ir
door irisje Apr 25, 2005 om 16:30
Geldzaken & recht

Schulsanering (wsnp) en ex partner

Hallo, ik heb een man leren kennen die binnenkort de wsnp ingaat. Nu heeft hij en ook ik wat vragen.
De schulden staan op naam van hem en zijn ex. Ook zijn koopwoning (Overigens lage aflossing van 250 eu) staat op beider naam.
Nu wil hij al de schulden op zich nemen zodat zijn ex, die een bijstandsuitkering heeft, meer geld overhoudt.
Gaat dit zomaar? En moet het huis dan niet helemaal op zijn naam gezet worden? Moeten alle schulden op zijn naam gezet worden? Want anders komen ze over 3 jaar toch alsnog bij haar?? En het huis, moet hij dat verkopen? De dure apparatuur wat hij heeft in huis, wat gebeurd daarmee?
Ik hoop dat jullie me antwoorden.

2086 5 Rapporteer

aj
door aj - Apr 25, 2005 om 20:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Irisje,

Is jouw nieuwe vriend al gescheiden? of is deze procedure nog niet afgerond? Waren jou vriend en zijn (ex)vrouw in gemeenschap van goederen getrouwd? ik ga daar even vanuit omdat ze ook beiden aansprakelijk zijn voor de schulden. Bij een scheiding wordt ook de boedel verdeeld en als jouw vriend 100% eigenaar van het huis wordt moet hij zijn (ex)vrouw uitkopen. ( hij heeft immers 50% huis van haar gekregen ). Denk ook eens aan opgebouwde pensioen rechten, en levensverzekeringen, deze moeten ook worden gedeeld.

Maar omdat er blijkbaar een schuldsanering gaat plaatsvinden is het niet mogelijk om je een goed advies te geven. een aantal vragen moeten beantwoord worden om je een goed advies te kunnen geven.

zoals; hoe hoog zijn de schulden, wat is de waarde van het huis, hoe hoog is de hypotheek last , ligt er beslaglegging etc... etc...

Overname van de schulden kan alleen met toestemming van de schuldeisers.

Ik hoop dat jij en je vriend een goede relatie hebben, maar kijk uit dat je niet betrokken raakt in deze lastige situatie. Als jullie mochten trouwen in gemeenschap van goederen en jouw nieuwe man brengt schulden mee kan dat consequenties voor jou hebben. En dat is wel het laatste wat je zou willen lijkt mij.

wil je meer weten ajvandolder@planet.nl

succes

A-J

vladja
door vladja - Apr 26, 2005 om 07:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Type in de zoekfunctie boven in wsnp in en je vindt er een heleboel vragen en antwoorden over de wsnp. Of kijk op de vraag:

http://kassa.vara.nl/portal?_li=y&_scr=cons_question&cat=672&qid=60076

Kopiëren en binnen plakken.

Vladja

le
door lebois - Apr 28, 2009 om 17:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Irisje,

het toeval wil dat ik zelf een man ben en in de WSNP zit.

als je in de wsnp komt, betekend dat dat er een bewindvoerer wordt aangesteld. deze zal de boedel beheren. in de boedel komen alle schulden en eigendommen. het is voor hem niet mogelijk om alle schulden op zich te nemen als hij getrouwd is in gemeenschap van goederen. tevens geld dit voor het huis. Ook eht huis zal in de boedel worden opgenomen en gedwongen verkocht moeten worden, dit gaat in overleg met de hypotheekverstrekker ( dat is tenslotte de schuldeiser voor het nog af te betalen bedrag) vaak wordt ervoor gekozen om een veiling zo lang mogelijk uit te stellen. een makelaar zal worden ingeschakeld om het huis voor een redelijke prijs te verkopen. bij mij was het echter zo dat de bank genoegen nam met 215.000,00, terwijl de waarde van de woning 285.000,00 was. hier mag je toekomstige vriend/man niets over beslissen, allemaal bewindvoerderstaken. de uiteindelijke winst of verlies wordt door tweeen gedeelte en het gedeelte van uw vriend zal in de boedel verdwijnen. Over het algemeen mag je best wel veel houden als je het over huisraad hebt. het is voor een bewindvoerder vaak meer werk om spullen te verkopen, dan ze te laten staan. Wel zullen overdreven luxe dingen worden verkocht, bijvoorbeel extra dure televisies, zonnebanken e.d. de standaard inboedel mag men gewoon houden. De bewindvoerder brengt één huisbezoek, waarbij de woning doorlopen wordt.

ook zijn ex kan een verzoek doen voor schuldsanering, maar dit staat volledig los van je vriend. wel moet je vriend het door hebben dat hij niks te vertellen heeft en dat de komende drie jaar zijn financiele leven bepaald zal worden door een bewindvoerder. dit is natuurliijk een hoge prijs, maar na de drie jaar worden alle schulden kwijtgescholden, of in ieder geval oninbaar verklaard.

ik hoop dat je zo voldoende weet,

groet serge

askjeeves
door askjeeves - Apr 28, 2009 om 17:55
134 Antwoorden / 3 Vragen

grappig.......een vraag van 4 jaar geleden. Ze zullen veel aan jouw advies hebben, waarvan de helft niet correct is.

Succes met je wsnp en je BV kan vaker langskomen........onaangekondigd!

johanpc
door johanpc - Apr 28, 2009 om 17:59
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Lebois de vraag was uit 2005!!!!!!!