edjeraketje123
door edjeraketje123 Feb 1, 2012 om 16:50
Geldzaken & recht

Servicekosten vereniging van eigenaren

in onze Vereniging van eigenaren van ons appartementencomplex zitten 2 eigenaren die al 3 jaar de servicekosten niet betalen. Wat kunnen we als eigenaar van een appartement hier tegen ondernemen?

1696 7 Rapporteer

getty
door getty - Feb 1, 2012 om 17:50
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Een deurwaarder inschakelen?

poltol
door poltol - Feb 1, 2012 om 18:30
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het reglement van de VvE goed lezen en de regels strikt toepassen.
Dat moet het bestuur dus doen.

En dan zal het wel als volgt gaan:
Aanmanen, aangetekend met ontvangst bevestiging, met uiterste datum?
Niet betaald op die datum?
Deurwaarder inschakelen of naar de rechter.

Succes, poltol

godefrieda
door godefrieda - Feb 1, 2012 om 18:58
195 Antwoorden / 12 Vragen

Een incassovordering opstarten.

Dan is de weg naar de Rechtbank ... Sector Kanton, kantonrechter.

Bij hardnekkigheid is het zelfs mogelijk om tot ontruiming van het appartementsrecht te vorderen, ook bij die kantonrechter.

marcel75
door marcel75 - Feb 1, 2012 om 20:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Begin een zaak via de kantonrechter en leg met dat vonnis beslag op de appartementen.

Ontruiming is zeker niet te vorderen. Je kunt alleen het appartement verkopen als het vonnis niet nageleefd wordt. Maar zit er een hypotheek op het appartement, dan zal de hypotheekhouder de executie overnemen en vervolgens niets meer doen.

Wacht niet te lang met het aanspannen van de rechtszaak. Wordt een appartement overgedragen, dan mag je alleen de achterstand van de 2 vorige boekjaren opgeven aan de notaris. De rest ben je kwijt. tenzij je dus beslag hebt gelegd op het appartementsrecht.

cl
door clarettebos77 - Feb 7, 2012 om 18:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een dagvaardingsprocedure starten bij de kantonrechter is inderdaad een weg die open staat. Met civiele zaken kun je hier terecht met vordering tot €25.000,-. Op rechtspraak.nl staat de procedure helemaal uitgeschreven. Je kunt jezelf hier gewoon vertegenwoordigen. Mocht je het toch prettig vinden om extra voorbereid ter zitting te komen, dan kan ik je van harte aanbevelen een zgn. 'studentjurist' in de arm te nemen. Dit heb ik een tijdje geleden ook gedaan bij een kantonrecht zaak. Een advocaat was me te duur, maar na wat googlen kwam ik op de site van StudentSearch terecht. Een studente uit Groningen heeft me toen vertegenwoordigd bij de kantonrechter en kon e.e.a. net wat beter verwoorden dan ik!

Veel succes!!

Groet,

Clarette

edjeraketje123
door edjeraketje123 - Feb 8, 2012 om 12:24
7 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor alle hulp. Die komt me goed van pas!!
Lijkt me genoeg zo.
Fredje123

sk
door skyjack - Feb 8, 2012 om 13:27
121 Antwoorden / 0 Vragen

Denk er overigens aan dat de VvE de zaak moet starten bij de rechter. Als lid kan je zelf namelijk niets. De VvE is degene die recht heeft op het geld en dat is ook degene die het geld desnoods via de kantonrechter op kan eisen.

Er zal dus eerst een vergadering belegd moeten worden waarin dan op de agenda gezet wordt: innen achterstallige bijdragen inclusief machtiging bestuur desnoods via rechter af te dwingen.

Na het verlenen van een machtiging aan het bestuur, kan het bestuur uit naam van de VvE de niet betalende leden voor de rechter slepen.

Het is en blijft dus de VvE zelf die actie moet ondernemen, u als lid heeft geen overeenkomst of rechtsgrond waarop u betaling af kan dwingen van uw medeleden.