ti
door timfelix Apr 5, 2011 om 20:24
Geldzaken & recht

Stimuleer de spaarzin van de jeug

Ik kreeg vandaag de nieuwsbrief van Kassa in mijn inbox en daarin zag ik wel iets typisch "CDA's". Namelijk het artikel over dat het CDA vindt dat de jeugd gestimuleerd moet worden in de spaarzin. Dit is in principe een terecht punt, leer jeugd sparen, dat kan later van pas komen.

Maar als we dan kijken hoe het uitgelegd wordt door het CDA, komt het weer neer op een onzinverhaal. De banken zouden dan hogere rentes moeten gaan geven aan de jeugd, terwijl het al niet al te best gaat met onze banken. Het CDA is dus maar een beetje aan het brullen dat de mensen meer geld moeten krijgen, zonder met goede, concrete oplossingen aan te komen. Want het geld moet vanuit de banken komen en de overheid mengt zich er niet in.

Ik vraag me dan ook al een tijdje af, heeft u nog vertrouwen in het CDA, aangezien het lijkt alsof ze maar een beetje aan het roepen zijn en zieltjes proberen te winnen, maar tot weinig concreets komen.

471 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 5, 2011 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat behoort nu eenmaal bij de politiek(veel beloven weinig geven)

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 09:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang ik een deel van mijn spaargeld naar de belasting breng, als beloning voor mijn spaarzame gedrag, zie ik de noodzaak hiervan niet in.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

timfelix

Je zou de jeugd (en die niet alleen) juist moeten leren om op een verantwoorde wijze zoveel mogelijk geld uit te geven.

Pedro.

ve
door verwijderd - Apr 6, 2011 om 19:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond

Als burger van dit kikkerland moet je natuurlijk wél accepteren dat pakweg 87% van jouw inkomen direkt danwel indirect in rook opgaat. Dan is de vraag relevant: wél of niet sparen. Ik ga aan jouw kant staan. Je kan het slijk der aarde toch niet meenemen.

Met collegiale groet, Pedro.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap sowieso niet dat de banken iets zouden moeten doen. Leren omgaan met geld is iets voor de ouders en het onderwijs. Kinderen gaan echt niet meer sparen door ze een beetje meer rente te geven. Leer ze eerst maar eens sparen, en ga dan het concept van rente uitleggen. Voor veek volwassenen is dat al een uitdaging...

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ze dan de rentetarieven maar verhogen,en de belasting over spaargelden
maar verlagen.
Dan is het misschien voor veel mensen weer interessant om te gaan sparen.
Als dat dan in de huidige tijd voor mensen nog mogelijk is om te sparen.
Want er zijn mensen genoeg die al blij zijn als ze gewoon rond kunnen komen.
En niet in de schulden komen.

Groeten.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 13:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis

Als je zo om je heen kijkt, is er nog veel geld onder de mensen. Maatschappelijk gezien, moet iedreen voor zichzelf uitmaken of het sparen wordt of niet. Sowieso is het mementeel niet erg interessant gezien de lage rente.

Pedro.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die rente is nu zo laag omdat de economie nog vrij slecht gaat, dat wordt wel weer beter op de lange termijn. Het is nu zo laag om het interessant te maken voor bedrijven om te investeren en zo te helpen de economie weer uit het dal te halen.

Maar dat ontmoedigt natuurlijk ook de spaarders weer een beetje om te sparen. Maar goed, zolang we maar genoeg geld uitgeven komen we er vanzelf wel weer bovenop!

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie van jullie spaart vanwege de rente? Ik spaar omdat ik een buffer achter de hand wil hebben en voor bepaalde grote aankopen. Dat ik daar dan wat rente voor krijg is meegenomen.

En verder: ongeacht het rentetarief moet je sowieso al een behoorlijk kapitaal hebben wil de rente een substantiele bijdrage bieden. 5% over 10.000 euro is nog steeds maar 500 euro per jaar. Oftwewel: pas vanaf echt grote spaartegoeden maakt de rente wat uit. Voor de gemiddelde bedragen die Nederlanders hebben kan maakt het rentepercentage praktisch niet uit.

ve
door verwijderd - Apr 7, 2011 om 19:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op donderdag 7 apr 2011, 13:48: de motormuis

Als je zo om je heen kijkt, is er nog veel geld onder de mensen. Maatschappelijk gezien, moet iedreen voor zichzelf uitmaken of het sparen wordt of niet. Sowieso is het mementeel niet erg interessant gezien de lage rente.

Pedro.

Nee, omdat de rente zo laag is ,is het niet interessant.En daarom willen ze dan ook ter stimulering voor de jeugd weer met een soort zilvervlootsparen gaan beginnen.
Want anders zegt de jeugd ook dat ze voor dat beetje wat ze er mee opschieten niet gaan sparen.
En er is natuurlijk wel jeugd,en ook ouderen, die wel spaart.Maar het is niet voor iedereen mogelijk gezien hun situatie. Maar er zal best wel bij een groep mensen meer of veel geld zitten.Dat verschil tussen "arm" en "rijk" is er altijd al geweest en zal ook wel zo blijven.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2011 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

de motormuis

Daarom schrijf ik ook, dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken. Als je dus wat geld overhoudt.

Pedro.