al
door alyb Jun 5, 2023 om 13:10
Geldzaken & recht

Ruimen graf

Wij zijn van plan om het graf van onze moeder te laten ruimen, botten cremeren en dan as uitstrooien.
Vorig jaar heb ik de beheerder (gemeente Drachten) gebeld i.v.m. kosten daarvan, dit was gratis.
Nu krijgen we een brief dat de termijn volgend jaar verstreken is en wat we willen met het graf, verlengen of ontruimen.
Weer gebeld i.v.m. diverse vragen, en nu kost het ontruimen € 700,00 door special bedrijf graftechniek en er wordt toezicht gehouden dit kost € 419,00, dit is iemand van de gemeente terwijl de begraafplaats ook van de gemeente is. Kan dit zomaar??

10590 9 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 5, 2023 om 13:18
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Aly B,

Om welke begraafplaats gaat het?

sira
door sira - Jun 5, 2023 om 13:20
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Lees dit eens door:

Wat kost een graf ruimen?

Antwoord:

Geachte heer,

Een graf ruimen kost meestal niets voor de familie, omdat zulke kosten normaal in de kosten van aanschaf van een graf verwerkt zijn.

Sommige begraafplaatsen brengen echter wel kosten in rekening voor het ruimen van een graf en een grafmonument na afloop van de huur van het graf. Dat is niet altijd terecht.

Zie het uitgebreide antwoord op vraag nummer 7715 'Graf opzeggen / kosten ruimen grafmonument' in de lijst van Meest gestelde vragen van de Juridische adviesrubriek van Uitvaart.nl.
Vergelijk ook vraag nummer 51664 'Kosten verwijderen grafsteen einde huurperiode'.
En vele andere vragen, zoals 'Kosten verwijderen grafsteen einde huurperiode in de subrubriek 'Grafsteen / monument' of 'Ruiming van een graf betalen? (door willekeurige nabestaande)' in de subrubriek 'Graf ruimen / ruiming begraafplaats'.

Als u bedoelt te vragen wat het ruimen van een graf op wens van de familie kost, bijvoorbeeld om het graf te schudden, moet ik zeggen dat daar geen landelijk vast tarief voor is. Iedere begraafplaats hanteert een eigen tarief. Daar moet u dus vragen 1) of het wel kan (want dat is niet overal zo) en 2) wat het dan kost.

Bron: https://www.uitvaart.nl/juridisch/begraven/grafsteen-monument/wat-kost-een-graf-ruimen/52683

mahadma
door mahadma - Jun 5, 2023 om 13:32
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Dit kan gemeente gebonden zijn. Welke gemeente betreft dit?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 5, 2023 om 18:19
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Gemeente Drachten lees ik.;<))

ro
door ronny530 - Jun 5, 2023 om 13:53
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Wat vorig jaar nog gratis was hoeft dit jaar niet zo te zijn. Als u het graf vorig jaar had laten ruimen had dat nog gratis gekunt maar voor dit jaar worden de kosten die er voor staan in rekening gebracht.

mahadma
door mahadma - Jun 5, 2023 om 15:10
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Het ruimen van een graf

Ruimen van graven geschiedt op last van (=in opdracht van) de eigenaar van de begraafplaats, indien geen verlenging van het uitsluitend recht op een graf heeft plaatsgevonden.
De rechthebbende van het ” uitsluitend recht hebben op een graf ” kan deze opdracht (last) niet geven. Ruiming van een graf kan pas gebeuren nadat 10 jaar zijn verstreken sinds de laatste bijzetting van de stoffelijke resten.

Herbegraven

De overblijfselen worden op een begraafplaats herbegraven of indien de rechthebbenden dat wensen in een crematorium verbrand. Voor deze crematie moet een verzoek worden gedaan door de rechthebbenden aan de houder van de begraafplaats.
Indien ruiming van een graf geschiedt na sluiting van een begraafplaats geldt dat dat pas mag gebeuren 10 jaar nadat de laatste begrafenis heeft plaats gevonden.

Ik heb geen gegevens over Drachten kunnen vinden. Bron bovenstaand klik hier

Ja
door JannyBoe - Jun 5, 2023 om 15:13
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, weet u zeker dat de gemeente en u prcies hetzelfde bedoelden in de twee telefonische gesprekken?
Kan er sprake zijn van verkeerd begrepen of onvolledige informatie?
Het is toch niet te verklaren dat er in dit jaar ineens tarieven voor het ruimen van een graf zijn ingevoerd?

Als je kijkt op de website van de Gemeente Smallingerland (de gemeente Drachten bestaat niet) dan staat daar info over begraven.
Daar staat inderdaad bijvoorbeeld een tarief van Begeleiding Opgraving à 419 euro.
Vraag het nog eens een keer goed na, aan een loket en of op schrift/mail.
Succes.

sira
door sira - Jun 5, 2023 om 16:07
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U bedoelt ruimen èn schudden, want u wilt de beenderen laten cremeren en daarna uitstrooien.

Het zijn 2 verschillende zaken.
Bij ruimen worden de beenderen door de eigenaar van de begraafplaats herbegraven in een massagraf, maar als er geschud moet worden en de beenderen gaan terug naar de nabestaanden om gecremeerd te worden, dan worden de beenderen in een bottenkist verpakt die geschikt is om te cremeren.

rj
door rjw Jun 5, 2023 om 18:31
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is hoogstwaarschijnlijk het juiste antwoord.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Jun 7, 2023 om 10:08
31 Antwoorden / 1 Vragen

Graf ruimen heeft ons 100 euro gekost om de steen eraf tehalen
de rest blijft gewoon in de grond zitten graven het niet op

pia F
door pia F - Jun 9, 2023 om 09:40
1 Antwoorden / Vragen

dat is een telefonische toezegging. die is niet rechtsgeldig. altijd vragen om schriftelijke bevestiging van gemaakte afspraak.
wat ik zou doen...met een paar vrienden een nachtje flink doorscheppen. en graszaad strooien als de klus geklaard is.
restanten in de groene container.
het bewustzijn zit m in de geest, niet in de restanten.

Mabelle
door Mabelle Jun 9, 2023 om 10:07
452 Antwoorden / 1 Vragen

Dwaas!