ed
door edrongene Mar 15, 2013 om 16:42
Geldzaken & recht

Tarief bij waterschapsbelasting

eenpersoonshuishouden krijgen een aanslag waterschapsheffing met het tarief voor 1 vervuilende eenheid.
dit is ook meest logisch, 1 persoon vervuild.( volgens de gemeentelijke gegevens ).
een tweepersoonshuishouden krijgt dezelfde waterschapsheffing, maar dan met het tarief van 3 vervuilende eenheid?( 2 pers volgens de gemeentelijke gegevens ).
onlogisch toch? 2 personen vervuilen en 3 vervuilende eenheden moeten worden betaald?
als uitleg wordt doodleuk gesteld dat de wet dit zo heeft vastgesteld dat per wooneenheid drie verzuilingseenheden worden berekend.
lees je de toelichtingen door van het waterschap, staat er dat de gegevens van de bewoner/bewoners over genomen zijn van de gemeentegegevens. deze redenatie vindt ik op zijn minst onlogisch. pas dan de tarieven per persoon aan die er volgens de gemeente daadwerkelijk wonen. een paar schoenen ( 2 stuks ) wordt ook niet met factor drie vermenigvuldigt als je ze koopt?

hoe zit dat dan met de wettelijke vaststelling dat 2 personen als factor 3 betalen.?

6838 6 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2013 om 17:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo edrongene,

Een alleenwonende betaalt 1 vervuilingseenheid. Wij wonen met twee personen en betalen 3 vervuilingseenheden. Hoe kan dat?

Voor woonruimten heeft de wetgever in het verleden uit doelmatigheidsoverwegingen de waterschappen een forfaitair systeem voorgeschreven. Dit wil zeggen dat een vast tarief wordt berekend, zonder dat rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden. Er wordt slechts onderscheid gemaakt tussen woningen bewoond door één persoon en woningen bewoond door meer dan één persoon. Het aantal vervuilingseenheden is afgestemd op de gemiddelde woningbezetting van drie personen. Enige onbillijkheid ten opzichte van tweepersoonshuishoudens is hierbij door de wetgever aanvaard.

In de afgelopen jaren zijn diverse alternatieven voor het rechtvaardiger verdelen van de lasten bedacht. Eén ervan was het heffen van één vervuilingseenheid per bewoner. De politieke partijen waren hier echter tegen omdat dit voor grote gezinnen tot onevenredig hoge kosten zou leiden.

Een ander bedacht alternatief is het "waterspoor" (heffing gebaseerd op ingenomen water) waarmee in Medemblik is geëxperimenteerd. Het experiment bleek echter geen succes. Nadeel hierbij was dat de huishoudens niet hoger mochten worden belast als wanneer zij volgens het woonruimteforfait zouden worden belast. Landelijke invoering van het waterspoor heeft bovendien als ander nadeel dat een groot aantal woningen niet is voorzien van een eigen watermeter (bijvoorbeeld in flatgebouwen), waardoor heffing op basis van ingenomen water niet zonder meer mogelijk is.

Belangrijk aspect is ook de financiële kant. Een aparte heffing voor tweepersoonshuishoudens zal een algehele stijging van het tarief per vervuilingseenheid tot gevolg hebben omdat de waterschappen in die situatie de begrote inkomsten anders moeten verdelen.

Ondanks alle inspanningen is men er tot op heden nog niet in geslaagd een passend en haalbaar alternatief te vinden voor het huidige woonruimteforfait.

(Bron: waterschap De Dommel)

ge
door gerboe - Mar 15, 2013 om 17:36
806 Antwoorden / 0 Vragen

Er zou toch een link moeten zijn met de hoeveelheid vervuiling van een eenpersoonshuishouding t.o.v. een twee- of meerpersoonshuishouding? Anders is het inderdaad niet logisch. Maar dat is het wel vaker niet. Als je kijkt naar de gemiddelde gemeentelijke woonlasten dan betaalde in 2012 een meerpersoonshuishouding 683 euro en een eenpersoonshuishouding 613 euro! De reinigingsheffing was 267 euro voor een meerpersoonshuishouding en 209 euro voor een eenpersoonshuishouding. Terwijl je er toch vanuit mag gaan dat een meerpersoonshuishouding minimaal 2 keer zoveel zakken produceert. Oftewel een eenpersoonshuishouding is nog altijd veel slechter af.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 15, 2013 om 17:50
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Hoe wilt u dan het aantal personen te weten te komen.Ook voor de afvalstoffen is er verschil. HEt is alleen maar een middel om enigzins te gemoet tekomen. Net zoal met meerder zaken.

diumenge
door diumenge - Mar 15, 2013 om 17:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is en blijft een oneerlijk systeem. Dat verhaal dat het voor grote gezinnen tot onevenredig hoge kosten zou lijden kan ik wel volgen, maar ze kunnen het natuurlijk ook maximeren. Dus tot (bijvoorbeeld) 5 bewoners 1 vervuilingseenheid per bewoner en vanaf 5 bewoners nooit meer dan 5 vervuilingseenheden. Waarschijnlijk zouden ze dan ook meer vervuilingseenheden in rekening kunnen brengen, dus kan de prijs per vervuilingseenheid omlaag.

edrick3
door edrick3 - Mar 15, 2013 om 18:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

We kunnen hier nou wel gaan ventileren wat we er van vinden, maar dat heeft weinig zin.
Het is gewoon wettelijk zo vastgesteld. Of we dat nou leuk vinden of niet. Klaar.

diertjes
door diertjes - Mar 16, 2013 om 17:22
299 Antwoorden / 3 Vragen

Sinds de mogelijkheid bestaat om de heffing van woonruimten te baseren op waterverbruik hebben enkele waterschappen daar serieus onderzoek naar gedaan. Beide onderzoeken leidden echter tot de conclusie dat er veel haken en ogen aan dat systeem zitten. Daarom is het ook nog nergens ingevoerd en wat mij betreft blijft dat ook zo.

Ik pleit al jaren voor een systeem dat is gebaseerd op de werkelijke woningbezetting en hanteer je dan ook nog 1 januari van het jaar als peildatum dan voorkom je een heleboel administratieve rompslomp bij wijzigingen in de loop van het jaar. Bovendien omzeil je dan het gedoe over het al dan niet bemeterd zijn van woningen.
Het bezwaar dat grotere gezinnen dan extra zwaar worden getroffen kan ik op zich wel begrijpen. Maar als je een eerlijk en transparant systeem wilt, dan moet je accepteren dat daar ook pijnpunten aan kleven. En als je met z'n tienen met de trein gaat of naar het theater dan betaal je toch ook voor tien man?