im
door imkevg Aug 3, 2005 om 13:11
Geldzaken & recht

Taxatie n.a.v. bezwaar WOZ-waarde

Afgelopen januari heb ik op de vrije markt via een makelaar een woning en losstaande garagebox gekocht voor €180.000,-

Kort na de aankoop heeft de gemeente heeft de WOZ-waarde vastgesteld op €195.000,- De ingangsdatum van de WOZ-waarde is 1-1-2005, de waardepeildatum is 1-1-2003.

Uiteraard heb ik bezwaar tegen de vastgestelde WOZ-waarde ingediend. Vandaag krijg ik bericht van de gemeente dat ze een taxateur sturen om de waarde vast te stellen.

De afgelopen maanden heb ik de voormalige huurwoning met achterstalling onderhoud volledig verbouwd en gerenoveerd(nieuwe keuken, badkamer, kozijnen, dubbel glas, schuifpui, electra, etc). De waarde van de woning is inmiddels dus behoolijk toegenomen, en zal waarschijnlijk boven de €200.000,- liggen.

Kan de gemeente nu zomaar de huidige waarde aanhouden, of moet men vasthouden aan de eerdere gebruikte waardepeildatum en ingangsdatum?

339 3 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 3, 2005 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Imke.Als de taxateur bij u is geweest krijgt u uiteraard zijn rapport via de gemeente met bevindingen.   Deze taxatie is ook gebasseerd op vergelijkbare woningen bij u in de gemeente. die adressen kunt u opvragen  als u die al niet hebt ontvangen.Als ik zie dat de afgelopen tijd hier en daar de WOZ waarde met 25% en meer is verhoogd dan is het in u geval nog meegevallen.+ 25% = altijd nog 225000 Euro.Misschien is het dan toch zinvol om als die 195000 Euro blijft staan accoord te gaan .Fred

ve
door verwijderd - Aug 3, 2005 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@dompvloed;

Ik weet niet hoeveel de WOZ-waarde is gestegen aangezien ik pas sinds januari eigenaar ben van de woning. Wat ik wel weet is dat er in deze wijk tussen september en december 2004 30 dezelfde ex-huurwoningen verkocht zijn. Allemaal tussen de €170.000,- en 185.000,-.

Als ik in januari 2005  een woning koop voor €172.500,- (+ €7.500,- voor een losse garagebox) ga ik natuurlijk niet akkoord met een WOZ-waarde van € 195.000,- op januarie 2005.

Mijn vraag: Is de WOZ-waarde gebaseerd op wat het huis waard was op 1-1-2003 (waardepeildatum), 1-1-2005 (ingangsdatum WOZ-waarde) of wanneer het de gemeente uitkomt? (in dit geval augustus 2005)

ve
door verwijderd - Aug 3, 2005 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Imke even nog wat aanvulling,Ik  zie dat in je onmiddelijke omgeving meerdere huurhuizen zijn verkocht ,wat dat aan gaat is het wat simpeler geworden .misschien zit een van de buren ook met de zelfde taxatie+ woz. Een ander punt is dat je op de site CASUS .COM  via Google alle juridische info kunt vinden m.b.t WOZ deze site is actueel t/m vandaag .Succes fred