nw
door nwpm Dec 7, 2009 om 12:49
Geldzaken & recht

Salaris splitsen in salaris en toeslag, kan dat?

Mijn vriend zit in loonschaal F op zijn werk. Een tijd terug is besloten dat men in deze functie alleen nog maar in E kan komen. Maar terugzetten in salaris is niet mogelijk en voor mijn vriend en een aantal collega's ook niet mogelijk om in schaal terug te gaan want hun salaris is hoger als het hoogste in E.
Nu wil men hen toch terugzetten tot het maximale in groep E en dan wat er bovenkomt uit gaan betalen als een persoonlijke toeslag. Kan dit? Want dat betekent dat men in de toekomst kan gaan sleutelen aan deze persoonlijke toeslag. En bij salarisverhogingen (geindexeerd) telt de toeslag niet mee, bij evt. uitkeringen vervalt deze toeslag. Dus mag men dit zo wijzigen want dan kun je eigenlijk toch op de lange duur teruggezet worden in salaris.
Alvast bedankt voor jullie moeite

23655 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nw,

Dit soort wijzigingen (in de cao?) dienen tenminste met de OR overlegd te worden. Wat zegt deze daarvan?
Is er geen OR (

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hell! Het kleiner dan teken wordt nog steeds niet meegenomen in het tekstveld!
Vervolg:
(kan, bij minder dan 50 mens personeel) dan zal er een bedrijfstak CAO zijn. Die is vastgelegd met de vakbond en staat geen éénzijdige tussentijdse wijzigingen door de werkgever toe.
Dus overleg met de vakbond hierover.

Nog geen vakbondslid? Dom. Al voor een schamele €25,- voor het hele eerste halfjaar kun je al lid zijn van dé vakbond. Je ziet, die kun je altijd nodig hebben en als je wacht tot, kan het net te laat zijn. Er is nog veel meer voordeel aan dat lidmaatschap.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb bij een bedrijf gewerkt dat werd overgenomen. bij dat nieuwe bedrijf was de loonschaling anders dus kreeg ik een persoonlijke toeslag. Deze toeslag was door de bond geregeld en kon niet aan worden getornd. Na een paar jaar werd ik ontslagen(reorganisatie) de toeslag werd meegerekend voor de uitkering. Ik zou zeggen laat zwart op wit zetten dat ze niets met de toeslag mogen doen.

Groetjes Ingrid

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ingrid:

Werd die toeslag wel meeberekend in de pensioengrondslag?

H.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toeslag om deze reden is toegestaan mits de bond daar aan mee gaat heb het zelfde mee gemaakt toen er functies in het cao kwamen werd ook met toeslag aan gevuld. En dat is al zo'n 35 jaar geleden toen ik dus een hogere functie kwam werd ik dus in schaal ingedeeld en kwamm en met toeslag te laag uit en werd het dus weer omgezet als loon. Heeft toen wel mee getelt voor mijn pensioen want het blijft loon.
Met groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, ik dacht het wel (99% zekerheid). Het was gewoon mijn salaris, maar omdat de andere werknemers van het huidige bedrijf anders beloond werden hebben ze deze constructie bedacht.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

De volgende risico's lopen wel dat een PT afgebouwd kan worden! Ik zou wel bij de bond navragen.
Zoals Valerius schijf, had ik ook een persoonlijk toeslag na een reorganisatie/fusie die vervolgens in loop van de jaren afgebouwd is!
Waarom? die een verdiende meer dan de andere, en om het zelfde niveau te geraken met loon, krijgen wij dus een PT die langzaam afgebouwd wordt tot iedereen op een gemiddelde niveau zaten!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 20:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag nwpm,

Ik zou met deze regeling hoe dan ook niet accoord gaan als er sprake is van een afbouwperiode. Met afbouw bedoel ik dat de toelage niet conform de reguliere loonstijging mee omhoog gaat. Dus: als je lid bent van een vakbond, laat je dan even goed informeren over jouw rechten ten deze.

Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het (vermoed ik) een grote bedrijf, bestaat er dus een CAO. Is er een CAO is ook dus een OR. Aangezien bij de OR mensen (meestal) bij de bond aangesloten zijn, kan uw vriend aan deze mensen vragen hoe het zit, want er moet goedkeuring zijn van vakbond en ondernemingsraad!
Terug gaan in loon mag niet als men nog steeds dezelfde functie oefend binnen het bedrijf. Er moet wel een reden zijn waarom de functie anders is ingedeeld. Staat het zwart op wit dat het toeslag niet word afgebouwd, hoeft hij niks te vrezen.
Nadelen zijn voor nieuwe komers in die functie: ze beginnen lager in loon!

m.v.g. Robert

ve
door verwijderd - Dec 7, 2009 om 21:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ hrdwerrorman

Werd die toeslag wel meeberekend in de pensioengrondslag?
Ja is de antwoord!
(mijn PT telde overaal mee!)

De PT gaat wel niet hoger met loonverhogingen in een nieuwe cao! of er moet een aparte clausule zijn!

m. v g. Robert

ve
door verwijderd - Dec 8, 2009 om 06:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Wij gaan zeker met de bond contact opnemen maar de eerste onrust is weg omdat dit toch mee kan tellen met secundaraire arbeidsvoorwaarden en als je het goed zwart op wit zet kunnen ze dit niet zomaar afbouwen.