forever-nl
door forever-nl Apr 25, 2014 om 13:20
Geldzaken & recht

Salaris WIllem-Alexander...

Het salaris van Willem-Alexander in vergelijking met de presidenten van de machtigste landen ter wereld. De bedragen zijn afgerond:
Poetin: € 70.000
Obama: € 300.000
Willem-Alexander: € 825.000

1017 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar die zijn ook geen koning, dus niet te vergelijken.

Sommige voetballers verdienen veel meer.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 15:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nu , landswijs landseer. Er zal wat betreffende die presidenten wel wat meer buiten het salaris opbrengen aan vergoedingen die er bij horen. Maar leg er maar niet wakker van.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

En zou u ook de functies met alle sores en "no-privacy" erbij willen hebben? Ik heb weinig en ben er blij mee.

Voetballers, artiesten enz die miljoenen krijgen (verdienen is wat anders) vinden deze salarissen een fooitje.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een president met een koning vergelijken, is hetzelfde als een appel en peer vergelijken. O, ik vind het prima verder, kan me er niet druk om maken.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op vrijdag 25 apr 2014, 14:32: Maar die zijn ook geen koning, dus niet te vergelijken.

Sommige voetballers verdienen veel meer.

De overeenkomst tussen een president en een koning is dat beide de functie van staatshoofd vervullen. In Nederland is de koning onschendbaar en de regering verantwoordelijk voor zijn handelen, wat het een beetje een schijnvertoning maakt. Een president draagt in de regel veel meer verantwoordelijkheid en in vergelijking met Rusland en de V.S. is Nederland een klein landje. Alles bij elkaar zie ik er de logica niet van in dat de Nederlandse koning veel meer verdient. Ook Maxima en Beatrix krijgen trouwens een flinke uitkering van de staat.

Het klopt dat er voetballers zijn die veel meer verdienen, maar terwijl het koninklijk huis op belastinggeld draait worden de salarissen van voetballers verkregen uit mensen die er voor kiezen naar het stadion te gaan of thuis het voetbal te volgen waarbij reclame wordt gemaakt.

quote=valerius-2 schreef op vrijdag 25 apr 2014, 15:57]En nu , landswijs landseer. Er zal wat betreffende die presidenten wel wat meer buiten het salaris opbrengen aan vergoedingen die er bij horen. Maar leg er maar niet wakker van.
Ik vergelijk enkel de salarissen. Inderdaad heeft in ieder geval nog enkele andere inkomsten maar dat is bij Willem-Alexander ook het geval. Daarbij hoeft onze koning over de 800.000 euro geen belasting te betalen en Obama over zijn 300.000 wel. Het totaal aan kosten van het koninklijk huis licht op ongeveer 140 miljoen per jaar, en dit maakt ze het best gesubsidieerde toneelgezelschap van Nederland.

mahadma schreef op vrijdag 25 apr 2014, 16:13: En zou u ook de functies met alle sores en "no-privacy" erbij willen hebben? Ik heb weinig en ben er blij mee.

De media mag zich enkel bemoeien met het koninklijk huis bij openbare optredens. Als je daarbuiten foto's maakt en deze publiceert dan kun je rekenen op een rechtszaak aangespannen door de RVD.

carola.83 schreef op vrijdag 25 apr 2014, 19:01: Een president met een koning vergelijken, is hetzelfde als een appel en peer vergelijken. O, ik vind het prima verder, kan me er niet druk om maken.

Zoals ik al aangaf zijn het beide staatshoofden, uiteraard zijn er verschillen, maar die treden qua verantwoordelijkheid en werkdruk vooral op in het voordeel van Willem-Alexander en dit is niet terug te zien in de 140 miljoen die het koninklijk huis jaarlijks kost.

Dat is € 8,75 per Nederlander ik stel voor dat deze in het vervolg dan gedragen gaat worden door fans van het koninklijk huis of mensen die zich er niet druk over maken. Het bedrag gaat voor die groep dan omhoog of het inkomen van de koning omlaag maar daar kan ik me dan wee niet druk om maken.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is niet consument gerelateerd.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2014 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Nederlandse samenleving neemt een vanuit het collectief gesubsidieerd toneelspel af van de Oranje B.V. dus het is zeker consumentgerelateerd.

ve
door verwijderd - Apr 27, 2014 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt eraan wat ze er allemaal van moeten betalen.
Als dit bedrag voor Poetin alleen voor de vriendinnen bedraagt is het ruim voldoende.
Voor Obama is het onvoldoende om zijn auto te betalen.
En wat moet Willem er allemaal van betalen.

ve
door verwijderd - Apr 29, 2014 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen die zoveel uit de staatskas krijgen moeten worden gekozen, dan heb je inspraak, dus op naar de Republiek.
Vele landen hebben jaren geleden de stap gemaakt, nu Nederland nog, al zie ik dat niet snel gebeuren, helaas....

ve
door verwijderd - Apr 29, 2014 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, je kunt maar ergens van wakker liggen?

ve
door verwijderd - Apr 30, 2014 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een president wordt eens per vier jaar gekozen. Zo'n verkiezing kost klauwen vol met geld. Voor een Nederlandse koning(in) hoeft er alleen een inhuldiging betaald te worden. Gemiddeld is die eens per DERTIG jaar.
Waar maar u zich druk over!!!

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 06:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je maakt een hoop fouten beste costnix:

Een president wordt eens per vier jaar gekozen.

Fout: Termijnen liggen niet vast.

Zo'n verkiezing kost klauwen vol met geld.

Fout: De Nederlandse monarchie kost per inwoner veel meer als bijvoorbeeld de Amerikaanse president.

Voor een Nederlandse koning(in) hoeft er alleen een inhuldiging betaald te worden.

Fout: Willen-Alexander krijgt al sinds zijn 18e een uitkering en zal deze als hij geen koning meer is behouden.
Momenteel krijgen ook Beatrix en Maxima een uitkering. En Amalia krijgt dit ook vanaf haar 18e.

Gemiddeld is die eens per DERTIG jaar.

En is dat nou eigenlijk positief of negatief costnix? Stel we gaan heel Nederland (alle politieke bestuurslagen) vanuit het erfrecht met levenslange termijnen regelen.. Positief of negatief??

Waar maar u zich druk over!!!

Ik bepaal gelukkig zelf waar ik me al of niet druk over maak en een mening over heb!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

825.000 euro is 5 minuten zorg in Nederland. Om het maar even in perspectief te plaatsen. Een kleine efficiencyslag in de zorg levert dus veel meer op dan een discussie over een lager salaris voor de koning. En dan moet je ook nog de extra inkomsten meerekenen die een koningshuis oplevert. Handelsmissies leveren aantoonbaar meer op als de koning meereist. 1 goede deal in het buitenland en het salaris is al in veelvoud terugverdient.

Discussie over het inkomen van de koning is alleen maar symboolpolitiek dat alleen maar tijd kost en niets substantieels oplevert. Ondertussen blijven de echte zaken die moeten worden aangepast liggen.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 11:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@forever-nl

Heb ik met u geknikkerd? :-(

De door u genoemde "argumenten". Snijden geen hout!

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feit is dat het koningshuis Nederland een niet democratisch aspect geeft. Helaas krijg ik van costnix geen antwoord op de vraag of we het erfrecht en levenslange termijnen eigenlijk op de hele politiek zouden moeten toepassen.

De combinatie symboolpolitiek en de geclaimde miljoenendeals van pieterwolters vind ik ook wat vreemd. Als het echt zo werkt dat het koningshuis ons miljoenen of miljarden oplevert met staatsbezoeken dan ben ik er voor dat men per direct meer staatsbezoeken gaat doen.

Over de periode dat Beatrix koningin was werden er gemiddeld nog geen twee per jaar gedaan. In vergelijking: President Hollande deed bijvoorbeeld in 2012 maar liefst 20 staatsbezoeken en President Merkel zelfs 30.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

forever-nl schreef op donderdag 1 mei 2014, 16:37: Over de periode dat Beatrix koningin was werden er gemiddeld nog geen twee per jaar gedaan. In vergelijking: President Hollande deed bijvoorbeeld in 2012 maar liefst 20 staatsbezoeken en President Merkel zelfs 30.

Merkel is geen president (zonder hoofdletter). Beter je feiten checken als je wilt discussiëren.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is het koningshuis niet democratisch. Daar is het een monarchie voor. De meeste mensen willen nu eenmaal graag in aanbidding liggen voor zogenaamde bovenhengestelden. Weinig aan te doen.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank voor de correctie emcede, het was echter verre van de kern van het argument dus doet verder niet ter zake. Dat president niet met een hoofdletter is midden in een zin klopt uiteraard, dit is mis gegaan door verplaatsing van het woord binnen de zin.

Overigens staat de officiële website van het koningshuis vol met dergelijke fouten. Verbetering hiervan zal wel niet bij de 300.000 euro inbegrepen zijn geweest die de website heeft gekost...

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou ik zou zeggen, stuur ze eens een mail met een aanbod tot correcties.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er over nadenken. Hoeveel zal ik vragen? Is 250 euro per correctie redelijk?

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 18:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al eens gelezen wat bijv. de president van Amerika NA zijn ambtsperiode nog krijgt? En dat voor de rest van zijn leven? KLIK

Bovendien is die 300.000,- van Obama bij lange na niet het enige wat hij krijgt. Allerlei posten komen daar nog bij. Totaal zou dat wel eens boven het inkomen van WA kunnen liggen!

Zomaar het idee dat forever met een minimaal inkomen moet rond komen.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 18:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt dat er andere posten bijkomen in het geval van Obama, echter dit is ook bij Willem-Alexander het geval. Het koningshuis komt daarmee in totaal op ongeveer 140 miljoen per jaar uit. De bedragen die ik in het eerste bericht naast elkaar vergelijk zijn vrij te besteden geld. Obama moet hierover nog belasting betalen, Willem-Alexander niet. De situatie waarbij een Amerikaanse president meer zou verdienen lijkt redelijk. Obama is namelijk staatshoofd van 60 keer zoveel mensen als Willem-Alexander. De feiten wijzen echter anders uit.

ve
door verwijderd - May 1, 2014 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zie het Koningshuis simpelweg als een logo c.q. productnaam ! Meer niet. Iedere generatie komt er als vanzelf weer een ander (logo) gezicht ten tonele.. Hoeven we niks voor te doen, alleen betalen. Zucht..

ve
door verwijderd - May 2, 2014 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@forever-nl
Tjonge tjonge u maakt zich ontzettend druk over de 825.000 euro die Willem ontvangt,natuurlijk is dat enorm veel geld.Maar zou als ik u was zich druk maken(wat hier ook al gezegd is) over hoeveel miljoenen een hoop(bijvoorbeeld) voetballers binnen harken per jaar,door een beetje te trainen en af en toe een wedstrijdje te spelen,en zoals daar in Rotterdam een stadion willen verbouwen voor 200 miljoen euro van onze centen.
En u moet zich druk maken over de mensen die bijvoorbeeld in de zorg werkzaam zijn en daarvoor veel te weinig voor betaald krijgen Wellicht komt u straks ook aan de beurt en bent u afhankelijk van de mensen in de zorg om u te verschonen omdat u uw broek heeft volgescheten.
denk daar maar eens over na.
in plaats van zich druk te maken over die 825.000 van Willem.
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen waar u zich druk over zou moeten maken.
We hebben nou eenmaal de Oranje,s en dat kost veel geld,maar levert ook weer veel op.