Servicekosten terugkrijgen concertkaarten
Ik zou woensdag 16 oktober naar Anouk gaan. Ik had daar 4 kaarten voor, maar het werd afgelast. Ik had deze kaarten bij ticketmaster besteld. Nu konden wij niet op de vervangende datum, dus wij willen graag onze geld terug. Nu krijgen wij onze servicekosten 5,90 per kaartje niet terug! Ik vind dit dus echt belachelijk! Is er een manier hoe ik dit toch terug kan krijgen?
De verkoper is verplicht om je het volledige bedrag terug te geven. Dit kun je afdwingen door naar de rechter te gaan. Je kunt ook eerst een incassobureau inschakelen. De maximale vergoeding die je van de rechter hiervoor krijgt is 48,40 euro.
[quote=alfatrion schreef op dinsdag 22 okt 2013, 14:01]De verkoper is verplicht om je het volledige bedrag terug te geven. Dit kun je afdwingen door naar de rechter te gaan. Je kunt ook eerst een incassobureau inschakelen. De maximale vergoeding die je van de rechter hiervoor krijgt is 48,40 euro.
Dat is niet waar, want in feite wordt er een product en een dienst verleend. Product zijn de kaarten, deze kunnen terug. De dienst is wel uitgevoerd ( kaarten geleverd én de teruggave regelen wanneer nodig ) dus kan er alleen aanspraak gemaakt worden op het niet geleverde product.
De overeenkomst bestaat uit het verlenen van toegang tot het concert in ruil voor een bepaald bedrag. Als het concert niet doorgaat dan moet het geld teruggegeven worden. Dat de kaart geleverd moeten worden is geen aparte dienst maar een verbintenis uit deze overeenkomst.
En al zou er wel spraken van twee overeenkomsten dan bestaat er tussen de twee overeenkomst een dergelijke belangrijke samenhang dat de tweede overeenkomst het zelfde lot deelt als de eerste. Dit in het licht van HR Jans/FCN (NJ 1999, 97)
Ik meen dat hier sprake is van overmacht, de tickets zijn betaald en de plaatsten geboekt echter Anouk kan wegens stemproblemen niet optreden. De tickets blijven evenwel geldig voor een vervangend optreden, daarmee heeft ticketmaster aan de voorwaarden voldaan. Nu blijkt dat de nieuwe datum voor u ongeschikt is, daar kan ticketmaster dan weer niets aan doen dus brengt terecht de servicekosten in rekening. Overigens is het nog zeer coulant dat u de kale ticketprijs retour krijgt want u gereserveerde plaatsen blijven leeg.
De verkoper heeft kaarten verkocht voor een concert dat op een bepaalde datum zou plaats vinden. Zijn verbintenis is dan ook om kaarten voor dat concert te leveren. De verkoper schiet in deze verbintenis tekort op het moment dat dit concert om wat voor reden dan ook wordt afgeblazen.
Onder overmacht wordt verstaan: een situatie die niet aan de schuldenaar kan worden toegerekend omdat hij daaraan geen schuld heeft noch wettelijk gezien voor zijn rekening komt. De schuldeiser heeft alleen recht op een schadevergoeding wanneer de tekortkoming de schuldenaar kan worden toegerekend. In het geval van overmacht heeft de schuldeiser dus geen recht op een schadevergoeding. Echter, voor ontbinding geldt dit niet. Dat zou ook wel vreemd zijn: niet geleverd krijgen en toch moeten betalen.
Het is per definitie onredelijk bezwarend om in de algemene voorwaarden op te nemen dat de koper niet mag ontbinden als het concert niet doorgaat, omdat dit beding op de zwarte lijst staat onder b.
Zie: art. 6:74, 6:75, 6:265 en 6:233 sub a jo 6:236 sub b BW.
Burgerlijk wetboek, boek 6
Los van deze discussie is € 5,90 servicekosten per kaartje sowieso al belachelijk. En hiervoor hoeven ze in feite ook nagenoeg niets te doen.
Wat mij betreft mag ticketmaster in dit soort gevallen ook wel wat coulanter zijn, je koopt een kaartje voor een bepaalde datum en als je op de alternatieve datum niet kan zouden ook de servicekosten retour moeten. Het is niet de schuld van de bezoeker dat het concert niet door gaat, ik vind dat je als verkoper van de kaarten dat risico moet dragen
Ik ben jaren geleden voor een flink bedrag de boot ingegaan omdat een concert werd afgezegd en ik kreeg toen de servicekosten ook niet terug, dit hebben ze ondertussen veranderd maar blijkbaar niet voor concerten die verplaatst worden.
[quote=diversion schreef op woensdag 23 okt 2013, 12:45]Los van deze discussie is € 5,90 servicekosten per kaartje sowieso al belachelijk. En hiervoor hoeven ze in feite ook nagenoeg niets te doen.
Dat computersysteem wat ze hebben moeten ontwikkelen en onderhouden kost niks bedoel je?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Hoeveel dopjes Formil Rood gebruiken per wasbeurt?
Het flacon Formil zegt voor 42 wasbeurten inhoud te hebben, maar hoeveel gebruik je per wasbeurt? Lees meer
Extreme tandarts angst
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld
En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar
Wat ik vind is
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer