Li
door Liriax Oct 31, 2018 om 17:25
Geldzaken & recht

Rijschool heeft geen ruimte meer

Beste lezers,

Ik heb vandaag te horen gekregen van mijn rijschool dat mijn rij intructeur ermee gekapt is en dat ze geen ruimte meer hebben voor mij. Ik moet een andere rijschool zoeken en krijg mijn openstaande lessen terugbetaald.

Ik had een pakket van 20 lessen en heb daar een maand geleden 1 dubbele les uit gehaald. Ik heb nog 18 lessen over die ik zou terugkrijgen. Maar nu.

Omdat zij hun zaken niet op orde hebben moet ik 1. Heel lang wachten op de volgende les, dus kan je die 2 lessen eigenlijk weer opnieuw doen en
2. Extra kosten maken voor een proefles bij andere rijschool etcetera.

Nu is mijn vraag: Sta ik als consument in mijn recht om in plaats van de resterende lessen (ongeveer 1000 euro) alle lessen vergoed te krijgen (ongeveer 1100 euro). Ik lees graag de reacties!

Groeten,
Jerry

3822 9 Rapporteer

Ka
door Kassagebruiker - Oct 31, 2018 om 17:33
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb vandaag te horen gekregen van mijn rijschool dat mijn rij intructeur ermee gekapt is en dat ze geen ruimte meer hebben voor mij. Ik moet een andere rijschool zoeken en krijg mijn openstaande lessen terugbetaald.

Ik had een pakket van 20 lessen en heb daar een maand geleden 1 dubbele les uit gehaald. Ik heb nog 18 lessen over die ik zou terugkrijgen. Maar nu.

Omdat zij hun zaken niet op orde hebben moet ik 1. Heel lang wachten op de volgende les, dus kan je die 2 lessen eigenlijk weer opnieuw doen en
2. Extra kosten maken voor een proefles bij andere rijschool etcetera.

Nu is mijn vraag: Sta ik als consument in mijn recht om in plaats van de resterende lessen (ongeveer 1000 euro) alle lessen vergoed te krijgen (ongeveer 1100 euro). Ik lees graag de reacties!

Het antwoord op je vraag is negatief, je hebt 2 lesuren 'genoten', dus daar heb je geen recht meer op. Je krijgt dus inderdaad 18 lessen terugbetaald als ze hun woord nakomen. Het gemiddelde in NL is 30 tot 40 rijlessen.

me
door mein33 - Oct 31, 2018 om 17:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wees blij dat u het lesgeld voor de niet  gebruikte lesuren netjes terug krijgt.
Zou er verder geen punt van maken, iedereen kan te maken krijgen met een gevalletje 'overmacht'.
De twee lessen heeft u gehad en daarvoor moet  u simpelweg betalen, want u heeft er vast wel iets van opgestoken.
Andere rijschool zoeken en doorgaan vanaf het punt waar u gebleven bent en die weg is best nog wel lang. ;-))

tenormin
door tenormin Oct 31, 2018 om 19:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hoeft niet @mein33, had maar 8 lessen nodig. ;-)

me
door mein33 Oct 31, 2018 om 20:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

Dat was zo'n kleine 50/60 jaar geleden nog mogelijk. ;-))

tijger1
door tijger1 - Oct 31, 2018 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waarom zou u weer ern proefles moeten doen? En afgezien daarvan is een proefles ook een les. En denk maar niet dat u met 20 lessen klaar geweest zou zijn.

Zoek een goede rijschool en geen beunhaas.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 31, 2018 om 17:52
16883 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van @mein: wees blij als metn inderdaad de kosten van de resterende niet genoten lessen terugbetalen en zoek snel een andere rijschool.

panter22
door panter22 - Oct 31, 2018 om 18:11
6599 Antwoorden / Vragen

Zoek een rijschool waar je per les of per maand kunt betalen.

diumenge
door diumenge - Oct 31, 2018 om 18:47
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kijk eens in de voorwaarden. Feitelijk heb je een pakket van 20 lessen afgenomen en dat leveren ze niet, dus het is helemaal niet onredelijk om alle 20 lessen vergoed te krijgen.

Ka
door Kassagebruiker Oct 31, 2018 om 19:38
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ze hebben wèl 2 lessen gegeven, dus ......... 20 - 2 = 18 uren retour.

diumenge
door diumenge Oct 31, 2018 om 20:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, maar TS heeft een pakket van 20 lessen gekocht. En dat leveren ze niet.

me
door mein33 Oct 31, 2018 om 20:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@Diumenge.

Ts. mag blij zijn dat het lesgeld voor de niet gegeven lessen wordt teruggeven i.p.v. op een wachtlijst gezet te worden en dan maar moet wachten tot St. J... vooraleer er verder gelest kan worden.

Ka
door Kassagebruiker Oct 31, 2018 om 21:03
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik verwacht niet dat de vraagsteller gaat wachten (op een juridische strijd met 2 lessen als inzet) totdat de "rijschool" tijd heeft voor die andere 18 lesuren als hij ook geld retour kan krijgen en elders direct kan gaan lessen.

diumenge
door diumenge Oct 31, 2018 om 22:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@Mein33, TS mag helemaal niet "blij zijn" dat het geld wordt teruggeven. TS heeft afspraken gemaakt en een pakket gekocht, geld terug is gewoon een recht. Die twee lessen verschil is meer een principekwestie, maar over die 18 resterende lessen is geen twijfel mogelijk.

panter22
door panter22 Nov 1, 2018 om 08:30
6599 Antwoorden / Vragen

Nu zijn het 2 lessen van de 20, wat moet de rijschool doen als 8 lessen gebruikt zouden zijn?
Ook het hele pakket terugbetalen?

mo
door mof - Nov 2, 2018 om 16:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hangt van de exacte voorwaarden af. Normaalgesproken heb je 2 lessen afgenomen en krijg je 18 lessen terugbetaald.

ninc
door ninc - Nov 5, 2018 om 10:49
47 Antwoorden / 6 Vragen

Interessante vraag, ik volg even.

Overigens is een proefles meestal gratis, het geeft de rijschool inzicht in hoeveel lessen je mogelijk nodig hebt.

Li
door Liriax - Nov 5, 2018 om 18:15
1 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reacties allemaal. Op basis hiervan heb ik gekozen om het te laten voor wat het is en mijn resterende lesgeld teruggekregen.

panter22
door panter22 Nov 6, 2018 om 14:56
6599 Antwoorden / Vragen

Opgelost, ook nog snel je geld teruggekregen. Bedankt voor het terugmelden.

me
door mein33 Nov 6, 2018 om 15:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bedankt voor uw terugmelding en succes bij/met de nieuwe rijschool !