wc
door wcvdb Jun 22, 2007 om 11:59
Geldzaken & recht

Stoel van tuinset kapot

Heb afgelopen zomer een aluminium tuinset, bestaande uit vier stoelen (niet verstelbaar) en een tafel gekocht.

Nu blijkt na 1 seizoen dat één van de poten krom is gaan staan.

Winkelier heeft een nieuwe stoel aangeboden, maar nu is dezelfde stoel als van mijn set niet meer leverbaar.

Een afwijkende stoel als onderdeel van mijn tuinset vind ik geen gezicht.

Kan ik 4 nieuwe stoelen eisen?

Wim van den Berg

296 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe komt het dat de poten van een stoel krom zijn gaan staan?
Is het een fabrikage fout of heeft u de stoel verkeerd gebruikt?
Als de stoel verkeerd gebruikt is dan mag u de winkelier dankbaar zijn dat u een andere stoel heeft gehad.
Is het een fabrikagefout dan heeft u recht op een zelfde stoel, en wanneer deze niet meer leverbaar is op uw geld terug.
Wel zal dat dan de dagwaarde zijn van de set.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Nee je kunt geen 4 nieuwe stoelen eisen,

eerst moet de stoel hersteld worden, kan dit niet zou je alleen 1 nieuwe krijgen of vergoeding van deze als hij niet meer leverbaar is.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wcvdb,

Hoewel ik geneigd ben op jouw vraag ja te antwoorden, denk ik toch dat deze zaak wat genuanceerder ligt. In de eerste plaats is het me uit jouw post niet duidelijk of de garantieperiode al afgelopen is. Is dat niet zo, dan dient de verkoper je stoel te repareren of te vervangen door een soortgelijke stoel. Kan of wil de verkoper dat niet dan dient hij je de aankoopsom van één stoel terug te betalen. Is de garantieperiode wél verlopen dat ligt de zaak wat lastiger. Je moet dan terugvallen op het begrip levensduur. Je mag immers verwachten dat de gekochte tuinstoel langer meegaat dan een jaar. Ook dan dient de verkoper je een bepaald bedrag van één stoel terug te geven, afhankelijk van de levensduur. Gaat zo'n setje volgens de fabrikant/importeur doorgaans 4 jaar mee (de economische levensduur), dan dient de verkoper je 3/4 van de koopsom van één stoel terug te betalen. De optie 4 nieuwe stoelen is dus juridisch gezien geen optie, tenzij de verkoper zelf met zo'n voorstel accoord gaat.

Sukses, groeten, Read2.