si
door silvie49 Feb 22, 2008 om 20:12
Geldzaken & recht

Samenlevingscontract ontbinden

mijn dochter wil weg bij haar vriend ze huren een flat samen daar moesten ze een samenlevings contract voor hebben ,nu wil die vriend in het huis blijven en de inboedel overnemen en de schulden maar de kat mag ze niet meenemen van hem maar die is van haar, hoe moeten ze dit allemaal gaan regelen moet het via de notaris of kan ze gewoon uitlaten schrijven van dat adres en is dan de samenleving ontbonden? de lening moeten ze denk ik samen voor naar de bank om te laten regelen dat hij die lening op zijn naam laat zetten dat hij de inboedel overneemt,de woning is trouwens gekregen omdat mijn dochter ingeschreven stond bij woningnet en haar vriend niet, die heeft ze later bij haar ingeschreven die vriend zegt dat hij net zoveel recht heeft op de woning als mijn dochter,maar volgens mij is zij hoofdbewoonster  of vervalt dat als ze een samenlevings contract hebben?

7196 29 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Feb 22, 2008 om 20:22
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het een en ander ligt er aan hoe ze bij de huurbaas ingeschreven staan. de rest valt en of staat met het samenlevings contract en de voorwaarden. wie heeft bv wat betaald. dus neem dat eerst goed door en bepaal dan de tactiek

stacey
door stacey - Feb 22, 2008 om 23:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Hangt allemaal van aantal dingen af, informeer even bij de Verhuurder, wellicht mag de ex vriend daar niet blijven omdat hij niet voldoet aan hun eisen. Zeker voor sociale huurwoningen worden eisen gesteld en heeft de `achterblijver`niet in alle gevallen recht op de woning en zou je dochter er  wellicht zelf kunnen blijven.

--de lening moeten ze denk ik samen voor naar de bank om te laten regelen dat hij die lening op zijn naam laat zetten  -- Is nog maar de vraag of hij hiermee accoord gaat en volgens mij moet de bank hiermee dan ook nog accoord gaan.

Ik denk dat ze er bekaaid af gaat komen als ze zomaar vertrekt.

Aantal dingen zijn ook afhankelijk van wat er in het samenlevingscontract geregeld is .

Ik zou je aanraden contact op te nemen met Verhuurder voor overleg en met Het Juridisch Loket ,voor advies.

Succes,

ca
door calimer - Feb 22, 2008 om 23:35
96 Antwoorden / 11 Vragen

Idd, neem contact op met de verhuurder. Bij de meeste woningstichtingen is het zo dat bij het laten zien van een samenlevingsovereenkomst, de partner medehuurder kan worden, bij sommigen gelden daarbij aanvullende voorwaarden als een van beiden vertrekt. Is hij medehuurder op basis van de samenlevingsovk dan hebben beiden idd evenveel recht op de woning, voldoen ze beiden ook nog aan de voorwaarden (of zijn die er niet) dan moeten ze zelf uitmaken wie er blijft zitten. Desnoods de kantonrechter... De lening zou ik zsm regelen dat zij daar als schuldenaar wordt afgehaald. Hij neemt de inboedel over in ruil voor haar deel van de lening? Zou ik wel heeel goed kijken of dat eerlijk verdeeld is. En waarom wil hij toch de kat niet meegeven?? Als die toch van haar is?? Overigens is alle inboedel (en dus ook de kat)  die zijzelf alleen heeft aangeschaft nog steeds van haarzelf. Een samenlevingsovk is geen gemeenschap van goederen, alleen goederen die samen zijn aangeschaft vallen in de gezamelijke inboedel. Volgens mij verbreek je een samenlevingsovk alleen al door de relatie te verbreken (geloof dat je evt de ander een aanget. brief kunt sturen dat per dan en dan de relatie als beeindigd wordt beschouwd) maar dat weet Marcel75 ongetwijfeld.

Oh,en een tip, zolang niet alle zaken zijn afgehandeld naar tevredenheid GEEN sleutels van de woning teruggeven aan hem, altijd een set houden. Zolang ze officieel samen daar huren en de boel niet is afgewikkeld mag zij gewoon de woning in, pas ook op dat hij niet tussentijds de sloten verwisselt.

si
door silvie49 - Feb 22, 2008 om 23:37
16 Antwoorden / 9 Vragen

 het is geen sociale huurwoning en het samenlevings contract is op 50 /50 procent gezet dus ieder de helft hij wil de schuld wel overnemen inclusief de inboedel.

si
door silvie49 - Feb 22, 2008 om 23:41
16 Antwoorden / 9 Vragen

dat is idd een goed idee om de sleutels niet af te geven hij wil de kat gewoon niet meegeven om haar dwars te zitten en ik vraag me af of hij of zij het huis wel mag blijven bewonen want het is een vrije sector woning en ze verdienen daarvoor te weinig als ze er alleen gaan wonen

stacey
door stacey - Feb 23, 2008 om 10:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@ Marcel, weet niet of jij het weet, maar vroeg me af als samenlevingscontract (bepaalde afspraken) bij relatiebeeindiging niet worden nageleefd je dan een een mogelijkheid hebt om nakoming af te dwingen via de rechter? Daar kon ik niet echt duidelijkheid over krijgen.

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2008 om 11:03
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Stacey,
Ik ga er even van uit dat het samenlevingscontract door een notaris is opgesteld. In dat geval heb je al meteen een authentieke akte, dat betekent dat die akte dezelfde rechtskracht heeft als een vonnis van een rechter. Behoorlijk afdwinbaar dus.

Maar ik kan niet zo 1, 2, 3 iets bedenken waar in dit geval iets voor geregeld zou kunnen zijn. Wat in de praktijk voorkomt is bijvoorbeeld dat er wel iets geregeld wordt als er een eigen woning is en 1 van beiden (veel) meer geld in de woning heeft gestoken. Over het algemeen wordt in een samenlevingscontract geregeld dat in geval van beëindiging er in onderling overleg bepaald moet worden wie wat krijgt en welke waarde daar aan toegekent wordt. Dat is op voorhand namelijk niet te regelen.

stacey
door stacey - Feb 23, 2008 om 11:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ik zat even te denken aan die bankschuld/lening, als het op 50/50 basis is zoals vraagsteller aangaf zou dat dus gedeeld moeten ,maar vaak genoeg hoor je dat de andere partij daar ineens niet meer aan wil meewerken en dat er schulden en problemen door ontstaan, maar als dat (goed) vastgelegd is zou je dat dus kunnen afdwingen. En is de bank dan verplicht hieraan mee te werken ?

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2008 om 11:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Stacey,
In beginsel worden dit soort leningen niet in het samenlevingscontract opgenomen omdat ze vaak later aangegaan worden.

En het maakt verder ook niets uit. Het de lening 50:50 is, is alleen maar gevoelsmatig. De lening is verstrekt onder zogenaamde hoofdelijke aansprakelijkheid, oftewel beiden zijn volledig aansprakelijk richting de bank. Als dochter nu ontslagen wordt, is zij dus verlost van die last (wat dus een schenking is, omdat zij ineens van een 1/2 schuld af is).Het 50:50 verhaal werkt alleen maar tussen dochter en haar vriend.

Stel er zou in het samenlevingscontract wel geregeld zijn dat de lening 50:50 gedragen/betaald moet worden, dat is de bank zeker niet gehouden om mee te werken. De bank gaat namelijk alleen maar akkoord als volgens de voorwaarden van de bank de vriend de lening zelf kan betalen. Regelingen in het samenlevingscontract werken namelijk alleen tussen dochter en vriend.

stacey
door stacey - Feb 23, 2008 om 11:49
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Vroeg me al wel eens af wat de waarde van dat dure papierje was als ik alle ellende na een relatiebreuk zag ;-)

Zag vaak 1 partner slechter uit `de strijd` komen dan voor aanvang van de relatie, maar dat kan dan ook nog  te maken hebben dan met niet goede  afspraken in contract wellicht of het niet willen laten afdwingen ervan door de extra moeite/kosten wellicht.

Maar je bent daarnaast dus ook nog afhankelijk van bv de bank, nooit samen lenen is dan enige oplossing om in ieder geval financiele nasleep/problemen te voorkomen dus lijkt me.

Groetjes,

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2008 om 12:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Stacey,
Dat dure papiertje verdient zich in een veelvoud terug als 1 van beide komt te overlijden en natuurlijk bij de pensioenopbouw!

En in geval van een relatiebreuk is het vaak toch oorlog. Emotie's zijn natuurlijk niet vast te leggen, alleen de zakelijke transactie zelve.

Dat 1 van beide er "slechter" uitkomt is ook een gevolg van het eigen handelen. Als iemand een leningsovereenkomst mee tekent, is die natuurlijk voor het geheel aansprakelijk. Als die persoon er zelfs niets van gezien heeft, is dat zijn eigen probleem. Maar ja, liefde maakt blind.....totdat de liefde over is.

Nooit samen lenen is tegenwoordig vaak niet mogelijk aangezien de geleende bedrag dusdanig hoog zijn, dat deze berekent zijn op 2 inkomens. (zou het wel mogelijk zijn en had er een huwelijk geweest, dan was het nog weer anders geweest).

marcel75
door marcel75 - Feb 23, 2008 om 18:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een samenlevingscontract kan op 2 manieren worden ontbonden: 1. door opzegging via een aangetekende brief (erg omslachtig) of 2. doordat beiden op verschillende adressen zijn ingeschreven. In de praktijk komt eigenlijk die 2e mogelijkheid dus voor. Als uw dochter zich ergens anders inschrijft, is het samenlevingscontract al ontbonden.

Vervolgens moet er nog wat geregeld worden bij de verhuurder. Beiden hebben nu gelijke rechten, dus haar vriend mag daar blijven wonen, mits hij de huur kan betalen.

De schuld zullen ze bij de bank moeten regelen door het aanvragen van zogenaamd hoofdelijk ontslag. Let wel: als uw dochter wordt ontslagen uit de hoofdelijke aansprakelijk (op dat moment kan de bank haar niet meer aanspreken, maar alleen haar vriend), is dat fiscaal wel een schenking. Eigenlijk moet zij zich dus uitkopen, tenzij zij er iets anders voor heeft gekregen. Als zij bijvoorbeeld de hele inboedel had gekregen, was het geen schenking geweest.

Voor de inboedel hoeft verder niets geregeld te worden.

Een notaris inschakelen is in dit geval alleen nodig als uw dochter en/of haar vriend een testament op heeft gesteld.

Op de vraag van wie de kat nu is, kan ik helaas geen antwoord geven.

si
door silvie49 - Feb 23, 2008 om 18:24
16 Antwoorden / 9 Vragen

ben erg blij met al deze antwoorden want mijn dochter zou het echt fout hebben gedaan, ze zou zich dan weer bij ons ingeschreven hebben dan was dus het samenlevings contract al ontbonden ,als ik het goed begrijp, maar nu moeten ze dus eerst aan de verhuurder gaan vragen of ex vriend daar mag blijven wonen en dan naar de bank om de lening die volgens mij een aflossings vrije is op zijn naam te laten zetten.en dan pas kan mijn dochter zich van dat adres laten uitschrijven.

hartelijk dank voor de antwoorden.

marcel75
door marcel75 - Feb 24, 2008 om 12:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Sylvie,
De volgorde waarop de zaken geregeld worden is niet heel erg van belang. Ik zou eerlijk gezegd eerst zorgen dat uw dochter zich weer bij u ingeschreven heeft omdat zij dan niet meer hoeft bij te dragen in de kosten voor de gezamenlijke huishouding.

Het lijkt me overigens stug dat de lening bij de bank een aflossingsvrije is. Banken verstrekken alleen maar aflossingsvrije leningen als het om hypotheken gaat. Er zit echter wel een verschil tussen een doorlopend krediet en een persoonlijke lening. In beide gevallen moet er dus bij de bank geregeld worden dat ze uw dochter niet meer zullen aanspreken. Of dat gaat lukken is vooral afhankelijk van het betalingsgedrag en het inkomen van haar vriend. De bank mag weigeren hieraan mee te werken.

si
door silvie49 - Feb 24, 2008 om 14:56
16 Antwoorden / 9 Vragen

hallo marcel

maar als mijn dochter zich laat uitschrijven heeft ze geen recht meer op de inboedel toch ? want dan is het samenlevingscontract ontbonden. en wat ik begreep van de lening die ze hebben bij abn dat ze nu alleen maar rente betalen.

marcel75
door marcel75 - Feb 24, 2008 om 18:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Sylvie,
De hoofdregel is dat de inboedel eigendom van is degene die destijds betaald heeft. Als het dus van een en/of rekening betaald is, is het lastig aan te tonen.

Het kan echter heel goed zijn dat in het samenlevingscontract staat dat de inboedel gemeenschappelijk is, tenzij er een lijst van zaken opgesteld is. De inboedel die dan op de lijst vermeld staat is nog steeds eigendom van hem/haar die als eigenaar op die lijst staat. De gemeenschappelijke inboedel moet in onderling overleg verdeeld worden.

Als uw dochter en haar vriend alleen maar rente betalen, vrees/denk ik dat ze een doorlopend krediet hebben. Daar is in principe geen verplichting om af te lossen, wel om rente te betalen.

Formeel is uw dochter, als de bank akkoord gaat, verplicht om aangifte te doen van een schenking bij de Belastingdienst. Zij heeft nu namelijk een schuld, waar ze dan van af is. Haar vermogen is dus gestegen doordat die schuld er uit gaat. Dat is te voorkomen door uw dochter de helft van het krediet in te laten lossen.

Door de ontbinding van het samenlevingscontract geeft zij dus zeker nog niet haar (eventuele) rechten op de inboedel op.

si
door silvie49 - Feb 24, 2008 om 18:31
16 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Marcel

mischien een beetje dom van mij hoor maar doordat die vriend de lening overneemt mag hij de inboedel houden die hebben ze van die lening gekocht,dus in principe koopt hij haar uit toch?

marcel75
door marcel75 - Feb 24, 2008 om 19:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Sylvie,
Het is zeker geen domme opmerking/vraag.
Het is alleen erg lastige materie. Uw dochter heeft nu onder andere een schuld bij de bank. Voor het gemak (en dat mag ook van de Belastingdienst) stellen we dat zij voor de helft  van die schuld aansprakelijk is (juridisch zit iets ingewikkelder, maar af en toe moet en mag je ook praktisch zijn).

Als zij verlost is van die halve schuld, is haar vermogen (dat bestaat uit alles wat je hebt, zowel schulden als baten), dus gestegen omdat de schuld weggevallen is. De min-kant van de balans is minder min.

Dat is al een deel van de schenking.

Als zij ook nog eens haar aandeel in de inboedel opgeeft, dalen haar baten ook nog eens. Het nadeel van inboedel is echter dat deze sneller in waarde daalt, dan er op het krediet zal zijn afgelost (zeker als er nog nooit op afgelost is).

Voorbeeldje: stel het krediet was € 15.000,-- en is volledig gebruikt om inboedel aan te schaffen. Op het moment dat de inboedel in huis kwam was het € 15.000.-- waard. Inboedel heeft echter een hoge afschrijving, zo ongeveer in 5 jaar tijd schrijf je de hele inboedel af, per jaar dus € 3.000.--. Een jaar nadat de inboedel is gebracht, is deze dus nog (hooguit) € 12.000.-- waard, terwijl het krediet nog steeds € 15.000.-- was. Een verschil van € 3.000,--. Als de bank dan uw dochter ontslaat uit de aansprakelijkheid en zij de inboedel achterlaat, gaat zij er netto toch nog € 1.500,-- (is de helft van € 3.000,--) op vooruit. Eigenlijk moet zij zich dan uitkopen, omdat het gemeenschappelijke vermogen negatief was, in dit voorbeeld - € 3.000,--. Was dit andersom, dus een positief vermogen, dan had hij haar uit moeten kopen.

Ik hoop dat het iets duidelijker geworden is, maar het is en blijft lastig. Je moet dus vooral onthouden dat wanneer je verlost wordt van een halve schuld, dat een positief gevolg voor je totale vermogen. Die opheffing van die last, moet dan weer tenietgedaan worden door een tegenprestatie van dezelfde waarde. Je moet dus een rekensommetje maken om ervoor te zorgen dat geen van beiden er beter of slechter van wordt.

si
door silvie49 - Feb 24, 2008 om 20:34
16 Antwoorden / 9 Vragen

ohoh ben net weer egens achter gekomen die moeder van die vriend heeft haar bedrijfje op het adres gezet waar mijn dochter en haar vriend staan ingeschreven, mijn dochter  is het daar helemaal niet mee eens en ze wist daar ook niks van, dus ik voorzie nog meer problemen hierdoor.

marcel75
door marcel75 - Feb 24, 2008 om 21:32
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de moeder van de vriend haar bedrijf ten onrechte op een verkeerd adres ingeschreven is, is en blijft haar probleem. Zij probeert alleen schuldeisers op een dwaalspoor te zetten. Maar de schulden van dat bedrijf zijn nog steeds voor haar risico en rekening, niet die van uw dochter. Die staat daar volledig buiten. Dat geeft dus geen problemen.

si
door silvie49 - Feb 26, 2008 om 10:38
16 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Marcel

heb de woningbouw gebeld ze zijn allebei hoofdhuurder en ze hebben een contract van een jaar, dus als mijn dochter zich uitschrijft moet ze gewoon haar deel van de huur blijven betalen tot augustus zeggen ze,en daar is niks aan te veranderen volgens hun.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2008 om 10:57
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Sylvie,
Alleen in heel uitzonderlijke gevallen kan een huurovereenkomst voor 1 jaar gesloten worden. Als ze zouden verhuizen, kunnen ze natuurlijk ook opzeggen. Dat kan bijvoorbeeld anders zijn als het gaat om tijdelijke woonruimte bijvoorbeeld als het de bedoeling is dat de woning op korte termijn gesloopt zal worden. In andere gevallen zou de verhuurder mee moeten werken. Zij kunnen die overigens nog weigeren als het inkomen van de vriend te laag is, maar dan moeten ze dat ook eerlijk zeggen.

Het is alleen wel zo dat als de woningbouw niet mee wil werken, het voor uw dochter raadzaam is zich zsm uit te laten schrijven op dat adres. Tot de kosten van de huishouding hoort namelijk ook de huur die betaald moet worden. Zolang zij samenwoont, is zij richting haar vriend verplicht mee te betalen. Laat in elk geval die verplichting vervallen.

vladja
door vladja - Feb 26, 2008 om 11:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Hier wordt waarschijnlijk bedoeld: een huurcontract voor onbeperkte tijd met een minimum huurduur van een jaar en daarna per maand opzegbaar. Heel veel woningbeheerders in de vrije sector sluiten zo'n contract om te voorkomen dat de huurders in en uit vliegen gelijk een duiventil. Kortdurende huur is meestal niet bevorderlijk voor de staat van de woning. Mensen, die langer huren, zijn vaak "netter" op de gehuurde woonruimte.

Vladja

si
door silvie49 - Feb 26, 2008 om 11:39
16 Antwoorden / 9 Vragen

Marcel

volgens de woningbouw ,al schrijft ze zich uit ze moet gewoon de huur blijven meebetalen ze blijft verantwoordelijk voor het huis tot augustus,

si
door silvie49 - Feb 26, 2008 om 11:53
16 Antwoorden / 9 Vragen

marcal de woningbouw zegt al schrijft ze zich uit ze blijft verantwoordelijk voor het huis dus moet ze ook gewoon de huur mee blijven betalen.

si
door silvie49 - Feb 26, 2008 om 19:57
16 Antwoorden / 9 Vragen

hoi Marcel

had al bericht gezet dat woningbouw zegt dat mijn dochter wel uit kan schrijven maar toch de huur voor de helft tot augustus moet betalen.kan ze niks doen i.v.m. dat die moeder  van die vriend haar bedrijf op dat adres heeft staan zonder toestemming van mijn dochter .er zijn ook rekeningen geopend op die vriend zijn naam,die vriend begint nu te dreigen met dat ze toch gedeelte van de lening moet betalen omdat ze er een half jaar heeft gewoond,maar hij wil wel alles houden.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2008 om 20:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op het punt van de huurovereenkomst, moet ik dan de handdoek in de ring gooien. Blijf het vreemd vinden.

Dat er een bedrijf op het adres is ingeschreven, maakt niets uit. Dat betekent niet dat uw dochter in eens aansprakelijk is voor de onderneming. Dat is en blijft de moeder van de ex-vriend.

Rekeningen op naam van de ex, doen u dochter ook niets. Die zijn en blijven van hem namelijk.

Dat ze een deel van de lening moet betalen, heb ik in het begin ook al aangegeven. Dat is logisch, zij is immers de lening ook aangegaan en de inboedel zal inmiddels minder waard zijn dan er aan lening openstaat.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2008 om 20:18
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Op het punt van de huurovereenkomst, moet ik dan de handdoek in de ring gooien. Blijf het vreemd vinden.

Dat er een bedrijf op het adres is ingeschreven, maakt niets uit. Dat betekent niet dat uw dochter in eens aansprakelijk is voor de onderneming. Dat is en blijft de moeder van de ex-vriend.

Rekeningen op naam van de ex, doen u dochter ook niets. Die zijn en blijven van hem namelijk.

Dat ze een deel van de lening moet betalen, heb ik in het begin ook al aangegeven. Dat is logisch, zij is immers de lening ook aangegaan en de inboedel zal inmiddels minder waard zijn dan er aan lening openstaat.

stacey
door stacey - Feb 26, 2008 om 22:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@Marcel, --  Blijf het vreemd vinden.--

Wat vindt je er dan vreemd aan ?

Contract is voor jaar met beiden afgesloten, huur is waarschijnlijk (te) hoog (=vrije vestiging) en wordt verwacht ik daarom alleen verhuurd aan 2 personen met samenlevingscontract en dubbel inkomen (=eis waarschijnlijk). Verhuurder gaat dan geen risico nemen contract nu over te zetten naar 1 huurder/1 inkomen=wellicht moeilijk/niet op te brengen en dan hebben ze straks een probleem.

En het betreft een jaarcontract dus kunnen ze huurder daaraan houden, wat ze dus ook doen. En afspraak met ex maken dat hij `gewoon`volledige huur betaald als hij blijft wonen kan wel onderling maar lijkt me erg riskant als je al die tijd (mede) verantwoordelijk bent/blijft zonder er iets aan te kunnen doen als ex er rotzooi trapt (borg?) of de huur niet betaald. ........

Misschien kunnen ze beter die resterende maanden samen zien uit te zingen in die woning ? ;-(