de
door demajoor Jul 13, 2018 om 17:28
Geldzaken & recht

Successierecht

De oom van mijn vrouw ligt op sterven
En deelt een huis met haar vader
Aan wie kan hij zijn deel het beste overschrijven ivm successierecht aan zijn broer of aan zijn nicht

1328 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2018 om 18:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze moeten allebei, dus zowel de broer als de nicht 30% erfrecht betalen. Ook hebben ze beiden dezelfde vrijstelling van ruim € 2.000. Dus daarin zit geen verschil.

Eerder is van belang hoe oud vader is. Is die ook al op hoge leeftijd, dan zou nicht laten erven verstandiger zijn. Maar daar moet dan wel een testament voor worden opgemaakt.

Heeft oom niet meer broers of zusters? Want als er geen testament is, erven die ook.

de
door demajoor Jul 13, 2018 om 19:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hij is de enige broer
En mijn vrouw zijn enige dochter heeft geen testament

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2018 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn geen broers of zusters al eerder overleden?

Ge
door Genee Jul 13, 2018 om 19:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Inderdaad als de broer al op leeftijd is en deze heeft dat erfdeel niet echt nodig is het verstandig om de nicht te laten erven.
Wanneer de broer de enige erfgename is kan hij de erfenis dan niet verwerpen waardoor zijn dochter door plaatsvervulling de erfgename wordt? Maar testament is, om verrassingen te voorkomen, altijd beter.

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2018 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@genee

Nee, erven bij plaatsvervulling werkt alleen bij grootouders/ouders/ kleinkinderen.

Dus als iemand overlijdt en zijn kind verwerpt, erft het kind van degene die verworpen heeft.

In dit geval moet als oom aan nicht wil nalaten echt een testament opgemaakt worden.

Maar omdat, waarschijnlijk, het grootste deel van de eventuele erfenis in de woning zit, kan het heel verstandig zijn contact op te nemen met een notaris. Die komt op verzoek ook aan huis.

Ge
door Genee Jul 13, 2018 om 22:04
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Betekent dat @tijger1, als de broer verwerpt de erfenis naar de Staat gaat en niet naar de nicht?

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2018 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat betekent het niet. Wat ik schreef had alleen betrekking op plaatsvervulling, wat dan niet werkt. Maar als nicht, naast haar vader de enige nabestasnde is, erft zij, in dit geval dan, zelfstandig.

Maar als er geen testament is, moet door een notaris helemaal worden nagegaan, of er nog geen andere familieleden zijn. Bijvoorbeeld half broers  of zussen van heel lang geleden, of hun kinderen. Kinderen weten vaak niet alles van hun ouders.

Dus het meest verstandige is even een testament laten maken, want dan hoeft na een overlijden de notaris alleen maar na te gaan of er geen echtgenote  of kinderen zijn van oom. En hij hoeft geen onderzoek te doen naar verdere familie.

Ge
door Genee Jul 13, 2018 om 23:42
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Maar als de nicht en haar vader enige erfgenamen zijn en vader verwerpt de erfenis wordt de nicht toch door plaatsvervulling de erfgename.
Neem aan dat, dat ook plaatsvervulling heet. Ook al is de broer niet de enige erfgenaam, als deze de erfenis verwerpt neemt de dochter zijn plaats in bij de verdeling van de erfenis dacht ik zo.

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2018 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, in principe heet dat ook plaatsvervulling. Maar het is niet dezelfde soort plaatsvervulling als bijvoorbeeld een kleinkind van zijn grootouder erft, omdat de ouder van het kleinkind al is overleden.

Ge
door Genee Jul 14, 2018 om 01:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1 Ja, duidelijk.
Wanneer zij zeker weten dat er geen verdere familie is en geen tijd meer voor een testament, erft de broer maar die kan de erfenis eventueel verwerpen waardoor de nicht, de vrouw van de TS, erft.
Dit voorkomt, als de broer op leeftijd is, dat er mogelijk 2 keer erfbelasting over het geërfde bedrag betaald moet worden.
Door de verwerping van de erfenis door de broer komt zijn erfdeel namelijk meteen bij de nicht terecht en niet via haar vader want bij diens overlijden moet er (weer) erfbelasting over betaald worden. Zou de TS aanraden een notaris om advies te vragen.

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2018 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is bijna altijd tijd voor ern testament.

aurora1
door aurora1 - Jul 14, 2018 om 15:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@genee, kunt u niet beter een studie of  wat cursussen over dit onderwerp volgen? Of naar een notaris stappen?
U heeft zoveel vragen en gaat in discussie, breekt in op de vraag van een ander en die vraag is al beantwoord.
Of open zelf een nieuw topic.

mi
door michel22270 - Aug 5, 2018 om 15:06
5 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Demajoor,

Heeft uw oom een samenlevingscontract met uw vader? Als dat het geval is, is mogelijk een lager tarief in de erfbelasting van toepassing. Is er een testament van toepassing? Het is niet goed mogelijk om uw vragen te bentwoorden. Ik sluit mij aan bij het advies om naar een notaris te gaan.