Maar volgensmij zijn uw voorwaarden duidelijk genoeg.
Voortaan vasthouden aan uw normale verzendwijze dus.
En de koper had het op woensdag nodig... ze heeft het toch op woensdag gekregen??
Ik heb in mijn verkoop geen bedrijfsnaam genoemd, mijn prive email gebruikt en geen KVK nummer of BTW nummer opgegeven, dus ik heb dit niet via een bedrijf verkocht. Tevens verkoopt iedereen op marktplaats (op een kleine uitzondering na die zelf gemaakte producten verkoopt) producten die eerder aangekocht zijn bij een winkel of bedrijf.
.........Maar volgensmij zijn uw voorwaarden duidelijk genoeg........
Deze zijn niet rechtmatig, aangezien een particulier geen voorwaarden kan hanteren! Sowieso is deze verkoper geen particulier, maar zakelijk bezig en dan ook nog dienen voorwaarden overeen te komen met de wetgeving en dat is hier niet het geval!
Verkoper wil duidelijk van 2 walletjes eten: particulier zijn om zich niet als zakelijk verkoper te hoeven registreren bij KvK en alle andere (belasting)regels die voor bedrijven gelden, maar zich tegelijkertijd verschuilen achter het woordje 'particulier'.
..........Tevens verkoopt iedereen op marktplaats (op een kleine uitzondering na die zelf gemaakte producten verkoopt) producten die eerder aangekocht zijn bij een winkel of bedrijf........
Dat klopt, maar dat zijn dan wel in/aankopen voor eigen gebruik, niet om mee te gaan handelen! Particulier kun je geen voorwaarden hanteren! Je bent of bewust illegaal bezig of onbewust door onvoldoende kennis. Sowieso: je bent totaal verkeerd bezig.
Je ziet wel vaker van die onzinnige voorwaarden die particulier verkopers op mp zetten. Ik lach erom en negeer dat soort mensen met grootheidswaanzin :-)
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer