te
door tegelen_1 Oct 27, 2004 om 16:18
Geldzaken & recht

Salaris

Is het zo dat je dit jaar helemaal geen salarisverhoging mag verwachten?

393 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 27, 2004 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijkt u eens op

http://www.kingmanet.nl/weblog/postings/00000105.htm

ve
door verwijderd - Oct 27, 2004 om 19:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt sterk af van de situatie waarin u zit.

Aangezien het Kabinet heeft gekozen voor de 0-lijn voor 2004 en 2005, waarover eerder dit jaar een sociaal akkoord was bereikt maar nu door de bonden is losgelaten vanwege meningsverschillen over WAO, VUT, Pre-pensioen etc., krijgt u als u een uitkering heeft geen brutoverhoging.

Vallen uw werkzaamheden onder een CAO die t/m 31-12-2004 loopt dan heeft u kans dat u een percentage verhoging krijgt. Alle CAO's die na de afspraak eerder dit jaar tussen sociale partners tot stand zijn gekomen zullen mogelijk uitgaan van de 0-lijn of zo door de werkgever worden uitgelegd.

Valt u in de categorie werknemers die een arbeidsovereenkomst heeft waarbij er sprake is van prestatiebeloning of periodieken dan gaat u bruto loon met het overeengekomen bedrag omhoog.

Als u geen salarisverhoging krijgt hou er rekening mee dat de kosten volgend jaar zullen stijgen en u netto ongeveer 2% a 3% minder te besteden heeft.

Vr. gr.

Aldert

ve
door verwijderd - Oct 29, 2004 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt van een aantal dingen af. Onder andere als u ambtenaar bent, kan het zijn dat u per 1-1-2005 een schaalverhoging krijgt doordat u één dienstjaar meer hebt dan dit jaar. Dat hangt ook van uw evt. CAO af. Als u per 1-1 prpmotie maakt, bijv. voorman-productiemedewerker i.p.v. gewoon productiemedewerker, zit daaraan ook een verhoging van het BRUTO loon ( en daarmee ook van het netto) vast. Ik heb begrepen, dat de inhoudingen voor sociale lasten in 2005 misschien lager worden, dit is omstreeks kerstmis definitief bekend,  wat uw NETTO loon verhoogt. Maar de inhoudingen voor pensioenpremie en loonbelasting gaan waarschijnlijk omhoog. Dat verlaagt uw netto loon weer.   Verder moet u in 2005 verder kijken dan uw loonstrookje lang is!! Houd rekening met een stijging met 20-50% (!!) van de volgende regelmatig terugkerende uitgaven:

1. gas, water en elektra

2. premie particuliere ziektekostenverzekering of nominale /     aanvullende ziekenfondspremie

3. abonnement kabel-TV.

4. benzine voor uw auto of brommer.

Een kleinere verhoging, maar toch wel : een kostenstijging van meer dan 5% ten opzichte van 2004 verwacht ik voor:

1. onroerende-zaakbelasting (OZB), rioolrecht, waterschapslasten, verontreinigingsheffing en andere vaste lasten: de OZB voor gebruikers (huurders0 van woningen wordt nog niet afgeschaft in 2005, maar de Zalmsnipvergoeding van € 45 krijgt u m.i.v. 2005 niet meer!

2. levensmiddelen en andere producten, waarbij tijdens de productie veel energie gebruikt is, waaronder brood, vlees, kasgroente en margarine. Dit als gevolg van de olieprijsstijging.

3. de kosten van reizen per openbaar vervoer en van vliegvakanties.

4. premies brand-, auto-  en aansprakelijkheidsverzekering.

Probeert u dus, rekening houdend met wat u NU aan al deze zaken uitgeeft (supermarktbonnetjes bewaren!) en bovengenoemde prijsstijgingen een huishoudbegroting te maken. Is u dat te moeilijk, laat u dan helpen door het NIBUD (zie elders op deze site). Blijkt uit uw huishoudbegroting, dat u volgend jaar moeilijk of niet meer uitkomt, dan kunt u nu nog kijken, hoe en waar u zult bezuinigen (geen cosmetica meer? zelf uw haar knippen? meubels/ kleding /boeken/serviesgoed/keukenspulletjes tweedehands kopen? volgend jaar dichterbij huis of helemaal niet meer op vakantie? het abonnement op kranten/tijdschriften opzeggen, als u toch al internet heeft? aardappels i.p.v. sierbloemen in uw tuin planten? die lege kamer in uw huis een beurt geven en dan aan een student verhuren? in een kleinere/ goedkopere auto gaan rijden, of gaan carpoolen met uw collega of buurman?  minder uitgaan en wachten tot die nieuwe film een half jaar later op DVD komt (als u toch al een speler heeft)? spaarlampen ipv gewone peertjes gaan gebruiken? dat geld dat u voor een luxe badkamer of vakantie hebt gespaard gebruiken voor een energiezuinige CV-ketel of dubbelglas?enz.enz.!

Veel succes en sterkte!

ve
door verwijderd - Nov 6, 2004 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je werkt en je inzet!