he
door henny12 Dec 30, 2009 om 12:09
Geldzaken & recht

Samenlevingsovereenkomst

Sinds 8 maanden zijn 2 mensen uit elkaar die een samenlevingsovereenkomst hadden. Ze hebben een eigen woning en 1 persoon is blijven wonen in dit huis. Nu moet er het één en ander omtrent de woning afgehandeld worden, waarschijnlijk via de rechter..maar vertrokken partij zegt nu dat dit samenlevingscontract totaal geen invloed meer heeft op de afhandeling v.h. huis. Dat dit maar geldig was tot zijn vertrek uit dit huis.
Is dit zo??, want volgens mij hebben we o.a. juist die samenl.o. afgesloten vanwege het gezamelijke huis.

521 5 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 30, 2009 om 12:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is het een eigen huis of huurhuis? Op wiens naam staat het huis of het huurcontract? En de hypotheek?

Vladja

he
door henny12 - Dec 30, 2009 om 12:25
8 Antwoorden / 5 Vragen

het is een eigen huis en staat op beider naam (hypo)

marcel75
door marcel75 - Dec 30, 2009 om 12:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik mag aannemen dat het samenlevingscontract is gesloten toen partijen gingen samenwonen en dus nog niet zo heel erg oud is. In dat geval zal in het samenlevingscontract ook een regeling staan over de beeindiging van de relatie anders dan door overlijden. Die regeling geeft aan wat er moet gebeuren en wie de kosten draagt voor de verdeling van o.a. de woning. In zoverre werkt het samenlevingscontract dus nog wel. Wat betreft de kosten van huishouding en een zogenaamd verblijvingsbeding speelt het samenlevingscontract geen rol meer.

Let wel dat je als je elkaar had aangewezen als partner voor het partnerpensioen, je dat moet wijzigen bij het pensioenfonds!

si
door silvie49 - Dec 30, 2009 om 18:52
16 Antwoorden / 9 Vragen

mijn dochter heeft ook een samenlevingscontract moeten nemen voor een huurhuis ze zijn nu bijna 1 jaar uit elkaar en ze wonen weer thuis,volgens de assistente is het samenlevingscontract na een half jaar nadat ze uiteelkaarr zijn gegaan niet meer geldig,maar nu las ik ook iets over dat partner pensioen blijft dat wel geldig ? moet ze dat laten ontbinden

marcel75
door marcel75 - Dec 31, 2009 om 09:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Silvie 49,
Ik neem aan dat je met de assistente een kandidaat-notaris bedoelde? Afhankelijk van wat er in het samenlevingscontract staat, is er een zeer voorkomende bepaling dat het contract eindigt als de samenwoning eindigt. Daarmee wordt geregeld dat er vanaf die dag geen gezamenlijke kosten voor de huishouding e.d. zijn.

Het pensioenfonds moet echter ook op de hoogte worden gebracht van de beeindiging van de samenwoning zodat het partnerpensioen niet meer opgebouwd wordt en verandert in bijzonder partnerpensioen. Neem daarvoor contact op met de pensioenfondsen.