he
door henny12 Nov 14, 2009 om 13:35
Geldzaken & recht

Taxatierapport laag uitgevallen

eigen woning. samenwonenden zijn uit elkaar. 1 persoon blijft in de woning en neemt de woning over. 8 maanden geleden verkoopwaarde laten bepalen door een makelaar, als richtlijn voor de verdeling. Nu 8 maanden later zal de overname plaatsvinden, maar de notaris vroeg om een taxatierapport ivm akte van verdeling. Dat nu laten maken en blijkt: woning is nu 25000 lager getaxeerd dan de toen -8 maanden geleden-opgegeven waarde door die makelaar. Wat nu? Is de inmiddels vertrokken partij nu schenkingsrecht verschuldigd? En wat als de vertrokken partij het hier niet mee eens is en de woning alsnog in de openbare verkoop wil doen? Woning staat overigens op beider naam.

3452 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij zulke zaken telt het moment waarin de boedelscheiding plaatsvind maar in de openbare verkoop kan u toch ook meebieden als het dus meer woord dan wordt het voor u ook meer waard.
Dus het wekrt 2 kanten op.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij de verdeling moet uitgegaan worden van de reeële waarde op het moment van de verdeling, dus het moment van ondertekening van de akte. Zolang de zogenaamde overbedelingsvordering nog niet is betaald aan de vertrekkende partij (oftewel: de uitkoopsom) kan er nooit sprake zijn van een schenking.

Als bij de verdeling het hele gezamenlijke vermogen maar door de helft gaat, is er niets aan de hand. In geval van de woning dus de helft van (de getaxeerde waarde -/- openstaande hypotheek + waarde van een evt. spaarpolis/beleggingspolis/bankspaarrekening o.i.d.). Zo zal de notaris dat ook berekenen.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een kleine aanvulling: wordt er toch afgeweken van de "normale" verdeling en is daar verder geen reden toe dan is dat een schenking aan degene die er beter van wordt en moet diegene dus ook schenkingsrecht betalen tegen het hoogste tarief. Bij de verdeling ben je namelijk geen partner meer voor de Successiewet (die ook het schenkingsrecht regelt), maar wildvreemden en dus het hoogste tarief.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2009 om 18:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor het heldere antwoord. Nog een aanvullende vraag: kan bij een laag uitgevallen taxatie de vertrokken partij afdwingen dat de woning in de openbare verkoop gaat of is het taxatierapport in principe bindend? (de taxateur is een beeedigde taxateur).

ve
door verwijderd - Nov 15, 2009 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henry,
Nu raak ik je even kwijt. Een lagere taxatie staat los van de verkoopprijs die je krijgt. Als je verdeelt en gebruikt het taxatierapport als waarde voor de verdeling, dan staat de waarde in elk geval vast. Als je het huis nu verkoopt, is het maar afwachten wat je er voor krijgt. Kans is groot dat het ongeveer de taxatiewaarde is. 8 Maanden geleden is er namelijk geen taxatie geweest, maar een waarde-bepaling. Die kan door de makelaar gedaan zijn om een vraagprijs te bepalen, maar dat is zeker niet de reële waarde. Soms probeert een makelaar een opdracht binnen te krijgen door de verkoopprijs hoog in te schatten omdat mensen daar nog wel eens gevoelig voor zijn. Er wordt dan niet op basis van vertrouwen of kwaliteit een makelaar bepaald maar op basis van wie de hoogste vraagprijs op tafel heeft gelegd.

De gedwongen verkoop omdat de taxatie lager uitvalt dan verwacht zie ik dus niet zo zitten.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2009 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk nu ook dat het 8 maand geleden een verkooppraatje is geweest v.d makelaar. Bedankt voor je antwoord.

Nog een vraagje, maar misschien in verkeerde rubriek hier.
Voor een aanvraag ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid moesten wij het volgens de hypotheekverstrekker maar via onze hypotheekadviseur laten lopen. Onze hypotheek adviseur was de Hypotheker altijd, dus daar nu ook naar toe. Met alle bendodigde papieren. Nu zegt de hypotheker dat voor zo'n transactie bijna 500 euro betaald moet worden aan de Hypotheker (is volgens hem in 2009 ingegaan). Ik dacht dat dit bijna kostenloos kon gebeuren, omdat volgens mij hij alleen 1 telefoontje heeft gepleegd en onze papieren naar onze hypotheekverstrekker opstuurd. Waar zitten die kosten dan toch allemaal in???
Kan me voorstellen dat we kosten verschuldigd zijn aan de hypotheekverstrekker, maar ook nog eens aan de Hypotheker. (We hebben de hypotheek bij dezelfde hypotheker afgesloten 3 jaar geleden)
Ik wacht het antwoord af..misschien zit ik in de verkeerde rubriek..laat me het even weten dan.

ve
door verwijderd - Nov 19, 2009 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Henry,
Tja, je vraagt de hypotheker om werk voor je te doen. Overigens vreemd dat de bank het via de adviseur laat lopen, maar ik weet dat er een aantal geldverstrekkers in Nederland actief zijn die inderdaad niet rechtstreeks zaken doen met consumenten, maar alleen via adviseurs en/of notarissen.

Omdat je adviseur voor je aan het werk is geweest, krijg je daar inderdaad een rekening voor. Dat je daar 3 jaar geleden de hypotheek ook geregeld hebt, staat daar los van. Dit zijn heel andere werkzaamheden die bijna net zo ver gaan als het aanvragen van een nieuwe hypotheek. Als je 3 jaar geleden een auto hebt gekocht en er moet nu onderhoud aan gedaan worden, krijg je ook een rekening voor arbeidsloon. De hypotheker moet namelijk weer nagaan of het nog verantwoord is, je papieren in orde maken etc.

Je had misschien kosten kunnen besparen door het via de notaris te laten lopen. Die rekenen ook wel kosten, maar over het algemeen geen € 500,-- voor het aanvragen van het ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid en langs de notaris moet je toch al ivm het huis.