Ag
door Agamemnon May 25, 2021 om 20:27
Geldzaken & recht

Schenking op papier herroepen of aflossen

Een schenking op papier is feitelijk een schenking in combinatie met een directe teruglening waarbij jaarlijks 6% rente over deze lening betaald moet worden.  Zo wordt er dus geen echt geld verplaatst van schenker naar begunstigde maar alleen op papier. Wel kan de schenker bij de aangifte IB een schuld in Box3 opvoeren terwijl de begunstigde een bezit/uitlening moet opvoeren in Box3.

 E.e.a. dient te worden bekrachtigd met een notariële akte. In de akte staat bijv. dat de schenking herroepbaar is. Dat herroepen kan onderhands, zonder notaris.

Ook kan onderhands de teruglening worden afgelost. Dan houdt de schenking op papier op en wordt het een echte schenking cq geldoverdracht.

 Vraag: Kan men ook de schenking gedeeltelijk herroepen? En kan dit onderhands? Bij bijv. 50% herroeping hoeft er ook maar 50% van de rente betaald te worden. En accepteert de fiscus dan de halve schuld die resteert? Er wordt dan namelijk minder rente betaald dan in de originele notariele akte staat.

 En kan als alternatief de schuld (de teruglening) onderhands gedeeltelijk worden afgelost? Dus met een echte geldverplaatsing. Ook dan wordt natuurlijk minder rente betaald dan oorspronkelijk.

 Uiteraard dient op de aangiftes voortaan slechts een gedeelte van de schenking/schuld/uitlening te worden vermeld.

 Kortom kan men de schuld op papier onderhands, zonder notaris, via gedeeltelijke herroeping of gedeeltelijke aflossing verlagen?

11383 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 25, 2021 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u die schenkingen op papier via een notaris hebt geregeld, wat overigens helemaal niet hoeft, denk ik niet dat hele of gedeeltelijke inlossing/aflossing zonder notaris zal kunnen.

Niet voor het een of ander, maar waarom zou u aflossen? Tenslotte bent u die constructie niet voor niets aangegaan en voor u dan ook nog met flinke notariskosten.

Zou de rente niet kunnen betalen, wat natuurlijk wel moet, dan zou u die rentebetaling kunnen overmaken en het kind zou dan na een tijdje dat bedrag ongeveer aan u kunnen teruggeven. Wel die twee overmakingen apart regelen en bij de betaling aan u natuurlijk niet het woord rente vermelden.

Er is ook nog een notaris telefoon, kijk op Google, waar u uw vraag kunt stellen.

ma
door malty May 26, 2021 om 09:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Moet bij een schenking op papier zonder notariële akte de schuld dan niet afgelost zijn vóór overlijden?

tijger1
door tijger1 May 26, 2021 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, of dan één keer alle schenkingen even door de notaris officieel laten maken. Dan slechts één keer kosten.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 14:56
82 Antwoorden / 7 Vragen

Om deze schenking op papier ook aftrekbaar te maken voor de erfbelasting, dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan: Het moet notarieeel worden vastgelegd, dus niet onderhands, en er moet bewijsbaar 6% rente jaarlijks worden betaald. Als je dit niet kunt bewijzen met bankafschriften of je hebt een jaar vergeten en niet later of op tijd ingehaald, dan kan de fiscus deze schenking op papier nietig verklaren en alsnog erfbelasting hierover rekenen. Herroepen mag als dat in de akte is vastgelegd, ook onderhands. Daar is de fiscus alleen maar blij mee. Ook geheel aflossen mag, ook daar is de fiscus blij mee. De vraag ging echter over onderhands gedeeltelijk aflossen of herroepen.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 15:16
82 Antwoorden / 7 Vragen

Er kunnen goede redenen zijn om iets wat 20 jaar geleden bedacht is, nu niet meer zo handig is. Bijvoorbeeld omdat sommige begunstigden nu onder een totaal ander belastingregime vallen dan anderen en er zo onwenselijke verschillen ontstaan. Ook kan het zijn dat sommige begunstigden nu Box3 moeten betalen en over de jaren heen dit meer gaat worden dan ooit het erfbelastingvoordeel zal zijn.

sira
door sira - May 25, 2021 om 22:32
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Zoals Tijger1 al aangeeft, die notariële akte was helemaal niet nodig. Zonde van de kosten.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 14:59
82 Antwoorden / 7 Vragen

Om deze schenking op papier ook aftrekbaar te maken voor de erfbelasting, dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan: Het moet notarieeel worden vastgelegd, dus niet onderhands, en er moet bewijsbaar 6% rente jaarlijks worden betaald. Als je dit niet kunt bewijzen met bankafschriften of je hebt een jaar vergeten en niet later of op tijd ingehaald, dan kan de fiscus deze schenking op papier nietig verklaren en alsnog erfbelasting hierover rekenen.

tijger1
door tijger1 May 26, 2021 om 17:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@agamemnon

Pas uiterlijk 180 dagen voor het overlijden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 26, 2021 om 08:51
16858 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, uiteraard kan dat. Maar hierbij een notaris betrekken kan meer zekerheiid bieden. Dat kost u echter ook geld. Alles dat u onderling regelt en vastlegt met ondertekening geldt als een overeenkomst die nagekomen dient te worden (op basis van risico van wanprestatie bij niet nakomen).

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 15:00
82 Antwoorden / 7 Vragen

Om deze schenking op papier ook aftrekbaar te maken voor de erfbelasting, dient aan een aantal voorwaarden te zijn voldaan: Het moet notarieeel worden vastgelegd, dus niet onderhands, en er moet bewijsbaar 6% rente jaarlijks worden betaald. Als je dit niet kunt bewijzen met bankafschriften of je hebt een jaar vergeten en niet later of op tijd ingehaald, dan kan de fiscus deze schenking op papier nietig verklaren en alsnog erfbelasting hierover rekenen.

ma
door malty - May 26, 2021 om 09:35
1112 Antwoorden / 1 Vragen

De begunstigde kan u ook per jaar ruim €2000 belastingvrij (terug)schenken.
Het lijkt me niet dat u zelf de schenking, vastgelegd bij de notaris, gedeeltelijk kunt verlagen.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 15:20
82 Antwoorden / 7 Vragen

Dat terugschenken van de rente is waarschijnlijk ook de meest voorkomende of normale situatie bij een schenking op papier. Dan heb je meestal ook een Box3 voordeel. Anders zou het voordeel in de erfbelasting al lang zijn opgesoupeerd door de rente en/of Box3 belastingen over X jaren.

tijger1
door tijger1 May 26, 2021 om 17:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je mag de rente niet terugschenken. Er mag alleen geschonken worden.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 20:30
82 Antwoorden / 7 Vragen

https://vandenotaris.nl/hoe-zit-het-met-de-rente-bij-een-schenking-op-papier/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 26, 2021 om 10:10
1389 Antwoorden / 10 Vragen

6% ?

Elke Hypotheek is nu lagere rente.
Ook is betaalde rente aftrekbaar en ontvangen  6% moet je als inkomen opgeven!

Als je jou bezit voor 6% aflossing weg wilde geven leuk voor jou aangifte....
Maar je kinderen die het ontvangen kregen  een kosten post voor deze 6%  inkomsten.

Ook loop je een Bijstand risico!

Mijn zoon heeft prima werk,  geen risico...
maar mijn dochter was Muzikante...   als ze geen ander werk had genomen en in de bijstand moet je jou huis opeten.
Dan krijg je een factuur,  verkoop maar even het deel van haar!

Dus als er iets mis gaat,  Vecht scheiding of Covid 19  werkloze?

Als 1 van jou erfgename/kinderen  iets  overkomt,  ongeacht wiens schuld dat is.....
Kan krijg je ook voor dat deel een probleem!

Voor deze 2 kinderen zou ik zomaar  50% mogen  geven aan de gemeente die de bijstand ging verlenen!
Geld weg, niets erfenis nu al!

Nu afdelen lijkt leuk maar als het fout ging?
Ik begin er niet aan.

tijger1
door tijger1 May 26, 2021 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dwaas verhaal.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 15:03
82 Antwoorden / 7 Vragen

6% is het wettelijke percentages en al decennia onveranderd. Feitelijk zorgt dit percentage voor een bepaalde grens aan de schenking op papier. Immers het kind mag iets van 2300 aan rente terugschenken aan de ouders. Dat komt bij 6% overeen met ca 38.000 aan schenking op papier. Als de wetgever dit percentage zou verlagen naar 1%, zou de schenking (met heen en weer sturen van rentebedrag) dus ca 230.000 kunnen bedragen. Dat wil de wetgever niet.

tijger1
door tijger1 May 26, 2021 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het kind de rente terugschenkt, voldoet de schenking op papier niet meer aan de vereiste regels.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 20:27
82 Antwoorden / 7 Vragen

@Tijger1. Ik weet niet of je hier nou een semantische discussie van maakt, maar je noemt het zelf ook in je eerste reactie. Alleen noem je het daar teruggeven....geven, schenken. Feit is dat het bedrag liefst niet hoger dan de schenkvrijstelling is.

hé, "Terugschenken" is niet mijn uitvinding.
https://vandenotaris.nl/hoe-zit-het-met-de-rente-bij-een-schenking-op-papier/

Kunnen wij deze rentebetaling terugschenken?

Ja, dat is mogelijk. Je mag je ouders jaarlijks belastingvrij een bedrag van € 2.129,- (2017) schenken. Je ouders worden fiscaal als een gezien. Je mag dus maar een keer de vrijstelling hanteren. Je kan de schenker dus helpen met de jaarlijkse rentebetaling door het belasting vrijgestelde bedrag te schenken.

tijger1
door tijger1 May 26, 2021 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de semantiek is tegenover de belastingdienst dus uiterst cruciaal.

De kinderen kunnen schenken, maar mogen dat dus niet tot die rente van de schenking benoemen.

Ook is het niet verstand dat als bijvoorbeeld op 1 oktober zeg € 2.000 aan rente betaald wordt door de ouder, het kind op 2 oktober € 2.000 aan de ouder stort.

Houd daar wat tijd tussen en verander het bedrag een beetje,

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum May 27, 2021 om 11:17
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik melde ook onderaan...
Als het fout gaat en een van de ontvangers  krijgen bijstand?

Daar zit een  moeilijk oplosbaar probleem...  verplicht dat deel verkopen!

Ik noemde meer  dan alleen die 6% rente.
Wist niet dat die vast stond....

tijger1
door tijger1 - May 26, 2021 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@soms

Als u nou helemaal niet weet waar u het over hebt, houd dan die volkomen foute reacties voor u.

karcsi-bacsi
door karcsi-bacsi - May 26, 2021 om 12:02
30 Antwoorden / Vragen

Neen schenkingen zijn NIET herroepbaar.

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 15:09
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja dus wel. Mits notarieel in de schenkingsakte vastgelegd. Een schenking op papier is geen echte schenking maar een virtuele schenking. Als de schenking wordt teruggedraaid (beter niet met TWK) dan wordt ook de teruglening gestopt.

https://www.doehetzelfnotaris.nl/kan-ik-een-schenking-op-papier-terugdraaien/

1paul
door 1paul - May 26, 2021 om 13:46
3152 Antwoorden / 0 Vragen

beidde kan....

Ag
door Agamemnon May 26, 2021 om 15:11
82 Antwoorden / 7 Vragen

Wta bedoel je met beide? Gedeeltelijke herroepen of gedeeltelijk aflossen? Heb je daar een link voor naar deze stelling?

1paul
door 1paul May 28, 2021 om 11:12
3152 Antwoorden / 0 Vragen

allebei kan, zet het wel goed op papier met handtekening van zowel geldgever als geldnemer....

Ag
door Agamemnon - May 27, 2021 om 12:11
82 Antwoorden / 7 Vragen

Even theoretisch verder: Stel dat je niet kunt bewijzen, bijv. wegens ontbreken administratie, dat je alle jaren 6% rente hebt betaald. Dan mag je gemiste jaren tot het overlijden inhalen mits je 6% rente op rente betaalt.

Zie 3.2 in:
https://www.vandenotaris.nl/wp-content/uploads/2015/04/erfbelasting-toepassing-van-artikel-10-van-de-successiewet-1956.pdf

Ik neem aan dat de belastingdienst ook niet kan bewijzen dat je (sommige) jaren wel hebt betaald.
Dat zou dan een mooie manier zijn om bij een naderend einde een gigantisch bedrag aan rente te betalen aan de kinderen, belastingvrij en met 6% rente op rente tikt dat lekker aan.....
Klopt dit?

mi
door michel22270 - May 30, 2021 om 18:20
5 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Agamemnon,

U vraagt zich af of de schenking op papier (deels) kan worden herroepen. Schenking op papier wordt ook wel schenking uit schuldigerkenning genoemd. Dat is alleen mogelijk als dat in de akte van schenking met zoveel woorden is opgenomen. Is sprake van een herroepelijke schenking? Dan heeft de schenker de keuze om de schenking geheel of gedeeltelijk te herroepen. Gedeeltelijke herroeping is dus ook mogelijk.

De herroeping kan onderhands, ook al is dit in een notariële akte van schenking opgenomen.

De fiscus zal de helft van de schuld en daarmee ook de betaling van de helft van de rente van 6% op die halve schuld moeten accepteren.

Het door u geopperde alternatief is ook mogelijk. De schenker heeft altijd de mogelijkheid om de schuldig erkende bedragen daadwerkelijk te schenken. Let dan wel op dat duidelijk wordt vastgelegd dat met de daadwerkelijke betaling bedoeld wordt om de op papier geschonken bedragen af te lossen.

Als de schenker de helft van de schenking op papier herroept, of daadwerkelijk aflost moet schenker in de aangiften inkomstenbelasting ook maar de helft als schuld opgeven en moet de verkrijger de helft als vordering op de schenker aangeven.

Bij schenken op papier zijn twee spelregels erg belangrijk. Deze moet de schenker in acht nemen om het gewenste doel, besparing van erfbelasting, te bereiken. In de eerste plaats moet de schenking op papier altijd notarieel worden vastgelegd. Doet men jaarlijks een schenking, dan is het te overwegen om daadwerkelijk geld te schenken. Wenst men toch jaarlijks te schenken op papier, dan is het nodig om jaarlijks naar de notaris te gaan. In de praktijk wordt om notariskosten te besparen ook wel gedurende een aantal jaar onderhands een schenking uit schuldigerkenning overeengekomen, waarna eens in de drie of vijf jaar deze onderhandse schuldigerkenningen notarieel worden vastgelegd. Echter zolang een schenking onder schuldigerkenning niet notarieel is vastgelegd, heeft het niet het gewenste effect. Wacht dus niet te lang bij onderhandse schenkingen om deze notarieel vast te leggen.

Een ander belangrijke spelregel is de daadwerkelijke betaling van 6% rente over de schuld. Dit geldt overigens voor alle schuldig erkende bedragen vanaf 2010. De erfgenamen van de schenker hebben de bewijslast dat hij daadwerkelijk jaarlijks 6% rente heeft betaald over het schuldig erkende bedrag. Besparing van erfbelasting wordt alleen bereikt als kan worden aangetoond dat de rente jaarlijks daadwerkelijk is betaald. Is in een jaar te weinig betaald? Dan kan de rente in een later jaar alsnog betaald worden. Zie voor een uitspraak waarin het mis ging. Gerechtshof Den Haag 2 september 2016, ECLI:NL:GHDHA:2016:2866. Een interessant artikel waarin wordt gewaarschuwd voor drie belangrijke valkuilen bij schenking op papier:  Schenken op papier: pas op voor deze 3 valkuilen.

Het is de schenker toegestaan om de schenking op papier ‘af te lossen’ door het bedrag van de schuldigerkenning aan de verkrijger over te maken. Dan hoeft de schenker daarna niet langer 6% rente te betalen. Het is ook mogelijk om de papieren schenking te verrekenen. Als bijvoorbeeld de schenker een woning verkoopt aan de verkrijger, dan kan de koopprijs verrekend worden met de papieren schenking, ook als die nog niet notarieel is vastgelegd.

Uw vraag kan dus als volgt worden beantwoord: het is mogelijk, zonder tussenkomst van een notaris, de schenking op papier al dan niet gedeeltelijk te herroepen als dit met zoveel woorden in de akte van schenking is opgenomen. Ook is het mogelijk om de papieren schenking af te lossen door het schuldig erkende bedrag aan de verkrijger daadwerkelijk over te maken. In de praktijk kom het ook vaak voor dat papieren schenkingen worden verrekend tussen de schenker en de verkrijger als de schenker bijvoorbeeld vastgoed heeft verkocht aan de verkrijger.