ci
door cindyke Apr 3, 2005 om 21:06
Geldzaken & recht

Schuldsanering en samenwonen

Ik ben een nederlandse vrouw en mijn optie is dat ik in de schuldsanering moet, maar dat betekent dat ik dan niet zou kunnen samenwonen met mijn vriend die in belgie woont.

Graag zou ik willen weten of ik dat wel kan doen. Ik moet dan wel hier in nederland mijn baan op zeggen en in belgie een nieuwe zoeken. Ik wil niet dat mijn vriend moet mee betalen. De rechtzaak komt op 27 april voor de rechter en dan hoor ik wat er gaat gebeuren.Misschien weet iemand alvast wat ik kan doen

812 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 6, 2005 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt met de deze vraag mogelijk terecht bij de sociale raadslieden of bij het juridisch loket in uw gemeente. In de meeste gemeentegidsen staan hiervan wel de adressen en telefoonnummers. En anders heeft men op het gemeentehuis deze adressen wel.

Vr. gr.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2005 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas,

Uw baan opzeggen kan niet, want om in aanmerking te komen voor de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen dient u inkomsten te hebben; deze inkomsten worden dan 3 jaar lang overgemaakt aan uw bewindvoerder waarmee deze uw vaste lasten e.d. betaalt. Uzelf krijgt slechts een maandelijkse uitkering.

Na die 3 jaar zal de bewindvoerder overwegen om, als u actief heeft meegewerkt aan de sanering, bij de rechter-commissaris u voor te dragen voor het verlenen van een schone lei. Na deze periode vervallen uw (restant)schulden.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2005 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nu nog geen contract, want ik werk voor een interimkantoor, dus als dat contract klaar is heb ik dus geen werk meer.

Wat kan ik dan doen?

ve
door verwijderd - Apr 10, 2005 om 20:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw contract wordt beëindigd komt u, afhankelijk van uw arbeidsverleden, in aanmerking voor een WW danwel bijstandsuitkering, welke dan gebruikt worden voor de schuldsanering. Als u in België gaat wonen heeft u geen recht meer op enige uitkering, omdat u dan niet meer beschikbaar bent voor werk in Nederland. Dan kunt u dus ook de schuldsanering wel vergeten, omdat, zoals al gezegd, u inkomen moet hebben om in aanmerking te komen voor de WSNP. Groeten - E.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2005 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo cindy

ik zou inderdaad als ik in jou schoenen stond naar de raadslieden gaan

zelf heb ik het met  mijn moeder meegemaakt  en zij is sinds kort overleden

moest toen via de notaris ook schulden verwerpen

dat wil zeggen dat je niks van de erfenis aanvaart

maar als je naar een notaris eventueel moet een eerste gesprek is meestal gratis

en het is vooral even rond te kijken met de tarieven  dat wil wel eens verschillen

nou succes nu heb je het moelijk maar over 3 jaar is het vooorbij

marloes