El
door Elizabeth1987 Jan 18, 2024 om 14:59
Geldzaken & recht

Schoolfotograaf stuurt ongevraagd foto's op, verwacht betaling. Mag dit?

Op de middelbare school van mijn kind is de schoolfotograaf langsgeweest. Een paar weken later kregen alle kinderen een set foto's a €17,- mee. Als je de foto's niet wilde, moest je ze binnen een bepaalde termijn terugsturen (in de meegeleverde gefrankeerde envelop). Doe je dat niet, dan moet je betalen. Nu bleef de envelop met foto's een poos in de rugtas zitten en hebben we de terugstuurtermijn gemist en moeten dus €17,- betalen, terwijl we de foto's niet willen.

Ik ben gewend dat je een brief krijgt met de vraag of je foto's wilt bestellen, je vervolgens betaalt en dan pas de foto's krijgt. Dit is omgekeerd en voelt een beetje dwingend. Nu had de envelop natuurlijk gewoon op tijd teruggestuurd kunnen worden als we daar scherper op waren geweest, maar toch vraag ik me af: mag het wel op deze manier? Weet iemand dat? Bedankt!

7570 16 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Jan 18, 2024 om 15:04
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Elizabeth, hier staat een interessant juridisch artikel over een vergelijkbaar geval.
Succes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2024 om 16:00
16849 Antwoorden / 202 Vragen

Opvallend omdat er al jurisprudentie is waar@JANNYBOE u al naar verwijst. De schoolfotgraaf heeft geen overeenkomst met u! Of er nu wel of niet een brief bij toegezonden foto's was gevoegds maakt ook helemaal niets uit. U heeft niet gevraagd om de foto's en zij zijn dus ongevraagd meegegeven.
Zie, wellicht nu overbodig ook dit: https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/ongevraagde-toezendingen

U
 kunt de fotograaf wel verwijzen naar de al aanwezige juriprudentie ook al behoeft u dat niet eens te doen.

ne
door neodutchio - Jan 18, 2024 om 16:17
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Zo gaat het al talloze jaren. De leerling krijgt de foto's mee zodat de ouders kunnen bepalen of ze de foto's mooi genoeg vinden.
Vooraf is bekend wanneer de schoolfotograaf komt en had u dus tegen uw kind kunnen zeggen dat hij niet op de foto hoeft. Wat dat betreft klopt de link van Jannyboe niet helemaal. De schoolfotograaf staat op de planning en het is dus bekend. Niet reageren wil niet automatisch zeggen dat er geen toestemming is.

Natuurlijk is er jurisprudentie te vinden, maar het gaat ook om de logica. Schoolfoto's is iets van altijd en als je dat juridisch zou moeten dichttimmeren komt er zo'n stuk administratie bij waardoor het onwerkbaar is en dus ook niet meer leuk voor al diegene die wel zitten te wachten op de foto's.
Met dwarszitten verpest je meer voor anderen.

pe
door pebk Jan 18, 2024 om 17:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Neodutchio, maar dat is het punt niet. Of het al jaren zo gaat enof je van te voren weet dat er foto's gemaakt worden is ook niet relevant. Voor het feit dat je kind op een foto staat geef je toestemming.

Het is heel simpel. Er wordt een product geleverd en toegestuurd. Als je het niet terugstuurt moet je betalen. Het antwoord is: nee.

Bovendien, als de enveloppe nu niet aangekomen was, had TS dan nog steeds moeten betalen?

Bij ons gaat het trouwens ook niet zo. Je krijgt een brief met een link. Daar kun je de foto's zien met een lastig te verwijderen watermerk. Net goed genoeg om te zien of het kind er leuk op staat. Wil je ze bestellen, dan kun je dat via de site doen.

Ja
door JannyBoe Jan 18, 2024 om 17:29
515 Antwoorden / Vragen

Iedereen kan er een mening op na houden van wat logisch is of voelt en wat niet.
Gelukkig dat er in het geval van een consumentengeschil juridische helderheid over is.
'Juridisch dichttimmeren' en 'dwarszitten' zijn waardeoordelen die in zo'n geschil niet van belang zijn.

@PEBK vat het prima samen. Je mag het wel betalen maar het hoeft niet.
En het is dus blijkbaar ook nog eens eenvoudig anders te organiseren.

ne
door neodutchio Jan 18, 2024 om 17:58
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er word een product geleverd waar om gevraagd is. Er word aangekondigd dat de fotograaf langskomt en als je niets wilt moet je dus ook niet op de foto gaan. Op de foto gaan wil zeggen dat er toestemming is. De foto's krijg je ter beoordeling (nog niet elke fotograaf is digitaal) en dan beslis je of je het wilt houden.
Zou je het juridisch willen dichttimmeren zou je expliciet om toestemming moeten vragen aan de ouders/verzorgers, daar een administratie van bij moeten houden, de ouders bij de fotograaf uitnodigen om daar ter plekke de foto's te beoordelen. Ja, er is een wet, maar is ook een geest van de wet. En dit expliciete geval is iets anders dan ongevraagd iets toesturen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2024 om 20:18
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Deze keer ben ik het eens met Neodutchio.

TS is gewoon gierig.

Ja
door JannyBoe Jan 18, 2024 om 23:46
515 Antwoorden / Vragen

U haalt er stukjes uit en maakt er een karikatuur van @NEODUTCHIO.
Moeite, toestemming (dat moet je inderdaad goed regelen), aankondiging, administratie, 'ter plekke beoordelen' (hoe komt u erbij), schoolfotografen die niet digitaal fotograferen?

De letter en geest van de wet zijn er duidelijk over.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 18, 2024 om 16:22
7189 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat die foto's ongemerkt in de rugtas zijn gebleven en in dit geval zou ik in uw plaats de 17euro betalen maar als uw kind oud genoeg is dat het zelf de rugtas verzorgt dan kan het van het zakgeld in termijnen worden afgehouden.

me
door meganega Feb 7, 2024 om 13:43
43 Antwoorden / Vragen

Ben jij niet goed snik?

sira
door sira - Jan 18, 2024 om 16:50
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Ben het met Neodutchio eens. Zo is het altijd geweest, ook in mijn jeugd. Er is eerst een vooraankondiging wanneer de fotograaf komt, zodat de moeders de kinderen een beetje leuk kunnen aankleden en dat de haren netjes zitten.
Er worden dan een x-aantal foto's van het kind gemaakt en een goepsfoto in de klas of op het schoolplein.

Het merendeel van de ouders wil de foto's wel graag hebben, het is een leuke herinnering. Ik heb al mijn foto's van school nog.

Volgens mij is er hier jaren geleden een topic geopend waarin een ouder klaagde dat hun kind die dag ziek was en daardoor niet op de foto kon, maar er kwam geen 2e dag om die foto alsnog te maken.

pe
door pebk Jan 18, 2024 om 17:15
581 Antwoorden / 0 Vragen

We kopen ze ook voor de kinderen (was goedkoper om in groep acht van alle jaren er voor in een keer te kopen).

Maar dat is het probleem van de TS niet. Het probleem is dat iemand ongevraagd dingen toestuurt en vervolgens betaling eist. Of het al jaren zo gaat is niet relevant.

ne
door neodutchio Jan 18, 2024 om 19:13
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet ongevraagd. Het is bekend dat de fotograaf komt, het is bekend wat de procedure is en het is bekend dat er foto's meegegeven worden aan die waarvan er foto's gemaakt zijn.

rj
door rjw Jan 18, 2024 om 19:16
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@pebk: hoe verklaar je dan dat deze van werken als sinds jaar en dag gebruikelijk is? Zijn die miljoenen ouders allemaal achterlijk dat ze dit geaccepteerd hebben?

sira
door sira Jan 18, 2024 om 20:02
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het een mierenn**kerig topic, maar het past wel bij de generatie van de vraagstelster.

sira
door sira Jan 18, 2024 om 20:08
2337 Antwoorden / 24 Vragen

Overigens netjes dat de fotograaf een reeds gefrankeerde enveloppe had toegevoegd.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2024 om 20:19
1765 Antwoorden / 31 Vragen

De TS is gewoon gierig.

sira
door sira Jan 18, 2024 om 20:58
2337 Antwoorden / 24 Vragen

@Geboren Ansterdammer
Dat kan het ook zijn ;-))

Ja
door JannyBoe Jan 18, 2024 om 23:35
515 Antwoorden / Vragen

"Als ik heel eerlijk ben, vind ik het een mierenn**kerig topic, maar het past wel bij de generatie van de vraagstelster."

En welke generatie is dat dan wel? En wat past dan daar aan allemaal eigenschappen bij? Zijn jonge gezinnen vervelend en verwend of zo?
Ik kan er niet meer maar ook niet minder dan een consumentenvraag van maken, precies waar deze site voor bedoeld is.
De vraag is: 'mag het wel op deze manier?'

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 18, 2024 om 23:47
1765 Antwoorden / 31 Vragen

@Jannyboe,

Persoonlijk ben ik dolblij ,dat ik al mijn schoolfoto's nog heb, maar ik ben van voor de "digitale generatie".

TS vindt 17 euro duur voor professionele schoolfoto's,  maar dan heeft TS mijn topic over pasfoto's waarschijnlijk niet gelezen.....;<))

sw
door swat1500 - Jan 18, 2024 om 17:40
3779 Antwoorden / 0 Vragen

In beginsel ben ik het eens met de reacties van jannyboe en heremietkreeft echter wat staat er in het schoolreglement vermeld over de inzet van de schoolfotograaf.
Hieruit zou wellicht een verplichting tot afname kunnen volgen.

ju
door juliomariner Jan 18, 2024 om 21:11
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Er is nooit eenafnameverplichting van schoolfoto's aar daar gaat het hier niet om.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 18, 2024 om 18:46
2055 Antwoorden / Vragen

Ik geef u een heel behoorlijke kans als u het bij de kantonrechter gaat uitvechten, maar dat betekent een veelvoud van het gevraagde bedrag ophoesten terwijl je geen garantie hebt dat je wint. De sop is de kool niet waard.

me
door meganega Feb 7, 2024 om 13:42
43 Antwoorden / Vragen

Waarom zou de plaatser naar het kanton gaan?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 7, 2024 om 13:49
2055 Antwoorden / Vragen

Waar zou TS anders een oordeel kunnen krijgen of hij gelijk of ongelijk heeft? En als hij niet betaalt is er een goede kans dat hij daar op een dag in het kader van een incassotraject ook zijn zegje mag doen en het oordeel kan aanhoren.

Ar
door AriEllis - Jan 18, 2024 om 21:21
57 Antwoorden / Vragen

Hoe lang is de termijn al verstreken? Heb je al contact opgenomen met de fotograaf?

Ik zou ze gewoon in de meegeleverde gefrankeerde envelop stoppen en terugsturen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 19, 2024 om 00:02
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Ariellis,

Misschien is het ook handig om de schoolfoto's even te scannen en op te slaan in de computer van TS......?;<))

ti
door tilpend Jan 19, 2024 om 08:01
132 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker asociaal advies.

ne
door neodutchio Jan 19, 2024 om 12:28
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De foto's zitten normaal in een plastic zakje met logo's er op. Openmaken wil zeggen kopen.

bikker
door bikker - Jan 19, 2024 om 12:41
44 Antwoorden / 17 Vragen

Thuis de envelop open maken, foto's kopiëren of scannen (als je een scanner hebt) foto's weer in de envelop en de foto's afdrukken. Envelop de volgende dag weer mee naar school geven en klaar is Kees. Met een beetje goede printer zal je mooie kopiën hebben en de fotograaf heeft het nakijken.

ro
door ronny530 Jan 19, 2024 om 13:06
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Schoolfotografen zijn ook niet van gisteren want zodra de envelop open gemaakt is zit men aan de koop vast.

le
door lennykr Jan 19, 2024 om 16:09
8 Antwoorden / Vragen

wat een typsch Nederlands antwoord weer. (School)fotograaf zijn is een beroep en geen hobbie. Iemand probeert hier een loon mee te verdienen. Als U hier een goed gevoel bij heeft vraag ik mij af wat U nog meer verzint om onder een verplichting/betaling uit te komen!

bikker
door bikker Jan 19, 2024 om 16:27
44 Antwoorden / 17 Vragen

Het ging mij er niet om dat een fotograaf niets mag verdienen en dat ik hem dat niet gun, Maar je zal maar toevallig toeslag moeder zijn en geen cent te makken hebben en 3 kinderen op school hebben 3 x 17,- is 51,- toch een winkelwagentje vol bij de Aldi ! En dat je de envelop niet open mag maken gaat niet op, want stel dat je de foto's totaal niet mooi vind zal je ze dan toch moeten betalen? Lijkt mij niet.

ne
door neodutchio Jan 19, 2024 om 17:00
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Je kan de foto's zien omdat ze in een plastic envelop zitten. En voor ouders met weinig geld zijn altijd regelingen op scholen.

ti
door tilpend Jan 19, 2024 om 19:50
132 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zal de toeslag moeder een keuze moeten maken: een winkelwagen vol bij de Aldi OF de foto's. Als je niet genoeg geld hebt voor iets dat een luxe is, geeft je dat nog niet het recht om te stelen. Lekker asociale instelling.

mo
door mof - Jan 19, 2024 om 12:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De vraag is niet of de doorgeef wijze ok is, de vraag is slechts of je moet betalen. Als u geen overeenkomst heeft met de schoolfotograaf, danwel de school dan hoeft u niet te betalen en u hoeft de foto's ook niet terug te sturen. De fotograaf kan die zelf afhalen bij uw thuis. U heeft namelijk geen afspraak dus geen overeenkomst.

1paul
door 1paul - Jan 19, 2024 om 14:13
3148 Antwoorden / 0 Vragen
le
door lennykr Jan 19, 2024 om 16:18
8 Antwoorden / Vragen

De uitspraak is inderdaad duidelijk maar ik krijg er toch een beetje rare smaak van in mijn mond. T is een vrijbrief voor mensen die op deze manier gratis foto's willen scoren (en niet t fatsoen hebben de foto's terug te sturen). Schoolfotograaf is een vak waar mensen hun geld mee verdienen. T is geen hobbie. Maar ja een voordeel, zoals U dat laat je toch niet aan je voorbij gaan......pff

ne
door neodutchio Jan 19, 2024 om 17:04
5152 Antwoorden / 12 Vragen

En op zich klopt het niet. De strekking van de wet is dat als je ongevraagd (en dus onverwacht) iets toegestuurd krijgt met als doel te kopen je dit mag houden. Maar in het geval van een schoolfotograaf is het bekend dat deze komt en dat als je foto's laat maken deze meegegeven worden aan je kind. Je word ook niet gedwongen tot koop, je mag kiezen om te kopen.
Heel zwart wit zou je nog kunnen stellen dat je niet expliciet toestemming hebt gegeven voor de foto, maar aan de andere kant snapt iedereen wat de schoolfotograaf komt doen. Dus foto's laten maken zou je als toestemming kunnen kwalificeren.

1paul
door 1paul Jan 20, 2024 om 15:26
3148 Antwoorden / 0 Vragen

zou kunnen Neo maar de rechter denkt daar duidelijk anders over en staat duidelijk in de wet, iets meegeven (opsturen)  zonder bestelling mag je het om niet houden!!

misschien is het een idee voor de fotograaf dat deze van te voren een briefje mee (laat)  geven en daarin om toestemming vraagt om deze foto's te maken EN om ze mee te geven zonder koop maar wel met een eventuele terugstuur verplichting....

als de voogd deze dan tekent is alle kou uit de lucht denk ik zo..

borg queen
door borg queen - Jan 19, 2024 om 14:45
127 Antwoorden / 2 Vragen

Vroeer ging he altijd zo. Foto's gingen mee naar huis, diegene die je hebben wilde betaalde je door geld in de envelope te doen met de geweigerde foto's. Nu zal de betaling wel digitaal gaan.

Uw kind is in dit geval in gebreke gebleven door deze foto's te lang in de rugtas te hebben laten zitten. U zal dus moeten betalen, maar als ik u was zou ik dit aan uw kind terug vragen van zakgeld of salaris baantje.

ro
door ronny530 - Jan 19, 2024 om 16:10
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Met excuus maar een schoolfotograaf komt niet onverwacht een school binnen lopen om foto's van de leerlingen te maken want scholen hebben over het algemeen een soort van contract met een plaatselijke schoolfotograaf.
In de school zelf krijgen de leerlingen te horen wanneer de schoolfotograaf de school bezoekt en dat ook aan paps en mams te vertellen want de school gaat er gevoegelijk van uit dat leerlingen hun paps en mams ook vertelllen dat de schoolfotograaf op bezoek komt.
Als u niet wenst dat er van uw kinderen schoolfoto's genomen worden kunnen uw kinderen gewoonweg aangeven niet gefotografeerd te willen worden want kinderen zijn niet verplicht om aan zo'n fotosessie deel te nemen.
Eigenlijk best wel triest om uw kinderen proffesionele genomen schoolfoto's te onhouden omdat u die 17 euro niet wenst te voldoen want u neemt daarmee een herinnering aan de school jaren van uw kinderen weg.
Tegenvraag heeft u uw oude schoolfoto's bewaard en bekijkt die foto's met weemoed terug want ookal zou de schooltijd niet de leukste zijn geweest de herinnering om samen met klasgenoten op de foto gegaan te zijn is goud waard.

Ba
door BartVAH - Jan 28, 2024 om 13:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hier ook een discussie over gehad met zo'n foto dienst van schoolfoto's.
Ik ben geen jurist, maar volgens mij werkt dit hetzelfde als de ECI boeken in het verleden. Als ze je ongevraagd iets toesturen dan mag je dat houden. Daar kunnen ze dan geen geld voor vragen. ECI heeft in het verleden een rechtzxaak hierover verloren. Zij stuurde boeken naar klanten en als ze die niet terugstuurden dan moest de klant betalen. Dat mocht dus niet van de rechter en klanten hoefden niet meer te betalen voor het ongevraagd toezenden en de boeken mochten ze houden!
Volgens mij geldt dat ook voor dit soort vreemde praktijken van schoolfotograven.
Bij mij heeft de fotograaf het er uiteindelijk bij laten zitten en mijn kind geregistreerd dat hij niet op de foto hoeft.
Die foto's zijn sowieso veeeel te duur. En in mijn ogen van matige kwaliteit.

ne
door neodutchio Jan 28, 2024 om 15:29
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Bij ECI sloot je een abonnement af waarbij je een aantal boeken per jaar moest afnemen. Deed je dit niet werden er boeken opgestuurd. Dat was in de oude situatie toen de wetgeving ook nog anders was. Dat lijkt in de verste verte niet op een schoolfotograaf die van te voren aangekondigd word, waar je zelf toestemming geeft aan je kind om op de foto te gaan en waarna ze, zoals gecommuniceerd, de foto's toesturen.
Wat vind u precies vreemd aan een dergelijke methode? Het gaat al jarenlang zo en zeer weinig ouders maken er een probleem van. Hooguit een aantal zeurdozen (sorry voor dat harde woord, maar zo zie ik het wel) die de letter van de wet iets te letterlijk nemen waardoor ze het zowel voor hun kind verpesten (niet op de foto mogen en geen herinneringen kunnen bewaren) en de normale manier van werken graag willen verpesten.
In uw ogen zal de school vooraf toestemming moeten vragen op papier waarna de fotograaf dit moet controleren. Ouders die dit vergeten (praktijk, gebeurd) hebben dan pech met huilende kinderen tot gevolg. Oftewel, de minderheid verpest het voor de meerderheid.

In uw gedachtegang mag een school dus ook geen boek meegeven aan een leerling. Want niet om gevraagd en hoeft niet terug. Vroeger mocht ook Flip de Beer logeren bij een kind, kreeg je ook ongevraagd mee.

Ba
door BartVAH Jan 28, 2024 om 16:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

Met ECI heb ik het blijbaar bij het verkeerde eind. Later zag ik dat andere al betere jurisprudentie hebben aangehaald.
Flip de beer is geen vergelijkbare situatie. Er wordt geen geld gevraagd voor Flip als je hem niet tijdig terugstuurd (met boete).

Het is een beetje makkelijk om het af te doen als 'zeurkousen' reactie. Het feit dat het al jaren gebeurd is geen reden om maar door te gaan met dit anchterhaalde gedoe van schoolfoto's. Wie kijkt er nog naar papierenfoto's? Ja je kunt ook een digitaal exemplaar bestellen voor een veelvoud van de prijs! Niet meer van deze tijd!

Die schoolfotgrafen kunnen beter een digitale link sturen. Wat sommige fotografen al wel doen. Ik, en vele anderen, lees ik ook hierboven, zitten niet te wachten op papierenfoto's, waar je dan ook nog mee/bij gedwongen wordt om te betalen, met boete als je ze niet tijdig inleverd.

Schoolboeken is totaal wat anders. Je vergelijkt appels met peren. Schoolboeken horen bij school. Schoolfoto's waarvoor je moet betalen niet.

ne
door neodutchio Jan 28, 2024 om 17:40
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Niet elke fotograaf is al overgegaan op 100% digitaal. Daarbij staan hier elk jaar de schoolfoto's gewoon op het dressoir. En zoals ik al mijn schoolfoto's van vroeger heb nemen mijn kinderen hun exemplaren ook mee. Ook de opa's en oma's zijn elk jaar blij met pasfoto's van alle kleinkinderen (en dat zijn er een hoop meer dan alleen mijn kinderen).
Dat u geen papieren foto's meer wilt hebben wil niet zeggen dat voor iedereen dit afgeschaft moet gaan worden. Moeten de mensen die er wel blij mee zijn zich dan aanpassen aan dat kleine gedeelte, of is het uw fatsoen om tegen uw kind te zeggen dat hij/zij niet op de foto hoeft? Of het fatsoen om de foto's die niet gewenst zijn weer terug te geven? Hoe deed u dat vroeger trouwens met de kinderpostzegels? Het geld dat de kinderen opgehaald hebben, hebt u dat ook gehouden? Want natuurlijk vroeg u er niet om om langs de deuren te gaan.

Mijn zoon kwam van de week thuis met een leesboek. Gekregen van de leraar omdat dat verhaal aansluit bij zijn wensen. Totaal ongevraagd dat boek meegekregen. Hoeft dat dan ook niet meer terug? Of als ik het hou, hoef ik dan de leraar niet te vergoeden?

Je hebt de wet en je hebt de geest van de wet. Als u dat verschil niet kent zal het een zwaar leven zijn voor u.

Ja
door JannyBoe - Jan 29, 2024 om 07:34
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Bart, u zit wel degelijk helemaal op het goede spoor qua jurisprudentie.
Juristen zijn duidelijk over het betalen van ongevraagde toezendingen.
Zowel in letter als geest van de wet.

Daar kan geen betoog tegenop dat rept van 'zeurdozen' of 'Je hebt de wet en je hebt de geest van de wet. Als u dat verschil niet kent zal het een zwaar leven zijn voor u.'
Dat zijn zowel in letter als de geest respectloze opmerkingen ver onder de gordel die niks terzake doen.

ne
door neodutchio Jan 29, 2024 om 08:11
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een heel groot verschil tussen ongevraagd, en dus onverwacht zonder eigen inbreng, iets ontvangen en de schoolfotograaf. Want die word in het begin van het schooljaar aangekondigd en de werkwijze krijgen de ouders gewoon vooraf. Je weet dus dat de schoolfotograaf komt, je weet wanneer de schoolfotograaf komt, je weet dat je kind op de foto mag, je weet dat je kind de foto's mee naar huis krijgt om te beoordelen en je weet dat ze terug moeten als je ze niet wilt hebben.
Waar precies zit dat stukje ongevraagd dan? Je bent niet verplicht als ouder om je kind op de foto te laten zetten.

Ba
door BartVAH Jan 29, 2024 om 10:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat mag toch duidelijk zijn?! Ik, of mijn kind, hebben niet gevraagd om een schoolfoto, en zeker niet gevraagd om een fotopakketje thuis te krijgen!
Dat dit via school aangekondigd is, wil niet zeggen dat ik er om gevraagd heb! Zeker niet.
Dus als ik bij jou meermaals aankondig dat ik je een aantal boeken/foto's ga toesturen, en jij stuurt ze vervolgens niet tijdig terug, dan moet je maar betalen? Mooie boel is dat! Ik ben blij dat het recht niet zo werkt.

ne
door neodutchio Jan 29, 2024 om 11:14
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Uw kind hoeft ook niet op de foto. Aan u, de ouder van het kind, is dat om het aan te geven. Het is niet verplicht om op de foto te gaan. Net zo goed dat het niet verplicht is om mee te gaan op schoolreisje. Of om eten te maken voor het kerstdiner. De school biedt het aan, buiten de reguliere lessen om, in algemeen belang. Niets verplicht, niets opgelegd, niets ongevraagd.