mi
door micrayes Mar 19, 2009 om 20:43
Geldzaken & recht

Stacaravan op eigen grond

Als je zelf eigenaar bent van een stukje grond ,met een stacaravan erop op een recreatiepark, en je bent daar maar 2 weken per jaar om vakantie te vieren , wat moet je dan aan de belasting opgeven?? De aanschafprijs  van de grond met caravan of de  W.O.Z. waarde , die de gemeente eraan verbind. Dit is namelijk een heel groot verschil , wij verhuren niet en hebben  het  alleen maar voor een korte vakantie van 2 weken ,per jaar . Nu heb ik ergens eens gelezen (a.n.w.b.--internet ??) of zo , dat als je daar echt zo kort verblijft je dan de W.O.Z. waarde niet hoeft op te geven. Wie is hiet echt van op de hoogte , ik hoor het graag.

9417 25 Rapporteer

stacey
door stacey - Mar 19, 2009 om 20:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Misschien heb je iets aan deze info ?

Wel of niet een tweede eigen woning

-stap 3: staat de woning u op jaarbasis voor 30% of meer ter beschikking en ligt deze in Nederland.

Is het antwoord bij stap 3 “ja”, dan wordt de woning in box 3 (dus niet box 1, zoals de hoofdwoning) in aanmerking genomen voor de WOZ-waarde die door de gemeente wordt vastgesteld; zie ook het artikel Aanslag onroerend goed (WOZ).

Succes,

mi
door micrayes - Mar 19, 2009 om 21:39
6 Antwoorden / 4 Vragen

Hartelijk bedankt voor de reactie , hier had ik echt wat aan ,ik heb deze site meteen in mijn favorieten opgeslagen. Alleen vraag ik me toch 1 ding af, wat bedoelen ze met 30% tot u beschikking , of ik 30% van het jaar op vakantie kan, of dat de toegang tot mijn caravan er min.voor 30% per jaar  is.

kr
door krieties - Mar 19, 2009 om 22:06
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van stacey betreft een tweede woning. Als de woning voor meer dan 70% van de tijd wordt verhuurd is de woning voor minder dan 30% ter uwer beschikking. Dat is echter weer anders dan een stuk grond met caravan.

Allereerst moet bepaald worden of de caravan roerend of onroerend goed betreft. Staat de caravan nog op wielen dan is meestal sprake van roerend goed. Onroerend goed is verankert met de grond.

Als de caravan los staat hoeft die niet te worden aangegeven. Dan dus alleen de woz-waarde van de grond aangeven. Uit de woz-beschikking zal wel blijken of de caravan roerend of onroered goed betreft.

marcel75
door marcel75 - Mar 20, 2009 om 08:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Krieties,
verankering met de grond is niet nodig.

TS geeft zelf al aan dat het een stacaravan. Volgens vaste rechtspraak zijn stacaravans bestemd duurzaam ter plaatse te blijven, aangesloten op nutsvoorzieningen en is de tuin erom heen aangelegd. Op dat moment zal iedere willekeurige voorbijganger van mening zijn dat je de stacaravan niet iedere week ergens anders neer zet. Conclusie: de stacaravan is onroerend en dus zal de WOZ-waarde als vermogen in Box 3 opgegeven moeten worden.

De huuropbrengsten kunnen in box 1 vallen (en dus de stacaravan ook). Dat ligt aan het antwoord op de vraag of verhuurder als ondernemer in de zin van de IB valt aan te merken.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 09:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag micrayes,

Het antwoord op uw vraag dient te zijn: de WOZ-waarde van 01-01-2008.
Vraag om 3 vergelijkingsobjecten incl. grond en vergelijk deze met de WOZ-waarde van uw stacaravan incl. grond.

Bij veel verschil: bezwaar maken!

Hardware Error MAN.

kr
door krieties - Mar 20, 2009 om 11:26
442 Antwoorden / 0 Vragen

herman: voor de aangifte 2008 is de woz-waarde per 1-1-2007 van toepassing.

johanpc
door johanpc - Mar 20, 2009 om 11:53
1379 Antwoorden / 2 Vragen

@krietjes

De woz waarde beschikking van 01-01-2008 moet gebruikt worden in de aangifte die je over het belastingjaar 2008 moet insturen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 11:54
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ krieties:

OEPS!. Bedankt voor de correctie!

H.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 11:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Nee, de WOZ-waarde van het jaar vòòr het jaar waar de aangifte over gaat. Krieties is goed kritisch.

H.

johanpc
door johanpc - Mar 20, 2009 om 12:00
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ben ik dan indeze even het spoor bijster.

Ik heb namelijkgelezen dat niet de waarde beschikking die u dit jaaar krijgt moet gebruiken maar de beschikking die u  vorig jaar hebt ontvangen.

hans.

johanpc
door johanpc - Mar 20, 2009 om 12:06
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo ben ik nog een keer op mijn waarde beschikking van 29-02-2008 staat als toelichting op deze beschikking is de waarde peildatum van 01-01-2007 toegepast.

ik was dus enigsinds misleid door de beschikking niet verder telezen dan de verzend datum.

sorry hans

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 12:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Hans:

Dat klopt. En welke peildatum staat daar op?

H.

mi
door micrayes - Mar 20, 2009 om 14:54
6 Antwoorden / 4 Vragen

dan ben ik even het spoor bijster nu , er staat op mijn aanslagbiljet OZB -Eigenaar, met een economische waarde van  94.000 euro ,maar ik heb de grond gekocht voor  28.000 euro en er een stacaravan opgezet van 5.000 euro. Welke ik dus niet verhuur ,en alleen voor  maar 2 weken vakantie per jaar gebruik , wat houd economische waarde dan in ??

akkefiet
door akkefiet - Mar 20, 2009 om 15:24
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk ook hier eens: woz op kassa

vrgr. AF

marcel75
door marcel75 - Mar 20, 2009 om 15:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

micrayes,

Dat die € 94.000,-- de waarde van vergelijkbare objecten is en dat dus de waarde is die je in box 3 moet opgeven.

Dat je de grond voor € 28.000,-- hebt gekocht en een caravan van € 5.000,--, doet daar niets aan af. Ook het aangesloten zijn op nutsvoorzieningen is wat waard en grond, zeker recreatiegrond, is de laatste tijd alleen maar meer waard geworden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 20, 2009 om 16:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ micrayes:

Als u de grond slechts enige jaren geleden gekocht hebt, de stacaravan niet gedeeltelijk "onder de tafel" door gegaan is en als oude stacaravan er op gezet is, dan kan m.i. de de OZB-waarde op waardepeildatum 01-01-2008 betwist worden. Let wel op dat er een minimum bedrag aan verschil moet zijn bij betwisting. Anders is het vergeefse moeite.

Gemeenten slaan er vaak een slag naar als het om een uniek object gaat.

Zo is ons huis eens vergeleken met een niet bestaand huis. Ze konden het opgegeven huisnummer zelf niet vinden.

H.

ge
door gerard1942 - Mar 20, 2009 om 16:20
5 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt er van af of de stacaravan nog wielen heeft om eventueel te verplaatsen. Als deze verplaatsbaar is hoef je niets op te geven.

Als de grond  in eigendom is dan moet je dat opgeven als onroerend goed bij box 3 in Overige bezittingen.

Groet, Gerard1942

mi
door micrayes - Mar 20, 2009 om 16:21
6 Antwoorden / 4 Vragen

De grond is inderdaad 4 jaar geleden pas gekocht en de caravan heb ik overgekocht op een andere camping , en toen naar mijn grond vervoert , daar heb ik een kwitantie van dus ik kan aantonen dat hij ook echt die prijs was. Bedankt allemaal voor jullie reactie*s gr. micrayes.

mi
door micrayes - Mar 20, 2009 om 16:29
6 Antwoorden / 4 Vragen

Maar de gemeente geeft geen aparte waarde aan de caravan , het totaal geschat op 94.000 euro Economische waarde. En hij staat inderdaad op wielen , en op gas ben ik niet aangesloten ,in wil geen vastrecht maandelijks als ik er toch zo weinig ben ,dus gebruik ik olie, alleen op water en elektra ben ik wel aangesloten. Maar inderdaad  anderen om mij heen hebben wel hele duren caravan*s.

marcel75
door marcel75 - Mar 20, 2009 om 17:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@micrayes,

De gemeente geeft geen aparte waarde voor de caravan, omdat fiscaal gezien (en daar legio uitspraken van met name van gemeente op de Veluwe die in vele procedures gelijk kregen) onroerend is. Voor een huis krijgt u immers ook geen aparte aanslag voor de grond en een aparte voor de stenen.

tolsma1945
door tolsma1945 - Mar 20, 2009 om 19:15
229 Antwoorden / 6 Vragen

Ik weet niet waar al die antwoorden over gaan,maar laat een ding duidelijk zijn,een caravan is GEEN  woning.Dus is daar GEEN onroerend zaak belasting over verschuldigd.Als u alles leest over die 30 procent b.v.dan gaat het steeds over een woning,en niet over een caravan.De grond zal wel belasting over verschuldigd zijn.
Gr. Jan.

kr
door krieties - Mar 20, 2009 om 20:42
442 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn nu meer gegevens bekend, daarom nogmaals mijn reactie.

De economische waarde is de waarde wat "een gek er voor geeft". Het gaat hier duidelijk om alleen de grond, daarom ook geen WOZ-waarde maar economische waarde. Gezien de waarde van de caravan en andere inmiddels bekende gegevens kan de caravan niet als onroerend goed worden aangemerkt.

De ec. waarde van de grond is E 94.000 en dat moet je aangeven on box 3. Die waarde van de grond is de laatste jaren wellicht sterk gestegen in verband met het feit dat veel caravanplaatsen zijn opgeheven.

mi
door micrayes - Mar 20, 2009 om 23:00
6 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is zo ,de gemeente is van 38.000 euro naar 60.000 naar 80.000 naar 94.500 gegaan in 4 jaar tijd , en bezwaar maken heeft niet geholpen , ze hebben het opnieuw bekeken , maar blijven bij hun oordeel.

mi
door micrayes - Mar 20, 2009 om 23:01
6 Antwoorden / 4 Vragen

Maar inmiddels is me nu duidelijk wat ik moet opgeven , iedereen bedankt gr. micrayes.

te
door terpstra - Mar 20, 2009 om 23:52
174 Antwoorden / 5 Vragen

Mevrouw mijnnheer. Waar heeft u het over. u heeft met schoon geld iets gekocht. Laat de belastingdienst daar buiten blijven.

De belastingdienst stelt tegenwoordig bedrijfs adviseurs aan die geen VMBO opleiding hebben afgerond. U geloofd het niet!!!

Haar Nederlandse stiefvader ook niet.!

Marcel geeft u juridisch inhoudelijk advies. Daar is hij goed in.

Helaas is de belastingdienst daar niet goed in.

Ik zou persoonlijk zeggen ; kom maar vragen. Niet aandragen.

Is het misschien ook mogelijk dat u via het recre. park ook al die belasting betaald.?

Ik ben bang van wel. Sterkte Groet Henk