genux
door genux Oct 29, 2007 om 20:47
Geldzaken & recht

Samenwonen

Ik heb volgende vraag.

Mijn buurman is gescheiden en haar ex woont zelfstandig met hun enigste kind in een eigen huurwoning. Ze hebben in het verleden samen een huis gekocht die nu op naam staat van mijn buurman. Zijn ex leeft van de soos en van de vrijwillige bijdrage van mijn buurman voor hun kind.

Mijn buurman heeft een nieuwe vriendin die nu bij hem inwoont. Nu wil mijn buurman een samenlevingscontract laten opmaken.

Is dit wel verstandig of komt nu de soos om de hoek kijken om een financieele bijdrage voor zijn ex.Of kunnen zij dit via een clausule in het samelevingscontract aftimmeren?

Greetz Genux

1720 20 Rapporteer

elenay
door elenay - Oct 30, 2007 om 02:04
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Zijn ze in gemeenschap van goederen getrouwd?

Zo ja, dan kan de soos zeggen dat de helft van de woning van de ex-vrouw is en de buurman moet dan de helft aan de vrouw betalen.

Dus de buurman zal eerst de zaken met zijn ex moeten afronden alvorens een samenlevingscontract op te gaan maken.

genux
door genux - Oct 30, 2007 om 11:13
10 Antwoorden / 9 Vragen

Zijn ex heeft volledig afstand gedaan van het huis. Het enigste wat zij nog krijgt is een "vrijwillige"bijdrage van mijn buurman voor hun dochter.

Zijn ex leeft dus van de soos en werkt af en toe. Mijn vraag is derhalve: wanneer mijn buurman gaat samenwonen, komt dan de soos bij hem aan de voordeur om te vragen voor financiele vergoeding.Want de soos probeert altijd hun uitgaven aan zijn ex op hem te verhalen, of heb ik dat verkeerd?

BvD Genux

vladja
door vladja - Oct 30, 2007 om 11:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Heeft die nieuwe vriendin van uw buurman inkomsten of vermogen?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Oct 30, 2007 om 13:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Genux
Dat "afstand doen", is dat geregeld in een convenant of is daar ook de notaris voor ingeschakeld. Als dat laatste niet is gedaan, wat vaak het geval is, is de ex gerechtigd in de helft van de woning en zal er eerst een akte van verdeling opgesteld moeten worden via de notaris.

genux
door genux - Oct 30, 2007 om 17:34
10 Antwoorden / 9 Vragen

Het afstand doen is in een couvenant geregeld, dus dat zit wel snor.Echter, de woning is met torenhoge schulden achtergelaten. Zijn ex heeft de financieen altijd geregeld en er een grote puinhoop van gemaakt. Mijn buurman zit nu met torenhoge schulden.

Zijn nieuwe vriendin heeft zelf inkomen van een full time job.

Greetz en hopende op een antwoord..Genux

marcel75
door marcel75 - Oct 30, 2007 om 20:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Genux
Dat er in het convenant is opgenomen, even er van uitgaande dat ze in gemeenschap van goederen gehuwd waren, dat de woning aan uw buurman wordt toebedeeld is niets meer en niets minder dan de afspraak dat er een akte van verdeling door de notaris opgesteld moet worden waarin dat ook daadwerkelijk gebeurt. Tot die tijd is de ex nog steeds medegerechtigd en ook medeschuldenaar voor de hypotheek.

Aangezien de buurman voor een samenlevingscontract en in zijn geval ook voor een testament langs de notaris moet, lijkt het me verstandig dat hij dit ook aankaart bij de notaris. Anders heeft zijn nieuwe vriendin het probleem dat op het moment dat uw buurman komt te overlijden, zij met zijn ex opgezadeld zit.

Maar het feit dat uw buurman een samenlevingscontract laat opstellen, wordt in principe niet bij de socialde dienst bekend. Tenzij buurman het zelf zegt.

Ik vraag me trouwens ook wat een sociale dienst met een eventuele alimentatie verplichting te maken kan hebben en vervolgens vraag ik mij dan nog af welk nut dat heeft. Uw buurman betaald al alimentatie voor zijn kind. Ik zou in dit geval dan ook niet weten wat voor constructie er opgenomen moet worden.

In het samenlevingscontract zouden de volgende zaken wel geregeld moeten worden: een regeling voor het geval ze beiden aan de hypotheek mee betalen en een regeling ivm pensioen.

Als de woning via een akte van verdeling bij uw buurman in eigendom is gekomen, is het verstandig om via een testament er voor te zorgen dat zijn nieuwe vriendin zijn erfgenaam wordt. Als hij komt te overlijden, gaat o.a. het huis naar haar toe.

genux
door genux - Oct 31, 2007 om 07:21
10 Antwoorden / 9 Vragen

`Maar het feit dat uw buurman een samenlevingscontract laat opstellen, wordt in principe niet bij de socialde dienst bekend. Tenzij buurman het zelf zegt. `

Dit is nu precies het discussiepunt/vraag van mij. Wanneer de soos erachter komt dat hij een samenlevingcontract heeft(via zijn ex bv), moet mijn buurman een gedeelte aan de soos gaan betalen ter compensatie van het bedrag wat de soos aan zijn ex betaalt??

Greetz Genux

marcel75
door marcel75 - Oct 31, 2007 om 12:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Genux,
Maar hij betaald nu toch ook al aan zijn ex? Daar wijzigt niets in. Voorzover ik weet moet zijn ex die ontvangen brijdage sowieso al opgeven als zij een uitkering ontvangt.

genux
door genux - Oct 31, 2007 om 17:03
10 Antwoorden / 9 Vragen

Hij betaald een vrijwillige bijdrage voor zijn dochter.

Maar dit is niet de vraag.        Is het zo, dat wanneer zijn ex via de soos een uitkering krijgt, de soos bij mijn buurman kan aankloppen om bij hem een "compensatie"te vragen omdat hij nu gaat samenwonen en meer geld te verteren heeft???

Greetz Genux

vladja
door vladja - Oct 31, 2007 om 19:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Van zijn nieuwe vriendin, waarmee hij gaat samenwonen, wordt verwacht dat zij haar steentje bijdraagt aan het huishouden, huur, gas, licht water etc. Daardoor wordt voor de berekening van de sociale dienst het inkomen van de buurman minder belast met deze kosten. Daardoor zal de sociale dienst ervan uitgaan dat de buurman meer geld over houdt om vrij te besteden, dus kan hij meer bijdrage aan het onderhoud van zijn ex en dochter.

Als de sociale dienst er achter komt dat er meer geld "vrij te besteden is", zullen zij zeker een deel hiervan opeisen, ook met terugwerkende kracht vanaf het moment dat de samenwoning begonnen is.

Vladja

genux
door genux - Oct 31, 2007 om 19:20
10 Antwoorden / 9 Vragen

Dank je Vladja. Dit is het antwoord waarop ik zat te wachten.

Is dit de regelgeving of is dit een vermoeden/ervaring wat jij hebt???

Greetz Genux

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2007 om 13:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja
Ik ben ook erg benieuwd waarop deze kennis berust. Volgens mij staat nergens de verplichting voor de nieuwe vriendin om mee te betalen. Dit wijzigt ook niet altijd als je een samenlevingscontract opstelt.

vladja
door vladja - Nov 1, 2007 om 14:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

Dit is wat er gebeurt in de praktijk. De vriendin heeft een fulltime baan en dus inkomsten. Daarom wordt zij geacht bij te dragen in de kosten van het huishouden (huur etc. want zij woont er ook). Daar gaat de sociale dienst vanuit. Net zoals inwonende kinderen met inkomsten. Daarvoor berekent de sociale dienst aan de hand van de inkomsten een bedrag uit dat zij geacht worden af te dragen aan kostgeld.

De vriendin moet dus niet mee betalen aan de alimentatie/onderhoud van de ex. Daartoe is zij op geen enkele wijze verplicht. Wel wordt van haar verwacht dat zij ook een deel van de vaste lasten betaalt, waardoor het netto vrij te besteden bedrag van de buurman omhoog gaat. Dus kan hij volgens de sociale dienst meer bijdragen aan het onderhoud van zijn ex en kind, zodat dit minder ten laste komt van de staatskas.

Een samenlevingscontract heeft hier geen invloed op. Het feit dat de vriendin inkomsten heeft en het huis deelt met de buurman is al voldoende voor de sociale dienst om een herberekening te maken. Met een samenlevingscontract heeft de sociale dienst een extra grond tot herberekening.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 1, 2007 om 14:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ter illustratie:

Alimentatie en samenwonen

Rob
is gescheiden en betaalt maandelijks
400,00 kinderalimentatie
aan Inge. Destijds was het wenselijk dat Rob maandelijks, gezien de
levensstandaard tijdens hun huwelijk,
550,00 zou betalen. De rechter
bepaalde dat Rob hiervoor niet draagkrachtig genoeg was.

Sinds
enkele maanden woont Rob samen met Marleen. Marleen heeft een eigen inkomen.
Inge is van mening dat het samenwonen met Marleen positieve gevolgen heeft voor
de draagkracht van Rob. Zij verzoekt de rechter de alimentatie opnieuw vast te
stellen. Na beoordeling van de situatie geeft de rechter Inge gelijk. De
maandelijkse te betalen kinderalimentatie bedraagt nu

550,00.

Zie:

http://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatie-betalen.html

Of
de alimentatie nu via de sociale dienst loopt of rechtstreeks maakt geen
verschil. Zijn draagkracht verbetert zoals ik al  aangaf.

Vladja

vladja
door vladja - Nov 1, 2007 om 14:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vinkje

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2007 om 16:44
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja
We zijn het helemaal met elkaar eens! Het samenwonen van de buurman had al lang gemeld moeten worden bij de sociale dienst en of er wel of geen samenlevingscontract is, maakt helemaal niet uit.

vladja
door vladja - Nov 1, 2007 om 17:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

@Vladja

Ik ben ook erg benieuwd waarop deze kennis berust. Volgens mij staat nergens de
verplichting voor de nieuwe vriendin om mee te betalen. Dit wijzigt ook niet
altijd als je een samenlevingscontract opstelt.

Marcel,

Ik dacht dat we niet eens waren.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Nov 1, 2007 om 17:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Vladja,
Mijn reactie was op civielrechtelijke gronden geëent vandaar. En civielrechtelijk is deze verplichting nergens opgenomen.

astoria
door astoria - Nov 1, 2007 om 17:39
362 Antwoorden / 55 Vragen

En dit is ???  de nieuwe vriendin van de buurman !!

genux
door genux - Nov 1, 2007 om 23:29
10 Antwoorden / 9 Vragen

Natuurlijk duimpje....Ik ben ontzettend blij met de antwoorden want mijn buurman zat er erg mee in zijn maag.

En dan zo'n antwoord van duimpje die nergens op slaat want volgens mijn paspoort ben ik van het mannelijk geslacht.En  getrouwd met een lieve vrouw.

Maar ik ben eronder tussen aangewend dat er zeikerd zijn op de kassa site.Maar aan de andere kant serieuze mensen zij zoals Vladja die je van zinnig advies kunnen voorzien.

Greetz Genux