El
door Ellisje20 Dec 27, 2017 om 15:42
Geldzaken & recht

Samenwonen en bestaande hypotheek ophogen.

Mijn vriend is onlangs bij mij,  in mijn gekochte woning,  ingetrokken. Samen zouden wij graag deze woning willen verbouwen en de bestaande hypotheek die op mijn naam staat willen ophogen. Nu vraag ik me af wat hiervoor de beste constructie is,  ook qua samenlevingsvorm. Is bijvoorbeeld een samenlevingscontract met een testament waarin mijn vriend het huis erft voldoende. Of moeten wel een andererg vorm kiezen?  Wat verlangt de bank van ons als voorwaarde om een ophoging van de hypotheek te doen of 2de hypotheek te nemen?  Tevens is er op dit moment sprake van een flinke overwaarde op mijn woning  zeker 60.000 euro. Hoe verhoud die overwaarde zich tot de aanvraag voor een ophoging/2de hypotherk op ons beiden naam?

4425 14 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 27, 2017 om 15:50
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zou u dit eerst niet eens met uw bank overleggen? En is er b.v. goed door u nagedacht "dat uw vriend het huis eventueel erft"? Nogal rigoreus, zo te lezen.

El
door Ellisje20 Dec 27, 2017 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga inderdaad met mijn bank overleggen. Maar dacht misschien zijn er mensen die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Dat mijn vriend het huis erft is niet rigoureus wat mij betreft. Wij zijn in verwachting van ons eerste kind. Dus mocht ik onverewacht komen te overlijden in de toekomst zie ik graag dat de woning overgaat naar mijn partner/vader van mijn kind. Geen vreemde gedachten lijkt me

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2017 om 16:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien een cru advies, maar zou u beter niet wat langer wachten voordat u de financiën zo gaat verstrengelen?

U hebt een eigen huis met een flinke overwaarde en ik neem aan ook eigen inkomen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel een eventuele verbouwing zal gaan kosten, maar als uw inkomen voldoende is, zal het u weinig moeite kosten een tweede hypotheek te krijgen helemaal op uw eigen naam.

En even van uw vriend uit geredeneerd, waarom zou hij meetekenen voor een hypotheek, dus een schuld, terwijl hij het onderpand niet bezit?

Mocht de samenwoning tegenvallen door wat voor oorzaak dan ook en u hem de deur moet wijzen, houdt hij slechts een schuld over.

Met een samenlevingscontract wordt hij geen mede eigenaar en met de vermelding in uw testament ook niet.

En na 1 januari 2018 wordt hij zelfs geen mede eigenaar door een huwelijk of een geregistreerd partnerschap.

El
door Ellisje20 Dec 27, 2017 om 18:07
Antwoorden / 1 Vragen

Wj wonen onofficieel al ruim 1.5 jaar samen. Dus zo snel is het niet wat mij betreft en daarbij zijn wel in  verwachting van ons eerste kind. Om die reden wil ik dan ook dat mijn partner erfgenaam zou zijn wanneer ik onverwachts overlijdt.

De verbouwing waarover wij denken gaat ongeveer een ton kosten. Dus die ophoging van de hypotheek zal ik alleen nooit voor mekaar krijgen en dat is  ook niet wat wij willen. Wij willen samen dit soort zaken dragen. Dus om die reden vraag ik ook om wat een handige constructie is. Ik vraag niet om advies over de relatie en of het handig is om in financiële zin met elkaar verstrengeld te raken. Daar zijn wel al over uit.

sira
door sira Dec 27, 2017 om 20:51
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Hou de financiën gescheiden.
Er zijn zelfs huwelijken die na 30 jaar (of nog meer) uit elkaar gaan, dus een relatie van 1,5 jaar is zeer kort te noemen.

aurora1
door aurora1 - Dec 27, 2017 om 17:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Laat alles voorlopig maar lekker zoals het is want u gaat veel te snel en dat is verre van verstandig. Ook een testament voor uw vriend is voorlopig erg onverstandig. U kunt beter afspraken op papier maken over wat hij per maand aan huur enz. aan u moet betalen. Tenslotte zou hij ook huur, elektra,. waterschap enz. moeten betalen als hij op zijn eigen adres zou blijven wonen.
Zie ook de reactie van @tijger1.

El
door Ellisje20 Dec 27, 2017 om 18:12
Antwoorden / 1 Vragen

U heeft nogal een oordeel over iets waar u inhoudelijk verder niet op de hoogte bent. Stel eerst vragen ter opheldering voordat u uw mening geeft over zaken die aan u niet gevraagd zijn. Daarbij geeft u geen enkel antwoord op de vragen die ik stelde. Mijns inziens had u uw reactie dan ook niet hoeven geven.

aurora1
door aurora1 Dec 27, 2017 om 18:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eigenaardig, u vraagt hier advies en iedereen geeft zo ongeveer hetzelfde antwoord.
Anders kunt u altijd nog naar een officiele financieel adviseur gaan, maar ja, dat kost geld. U had ook de volgens u door reageerders te vragen opheldering direct bij uw vraag om advies kunnen melden.
Als reacties niet zouden kunnen bevallen dan zou u niet dergelijke zaken op een openbaar forum moeten voorleggen maar bij, zoals gezegd. officiële instanties en daarvoor betalen. Overigens kunt u misschien beter uw a.s. kind laten erven. Maar u weet het zelf allemaal want u bent er al uit etc. dus dan is het hier voorleggen misschien erg overbodig?

me
door mein33 - Dec 27, 2017 om 18:13
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ellisje20,

Ik kan u maar één advies geven : houdt de financiële zaken en daarmee ook de hypothecaire lening (strikt) gescheiden.
Bij financiering op beider naam zal, mocht de relatie stuk lopen (en ik weet dat dat bij u nooit het geval zal zijn)  de lening en/of de woning geherfinancierd moeten worden en als dat onverhoopt niet lukt dan zal tot verkoop moeten worden overgegaan en aangezien u beide een rechthebbende partij bent geworden en dus ieder z'n deel (weinig of niets zo te lezen) zal opeisen.
En dat houdt dan weer in dat u beide met lege handen en zonder woning zou achterblijven.
Indien u toch wilt verbouwen dan kunt u mogelijk op uw naam een bouwdepot aanvragen, maar daarvoor moet uw inkomen dan wel voldoende zijn. Op de site's van de banken is hier ruim voldoende info over te vinden.
De genoemde "flinke" overwaarde zal (zeer waarschijnlijk) niet kunnen worden gebruikt aangezien dat een veel te laag bedrag is.

// lees net dat mijn inbreng geen antwoord op de vraag van Ts. blijkt te zijn, maar laat het toch maar even staan.

El
door Ellisje20 Dec 27, 2017 om 18:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ik zit gezien mijn inkomen al op de Mac qua hypothecaire last. Dus ondanks een fikse overwaarde kan ik mijn hypotheek niet ophogen. Om die reden willen weten mij  partner in het geheel betrekken om toch de verbouwing te realiseren.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2017 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, het is me wat. U stelt op een forum voor consumenten wat vragen, en dan geen simpele over een kapot ding of iets dergelijks, maar zeer juist belangrijke. Als u de adviezen  die u hier zou kunnen krijgen, opvolgt, kunnen die verstrekkende gevolgen hebben. Voor u en uw partner en ook nog voor een aanstaande baby.

Maar dan is het logisch dat er antwoorden volgen, die wat verder reiken, dan hoe u het beste een tweede hypotheek kunt krijgen.

En daar reageert u dan heel verbolgen op, en wenst u alleen antwoord op uw vraag. En dan vervolgt u met ook nog de wonderlijke toevoeging dat u al 1,5 jaar onofficieel samenwoont. Heel raar.

In de oudheid zou ik zeggen: “waarom gaat u niet trouwen”, of “waarom gaat u geen geregistreerd partnerschap aan”.

Dan zouden al uw “problemen” zijn opgelost, behalve dan de nieuwe huwelijkswet per 1-1-18. Want als u wilt dat uw partner mede-eigenaar wordt van uw woning, zult u naar de notaris moeten voor huwelijkse voorwaarden. Kunt u meteen een testament regelen. En dan samen naar de bank.

aurora1
door aurora1 Dec 27, 2017 om 18:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+ tweede bonus....

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2017 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dank

tenormin
door tenormin - Dec 27, 2017 om 18:39
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Beste @ellisje20, dat u samen in verwachting bent van uw eerste kindje maakt waarschijnlijk dat u emotioneel i.p.v. rationeel denkt. Daar is niets mis mee. Uiteraard is "altijd samen blijven" voor iedereen de basis gedachte. Bekijkt u de statistieken, dan komen er getallen uit waar u van zult schrikken. Helemaal niet negatief bedoeld, zie ook @tijger1 bijdrage: en als u inderdaad zou overlijden (bij geboorte van uw kind) ja; alleen dan zou het goed geregeld zijn. Maar u gaat uit van een soort doem scenario; het leven is nooit zeker; wat u nu voor ogen heeft: ondanks de komst eerste kindje: 2 keer nadenken zou ik nog steeds als beste optie zien voor ook maar iets te ondernemen. Maar inderdaad, het is uw leven, uw beslissing. Wens u in ieder geval wel oprecht een goede bevalling met een gezonde baby.

aurora1
door aurora1 Dec 27, 2017 om 20:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Samen in verwachting? Ik dacht altijd dat er maar 1 in verwachting kan zijn en dat dat niet de man is, maar dat je wel samen een kind kunt verwachten....
Was het maar zo, net zoals zeepaarden, wel zo gemakkelijk voor de mevrouwen....

tenormin
door tenormin Dec 27, 2017 om 20:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja @aurora1, maar je weet: de uitdrukking "wij zijn samen in verwachting" tegenwoordig. We "puffen samen" en al dat soort, in mijn ogen dan: nonsens. En ook: als het aan de mannen zou liggen was de geboortegolf enorm lager als die "kerels" zouden moeten baren. ;-))

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2017 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helemaal waar Tenormin. Ik word ook altijd misselijk als ik een kerel hoor zeggen :”we zijn in verwachting”. En was de geboortegolf maar wat lager. Maar nee, ze maken zelf een tv programma van een konijn met tien jong.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2017 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog maar even een toevoeging omdat u dit allemaal vraag i.v.m. het feit dat u in verwachting bent.

U veronderstelt toch niet echt dat het krijgen van een kind een verzekering is tegen wat voor rampspoed dan ook? Behalve dat u verzekerd bent van een tijdlang slapeloze nachten?

Th
door Theawaalen - Dec 27, 2017 om 23:34
113 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn vriend heeft ook een huis wat op zijn naam staat. De hypotheek hebben wij opgehoogd op beide naam. Ik weet dat als de relatie uitgaat ik het huis uit moet en dat ik ook nog steeds verantwoordelijk ben voor de hypotheek op zijn huis. Voor mij (ons ) voelt het goed.
Wij hebben een samenlevensovereenkomst bij de notaris op laten maken. Ook hebben wij beide een testament Als je een samenlevens overeenkomst hebt dan geld er voor de erfenis geen wachttijd waardoor hij ook in de lagere tarief groep valt. Je zou het huis ook naar de kinderen kunnen laten gaan, onder voorwaarde dat je partner er in kan blijven wonen. Ik kan in de woning blijven wonen maar ik mag er niet in gaan samen wonen, omdat het huis naar de KWF gaat.
Wij woonde pas een half jaar samen toen we dit gedaan hebben en zijn nu 4 jaar verder. De hypotheek hebben we over een niet te lange termijn laten lopen zodat we over een aantal jaren vrij zitten.
De vaste lasten betalen we samen.
Ga naar een notaris voor advies en voor het ophogen van de hypotheek heb je zonder meer advies nodig van een financieel adviseur.
Het eerste gesprek is vaak gratis.
Denk goed na en doe wat voor jou en eventuele kinderen goed voelt.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thea. Verbijsterende regeling.

aurora1
door aurora1 Dec 28, 2017 om 21:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad, daar kan ik met mijn pet niet bij.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2017 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@theawaalen

Dat u dus zo’n rampzalige overeenkomst bent aangegaan, wel een schuld, geen rechten en als uw partner overlijdt “mogen” blijven wonen in een huis wat van het KWF wordt, waarbij er ook nog over het graf heen geregeerd wordt over uw situatie nadien, is dus bepaald geen aanbeveling die ik zou doen aan de Ts.

Th
door Theawaalen Dec 28, 2017 om 10:45
113 Antwoorden / 5 Vragen

Jij vind het een rampzalige overeenkomst. Voor ons voelt het goed aan daar gaat het over. Een testament kan men trouwens altijd wijzigen als men dat wil.
De notaris gaf bij ons aan dat we heel goed na moesten denken wat we wilden en gaf ook allerlei doemscenarios aan. Mar dat was om te zorgen dat we een weloverwogen beslissing namen.
Dat ik er niet in mag samen wonen heeft als reden dat als ik daarna zou te komen overlijden de andere er niet uitgezet kan worden, maar als ik een andere partner zou vinden dan kan ik toch gaan verhuizen als ik zou willen samenwonen.

me
door mein33 Dec 28, 2017 om 11:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

maar als ik een andere partner zou vinden dan kan ik toch gaan verhuizen als ik zou willen samenwonen.

En uw geïnvesteerde centjes gaan  dan al bij (uw) leven naar een zgn. goed doel, want zij zijn de eigenaar van het onroerendgoed en u blijft met lege handen achter.

Oh, oh, wat zou ik me daar goed bij voelen !

Ge
door Genee Dec 28, 2017 om 11:37
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@theawaalen  De grote liefde van uw partner bent u niet maar het KWF.

Th
door Theawaalen Dec 28, 2017 om 13:05
113 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn meer mensen die hun nalatenschap aan een goed doel nalaten dat is ieders recht. Dat Toonder meent te weten dat ik niet zijn grote liefde ben zegt meer over hem dan over mijn partner. MIJN geinvesteerde centjes waar hier over gesproken wordt, ik heb nu geen huur wat ik moet betalen dus wat is er mis mee dat ik aan de hypotheek die wij opgehoogd hebben mee betaal.
Je kunt ook zeggen dat ik i.p.v. de hypotheek hem een huur geef voor het medegebruik van de woning.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 13:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom laat u het pand dan niet aan elkaar na na een verscheiden, en dat dan de laatst stervende het nalaat aan een goed doel?

En weet u, als u ergens een huis huurt en uiteraard huur betaalt, moet er werkelijk heel wat gebeuren voordat de huisbaas u er uit kan zetten. In uw situatie staat u zo op straat.

En u staat niet alleen zo op straat, maar u hebt dan nog steeds een schuld aan de bank, die de bank net zo makkelijk bij u kan halen, als bij hem.

me
door mein33 - Dec 28, 2017 om 11:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Th
DOOR THEAWAALEN - 27 DEC. 2017 OM 23:34
9 ANTWOORDEN / VRAGEN

Mijn vriend heeft ook een huis wat op zijn naam staat. De hypotheek hebben wij opgehoogd op beide naam. Ik weet dat als de relatie uitgaat ik het huis uit moet en dat ik ook nog steeds verantwoordelijk ben voor de hypotheek op zijn huis

Hoe naïef moet je zijn, om vrijwillig een dergelijke strop om je nek te leggen die alleen nog maar moet/kan worden aangetrokken ;-((
Maar dat terzijde.

De hypotheek ophogen op beider naam is alleen mogelijk als er voldoende overwaarde/onderpand op de woning zit en de bank zich geen buil kan vallen mocht de woning, door welke omstandigheid dan ook, moet worden verkocht.
En met een "zelf geschatte" overwaarde van € 60.000,00 waar @ellisje20 het over heeft, zal dat bij de bank weinig zoden aan den dijk zetten.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, en na zijn overlijden blijkt ineens een andere vriendin het pand geërfd te hebben. :-))

Soms zie je leuke films met rampzalige situaties na het overlijden van de rijke hoofdpersoon, waarbij de “erven” en nabestaanden van “niets weten”.

Hier laat men zich bij leven van de hoofdpersoon al een oor aannaaien.:-))

me
door mein33 Dec 28, 2017 om 11:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Ik houdt het maar even bij de realiteit van de dag en dat is al meer dan genoeg lijkt mij. ;-))

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Even leuke doemscenario’s verzinnen.:-))

tenormin
door tenormin Dec 28, 2017 om 11:38
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Dat liefde blind maakt is al langer bekend maar zo blind? Dit kan zo maar eens eindigen in het doemscenario, wat ook nog eens heel realistisch is ook.

Cookies
door Cookies Dec 28, 2017 om 12:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Toch wel fijn dat vroeger steeds beter wordt naarmate mensen ouder worden.

Th
door Theawaalen Dec 28, 2017 om 13:08
113 Antwoorden / 5 Vragen

Je hoeft niet alles voor zoete koek te slikken maar je kan ook nog vertrouwen in de mensen hebben. Mocht het anders lopen dan ben ik er toch elf bijgeweest en daar zal ik niemand anders op aanvallen.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 13:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@thea. Vertrouwen is goed, verstand gebruiken is beter.

aurora1
door aurora1 Dec 28, 2017 om 21:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het lijkt wel een slechte kerstfilm.

tenormin
door tenormin Dec 28, 2017 om 21:32
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ot.T. Haha, het is geen kerstfilm, dacht dat een film van Roald Dahl vanavond leuk zou zijn; deze dus niet. Althans, niets voor mij.

aurora1
door aurora1 Dec 29, 2017 om 02:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik had misschien beter slechte kerstklucht kunnen zeggen. Dahl had ik willen zien maar was ik vergeten. Te druk met het afkijken van opgenomen films want anders kan ik straks niets meer opnemen......

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2017 om 12:04
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zie het antwoord van tijger1@ en de andere soortgelijke. (En ook dat van tornamin)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2017 om 12:04
16885 Antwoorden / 202 Vragen

excuus ternomin@

gerbera
door gerbera Dec 28, 2017 om 12:18
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ook hier schrijft u het helaas fout, het is @tenormin.
Tip; Gelet op het tijdstip van schrijven van beide berichten had u kunnen volstaan door met de functie "bewerkt" de naam in het eerste bericht te herstellen.

tenormin
door tenormin Dec 28, 2017 om 21:34
16849 Antwoorden / 108 Vragen

"Schudspier" schreef het al: what is in a name. Tenormin betekende (vroeger) een bloeddruk verlagend medicijn, vandaar. ;-) En ook was het 'herstellen' van mijn nickname niet goed geweest, dus maakt niets uit.

me
door mein33 - Dec 29, 2017 om 11:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ellisje20 en @theawaalen zijn aan het denken gezet of hebben beide de P. in, aangezien zij niet de reacties en adviezen krijgen die ze graag zouden willen horen.
Ik hoop op het eerste, dan is het toch niet voor niets geweest, al heb ik wel zo mijn twijfel.
Beiden zullen zich nu wel in stilte hullen. ;-))

tijger1
door tijger1 Dec 29, 2017 om 12:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, en Thea was nog wel zo gewaarschuwd door de notaris.

billieboy
door billieboy - Dec 29, 2017 om 12:43
84 Antwoorden / 29 Vragen

Mijn ex en ik hebben indertijd gekozen voor een samenlevingscontact en hebben samen het huis gekocht. Zonder juridische romslomp is een smanlevingscontract  eenzijdig op te zeggen. Mij is deze vorm goed bevallen. Op de site www. degoedkoopstenotaris.nl kun je naar tarieven kijken. Zoals al eerder gesteld ben je daarmee geen mede eigenaar van het huis. Misschien is het raadzaam om eerst maar eens te kijken hoe jullie relatie zich ontwikkelt en nog even te wachten met het nemen van ingrijpende beslissingen.Want de kans dat julle relatie wordt beeindigd door de dood is veel en veel kleiner dan door een relatiebreuk..