pino123
door pino123 Oct 7, 2011 om 13:46
Geldzaken & recht

Spaarloon

Beste mensen,

ik heb een vraag betreffende het spaarloon. Per 1-1-2012 zal de regeling betreffende het spaarloon worden beëindigd. Dit houdt in dat het spaarloon vrijkomt. Mijn vraag is, indien ik nu een spaarloonrekening open. Ik in december 2011 hier het volledige toelaatbare bedrag van het jaar 2011 opstort, ik dit in januari er weer belastingvrij af kan halen? Is dit mogelijk, of overtreed ik hierbij wetgeving?

3144 18 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

lottesanne
door lottesanne - Oct 7, 2011 om 16:10
439 Antwoorden / 47 Vragen
0

Spaarloon: voor wie?
Deelname aan een spaarloonregeling kan slechts bij de werkgever, waar het personeelslid op 1 januari van het betreffende kalenderjaar in dienst is, mits die werkgever voor het personeelslid de algemene heffingskorting toepast. In de praktijk dient uw werkgever een contract te hebben afgesloten met een partij (meestal een bank) die een spaarloonrekening aanbiedt. Sommige grote werkgevers hebben met meerdere banken de afspraak gemaakt dat hun personeel voor het openen van een spaarloonrekening bij hen terecht kan. Indien dit voor uw werkgever geldt, dan kunt u dus kiezen uit meerdere spaarloonrekeningen.

fi
door fisbel - Oct 7, 2011 om 18:06
851 Antwoorden / 3 Vragen
0

Tot ultimo (eind) 2011 kan nog een spaarloonregeling worden afgesloten. Bijvoorbeeld bij:
Lees hier

Voor de voorwaarden van de spaarloonregeling (informatie misschien niet helemaal up-to-date): Lees hier

valerius-2
door valerius-2 - Oct 7, 2011 om 18:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Dat is niet mogelijk het moet via u werkgever gedaan worden en is per maand gebonden aan een maxium.

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2011 om 19:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 7 okt 2011, 18:50]Dat is niet mogelijk het moet via u werkgever gedaan worden en is per maand gebonden aan een maxium.Dat klopt niet.

Uit de link van hierboven:[quote]Voor de spaarloonregeling geldt een maximaal belastingvrij bedrag van € 613 per kalenderjaar. Het is mogelijk dit jaarbedrag gespreid over het jaar te sparen, bijvoorbeeld maandelijks 1/12, of om het jaarbedrag in 1 keer te sparen, bijvoorbeeld bij de uitbetaling van het vakantiegeld. Dus het zou net zo goed van je salaris in december in een keer ingehouden mogen worden.

lottesanne
door lottesanne - Oct 7, 2011 om 19:44
439 Antwoorden / 47 Vragen
0

@diumenge, spaarloon kan uitsluitend via de werkgever geregeld worden. deze dient het spaarloon in te houden op het loon. Je kunt niet voor jezelf een spaarloonrekening openen, omdat het een fiscale aangelegenheid gaat die uitsluitend via de werkgever loopt. Wel is het mogelijk om het spaarloon in één keer vol te storten tot het maximale bedrag, dus Pino kan besluiten dat in december het volle spaarloon in één keer ingehouden wordt op zijn loon. Maar dan heeft hij wel € 613,00 minder loon in december.

lottesanne
door lottesanne - Oct 7, 2011 om 19:45
439 Antwoorden / 47 Vragen
0

€ 613,00 bruto minder bedoel ik dan.

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2011 om 19:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

[quote=lottesanne schreef op vrijdag 7 okt 2011, 19:44]@diumenge, spaarloon kan uitsluitend via de werkgever geregeld worden. deze dient het spaarloon in te houden op het loon. Je kunt niet voor jezelf een spaarloonrekening openen, omdat het een fiscale aangelegenheid gaat die uitsluitend via de werkgever loopt. Wel is het mogelijk om het spaarloon in één keer vol te storten tot het maximale bedrag, dus Pino kan besluiten dat in december het volle spaarloon in één keer ingehouden wordt op zijn loon. Maar dan heeft hij wel € 613,00 minder loon in december. Klopt allemaal, waar zeg ik dat je voor jezelf een spaarloonrekening kan openen? Ik schrijf nota bene het volgende:[quote]Dus het zou net zo goed van je salaris in december in een keer ingehouden mogen worden.Ik reageer op de reactie dat het per maand aan een maximum is verbonden, dat klopt niet. Er is een jaar maximum en je mag zelf bepalen hoe en wanneer je dat spaart in dat jaar.

diumenge
door diumenge - Oct 7, 2011 om 20:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

[quote=lottesanne schreef op vrijdag 7 okt 2011, 19:44]Maar dan heeft hij wel € 613,00 minder loon in december. Ja, maar dat wil hij dus gelijk in januari weer opnemen, dat is nu net z'n idee.

mi
door miffy53 - Oct 7, 2011 om 20:59
67 Antwoorden / 3 Vragen
0

Dat kan dus niet, als je in december 2011 €613 van je bruto loon door je werkgever op een spaarloonrekening laat storten staat het nog steeds 4 jaar vast (tot december 2015).

Dat de spaarloonregeling per 1 januari 2012 ophoudt betekent alleen dat je niet meer kunt inleggen. Reeds gespaarde bedragen staan nog gewoon de wettelijke 4 jaar vast (of de overheid moet het weer tussentijds gaan vrijgeven net als vorig jaar in september).

mi
door miffy53 - Oct 7, 2011 om 21:11
67 Antwoorden / 3 Vragen
0

Sorry ik zie net dat ik achter loop, blijkbaar vervalt de regeling niet alleen per 01-01-2012 maar vallen de tegoeden ook vrij. Dat wist ik nog niet, het lijkt mij dat je dan wel in december het volledige jaarbedrag mag sparen en het in januari 2012 gewoon kan opnemen.

Ik spaar 1/12 per maand en ik neem aan dat het bedrag dat in december 2011 wordt gespaard ook in januari 2012 gewoon vrijvalt.

fi
door fisbel - Oct 7, 2011 om 21:25
851 Antwoorden / 3 Vragen
0

De Telegraaf berichtte deze week al over het volledig vrijvallen van het opgespaarde tegoed per 1 januari 2012. Opname kan, hoeft niet. Dit bericht werd niet door iedereen geloofd, maar is inmiddels door een woordvoerder van het Ministerie bevestigd. Lees hier

emcede
door emcede - Oct 7, 2011 om 21:59
961 Antwoorden / 4 Vragen
0

Dit is exact wat ik gisteren van een financieel adviseur begreep. Het lijkt erop dat mensen die nog niet deelnemen aan spaarloon op deze manier in één maand tijd van 613 euro bruto, 613 euro netto kunnen maken. Scheelt toch weer, en het kost de werknemer niets.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 7, 2011 om 22:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

[quote=diumenge schreef op vrijdag 7 okt 2011, 19:16][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 7 okt 2011, 18:50]Dat is niet mogelijk het moet via u werkgever gedaan worden en is per maand gebonden aan een maxium.Dat klopt niet.

Uit de link van hierboven:[quote]Voor de spaarloonregeling geldt een maximaal belastingvrij bedrag van € 613 per kalenderjaar. Het is mogelijk dit jaarbedrag gespreid over het jaar te sparen, bijvoorbeeld maandelijks 1/12, of om het jaarbedrag in 1 keer te sparen, bijvoorbeeld bij de uitbetaling van het vakantiegeld. Dus het zou net zo goed van je salaris in december in een keer ingehouden mogen worden.

Bedankt voor de verbetering ik wist alleen dat niet dat het een maxium per jaar was eigelijk nooit over nagedacht.

pino123
door pino123 - Oct 7, 2011 om 23:10
2778 Antwoorden / 14 Vragen
0

Het is inderdaad niet ik die de spaarloon regeling open, maar de werkgever!

pino123
door pino123 - Oct 7, 2011 om 23:11
2778 Antwoorden / 14 Vragen
0

[quote=lottesanne schreef op vrijdag 7 okt 2011, 19:45]€ 613,00 bruto minder bedoel ik dan.

Juist!

Die ik de maand erop netto krijg uitgekeerd! Verschil ligt rond de €250,-- Snel verdiend dacht ik in een paar daagjes!

pino123
door pino123 - Oct 7, 2011 om 23:12
2778 Antwoorden / 14 Vragen
0

In ieder geval bedankt allen!

by
door bytheway - Oct 8, 2011 om 02:16
32 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ga ook de mogelijkheid bezien om nog aan die regeling deel te nemen: belastingconstructie!

lottesanne
door lottesanne - Oct 8, 2011 om 16:05
439 Antwoorden / 47 Vragen
0

Per slot van rekening plukt de belastingdienst al genoeg van je.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Rob Wijkstra
Rob Wijkstra - Oct 9, 2024 om 16:51
Auto & vervoer
Annulerigskosten Fatbike-discounter

Annulerigskosten Fatbike-discounter

Hallo, 

3 oktober 2024 heb ik een Ouxi v8 fatbike besteld bij Fatbike -discounter.com
na de bestelling geplaatst te hebben kreeg ik netjes mijn factuur in de mail
maar er waren 2 punten die mij meteen opvielen
1: Er staat geen Framenummer op de factuur (deze heb je nodig i.v.m. verzekering)
2: Op de factuur staat geen levertijd maar er word gezegd: Wanneer de bestel ... Lees meer

MF
MF73 - Oct 8, 2024 om 18:11
Geldzaken & recht
Contextlogic bv hodn wish

Contextlogic bv hodn wish

Ik heb een eerste sommatie ontvangen van een gerechtsdeurwaarder van een bedrijf wat ik niet ken. Ik heb daar ook nooit iets besteld, nog ontvangen of een factuur van gezien. 


waar dit vandaan komt is me niet duidelijk, maar heb nu wel een aanmaning met extra kosten ed.

wat moet ik doen?

Lees meer

Di
Dimitri21081982 - Oct 8, 2024 om 16:04
Winkels & webshops

Meer dan 10 euro statiegeld

Beste Kassa,

In de JUMBO hangt sinds kort bij de flessen automaat een briefje waarop staat dat indien je meer dan 10 euro aan statiegeld inlevert je dit niet apart mag laten uitbetalen maar moet verrekenen met boodschappen doen.
Laatst sotnden mijn kinderen met gespaarde statiegeld bonnetjes, en werd de uitbetaling geweigd, omdat het totaal bedrag 20 euro was en zij geen aankoop in ... Lees meer