ja
door jantiemes May 1, 2015 om 20:02
Geldzaken & recht

Smartegeld

Hallo ,
Ik ben zzp er en zit voor mijn werk veel op de weg , ben all risk verzekerd met rechtsbijstand )
6 weken geleden ben ik door een idioot aangereden , ik reed 30 km/uur je mocht daar ook niet harder wegens wegwerkzaamheden de idioot besloot plotseling om met 70 km/uur te gaan inhalen , hij heeft mij frontaal linksvoor geraakt , beide auto's totall los .
Ik ben met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd , na wat onderzoeken en foto's mocht ik naar huis .
De dader is afgevoerd naar het politiebureau en moest zijn rijbewijs inleveren ( artikel 5 )
Mijn verzekering heeft zijn verzekering aansprakelijk gesteld echter hun klant laat niets van zich horen , vandaag hebben zij hem een rappel gestuurd .

Mijn vragen ,
Wat als hij de zaak blijft rekken ?
Wat is in Nederland gebruikelijk aan smartegeld ?

Ik heb leed geleden , de 1ste week niet gewerkt de 2de week voor 50% , daarna ook nog een paar dagen niet gewerkt .
Mijn klachten , na het ongeluk 2 weken last van spierpijn en pijn op borst en sleutelbeen , dagelijks hoofdpijn ( is nu gelukkig over ) en slapeloze nachten waardoor overdag erg vermoeid .
Ook heb ik minder plezier in het autorijden , ik zie nu overal gevaar en ben te voorzichtig .
Ik heb een letselschade advocaat echter zij doet geen uitspraak over de hoogte van smartegeld .

Mvg.
Jan

1278 5 Rapporteer

ro
door ron530 - May 1, 2015 om 20:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Heel triest maar het feit dat u als zelfstandige zonder personeel werkzaam bent moet u zelf verzekeringen afsluiten om deze risico's in te dekken. De zorg die u nodig had wordt uit de verplichte zorgverzekering betaald, de misgelopen arbeidsuren moet u als u dat kunt bewijzen verhalen op de dader.

ho
door hopetobehelping - May 1, 2015 om 20:55
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jantiemes,

als u over een rechtsbijstandsverzekering beschikt zou ik hen om advies vragen.
U heeft circa 2 weken door het ongeval niet gewerkt en derhalve een verlies aan inkomsten geleden. Vraag uw rechtsbijstand verzekering hoe u dit kunt verhalen op de veroorzaker van het ongeval.

Het bedrag dat een rechter toe zou kennen aan letselschade lijkt mij per geval verschillend, dat is misschien ook de reden dat uw letselschade advocaat er geen uitspraak over wil doen. Lees hier wat algemene informatie (wel met een korrel zout denk ik), klik hier.
Vraag me af of u het over de boeg van letselschade moet gooien, mij lijkt dat u schade heeft geleden (verlies aan inkomsten). Voor deze moet u de veroorzaker aansprakelijk stellen en dit op hem verhalen (lijkt mij niet gerelateerd aan letsel).
Hoop dat u weer helemaal 100% bent (of in ieder geval heel snel weer) en toch langzaam weer iets meer plezier in autorijden krijgt.

tenormin
door tenormin - May 1, 2015 om 22:07
16843 Antwoorden / 108 Vragen

Uw letselschade advocaat kan daarover ook geen uitspraak doen. Denk zelf dat u voor het minimale aan letsel in aanmerking, echter wel de gederfde inkomsten van het niet kunnen werken. Angst, spierpijn, slecht slapen etc. komt in Nederland niet voor als smartengeld. Als hij "de zaak blijft rekken" daar heeft u uw advocaat voor, die zal dan ook een tandje harder er achter aan moeten gaan. Spoedig algeheel herstel toegewenst.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de tegenpartij aansprakelijk wordt bevonden voor de aanrijding, kunt u uw kosten bij zijn verzekeraar claimen. Ik neem aan dat u ook aan uw zorgverzekeraar, dus in het ziekenhuis, hebt doorgegeven dat uw eventuele verwondingen aan een ongeval te wijten waren. Zij zullen dan ook de medische kosten op de veroorzaker verhalen. Ook uw eigen risico kunt u claimen.

Een claim voor het missen van inkomen zult u moeten aantonen met bijvoorbeeld een bewijs van opdrachten en een jaarrekening van uw omzet van verleden jaar.

Een claim voor smartengeld zie ik echt niet gehonoreerd worden.

Maar u hebt een rechtsbijstandverzekering, zet die aan het werk. Die hebt u niet voor niets.

sw
door swat1500 - May 2, 2015 om 01:32
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dst de politie bij het ongeval is geweest. Uw verzekeraar en de verzekeraar van de tegenpartij kunnen de relevante informatie opvragen bij de politie. Er hoeft dus niet gewacht te worden tot hij zich bij zijn eigen verzekeraar heeft gemeld.
Smartegeld wordt in dit soort zaken per geval vastgesteld. Kan overigens nog wel een tijdje duren voordat dit bedrag definitief is vastgesteld. Erkenning van de aansprakelijkheid is 1 vaststelling van het schadebedrag is 2.