ba
door basvandoorn May 4, 2009 om 14:30
Geldzaken & recht

Salaris niet gestort

mijn vriend heeft zijn salaris wat in April gestord had moeten worden nog niet ontvangen. Zijn collega, ook nog niet. de rest van de collega;s wel. Volgens de CAO moet zijn salaris op de eerste van de maand bijgeschreven zijn. Zijn baas geeft aan het salaris in week 17 over te hebben gemaakt, hij wil dit echter niet controleren. Mijn vriend heeft meerdere malen contact gehad hierover vorige week en mijn nekharen gaan recht overeind staan. Zijn baas geeft aan het betaald te hebbe, hij had vorige week geen tijd het na te kijken. ondertussen staan we 130 euro in het rood. Daarop had zijn baas te zeggen: je kan roodstaan dus was is het probleem, je kan het later aanvullen. Vanochtend heeft hij weer zijn baas gebeld, hij is op vakantie in frankrijk: enige reactie: niet mijn probleem, ik ben op vakantie dag.

Ik heb zojuist de FNV gebeld, zij geven aan dat elke dag dat zijn baas te laat is met betalen, er een boete clausule in werken word gesteld. Op mijn aanraden gaat mijn vriend dit dus nu in werking stellen. Hij wilde zich al ziekmelden tot dat hij zijn geld binnen heeft, dat heeft FNV afgeraden ivm werkweigering, dus ontslag op staande voet. 1 geluk, ik heb mijn vakantiegeld al, dus we kunnen in ieder geval eten..

Heeft iemand ervaring met dit soort dingen? en zo ja, hoe is het dan bij die persoon opgelost? Ik zit ondertussen met de handen in het haar, een flink dot agressie in me..

5113 12 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - May 4, 2009 om 15:23
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo basvandoorn, da's dus al 2 weken verder nu.., we zitten nu in week 19! Normaliter zou je er toch vasn uit moeten gaan, dat er ergens een fout is begaan, en mag je van de werkgever tenminste verweachten, dat hij een onderzoek opstart. Inderdaad moet je je nooit ziekmelden, dan is dat werkweigering ja.

Heeft die baas dan geen slarisadministratie, of een boekhouder, waar je naar je salaris kunt informeren, (bijna) elke wergever heeft toch wel een boekhouder, die ook de salarisadministratie doet. Of is dit zo'n kleine werkgever, die alles wel geloofd? En een reactei van 'niet mijn probleem' zegt als (bijna) genoeg, houdt het FNV er maar goed bij betrokken, en ga die werkgever achter zijn vodden aan.

Het moet ongelooflijk rot voelen, als je de gehele maand gewerkt hebt, en dan achter je hardverdiende geld aan te moeten, op zo'n manier.

Ik wens u sterkte en succes, maar gewoon blijven werken hoor!! Duidelijk is nu wel, dat de administratie van deze werkgever erg rommelig genoemd mag worden....hopelijk hebben jullie alsnog vlug je geld binnen.

Succes en sterkte, Gr. Henri

ba
door basvandoorn - May 4, 2009 om 15:41
7 Antwoorden / 4 Vragen

Dank je u reactie! Mijn vriend heeft de boekhouder al gebeld, hij geeft aan geen rechten te hebben om die gegevens in te kijken.. ( als je het mij vraagt, onzin maar ja )

inderdaad maar even afwachten.. maar erg irritant!

holpen
door holpen - May 4, 2009 om 16:39
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Uw vriend heeft gedaan wat nodig is: bijstand van de vakbond inroepen. Laat u zich door de vakbond begeleiden en adviseren. Zij weten precies hoe dergelijke zaken opgelost moeten worden en kunnen u juridisch bijstaan.

Er is waarschijnlijk weinig dat wij in deze rubriek kunnen toevoegen. U loopt zelfs het risico hier volslagen foutieve adviezen te krijgen, waardoor uw vriend zich in een nog lastiger positie weet te werken.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - May 4, 2009 om 16:53
152 Antwoorden / 5 Vragen

Basvandoorn,

houd er rekening mee dat de boeteclausule pas ingaat op 1 mei. De werkgever heeft namelijk de wettelijke verplichting om UITERLIJK óp de laatste werkdag van de maand te betalen.

Dat betekend dus dat de opdracht tot betalen uiterlijk 30 april gedaan moet zijn. Waarschijnlijk is de bataalopdracht dus pas 29 april gegeven.

Het financieel zakelijk verkeer heeft echter op 1 mei (en 30 april ook dus) stil gelegen. In het weekend vindt er ook geen zakelijk financieel verrkeer plaats. Vandaag is dus de eerste werkdag waarop weer landelijk financiële transacties gedaan konden worden.

Het is niet netjes van de baas, en voor jullie heel erg vervelend, maar als het morgen pas op e rekening staat en de baas kan aantonen dat de betaalopdracht 29 april of eerder gegeven is........

johanpc
door johanpc - May 4, 2009 om 17:24
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@eigenwijsje

 jij schrijft dat de baas uiterlijk op de laatste dag van de maand moet betalen.

Nee de werknemer moet op de laatste werk dag van de maand over zijn salaris kunnen beschikken dus de werkgever moet uiterlijk 2 dagen voor de laatste werk dag het salaris over maken rekening houden met 2 dagen verwerkings tijd van de bank.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - May 4, 2009 om 17:46
152 Antwoorden / 5 Vragen

de werkgever mag (mits overeengekomen) wel degelijk later betalen.

In de arbeidsovereenkomst is overeengekomen dat het op de eerste van de maand op de rekening is bijgeschreven.

De eerste van de maand (1 mei) was geen werkdag. Het kan dus heel goed zijn dat de werkgever zich daarin vergist heeft.

Voor wat de boeteclausule:

Wanneer betaalt mijn werkgever mijn loon?

Uw werkgever moet u uw loon betalen na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van uw arbeidsovereenkomst moet worden betaald: weekloon na een week en maandloon na een maand.

Naar boven

Andere afspraak in arbeidsovereenkomst

Het tijdvak na afloop waarvan u het loon krijgt, kan schriftelijk in uw arbeidsovereenkomst worden verlengd. Daar zijn wel grenzen aan: bij een weekloon mag uitbetaling nooit langer duren dan een maand en bij een maandloon nooit langer dan een kwartaal.

Naar boven

Verhoging bij te late betaling

Als uw werkgever uw loon te laat betaalt, kunt u aanspraak maken op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt:

  • vijf procent voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon moest worden betaald;
  • daarna een procent voor elke volgende werkdag, met een maximum van vijftig procent van uw loon.

Voor deze verhoging moet u overigens zelf naar de rechter stappen. De rechter kan de verhoging beperken tot een lager bedrag (bijvoorbeeld tien of vijftien procent). Uw werkgever hoeft de verhoging niet te betalen als hij kan aantonen dat de vertraging niet aan hem te wijten is.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - May 4, 2009 om 17:48
152 Antwoorden / 5 Vragen

postbus 51 geeft aan voor de boete:

vijf procent voor de vierde tot en met de achtste werkdag na de dag waarop het loon moest worden betaald;

Oke, het had de eerste dag van de maand dus vanaf nu (4 mei) mag er 5% in rekening ebracht worden.

poltol
door poltol - May 4, 2009 om 18:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@eigenwijsje,

1 mei geen werkdag? We wonen niet in duitsland of België hoor, dit is Nederland. En in dit land is één [1] mei nog nooit een officiele feestdag gewesst, helaas. Wel veel kerkelijke feestdagen. Hoe zo scheiding van kerk en staat?

Vr.gr. poltol

johanpc
door johanpc - May 4, 2009 om 18:16
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@eigenwijsje

Dat mits overeengekomen is de crux in geen enkele cao zal je die clausule terug vinden.

Wel komt het voor dat er is opgenomen dat salaris betaling zal plaatsvinden omstteeks een bepaalde datum maar dat is dan meestal de 23e of 25e van elke kalender maand.

En inderdaad 1 mei is in nederland een gewone dag van de week zonder bijzondere status zoals kerst.

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - May 4, 2009 om 19:13
152 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Poltol en Johanpc,

Ik werk zelf bij een uitkeringsverstrekkende instantie. Wij hebben expliciet te horen gekregen dat er op 1 mei GEEN financiële transacties afgewikkeld zouden worden. Het is dan wel geen feestdag (ons kantoor was ook gewoon open) maar de banken hebben die dag geen verwerkingen gedaan van betaaltapes die vanaf 29 april na 18.00 uur aangeleverd zijn.

Dus even ervan uitgaan dat de werkgever te laat is geweest met het aanbieden van de betaalopdracht, dan is deze pas hedenmorgen door bankgirocentrale in behandeling genomen.

Ik hoor graag van vraagsteller of het bedrag morgen wel is gestort.

(ps: ik heb van de belastingdienst al schriftelijk bericht gekregen (29 april) dat ik geld terug krijg, normaliter staat dat dezelfde dag of de dag erna op mijn rekening. Het staat er nog niet op, ook vanwege dezelfde reden; er heeft van 29 april 's avonds tot 4 mei 's ochtends geen betalingsverkeer plaatsgevonden via de bankgirocentrale).

ba
door basvandoorn - May 5, 2009 om 08:23
7 Antwoorden / 4 Vragen

zijn baas heeft het week 17 overgemaakt. dat is dus een week voor de 30ste..

cr
door criticus - May 6, 2009 om 15:49
48 Antwoorden / 4 Vragen

Wat een gedoe allemaal.   Als je vriend nou gewoon even bij de baas mbv bankafschriften aantoont dat hij salaris niet ontvangen heeft en de baas heeft een afschrift waarop staat dat het geld wel is overgemaakt, is 1 telefoontje van de baas naar zijn bank voldoende om de zaak uit te laten zoeken.

criticus