ci
door cindyke Mar 1, 2006 om 16:30
Geldzaken & recht

Schuldsanering en kindergeld

Zal niet lang meer duren, maar zal toch in de sanering moeten. Wat me tegen houd is dat ik dan maar € 70 in de week heb, maar met 2 kleine kindjes wil ik graag mijn auto behouden,( kan anders niet eens boodschappen doen) nu schijnt het dat ik mijn kindergeld ook moet inleveren. Is dat zo? Ik kan zo anders niet mijn auto behouden omdat ik werk waar ik woon en dat is in een dorp. Er moet maar eens wat gebeuren wat dan? Wil ook nog gewoon naar mijn werk kunnen gaan, anders word ik straks nog depressief. Wat dan?

Groetjes cindyke

13396 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is een dikke kans dat u uw auto weg moet doen. Het is een bezit wat handen vol geld kost en met de fiets kunt u ook op uw werk komen.

Sorry dat ik het er zo hard neerzet maar familie van mij is het zelfde overkomen en man moest maar met fiets, bus en trein naar zijn werk.

Kinderbijslag mag u volgens mij houden.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 16:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend maar dan toch wel nodig en nu maar hopen dat je er weer bovenop komt.

TIP: Verkoop de auto, koop van dat geld een goede fiets met alles erop en eraan, dat je de kinderen en boodschappen kan meenemen. De rest van het geld hou je lekker achter de hand.

Je zal zien wat dit gaat schelen en als je er een beetje aan gewend bent prijs je jezelf gelukkig dat je deze stap genomen hebt.

Je wordt echt een ander mens.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi voor zover ik weet valt kindergeld buiten vtb (vrij te laten bedrag) de auto is een ander verhaal want als deze niet echt noodzakelijk is dan zal die weg moeten. Ik zou eerst als het zover is met uw bewindvoerder overleggen of het binnen uw budget past. Ik zit zelf ook in de schuldsanering en wat velen ook anders beweren zoals dat ze alles afpakken en je op het spreekwoordelijke houtje bijt klopt niet helemaal. Het is voor iedereen een persoonlijke situatie en elk sanerings plan is persoonlijk.

Met vriendelijke Ronny.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi anita,

Ik snap wel dat ik niet echt mijn auto kan behouden, maar ik kan namelijk ook niet met de fiets boodschappen gaan doen. Het probleem is dat ik in zeeuws-vlaanderen woon en dat daar haast geen openbaar vervoer is( wat ook een hoop kost) maar zeker al geen treinen.

De winkel is 20 km fietsen, gaat dus niet met een kind van 3 en 6 dat is gewoon te ver voor hun.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hee ronny,

Ga ik zeker doen alles overleggen, en als ik het kindergeld kan houden kan ik ook mijn auto betalen want dat is alleen de wa en wegenbelasting. Ik weet ook dat ik er na 3 jaar weer uit ben en dat het me dan weer makelijker gaat. Ik heb niet eens de schulden zelf veroorzaakt maar doordat de scheiding zo lang duurde zit ik er nu mee.

Maar bedankt

Groeten cindyke

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan. Maar als je wat meer wilt weten is op google veel te vinden. Tik maar eens wsnp in daar is alle informatie te vinden. Succes.

Ronny.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

een aanvullende opmerking:

een auto kost echt meer dan alleen wa en wegenbelasting. Hoe te denken over APK en hoie te denken als er (en dat gebeurt) onderhod moet plaats vinden (het minste zin dan nog banden en zo).

Volgens mij kun je best succesvol aanvoeren dat je de auto nodig hebt om te kunnen blijven werken. (ivm afwezigheid openbaar vervoer) Indien je niet meer zou kunnen werken zul je toch inkomen moeten hebben en de sociale dienst zal toch wel op prijs stellen dat je werkt.

Succes.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2006 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, ook ik heb in de schuldsanering gezeten. De WSNP. Het kindergeld mocht ik behouden, daar komen ze niet aan. Al het andere, zoals belastingteruggave, vakantiegeld, 13e maand moest ik inleveren.

Wat de auto betreft, die mocht ik alleen behouden omdat ik die nodig had voor mijn werk. En alleen daarom, dat hebben ze me duidelijk gemaakt. Zou ik werkeloos raken, dan moest die weg. Het is zelfs zo geweest, dat toen ik een ongeluk met de auto kreeg buiten mijn schuld, en ik 1500 gulden uitgekeerd kreeg, ik een auto kocht voor 800 gulden en ik de resterende 700 moest inleveren.

Ik vind het ook heel erg logisch. Je komt niet voor niks in de schuldsanering. Er zijn schuldeisers en die willen zoveel mogelijk geld zien. Ik kreeg 45 euro per week met mijn 2 kinderen om van te leven. Echt geen vetpot. Dus dat kindergeld had ik hard nodig om na het kopen van dingen voor de kinderen die echt nodig zijn en wat niet gaat voor 45 euro, de rest te verdelen over die 3 maanden. Geloof me maar, met een auto is het moeilijk. Wat als die kapot gaat een week nadat het kindergeld op is? Heb je dan het geld om een reparatie te betalen? Daarbij heb je het kindergeld hard nodig om kleding voor de kids en jezelf te kopen. Want tussendoor gaat het niet meer.

Het klinkt hard, maar het zou toch beter zijn om op de fiets te gaan. Als ik het had gekund (ik werkte 25 km van mijn woonplaats) had ik het gedaan, had ik me veel geld bespaard. Want van die 45 euro ging er 15 naar het tanken!!!

heel veel succes! Na die 3 jaar begin je met een schone lei (bij mij inmiddels 3 jaar geleden) en dat is een heeeeeeeeerlijk gevoel.

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kinderbijslag blijft u behouden, die is namelijk bestemd voor de kosten van de kinderen. Dat u die eventueel ergens anders voor gebruikt maakt niet uit, dat is uw eigen verantwoording.

De auto is een ander verhaal, het hangt een beetje af van de restwaarde van de auto. De bewindvoerder kan eisen dat u de auto verkoopt en de opbrengst op de boedelrekening stort. Is de auto echter nog weinig waard dan kunt u hem eventueel wel behouden, maar de kosten moet u dan wel betalen uit het vrij te laten bedrag.

€ 70,00 per week is eigenlijk niet eens zo weinig als ik kijk naar mijn cliënten (budgetbeheer), de meesten zitten daar nog ruim onder en het lukt hen daar mee uit te komen. Natuurlijk betekent dat wel behoorlijk inleveren op allerlei gebied, maar je wordt wel inventief. En het is echt geen schande om te kopen bij Aldi, Wibra, Zeeman, etc.

Succes!

bbu

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 15:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

hey bbu,

Mijn auto is niks meer waard en staat op naam van mijn ouders. De verzekering en wegenbelasting betaal ik zelf. Boodschappen bij de aldi of kleren kopen bij de zeeman vind ik niet erg want dat doe ik n u ook al. De aldi zit hier 15 km vandaan en openbaar vervoer is hier haast niet ja als je een paar uur kan wachten wel. Dat kost ook een cent hoor die bus. En dan zit ik nog met een zoontje wat naar alle waarschijnlijkheid een groeistoornis heeft dus dat komt er ook weer bij. Alles is hier veel te ver vandaan.

Groeten cindyke

ve
door verwijderd - Mar 26, 2006 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Cindyke.

Als er geen auto op jou naam staat dan kunnen ze daar niet aankomen. Als je toegelaten wordt in de wsnp en dat gaat een rechter commisaris bepalen dan wordt alles herberekend vaste lasten en wat er in jou situatie nodig is, zoals ik al schreef is dat heel persoonlijk. Maar een auto kan vanwege de kosten en eventuele snelheids overtredingen een groot deel van zeg maar leefgeld innemen, Het is een overweging die je daar zelf in maakt. Zie het maar zo elke euro wordt heel belangrijk daar kun je er in de wsnp geen een van missen.

Ronny.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen boodschappen doen zonder auto?!

Sorry hoor, maar dat doe ik met twee tassen aan het stuur op de fiets en als ik meer moet fiets ik nog wel een keer.

Volgens mij heb jij een beetje een luxe-probleem je werkt zelf nog in hetzelfde dorp als je woont, ik fiets nog 5 kilometer naar mn werk ook.

Auto is een luxe en het eerste wat vertrekken moet bij schuld problemen lijkt me en depressief worden als je auto weg moet........geloof mij er zijn erge dingen in de wereld hoor.

Misschien kun je een keer in de week hulp van kennis met auto vragen om boodschappen in te slaan?

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud verhaal.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2006 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

krook bedoelt dat de vraag al gesteld is op 1 maart j.l. hetgeen te zien is aan de datum.