mo
door monzav6 May 30, 2011 om 19:06
Geldzaken & recht

Tandarts weigerd klant

hallo, mijn tandarts wil mij niet meer behandelen omdat ik 6 jaar niet op controle ben geweest.
waar staat ergens in de wet en/of huisreglementen dat ik verplicht word om de jaarlijkse controle uit te voeren bij een tandarts?
heb geen openstaande rekeningen of wat dan ook om zomaar geweigerd te worden.
Ik snap hier helemaal niks van dat als ik last krijg van een kies ik niet meer geholpen kan worden door mijn eigen tandarts waar ik nog steeds in het bestand sta.
Mij word verweten dat er een lange wachtrij is bij deze tandarts en dat ze liever klanten hebben die elk jaar een controle uitvoeren dan iemand die alleen maar langs komt als ie last krijgt.....
Als ik na 10 jaar naar een huisarts ga dan krijg ik complimenten omdat ik hem niet nodig heb gehad.....bij een tandarts word ik geroyeerd omdat ik hem niet nodig heb gehad....
Kunt U mij duidelijk uitleggen in gewone nederlandse taal wat ik uberhaubt verkeerd zou hebben gedaan om gestraft te worden door een tandarts??????
Nu moet ik naar een andere tandarts gaan zoeken die waarschijnlijk binnen een week of 2 ook geen tijd heeft.
Dit is toch gewoon absurd en ongeoorloofd dat dit zomaar kan.
Heb zorgverzekering gebeld en die vonden het ook niet horen en werd doorverwezen naar een landelijk meldpunt de TIP, NMT ......maar daar word ik niet geholpen maar verwezen naar klachtbrievenverhaal.......

mvg John Janssen

12411 27 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - May 30, 2011 om 19:31
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik geloof niet dat het geschreven staat dat je verplicht bent regelmatig bij een tandarts te komen. Maar, er zijn tandartsen die er wel van uitgaan dat degenen die bij hen ingeschreven staan regelmatig op controle komen.Dit om zicht te houden op de toestand van het gebit. Het is natuurlijk moeilijk om voor je tandarts te praten. Je kunt hem het beste zelf vragen welk beleid hij hanteert. Het lijkt mij niet verboden om op te beargumenteren gronden en patient niet meer te wilen behandelen. Vraag naar de argumenten. (En, je vindt vast wel een andere tandarts).

atenias
door atenias - May 30, 2011 om 19:39
75 Antwoorden / 17 Vragen

Het is logisch dat vaste clienten voorrang krijgen. In feite bent u een profiteur door alleen te gaan wanneer het echt nodig is. Als iedereen zoals u is, dan is er nauwelijks werk voor de tandartsen.

Een zorgverzekering betaalt u ook door, ook al gebruikt u het niet. Dezelfde principe.

mo
door monzav6 - May 30, 2011 om 20:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

=atenias schreef op maandag 30 mei 2011, 19:39: Het is logisch dat vaste clienten voorrang krijgen. In feite bent u een profiteur door alleen te gaan wanneer het echt nodig is. Als iedereen zoals u is, dan is er nauwelijks werk voor de tandartsen.

Een zorgverzekering betaalt u ook door, ook al gebruikt u het niet. Dezelfde principe.

ik ben het daar niet mee eens, wat een flauwe en zeer zwakke argument om dan maar verplicht te worden gesteld om eens in het jaar een controle uit te voeren bij de tandarts omdat ie anders je eruit knikkert???
Of is het zo dat hij geen extra rekening meer kan aanmaken en niks op mij verdient omdat ik de controles oversla omdat ik vind dat een tandarts altijd wel een extra behandeling vindt die niet echt nodig is maar toch doorvoerd????
Mijn vrouw en kinderen gaan elk half jaar en moeten elke keer wat bijbetalen omdat de tandarts wel altijd wat vind in hun gebit, lees ook de tandartsen-forum.

Het komt maar al te vaak voor dat er behandeld word door de tandarts die niet nodig zijn, maar alleen maar om zijn produkten te kunnen slijten.
Ja, inderdaad heb ik nu echt geen vertrouwen meer in de tandarts omdat het op een fabriek gaat lijken.
Ook een huisarts zou dit kunnen doen maar zij doen dat niet, die zijn echt heel blij als het goed met je gaat en niet langs komt.
Dit is echt het tegenovergestelde, maar ik merk nu overal dat ik een gevoelige snaar raak omdat ik de beurs van de tandarts niet spek.

En ik ben nu juist geen profiteur omdat ik dus WEL altijd mijn premie voor de tandarts betaal bij de zorgverlening en de jaarlijkse controles dus niet doe...
Ik geloof dat je niet helemaal snapt wat wel kan en moet en wat niet.
Ik laat me niet iets door de strot duwen als ik daar geen behoefte aan heb.

Zoals ik u hoor en aanneem koopt u dus ook altijd in duurdere winkels omdat die er anders onder lijden ten opzichte van de goedkopere winkels??? dit is echte de omgedraaide wereld en ik vind dat u niet echt snapt wat er speeld, maar dat is mijn mening.

Dus ik moet elk jaar op controle en de kans dat ie elke keer wat vindt en dan ook extra rekeningen moet gaan betalen omdat ik anders niet voldoe aan hun quota???

hierop graag een serieus antwoord want van flauwe kul daar heb ik mijn kies al vol van.

mvg john janssen

stacey
door stacey - May 30, 2011 om 20:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Tandarts is vrij te kiezen wie hij als patient neemt of niet.

Als hij je jaarlijks wil zien en jij hem niet zul je dus een andere tandarts moeten zoeken...........

En of je het nu leuk vind of niet, ik verwacht niet dat je een tandarts zult vinden die je 1x in de 6 jaar wil zien, dat jij je premie aan de zorgverzekeraar betaald is mooi maar daar heeft de tandarts dus niets aan die krijgt dat geld niet, niet als hij geen declaratie voor je bezoek kan indienen in elk geval.

Jouw bezoek is zijn brood op de plank en daarom willen ze iedereen in hun bestand minimaal 1x maar veelal 2x per jaar zien, dan heeft hij zekerheid aan inkomsten om zijn praktijk draaiende te houden.

druifje01
door druifje01 - May 30, 2011 om 20:33
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je draaft wel een beetje door. Een regelmatige controle is in het belang van zowel jou als van de tandarts. Nu ben je witheet omdat er iets gebeurt wat je niet goed uitkomt. Bedaar eerst eens voordat je op allerlei manieren probeert je recht te halen. Het was even slikken. Nou, doe dat dan.

atenias
door atenias - May 30, 2011 om 22:10
75 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=monzav6 schreef op maandag 30 mei 2011, 20:14]
Mijn vrouw en kinderen gaan elk half jaar en moeten elke keer wat bijbetalen omdat de tandarts wel altijd wat vind in hun gebit, lees ook de tandartsen-forum.

Het komt maar al te vaak voor dat er behandeld word door de tandarts die niet nodig zijn, maar alleen maar om zijn produkten te kunnen slijten.

Je denkt dat alle tandartsen verkopers zijn, alleen omdat jouw familie-tandarts zo is. Er zijn ook genoeg tandartsen die gewoon hun werk doen en jou graag accepteren als 'klant'. Ik zou zeggen: probeer eens een andere tandarts. Nu zal je wel moeten.

En over de huisarts: bezoek is gratis (iedereen draagt bij middels de basisverzekeringen), dus dan wordt je gecomplimenteerd als je maar om de tien jaar gaat, ja. Of je gaat of niet, je betaalt sowieso. Bij een tandarts betaal je alleen als je gaat. Veel mensen gaan netjes ten minste een keer per jaar naar de tandarts en maken ruim van te voren een afspraak.

De uren die een tandarts reserveert voor spoedgevallen zijn bedoeld voor zijn vaste patiënten en niet voor 'vreemde' mensen die alleen gaan als het al te laat is.

toolboy
door toolboy - May 30, 2011 om 23:08
965 Antwoorden / 40 Vragen

De Tandarts is al jaren een commercieele instelling.,Ik begrijp de ts volkomen.
Hier moet zeker een stokje voor gestoken worden.
Nog effe en ik mag een supermarkt niet meer in omdat ik er het afgelopen jaar niks heb gekocht.

T

mo
door monzav6 - May 31, 2011 om 00:27
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=atenias schreef op maandag 30 mei 2011, 22:10][quote=monzav6 schreef op maandag 30 mei 2011, 20:14]
Mijn vrouw en kinderen gaan elk half jaar en moeten elke keer wat bijbetalen omdat de tandarts wel altijd wat vind in hun gebit, lees ook de tandartsen-forum.

Het komt maar al te vaak voor dat er behandeld word door de tandarts die niet nodig zijn, maar alleen maar om zijn produkten te kunnen slijten.

Je denkt dat alle tandartsen verkopers zijn, alleen omdat jouw familie-tandarts zo is. Er zijn ook genoeg tandartsen die gewoon hun werk doen en jou graag accepteren als 'klant'. Ik zou zeggen: probeer eens een andere tandarts. Nu zal je wel moeten.

En over de huisarts: bezoek is gratis (iedereen draagt bij middels de basisverzekeringen), dus dan wordt je gecomplimenteerd als je maar om de tien jaar gaat, ja. Of je gaat of niet, je betaalt sowieso. Bij een tandarts betaal je alleen als je gaat. Veel mensen gaan netjes ten minste een keer per jaar naar de tandarts en maken ruim van te voren een afspraak.

De uren die een tandarts reserveert voor spoedgevallen zijn bedoeld voor zijn vaste patiënten en niet voor 'vreemde' mensen die alleen gaan als het al te laat is.

En waar denk jij dat de premie die je bij je zorgverzekering appart moet betalen voor je tandarts-dekking dan voor is? voor de lol ofzo?
Die is er toch voor om de standaard kosten te kunnen dekken voor degene die periodiek naar de tandarts kunnen gaan of is dat om 6 keer per jaar op vakantie te kunnen laten gaan?
Als je kijkt op je polis dan zie je je premie daar staan voor je tandarts........

En inderdaad zijn alle tandartsen verkopers, want als ze zijn produkten niet verkocht kunnen krijgen ( tegen veel te hoge prijzen ) gaan ze failliet.

Ze vertellen mijn kind dat ze der leven lang een spalkje in moet hebben terwijl ze niet eens weten met welke lijm ze dit het beste kunnen verlijmen, dat ding zit elke maand weer los en je betaald elke keer weer een bedrag extra voor de behandeling.

Schei toch uit met je flauwekul zeg, de tanden staan perfect naar mijn idee en die vlieger gaat er bij mij echt niet op dat ze dat der leven lang in moet hebben en die gaat er ook over 3 maanden eruit en komt er nooit meer in.
Dit is zo'n voorbeeld dat als je niet beter weet je je leven lang zal betalen voor iets wat kunstmatig word doorgedrukt, en dan volhouden dat dat geen verkooptechniek is.
Elke tandarts heeft de opdracht om de tanden van de klanten nog beter als perfect te krijgen, maar we zitten niet in de usa, maar gewoon in nederland en dat staat voor nuchter nadenken en daar naar werken.
De tandarts is zijn doel voorbij geschoten in dit geval en nu hebben ze nog capsones ook door klanten te weigeren in plaats van te helpen, en dat valt dan in de categorie zorg?

Het is precies wat Toolboy zegt, doel voorbij geschoten en dan nog capsones ook.
Dat ze er niet van gediend zijn dat ik 6 jaar niet op controle ben geweest mag, heb ik geen probleem mee, maar laat dat dan even weten en niet na 6 jaar.
Ze weten me wel te vinden als er een factuurtje betaald moet worden maar voor de rest hoor je ze niet.

Maar ik krijg in de gaten dat dit een niet gewonnen zaak gaat worden ( niet dat ik gelijk wil hebben en ook niet omdat ik witheet ben ), ben gewoon nog steeds ontsteld en verbaasd dat dit zomaar kan.
Heb contact met nieuwe tandarts en die heeft absoluut geen probleem als ik nog eens 6 jaar niet op controle kom dus het kan wel.

Wat ik wel vreemd vind is dat er nog steeds mensen zijn die geloven dat ze produkten moeten kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben maar bang zijn dat ze anders niet meer naar binnen mogen.

Je gaat toch ook niet naar je garage om naar je auto te laten kijken terwijl er niks aan de hand is, ook daar betaal je alleen maar als je er zijn moet.....
Je gaat toch ook niet elke week je wielen controleren of ze nog vastzitten, je gaat pas als je iets vreemds opmerkt of hoort......
Hoeveel voorbeelden moet je nog hebben voor je het gaat snappen?
Zou een tandarts een uitzondering moeten zijn met de bovenstaande voorbeelden?
Heb je al eens nageteld hoeveel euro je bespaard als je alleen maar naar de tandarts gaat als het echt nodig zou zijn?
Elke keer vrij nemen om daar naartoe te moeten gaan alsof we het leuk vinden om daar weer te horen wat ie nu weer weet te vezinnen om jou een factuurtje aan te meten......
Nu gaan we mijn vraag en probleem voorbij en die was:
Mag een tandarts een klant weigeren als die 6 jaar niet op controle is geweest?
Graag een antwoord die past bij deze vraag, anders word het een verhaal zoals zie hierboven.

mvg monza

kl
door klantkenner - May 31, 2011 om 07:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

Door je in te schrijven bij een tandarts ga je een overeenkomst met hem of haar aan. Dit betekent dat je rechten hebt (op behandeling), maar ook plichten (ten aanzien van het onderhouden van je gebit en het regelmatig laten controleren). Als jij je niet aan de plichten houdt, kan de tandarts de overeenkomst beeindigen.

Wil je echt antwoord op je vraag, stel die dan aan jouw (voormalige) tandarts. Vraag de huisregels op (als je die niet meer in je bezit hebt). In de huisregels van mijn tandarts staat inderdaad dat periodieke controle verplicht is, hetzij jaarlijks, hetzij halfjaarlijks.

Ik vind overigens dat je erg denigrerend spreekt over het werk van tandartsen, alsof ze er alleen maar op uit zijn jou een factuur aan te smeren. Ik hoef al zeker 20 jaar lang alleen maar periodiek gecontroleerd te worden (geen gaatjes of andere behandelingen) en krijg echt alleen maar de kosten van de controle gefactureerd. Misschien is jouw vraagstelling (en de manier waarop, die geen schoonheidsprijs verdient) meer ingegeven door frustratie over de rekeningen?

Je nieuwe tandarts heeft geen probleem jou als client te accepteren, zeg je. Ben benieuwd hoe je reageert als jij je realiseert dat je dan eerst een volledig gebitsonderzoek (inclusief heel dure) foto's moet ondergaan.

druifje01
door druifje01 - May 31, 2011 om 08:44
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ja, een tandarts mag een klant weigeren als hij door het gedrag van de klant zijn werk niet goed kan doen. Een tandarts is eigen baas en het heeft geen zin je beklag elders te doen. Waar gaat het je nu om? Om het gevoel van afwijzing?
In ieder geval de ziektekostenverzekering zit ernaast. Nogmaals praat met je tandarts en laat hem zijn beslissing toelichten.

stacey
door stacey - May 31, 2011 om 08:51
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=monzav6 schreef op dinsdag 31 mei 2011, 00:27] En waar denk jij dat de premie die je bij je zorgverzekering appart moet betalen voor je tandarts-dekking dan voor is? voor de lol ofzo?
Als je kijkt op je polis dan zie je je premie daar staan voor je tandarts........

Nee, voor de tandarts om de kosten te kunnen declareren Als je bent geweest zodat jij geen rekening krijgt over het verzekerde deel.......

[quote=monzav6 schreef op dinsdag 31 mei 2011, 00:27]Schei toch uit met je flauwekul zeg, de tanden staan perfect naar mijn idee

Jij bent geen tandarts dus daar heb jij geen inzicht in...........

[quote=monzav6 schreef op dinsdag 31 mei 2011, 00:27] Nu gaan we mijn vraag en probleem voorbij en die was:
Mag een tandarts een klant weigeren als die 6 jaar niet op controle is geweest?
Graag een antwoord die past bij deze vraag, anders word het een verhaal zoals zie hierboven.

mvg monza

Antwoord is al gegeven, JA, Tandarts mag je weigeren of Uitschrijven als patiënt.

druifje01
door druifje01 - May 31, 2011 om 09:02
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het lijkt erop dat je erover valt dat je het niet wist. Maar daar hoeft toch niet zo'n betoog aan te pas te komen. We weten niet hoe het laatste bezoek afgesloten is.Heeft de tandarts toen gevraagd wanneer komt u weer?(Over een jaar of over een half jaar dus). Wat was zijn verwachting of advies?

tdehond
door tdehond - May 31, 2011 om 09:07
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In uitspraken van de regionale beoordelings-raden komen de volgende overwegingen voor: “…als de patiënt pijn heeft zal de tandarts bijna nooit de relatie kunnen verbreken; of voortijdige beëindiging geoorloofd is, hangt mede af van het gegeven of betrokkene terecht kan bij een collega voor verdere behandeling; van belang kan zijn of er adequate tijdelijke voorzieningen getroffen zijn”.

U zou m.i. een klacht in kunnen dienen als eerste hulp bij uw pijnklacht geweigerd wordt, indien u niet bij een andere tandarts terecht kan.

Bron: klik hier

Mijn tandarts weigert een patiënt met pijnklachten niet, maar wilde mij wel eerst op afspraak behandelen voordat zij een pijn patiënt die ik voor wilde laten gaan hielp. Deze patiënt liet haar gebit niet regelmatig controleren.

stacey
door stacey - May 31, 2011 om 09:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Om gewichtige redenen kunnen ze een behandeling afbreken en/of een patiënt uitschrijven. Dat mag niet wanneer dit leidt tot directe schade voor de tandheelkundige gezondheid van de patiënt.--

Dat zal wel meevallen..........

En er is blijkbaar een andere tandarts bereid dus kun je mi Geen klacht indienen.
Bovendien breken ze geen behandeling af, ze beginnen er niet aan en zeggen dat je maar een ander moet zoeken.......

Je hebt een overeenkomst met ze, daar hangen voorwaarden aan (en die zal min. 1 jaarlijkse controle voorschrijven) kom jij nooit dan breek jij overeenkomstvoorwaarden zelf........
en bij jij zelf feitelijk Nalatig en niet de tandarts.

Bovendien Wil je geen hulp van een tandarts Afdwingen,
lijkt mij, bezoek is als het normaal gaat al vervelend genoeg.......;-)

---Zorgplichten van zorgverleners
Bij de beschrijving van de civielrechtelijke zorgplichten is al ingegaan op de gedragsregel voor artsen inzake de acceptatie-, c.q. behandelplicht.
Tandartsen hebben niet zo'n plicht.
Art. 10 van hun gedragsregels geeft hen het recht om te weigeren een patiënt in de praktijk op te nemen. ---Bron

tdehond
door tdehond - May 31, 2011 om 12:24
4744 Antwoorden / 9 Vragen

@ Stacey

Deze patiënt staat ( stond?) ingeschreven bij deze tandarts.

De tandarts wordt wel geacht om acute pijnklachten te behandelen als er geen andere behandelaar deze taak kan overnemen. Hij kan m.i. daarna wel aangeven dat hij de behandelrelatie wil verbreken.

Behandelovereenkomst tandarts

Ik heb bij geen enkele tandarts een behandelovereenkomst ontvangen waarin staat dat ik verplicht ben om jaarlijks op contrôle te komen.

Wel kan de zorgverzekeraar voorwaarden stellen om voor ( gedeeltelijke) vergoeding van behandelingen door de tandarts over te gaan. Over het algemeen wordt dan jaarlijkse contrôle gevraagd.

@ t.s.
Als u een klacht heeft t.a.v. een behandelaar dan is het gebruikelijk dat u het probleem in eerste instantie uitpraat met behandelaar. Als dat niet lukt een aangetekende brief stuurt.
Leidt dat dit niet tot oplossing van uw probleem, dan kunt u hogerop gaan.
Zie hier: klik

stacey
door stacey - May 31, 2011 om 14:32
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tdehond schreef op dinsdag 31 mei 2011, 12:24]@ Stacey

Deze patiënt staat ( stond?) ingeschreven bij deze tandarts.

Na 6 jaar sta je niet meer ingeschreven, dan hebben ze hun bestand allang opgeschoond, ze zijn geen administratiebureau, als het goed is heeft Ts daar ook ooit bericht van gehad.

ik kreeg nadat ik 2 jaar geweigerd had 2x per jaar te komen en maar 1 x ging omdat Ik nog nooit iets heb gemankeerd al een (dreig)brief in m`n maag gesplitst dat ik uitgeschreven werd als ik niet per omgaande kwam en 2 jaarlijkse controles zou uitzitten........

En tandarts geeft geen behandelings/praktijkvoorwaarden af,
die kun je navragen in de praktijk.

Maar tandarts is en blijft gewoon een Zelfstandig Ondernemer en die is niet verplicht jou als klant (aan) te nemen of houden.......

tdehond
door tdehond - May 31, 2011 om 15:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 31 mei 2011, 14:32][quote=tdehond schreef op dinsdag 31 mei 2011, 12:24]@ Stacey

Deze patiënt staat ( stond?) ingeschreven bij deze tandarts.

Na 6 jaar sta je niet meer ingeschreven, dan hebben ze hun bestand allang opgeschoond, ze zijn geen administratiebureau, als het goed is heeft Ts daar ook ooit bericht van gehad.

Maar tandarts is en blijft gewoon een Zelfstandig Ondernemer en die is niet verplicht jou als klant (aan) te nemen of houden.......

Uit casus blijkt niet dat deze tandarts deze patiënt uit zijn bestand heeft geschreven voordat hij met zijn zere kies kwam.

Ik ben het eens dat de tandarts het recht heeft om een behandelrelatie te stoppen ( net als de patiënt dat zelfde recht heeft) .

M.i. echter ná eerste hulp bij een pijnlijke kies als niet op redelijke termijn een andere tandarts deze dienst kan verlenen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 31, 2011 om 15:30
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ monza:

"Nu gaan we mijn vraag en probleem voorbij en die was:
Mag een tandarts een klant weigeren als die 6 jaar niet op controle is geweest?
Graag een antwoord die past bij deze vraag, "

Antwoord is JA. "Verder niet zeuren, want dat leidt tot niets. Die energie kun je beter steken in het zoeken naar een andere tandarts. Bij zo'n tandarts moet je niet in de praktijk WILLEN!"

Dit antwoord kreeg ik van een bevriende tandarts-mentor toen om een door onze zoon een op 10 minuten gemiste afspraak de hele familie (5 personen, waarbij nog nooit iets voorgevallen was) door de tandarts uit zijn praktijk geknikkerd werden.
Hoe vaak word je 10 minuten of langer pas geholpen NA het tijdstip van de afspraak!

Gelukkig vond ik een andere tandarts die ik het verhaal vertelde ter verificatie, voordat hij ons op zou nemen.
Dat verifiëren probeerde hij tijdens een meeting waar die vorige tandarts ook was. Die wilde er met hem niet over praten..... Voor hem was het een gesloten boek. Daarna nam de nieuwe tandarts ons gewoon op in zijn praktijk en vele jaren konden we met hem "lezen en schrijven" tot hij met zijn praktijk stopte en overdeed aan een tandartsen maatschap. Naar mijn gevoel had ik met hem een beter contact dan met de vorige "kort door de bocht" tandarts.

Hardware ERror MAN.

sonjaatje
door sonjaatje - May 31, 2011 om 15:41
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga nooit op controle, geen geld voor, maar als ik iets heb kan ik gewoon gelijk terecht voor behandeling. Ik vind dat ook normaal. Dat een tandarts je verplicht om elk half jaar of 1x per jaar te komen slaat nergens op, dat moet je zelf weten.
Jammer voor hem als ie dan weinig aan je verdient, had ie een ander beroep moeten kiezen.

stacey
door stacey - May 31, 2011 om 19:16
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 31 mei 2011, 15:41]Ik ga nooit op controle, geen geld voor, maar als ik iets heb kan ik gewoon gelijk terecht voor behandeling. Ik vind dat ook normaal. Dat een tandarts je verplicht om elk half jaar of 1x per jaar te komen slaat nergens op, dat moet je zelf weten.
Jammer voor hem als ie dan weinig aan je verdient, had ie een ander beroep moeten kiezen.

Dat moet je zelf weten ja, maar dat hoeft een tandarts niet te accepteren........
Het is geen zoete inval maar een bedrijf.
Tandarts kan toch moeilijk elke dag in z`n dure praktijk gaan zitten wachten of er eens iemand wenst te komen opdagen............Beetje onreeël............

Maar zelfs de goedkoopste tandarts verzekering vergoed gewoon (minimaal 1) controle per jaar, dus je kunt gewoon gaan en een controle kost zo`n 17 euro dus op jaarbasis zal je daar ook niet failliet aan gaan......

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 31, 2011 om 19:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ monza:

APK bij de tandarts kostte mij recentelijk €19,40.

H.

sonjaatje
door sonjaatje - May 31, 2011 om 20:05
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Tandarts kan toch moeilijk elke dag in z`n dure praktijk gaan zitten wachten of er eens iemand wenst te komen opdagen............Beetje onreeël............

Alsof een tandarts gebrek aan werk heeft............

stacey
door stacey - May 31, 2011 om 20:39
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op dinsdag 31 mei 2011, 20:05]Tandarts kan toch moeilijk elke dag in z`n dure praktijk gaan zitten wachten of er eens iemand wenst te komen opdagen............Beetje onreeël............

Alsof een tandarts gebrek aan werk heeft............

Als er niemand komt voor controle wel ja, dat is een `vast inkomen/gegeven`
gebaseerd op zijn klantenbestand en daar kan hij z`n praktijk/kosten op begroten,
gaatjes ed zijn niet in te calculeren.

Het is geen huisarts..............
die heeft nooit gebrek aan werk, Mede dankzij het feit dat niemand die bezoeken zelf betaald...........

sonjaatje
door sonjaatje - May 31, 2011 om 21:18
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Wie zegt dat niemand voor controle komt dan?

re
door revrok01 - May 31, 2011 om 21:27
24 Antwoorden / 5 Vragen

Ze vertellen mijn kind dat ze der leven lang een spalkje in moet hebben terwijl ze niet eens weten met welke lijm ze dit het beste kunnen verlijmen, dat ding zit elke maand weer los en je betaald elke keer weer een bedrag extra voor de behandeling.

Kan wel zien aan deze opmerking dat je dus niet weet hoe het werkt.
Wat al meer gezegd is dat een praktijk draait op een patiënten bestand.
En niet op een spook bestand van patiënten die alleen komen wanneer ze pijn hebben.
Een periodieke controle is er om evt pijnklachten voor te zijn,en echt niet om u geld uit uw zak te kloppen.
Uiteindelijk brengt een wortelkanaal behandeling waar een pijnklacht vaak opuitdraait een tandarts ongeveer 300 euro op,en een controle ongeveer 20 euro.
Dus uiteindelijk bent u de gene die doordat u niet met regelmaat voor een controle komt met de gebakken peren zit en niet de tandarts die al 6 jaar niet aan u heeft verdient.
En ook met pijn moet u vrij nemen van uw werk en de tijd die de tandarts dan nodig heeft is heel wat meer dan die 15 min voor een controle.
Het bedrag wat u voor de controle kwijt zou zijn in die zes jaar is nog altijd minder dan de evt wortelkanaal behandeling.

Dus uiteindelijk heeft u alleen zich zelf met deze instelling.
En om nog even terug te komen op uw verhaal van het spalkje.
Weet u eigenlijk wel waar dat voor dient.
De rede dat iemand de rest van zijn leven met een spalkje moet rondlopen is omdat.
Een spalkje meestal geplaatst wordt nadat een orthodontie behandeling is afgerond en om te voorkomen dat de tanden weer gaan verschuiven plaatst men dan een spalkje.
Studie heeft uitgewezen dat in het verleden wanneer er geen spalkjes geplaatst werden na enkele jaren de tanden niet meer in de stand stonden die de orthodontie behandeling als resultaat had opgeleverd.
Met alle gevolgen van dien en dan gaat het echt niet om de esthetische kant van de orthodontie behandeling maar.
Een orthodontie behandeling is er ook voor om door de verkeerde stand van de elementen te voorkomen dat iemand als hij ouder is kaakgewricht klachten krijgt of slijtage .
Wat dan weer inhoud dat iemand vaak op latere leeftijd alsnog een kaakoperatie moet

mo
door monzav6 - Jun 1, 2011 om 20:00
3 Antwoorden / 1 Vragen

Even wat info nadat ik mijn dossier zelf moest op komen halen bij mijn geweigerde tandarts, ik las de dossier en er stond vermeld als laatste opmerking dat ik vanaf 2007 al als klant afgevoerd was.......Heel duidelijke taal voor een tandartsenpraktijk ( doet mij denken aan de oorlog )........dat ze daar geen andere woorden voor hebben. Maar dan nog hadden ze me in 2007 even kunnen laten weten via alle communicatiemiddelen die we tot onze beschikking hebben dat ze me niet meer willen als klant.
Zo zie je maar hoe ze met klanten om kunnen gaan, lijkt inderdaad meer op een kamp en dan is dat woord wel van toepassing misschien.

En even dat het duidelijk is voor degene die deze poll volgen, ik heb een andere tandarts gevonden die GEEN probleem heeft als ik niet periodiek kom.
Het kan dus wel.

Even terugkomend op de opmerking dat ik niet zou weten hoe het allemaal werkt, mijn dochter loopt al vanaf haar 8 jaar naar de orthodontist voor een correctie van haar gebit en ben nog nooit zo begaan met deze behandeling als dat van haar, alle behandelingen erbij geweest dus niet gaan beweren dat ik het niet weet, ook alle kosten betaald dus ik weet waar ik het over heb.

Ik vindt dat deze correctie te ver doorslaat, alsof iedereen met een micrometer gecorrigeerd moet worden om een kaarsrecht gebit te hebben, slaat helemaal nergens op maar doordat dat van jongs af aan dat door je strot word geduwd ga je denken dat dat nodig is.......fout.
Het is gewoon een gat in de markt dankzij zeer ijverige managers die dit bedacht hebben, er zijn nog nooit zoveel correcties toegepast als de laatste 10 jaar en vraag aan mij of dat allemaal nodig is.
1 scheve tand....en? En dan de klant bang maken dat ie in de toekomst wel eens een kaakoperatie zou moeten ondergaan? schei toch uit met die flauwekul.
Gewoon je werk doen en reeel zijn is voor mij voldoende, maar er is altijd meer....lijk peter r de vries wel.
Jammer dat een aantal mensen nog steeds van mening zijn dat het een verplichting is voor een 2x jaarlijkse controle....en dat dat moet om de tandarts te laten blijven bestaan.
Heb zo eens naar het plafond en de muren staan staren ( foto's waar hij allemaal is geweest )bij de tandarts en zijn verhalen aangehoord, dan weet ik weer waarom ik elke 2 x per jaar langs moet komen.

Ik wil graag deze poll sluiten zover dat mogelijk is, ben wel geholpen door de verschillende meningen en heb uiteindelijk toch een tandarts gevonden die beter bij mij aansluit.

Vriendelijk bedankt voor jullie reactie.

monza

toolboy
door toolboy - Jun 1, 2011 om 21:20
965 Antwoorden / 40 Vragen

@monzav6

Als je op dit forum een vraag plaatst:
Krijg je een antwoord van kuddevolk.
Realisten zijn op dit forum niet gewenst.
Ik kan het neit maar moet me er wel bij gaan neerlegen het is allemaal om geld genereren,zelfs in de zorg.
T