fa
door famhoe Jul 14, 2010 om 12:09
Geldzaken & recht

Slechte reparatieservice dynafix voor Toshiba laptop

Eind december 2009 hebben we een nieuwe Toshiba laptop gekocht. Helaas is die in februari gevallen (gelukkig wel verzekerd, lag aan iemand anders). LCD scherm kapot, én de USB-rf module voor de draadloze muis die in een USB poort zat. We hebben contact opgenomen met Toshiba en die hebben ons doorgestuurd naar hun reparateur: Dynafix. We hebben een duidelijke omschrijving gegeven van de klacht, dat de laptop gevallen was en we een prijsopgave nodig hadden voor de verzekering. Tevens stond op het ingesloten briefje dat oa het LCD scherm kapot was én dat alles goed nagekeken moest worden, dat oa een kapotte USB module (de resten ervan) nog in een USB poort zat. We kregen een prijsopgave waarin oa stond "Aan het toestel is val-, stoot- of drukschade geconstateerd." en een totale prijs van 360,02 Euro. We hebben het laten repareren, de verzekering heeft het ons vergoed. Het bedrag lag onder de aanschafprijs, vandaar reparatie.

Het heeft even geduurd (we moesten ook de verzekering regelen) maar ergens rond april-mei hadden we de laptop weer. Maar nu komt het: in juni gaat de adapter kapot, de laptop laadt niet meer op. We kijken hem goed na om te zien wat er aan de hand is, en zien op dat moment ook dat de contacten in de USB poort waar die rf module in zat los zitten, de contacten zijn naar binnen geschoven, het is echt kapot. We hebben hem weer laten ophalen door Dynafix, en opgegeven dat hij niet laadt én de USB poort óók kapot is.

Dynafix heeft de laptop teruggestuurd met een nieuwe adapter (was onder garantie) en de USB poort alweer niet gerepareerd, ook niet nagekeken en helemaal geen informatie gestuurd. We hebben wéér contact opgenomen met Toshiba, en die hebben aangegeven dat we de laptop weer naar Dynafix konden sturen, maar dat we geen kosten voor handling, onderzoek en verzenden etc hoeven te betalen, omdat dat in de vorige reparatie(s) al meegenomen had moeten worden.

Nu krijgen we een prijsopgave van Dynafix. Die schrijven "gebroken", dat het buiten garantie valt (schade veroorzaakt door de gebruiker), en rekenen 245,76 Euro voor de reparatie. Wat belachelijk is voor een USB poortje. Puur de connector vervangen, ik ben elektronicus, ik weet waarover ik het heb. Dynafix geeft echter aan heel het moederbord te vervangen. Op onze telefoontjes dat we de vorige 2 keren al hebben aangegeven dat de USB poort nagekeken moest worden zegt Dynafix nu dat de poort toen niet kapot was. Wat dus echt ronduit een leugen is, ik heb het zelf geconstateerd! We gaan toch zeker niet schrijven dat een USB poort kapot is als hij dat niet is!

Ik heb Toshiba en Dynafix gebeld en kreeg te horen dat onderling afspraken zijn gemaakt geen connectoren te vervangen maar alleen hele moederborden. Daar heb ik toch niks mee te maken met wat ze onderling afspreken?

Toshiba zegt nu dat we het met Dynafix moeten regelen, Dynafix zegt dat we over die kosten het maar met Toshiba moeten regelen. Dat schiet natuurlijk helemaal niet op. Ik vind dat ze dat maar onderling moeten uitvechten.

Ik ben het er totaal met de gang van zaken oneens. Door hun slechte onderzoekwerk zadelen ze ons op met hoge kosten. Nog erger: er wordt door hen ook niet gehouden aan de belofte geen kosten te rekenen, we moeten nu volgens de prijsopgave zelfs 57,12 euro betalen om de laptop ongerepareerd terug te krijgen!

Als we meteen geweten hadden wat die kosten waren, die 245,76 euro bij die eerste reparatie geteld hadden we een andere beslissing genomen en zeker niet laten repareren maar gewoon een nieuwe gekocht.

Mogen ze zomaar liegen aan telefoon? Beloftes maken die ze niet nakomen? Reparatie-prijsopgaves foutief doen en dan on ervoor laten opdraaien? Wie weet wat ik hier nog aan kan doen?

En hoe krijg ik mijn laptop nu terug? Die is toch zeker van mij en zij geven hem niet terug!

1787 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

famhoe schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:09:
Nu krijgen we een prijsopgave van Dynafix. Die schrijven "gebroken", dat het buiten garantie valt (schade veroorzaakt door de gebruiker), en rekenen 245,76 Euro voor de reparatie. Wat belachelijk is voor een USB poortje. Puur de connector vervangen, ik ben elektronicus, ik weet waarover ik het heb. Dynafix geeft echter aan heel het moederbord te vervangen.

Het is geen kwestie van effe de connector vervangen!
Vaak treden door een defect in de connector kortsluitingen op, waardoor de omliggende electronica kan worden opgeblazen.
Dus naast de connector, dient dan ook de stuurelectronica vervangen te worden.
Soms kan er dermate veel schade zijn, dat de reparatie onbetrouwbaar is, en dat men dan uit voorzorg niet tot reparatie overgaat, maar het gehele moederbord vervangt.

famhoe schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:09:
Ik heb Toshiba en Dynafix gebeld en kreeg te horen dat onderling afspraken zijn gemaakt geen connectoren te vervangen maar alleen hele moederborden. Daar heb ik toch niks mee te maken met wat ze onderling afspreken?

Met alle respect, maar waarom niet?

Dergelijke afspraken doen ze niet voor niets.

Zie mijn uitleg hierboven.

famhoe schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:09:

En hoe krijg ik mijn laptop nu terug? Die is toch zeker van mij en zij geven hem niet terug!

Gewoon de rekening betalen of de onderzoekskosten.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikbenik schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:23:
famhoe schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:09:
Nu krijgen we een prijsopgave van Dynafix. Die schrijven "gebroken", dat het buiten garantie valt (schade veroorzaakt door de gebruiker), en rekenen 245,76 Euro voor de reparatie. Wat belachelijk is voor een USB poortje. Puur de connector vervangen, ik ben elektronicus, ik weet waarover ik het heb. Dynafix geeft echter aan heel het moederbord te vervangen.

Het is geen kwestie van effe de connector vervangen!
Vaak treden door een defect in de connector kortsluitingen op, waardoor de omliggende electronica kan worden opgeblazen.
Dus naast de connector, dient dan ook de stuurelectronica vervangen te worden.
Soms kan er dermate veel schade zijn, dat de reparatie onbetrouwbaar is, en dat men dan uit voorzorg niet tot reparatie overgaat, maar het gehele moederbord vervangt.

famhoe schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:09:
Ik heb Toshiba en Dynafix gebeld en kreeg te horen dat onderling afspraken zijn gemaakt geen connectoren te vervangen maar alleen hele moederborden. Daar heb ik toch niks mee te maken met wat ze onderling afspreken?

Met alle respect, maar waarom niet?

Dergelijke afspraken doen ze niet voor niets.

Zie mijn uitleg hierboven.

famhoe schreef op woensdag 14 jul 2010, 12:09:

En hoe krijg ik mijn laptop nu terug? Die is toch zeker van mij en zij geven hem niet terug!

Gewoon de rekening betalen of de onderzoekskosten.

Ze hadden telefonisch beloofd geen kosten te rekenen. Overigens had het probleem de eerste én de tweede keer al gezien moeten worden.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 14:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het beste kunt u nog eens contact met de verzekeraar opnemen, of zij als nog, deze verborgen schade volgens u, van de eerste val willen vergoeden.
Als de verzekering u niet meer helpt, zal het een moeilijk verhaal worden en zult u toch bij Dynafix moeten zijn, daar zij de reparatie niet goed uitgevoerd hebben, en u volgens mij ook gewoon garantie op de reparatie hoort te krijgen.

En nog een tip, nooit een elektronisch apparaat laten repareren na een val, of bijv bij blikseminslag, maar altijd inruilen tegen een nieuwe, zeker als de verzekering mee betaald, maar dat weet u nu ook, en anderen die u vraag lezen. nu hopelijk ook.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Jul 14, 2010 om 14:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

famhoe

Naar mijn mening moet je bij de VERKOPER zijn voor deze reparatie. Met de VERKOPER heb je destijds een koopovereenkomst afgesloten en NIET met de fabrikant of importeur.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.