we
door wendy_87 Oct 22, 2013 om 13:49
Geldzaken & recht

Servicekosten terugkrijgen concertkaarten

Ik zou woensdag 16 oktober naar Anouk gaan. Ik had daar 4 kaarten voor, maar het werd afgelast. Ik had deze kaarten bij ticketmaster besteld. Nu konden wij niet op de vervangende datum, dus wij willen graag onze geld terug. Nu krijgen wij onze servicekosten 5,90 per kaartje niet terug! Ik vind dit dus echt belachelijk! Is er een manier hoe ik dit toch terug kan krijgen?

3623 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2013 om 13:51
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, de servicekosten krijg je niet terug.

edrick3
door edrick3 - Oct 22, 2013 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo wendy_87,

Helaas, je bent de enige niet.
Servicekosten vallen buiten de vergoeding.

Met vr.gr.

alfatrion
door alfatrion - Oct 22, 2013 om 14:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper is verplicht om je het volledige bedrag terug te geven. Dit kun je afdwingen door naar de rechter te gaan. Je kunt ook eerst een incassobureau inschakelen. De maximale vergoeding die je van de rechter hiervoor krijgt is 48,40 euro.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 22, 2013 om 14:07
937 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=alfatrion schreef op dinsdag 22 okt 2013, 14:01]De verkoper is verplicht om je het volledige bedrag terug te geven. Dit kun je afdwingen door naar de rechter te gaan. Je kunt ook eerst een incassobureau inschakelen. De maximale vergoeding die je van de rechter hiervoor krijgt is 48,40 euro.

Dat is niet waar, want in feite wordt er een product en een dienst verleend. Product zijn de kaarten, deze kunnen terug. De dienst is wel uitgevoerd ( kaarten geleverd én de teruggave regelen wanneer nodig ) dus kan er alleen aanspraak gemaakt worden op het niet geleverde product.

alfatrion
door alfatrion - Oct 22, 2013 om 14:30
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De overeenkomst bestaat uit het verlenen van toegang tot het concert in ruil voor een bepaald bedrag. Als het concert niet doorgaat dan moet het geld teruggegeven worden. Dat de kaart geleverd moeten worden is geen aparte dienst maar een verbintenis uit deze overeenkomst.

En al zou er wel spraken van twee overeenkomsten dan bestaat er tussen de twee overeenkomst een dergelijke belangrijke samenhang dat de tweede overeenkomst het zelfde lot deelt als de eerste. Dit in het licht van HR Jans/FCN (NJ 1999, 97)

ro
door ron530 - Oct 22, 2013 om 16:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik meen dat hier sprake is van overmacht, de tickets zijn betaald en de plaatsten geboekt echter Anouk kan wegens stemproblemen niet optreden. De tickets blijven evenwel geldig voor een vervangend optreden, daarmee heeft ticketmaster aan de voorwaarden voldaan. Nu blijkt dat de nieuwe datum voor u ongeschikt is, daar kan ticketmaster dan weer niets aan doen dus brengt terecht de servicekosten in rekening. Overigens is het nog zeer coulant dat u de kale ticketprijs retour krijgt want u gereserveerde plaatsen blijven leeg.

alfatrion
door alfatrion - Oct 22, 2013 om 17:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De verkoper heeft kaarten verkocht voor een concert dat op een bepaalde datum zou plaats vinden. Zijn verbintenis is dan ook om kaarten voor dat concert te leveren. De verkoper schiet in deze verbintenis tekort op het moment dat dit concert om wat voor reden dan ook wordt afgeblazen.

Onder overmacht wordt verstaan: een situatie die niet aan de schuldenaar kan worden toegerekend omdat hij daaraan geen schuld heeft noch wettelijk gezien voor zijn rekening komt. De schuldeiser heeft alleen recht op een schadevergoeding wanneer de tekortkoming de schuldenaar kan worden toegerekend. In het geval van overmacht heeft de schuldeiser dus geen recht op een schadevergoeding. Echter, voor ontbinding geldt dit niet. Dat zou ook wel vreemd zijn: niet geleverd krijgen en toch moeten betalen.

Het is per definitie onredelijk bezwarend om in de algemene voorwaarden op te nemen dat de koper niet mag ontbinden als het concert niet doorgaat, omdat dit beding op de zwarte lijst staat onder b.

Zie: art. 6:74, 6:75, 6:265 en 6:233 sub a jo 6:236 sub b BW.
Burgerlijk wetboek, boek 6

di
door diversion - Oct 23, 2013 om 12:45
103 Antwoorden / 7 Vragen

Los van deze discussie is € 5,90 servicekosten per kaartje sowieso al belachelijk. En hiervoor hoeven ze in feite ook nagenoeg niets te doen.

nhalink
door nhalink - Oct 23, 2013 om 14:20
21 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij betreft mag ticketmaster in dit soort gevallen ook wel wat coulanter zijn, je koopt een kaartje voor een bepaalde datum en als je op de alternatieve datum niet kan zouden ook de servicekosten retour moeten. Het is niet de schuld van de bezoeker dat het concert niet door gaat, ik vind dat je als verkoper van de kaarten dat risico moet dragen

Ik ben jaren geleden voor een flink bedrag de boot ingegaan omdat een concert werd afgezegd en ik kreeg toen de servicekosten ook niet terug, dit hebben ze ondertussen veranderd maar blijkbaar niet voor concerten die verplaatst worden.

pi
door pieterwolters - Oct 23, 2013 om 14:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=diversion schreef op woensdag 23 okt 2013, 12:45]Los van deze discussie is € 5,90 servicekosten per kaartje sowieso al belachelijk. En hiervoor hoeven ze in feite ook nagenoeg niets te doen.

Dat computersysteem wat ze hebben moeten ontwikkelen en onderhouden kost niks bedoel je?

1paul
door 1paul - Oct 23, 2013 om 15:43
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ALLE kosten moeten vergoed worden in dit geval dus OOK servicekosten!!!