jo
door jofreda40 Feb 13, 2011 om 17:34
Geldzaken & recht

Tegemoetkoming AOW

Waarom is het maximaal vermogen om huurtoeslag aan te vragen voor een alleenstaande 65plusser lager dan bij alleenstaande jonger dan 65plus?
Is dat eerlijk?
Door de tegemoetkoming (€ 33,09) die ik maandelijks bij mijn A.O.W. krijg loop ik namelijk € 123,-- per maand huurtoeslag mis, omdat ik door die tegemoetkoming op jaarbasis € 160.- boven mijn jaarkomen zit.
Kan hier eens naar gekeken worden? Moet toch niet de bedoeling van die tegemoetkoming zijn dat men er op achteruit gaat?
Misschien hebben meer 65plussers te kampen met dit probleem?

Met vriendelijke groet,

Johanna Petersen

7500 50 Rapporteer

poltol
door poltol - Feb 13, 2011 om 18:23
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Was van de week op een voorlichting van de FNV, over de belasting invullen.
Kwam een zelfde case ter tafel.

U kunt per direct uw inkomen verlagen door een gift te doen, aan een erkend doeleind, van het bedrag waarmee u onder de grens duikt.
Dus als u nu een gift doet van bv €200 dan zit u er onder en wordt de huurtoeslag hoger.
U gaat dan geld verdienen.
Even contact opnemen met de invul service van de FNV / ANBO.
Bent u geen lid? Dan heeft u mazzel dat ik dit hier even aan u meld.
Gratis advies.
Kunt u van het meerdere toch nog lid van de FNV / ANBO worden.

Succes, poltol

sonjaatje
door sonjaatje - Feb 13, 2011 om 19:09
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Dus hij doet eenmalig een gift van iets meer dan 160 euro en krijgt dan een jaar lang 123 per maand extra, begrijp ik dat goed.

fi
door fisbel - Feb 13, 2011 om 19:26
851 Antwoorden / 3 Vragen

poltol geeft een advies dat van toepassing kan zijn. Het moeilijke is echter dat precies bekend moet zijn hoeveel de inkomsten in een jaar zijn. Hier: AOW + (waarschijnlijk) aanvullend pensioen. Als er een partner is tellen beide inkomens - hier niet het geval. Met de post giften is het inkomen naar omlaag te brengen. Maar de gift moet wel gedaan zijn voor 1 januari van het nieuwe jaar. Fine-tuning is hier absolute vereiste. Advies vragen bij vakbond of ouderenorganisatie is zeker gewenst.

Maar pas op: niet iedere vrijwilliger van vakbond / ouderenorganisatie is voldoende toegerust om een adequaat advies te geven. Uiteindelijk is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de belastingplichtige of hij wel of niet de huurtoeslag aanvraagt. De verkregen huurtoeslag altijd reserveren. Mocht er onverhoopt in de berekening iets mis zijn of er komt onverwacht toch nog extra inkomen af, dan kan de huurtoeslag terugbetaald worden. De gift(en) is men dan natuurlijk wel kwijt.

stacey
door stacey - Feb 13, 2011 om 20:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 13 feb 2011, 20:09]Er zit echter een addertje onder het gras. Je kunt wel een verlaagd jaarinkomen opgeven, omdat je € 200,-- weg schenkt van je inkomen, maar er wordt gerekend met het bedrag dat op de jaaropgaven staan. En dat zijn de bedragen, waar nog geen schenkingen en andere aftrekposten vanaf getrokken zijn.

Dus Poltol werkt die truc niet!! Vladja

Voor huurtoeslag wordt je toesingsinkomen/verzamelinkomen gebruikt dus die is wel te verlagen op die manier..............

Maar er geldt al een drempel van 201,00 zag ik dus je moet wel veel (uit)geven om je verzamelinkomen dan te verlagen lijkt me.

Voor kwijtschelding bv rijnland/gemeente en gemeente Tegmoetkomingen werkt het verlagen van je verzamelinkomen dus niet, daar vragen ze je maandinkomen/loonstrook.

vladja
door vladja - Feb 13, 2011 om 20:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Stacey,

Wat is die drempel van 201,--? Als je werkelijk met een gift van € 200,-- per jaar net onder de grens kunt komen en dan € 123,-- per maand huursubsidie kunt opstrijken, vraag ik mij af hoe lang dat nog mogelijk is. Dat moet toch iemand in Den Haag gaan opvallen / zo langzamerhand opgevallen zijn?

Je hebt dan wel recht op belasting teruggave over die € 200,-- (neem ik aan) en wordt dat dan niet weer bij je inkomen opgeteld?

Vladja

stacey
door stacey - Feb 13, 2011 om 20:46
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 13 feb 2011, 20:36]Stacey,

Wat is die drempel van 201,--? Vladja

Ik had even wat gerommeld op een aangifte, als ik 240 gift gaf kreeg ik 39,- aftrek, dus als je tot aftrek van 160,00 moet komen moet je 361, - weggeven, die aftrek verlaagd dan je verzamelinkomen waardoor je wel in aanmerking Zou kunnen komen voor (meer) huurtoeslag.

eenmalig 361,- uitgeven (=160,- aftrek inkomen) om 12x 123,00 te vangen lijkt dan goede investering......

vladja
door vladja - Feb 13, 2011 om 21:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Niet te geloven!!!

Vladja

vladja
door vladja - Feb 13, 2011 om 21:20
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Met excuus aan Poltol, het programma vroeg om de jaaropgaven in te toetsen, dat zette mij op verkeerde been.

Vladja

poltol
door poltol - Feb 13, 2011 om 23:50
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=vladja schreef op zondag 13 feb 2011, 21:20]Met excuus aan Poltol, het programma vroeg om de jaaropgaven in te toetsen, dat zette mij op verkeerde been.

Vladja

Excuus geaccepteerd.
Uiteraard moet de gift wel over de drempel heengaan die bij de giften van toepassing is.
Maar dat kan je zelf uitzoeken door in het IB progje steeds een getal in te voeren en dan ziet u van zelf hoe groot de gift moet worden. En dan komen de toeslagen ook naar u toe.

Fijne week verder, poltol

fi
door fisbel - Feb 13, 2011 om 23:57
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 13 feb 2011, 20:46][quote=vladja schreef op zondag 13 feb 2011, 20:36]Stacey,

Wat is die drempel van 201,--? Vladja

Ik had even wat gerommeld op een aangifte, als ik 240 gift gaf kreeg ik 39,- aftrek, dus als je tot aftrek van 160,00 moet komen moet je 361, - weggeven, die aftrek verlaagd dan je verzamelinkomen waardoor je wel in aanmerking Zou kunnen komen voor (meer) huurtoeslag.

eenmalig 361,- uitgeven (=160,- aftrek inkomen) om 12x 123,00 te vangen lijkt dan goede investering......
Stacey geeft inderdaad de goede manier om het recht op huurtoeslag vast te stellen. Voor de goede orde: De AOW-toeslag van € 33,09 is de tegemoetkoming bovenop het AOW-pensioen voor een alleenstaande. Dit stuk inkomen staat vast. Een verzoek om dit deel niet uit te keren heeft geen zin.
Dus de weg zal zijn, uitgaande van een aangifte met uitsluitend de aftrekpost giften:
Bruto inkomen AOW + bruto inkomen aanvullend pensioen 2011 vaststellen. Stel dat blijkt dat dit inkomen € 20.500 is, dus € 175 boven de grens huurtoeslag. Dan zal uitgekomen worden op circa € 400 giften om het inkomen met € 160 of iets meer te verlagen. De belastingwinst is (12 x 123) minus € 400 is ruim € 1000.
NB: het is aan te raden goed te informeren naar het te verwachten bruto pensioen AOW + bruto aanvullend pensioen.

vladja
door vladja - Feb 14, 2011 om 00:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het verschil tussen de maximum jaarinkomen bedragen is gemakkelijk te verklaren. Bedragen jaarinkomen voor 2011:

Voor een jonger alleenstaande (onder de 65 jaar) is dat bedrag € 21.625 .
Voor de oudere alleenstaande (boven de 65 jaar) is dat bedrag € 20.325.

Bij iedereen die in Nederland loonbelasting en/of inkomstenbelasting (IB) betaalt en nog geen 65 jaar of ouder is, wordt AOW-premie ingehouden. Die premie is 17,9%. Boven de 65 wordt er geen AOW-premie meer ingehouden. Die krijgt dus van hetzelfde bruto bedrag, netto meer in handen.

Bij de jongere wordt er dus 17,9% van € 21.625,-- is per jaar = € 3.871,-- extra ingehouden. Die komt met inhouding AOW uit op:
€ 21.625 minus € 3.871,-- = € 17.754,-- jaarinkomen, de oudere € 20.325,--.Hierna moet er nog inkomstenbelasting betaald worden en daar zitten ook verschillen in.

Maar als ik een test doe op toeslagen.nl (van de overheid/belastingdienst) met een jaarinkomen van € 20.300,-- (= € 25,-- onder het maximum jaarinkomen voor een alleenstaande oudere) en een huur invul van € 515,-- per maand met € 30,-- servicekosten per maand, dan geeft dat als uitkomst dat ik recht heb op € 125,-- per maand huurtoeslag.

Er zit echter een addertje onder het gras. Je kunt wel een verlaagd jaarinkomen opgeven, omdat je € 200,-- weg schenkt van je inkomen, maar er wordt gerekend met het bedrag dat op de jaaropgaven staan. En dat zijn de bedragen, waar nog geen schenkingen en andere aftrekposten vanaf getrokken zijn.

Dus Poltol werkt die truc niet!!

Jofreda, je moet van die toeslag af zien te komen. Dan wordt de jaaropgave lager en kan je er wel gebruik van maken.

Waaruit bestaat die toeslag? Wie geeft die?

Vladja

jo
door jofreda40 - Feb 14, 2011 om 00:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast bedankt voor alle raadgevingen, hoop er nog meer te krijgen. Heb o.a. ook SP een bericht hierover gestuurd.

Groetjes, Johanna Petersen

vladja
door vladja - Feb 14, 2011 om 09:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=jofreda40 schreef op maandag 14 feb 2011, 00:12]Alvast bedankt voor alle raadgevingen, hoop er nog meer te krijgen. Heb o.a. ook SP een bericht hierover gestuurd.

Groetjes, Johanna Petersen

Ik zou maar geen slapende honden wakker maken in Den Haag.!!!

Nu kan er gebruik van maken en wat extra inkomen bovenop je enkele AOW krijgen, want dat is geen vetpot.

Vladja

waarisdekassa
door waarisdekassa - Sep 7, 2011 om 17:08
6 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Ik had misschien even beter eerst hier kunnen kijken, maar goed.

Toevallig heb ik voor mijn moeder vandeweek onderzoek gedaan naar de huurtoeslag en toen ontdekte ik inderdaar het "gaatje" waardoor je middels een gift toch een aanmerking kan komen voor huurtoeslag (en de zorgtoeslag ook iets omhoog gaat).

Ik heb het er met de belastingdienst over gehad (afdeling toelagen) en die begrepen uiteindelijk dat dit mogelijk was. Maar, en nu wordt het mooi, er werd gezegd "die mensen doen toch niet op die manier aangifte dus het zal niet zo een vaart lopen" ...

Ik ben de afgelopen 2 dagen bezig geweest met het opzetten van een website om deze optie duidelijk te maken. Ik denk dat er toch wel een paar 100 mensen profijt zouden kunnen hebben hiervan.

Het gaat natuurlijk maar om een kleine groep mensen. Je moet iets meer verdienen dan de inkomenstoets (toetsingsinkomen) van de toeslag om het allemaal rendabel te maken. Maar het kan toch oplopen tot behoorlijk grote bedragen van meer dan 1.000 per jaar.

De website die ik er voor het opgezet is https://sites.google.com/site/huurtoeslag/ ...

Ik ga nu proberen om zo her en der wat ruchtbaarheid aan het geheel te geven zodat mensen er ook echt gebruik van kunnen maken.

Voor de zekerheid: ik verdien er niets mee hoor. Ik heb de site alleen maar gemaakt zodat andere mensen ook gebruik konden maken van wat ik ontdekt had (maar wat dus al zo her en der bekend was).

Zegt het voort ... zegt het voort ...

https://sites.google.com/site/huurtoeslag/

En tsja ... de regels zullen binnenkort wel aangepast worden natuurlijk als veel mensen dit gaan doen ...

Plezier,

Dave

fi
door fisbel - Sep 7, 2011 om 22:36
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=waarisdekassa schreef op woensdag 7 sep 2011, 17:08]Hallo allemaal,

Ik had misschien even beter eerst hier kunnen kijken, maar goed.

Toevallig heb ik voor mijn moeder vandeweek onderzoek gedaan naar de huurtoeslag en toen ontdekte ik inderdaar het "gaatje" waardoor je middels een gift toch een aanmerking kan komen voor huurtoeslag (en de zorgtoeslag ook iets omhoog gaat).

Ik heb het er met de belastingdienst over gehad (afdeling toelagen) en die begrepen uiteindelijk dat dit mogelijk was. Maar, en nu wordt het mooi, er werd gezegd "die mensen doen toch niet op die manier aangifte dus het zal niet zo een vaart lopen" ................................................
.........................................................................................................................
https://sites.google.com/site/huurtoeslag/

En tsja ... de regels zullen binnenkort wel aangepast worden natuurlijk als veel mensen dit gaan doen ...

Plezier,

Dave

Het hier ontdekte 'gaatje' bestaat al jaren en zal ook niet worden gedicht. Het gaat om het principe of het mogelijk is het verzamelinkomen Box 1 te verlagen. Antwoord: ja, dit in tegenstelling tot verlaging bruto inkomen, iets wat meestal niet mogelijk is. De conclusie van de medewerker Belastingtelefoon: Het zal zo'n vaart niet lopen deel ik. Als belastinginvuller / vrijwilliger voor organisaties heb ik meerdere malen kunnen constateren dat mensen er niet toe overgaan op deze manier hun verzamelinkomen te verlagen en zo huurtoeslag te verkrijgen of te behouden. Reden kan zijn: men vindt het toch te riskant om er aan te beginnen (stel je voor dat je terug moet betalen) maar ook omdat er geen giftattitude is of men is niet gemotiveerd aan 'willekeurige' organisaties een gift te geven. Bij ouderenorganisaties en vakbond wordt dit 'gaatje', als het al bekend is, zeker niet gepromoot. Men is veel te bang dat de belastinginvuller van de organisatie zich verrekent en dat daardoor de organisatie aangesproken wordt op de foutieve berekening van de invuller.

Een soortgelijk 'gaatje', meer bekend trouwens, is er tav Box3. Als er Box-3 vermogen is, ook al is de te betalen Box-3 belasting slechts 1 euro maw. het spaargeld / vermogen komt maar net boven de vrijstellingsgrens uit, kan het vermogen door te anticiperen eenvoudig verlaagd worden tot beneden de vrijstellingsgrens. Hierdoor hoeft de huurtoeslag niet volledig te worden terugbetaald. Het kan hier gaan om meer dan € 3000 terugbetaling.
Verlaging van vermogen hoeft niet dmv een gift tbv een goed doel (kan wel) Er kan ook een schenking worden gedaan bijvoorbeeld aan een kind - maximaal € 5012 per jaar belastingvrij. Zo blijft het kapitaal in de familie! Maar men kan ook het spaargeld aanspreken tbv consumptieve doelen als daar zijn: vakantie, aanschaf huisinrichting enzovoort. Ook hier dient nauwkeurig vastgesteld te worden, hoeveel vermogen / spaargeld er is. De berekening is eenvoudiger dan voorheen. Er is sinds 2011 slechts 1 peildatum: 1 januari.

Dave kan wellicht op de site de informatie tav Box3 meenemen. Het gaat tenslotte over hetzelfde onderwerp: hoe is huurtoeslag te verkrijgen en te behouden. NB: wel meegenomen zou moeten worden in deze informatie dat voor 65-plussers de vrijstellingsgrens Box 3 soms hoger uitkomt. Bijgaande link van de Belastingdienst zou kunnen worden gebruikt. Lees hier

Nog een paar opmerkingen:
1. Op de site staat dat rechts zich de vingers er bij zou kunnen aflikken. Dit lijkt me links te moeten zijn. Immers: huurtoeslag krijgt men uitsluitend indien men een laag inkomen heeft en veelal op een sociaal minimum zit.
2. Het invullen van de belastingaangifte hoeft maar een paar tientjes te kosten: Inderdaad. Hoewel mijn ervaring wel is dat met name administratiekantoren of 'mannetjes' die adverteren met advertenties als: belastingaangifte voor slechts € 30, heel vaak slordig / onnauwkeurig werken en regelrechte belastingmissers maken die veel geld kunnen kosten. Het werk van een paar tientjes moet tenslotte in een kwartiertje worden verdiend. Attent maken op mogelijkheden tav belastingteruggave is er vaak niet bij. Liever zou ik willen wijzen op de ouderenorganisaties (of vakbond). Het lidmaatschap van een ouderenorganisatie kost maar circa € 30. Belastingaangifte is in principe gratis / men komt thuis. Voor 65-plussers is de huurtoeslag ook relatief hoger dan voor 65-minners.
3. Dave constateert terecht dat 1 euro verschil in inkomen zelfs € 1000 en meer huurtoeslag kan schelen. De politiek is zich hiervan bewust. Er zijn plannen om dit bruuske verschil te veranderen in een meer glijdende schaal waardoor zulke 'onbegrijpelijke' verschillen mogelijk in de toekomst zich niet meer zullen voordoen.

Algemeen:
Hulde voor dit initiatief van Dave. Ik heb niet alle rekenvoorbeelden nagerekend, maar de berekening in de voorbeelden lijkt te kloppen. De informatie is in helder Nederlands geformuleerd en overzichtelijk in 'hapklare brokken' verdeeld.
De informatie lijkt ondanks de heldere uitleg van Dave toch niet besteed te zijn aan de doelgroep: mensen met gering inkomen. Te ingewikkeld allemaal. Maar voor mensen om deze groep heen: de wat meer deskundige familieleden en belastinginvullers die wat vaker met belastingaangiften van doen hebben en van 'belastingpuzzelen' houden met mogelijke belastingvoordelen: prima informatie.

waarisdekassa
door waarisdekassa - Sep 8, 2011 om 04:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Fisbel,

Vriendelijk dank voor de positieve reactie! En bijzonder fijn dat je de moeite genomen hebt om e.e.a. op de website te bekijken.

Bedankt ook voor je aanvulling met betrekking tot box 3.

Over de opmerkingen:
1. De zin "Rechts Nederland zou zijn vinger er bij aflikken" had ik min of meer cynisch bedoeld en slaat op het feit dat je maar een paar euro hoeft te investeren om er een behoorlijk bedrag voor terug te kunnen krijgen. Grappig bedoeld dus, maar het blijkt dat dit niet zo overkomt. Ik wacht nog even af of anderen het ook anders interpreteren want dan zal ik het veranderen.

2. Goede tip van die ouderenorganisaties. Dat ga ik erbij zetten.

3. Ja, natuurlijk zou men een glijdende schaal moeten hanteren. Enerzijds is het dan minder "oneerlijk" en anderzijds zet het mensen dan niet meer aan om via "trucjes" toch onder de toetsingsgrens uit te komen.

Naar aanleiding van de goede reactie en de tips die daar gegeven worden over Box 3, bedenk ik me dat ik een rubriek op de website ga zetten met "Ingekomen reacties". Vind je het goed als ik jouw reactie daarbij vermeld? (eventueel zonder naam hoor).

Als laatste: De tip over box 3 wil ik niet zo uitgebreid op de site zetten. De reden is dat ik dan alles moet gaan doorrekenen en voorbeelden op moet noemen om het duidelijker te maken en op dit moment ontbreekt mij daar de tijd en de zin voor (want het was best wel wat werk allemaal). Als ik het opneem bij de "Ingekomen reacties" kunnen mensen misschien toch hun voordeel er mee doen. En wie weet heb ik op een later moment toch zin om e.e.a. uitgebreid te vermelden en doe ik het alsnog.

Nogmaals vriendelijk dank voor de reactie en ik hoor nog graag van je of de reactie bij de "Ingekomen reacties" geplaatst mag worden.

Met vriendelijke groet,

Dave

fi
door fisbel - Sep 8, 2011 om 17:45
851 Antwoorden / 3 Vragen

Uiteraard heeft u toestemming om mijn reactie op uw site bij 'Ingekomen reacties' te plaatsen. Waarschijnlijk lezen slechts een handjevol mensen uw bijdrage op deze site. Jammer. Deze site 'schopt' itt andere sites de nog binnenkomende bijdragen niet omhoog. U zou kunnen overwegen van uw initiatief een apart item (topic) te maken, net zoals elke vrgensteller zijn vraag stelt. Het initiatief wordt dan bovenaan geplaatst.

Uw bijdrage is inmiddels ook te lezen op een ander forum (Tros Radar) Hoewel bovenaan geplaatst, toch verborgen in het reeds enige tijd bestaande item: Schulden door de Overheid. Uw bijdrage geeft inhoudelijk feitelijk geen reactie op de vraag van TS. Mensen die niet geinteresseerd zijn in het onderwerp: Schulden zouden uw bijdrage kunnen missen. Ook hier is het dus te overwegen een aparte topic te plaatsen.

Ter informatie: Ik ben zo vrij geweest om uw initiatief te plaatsen op belastingforum.com: Lees hier
Topic: huurtoeslag behouden / verkrijgen-toeslaginkomen verlagen

waarisdekassa
door waarisdekassa - Sep 9, 2011 om 12:02
6 Antwoorden / 0 Vragen

@fisbel

Bedankt voor de tips! Ik heb zojuist een nieuw topic over het onderwerp bij Kassa en bij Radar aangemaakt.

Kassa: Huurtoeslag verkrijgen of behouden - Tip om het toestingsinkomen te verlagen

Radar: Huurtoeslag - Tip om het toetsingsinkomen te verlagen

Vriendelijk dank ook dat u het initiatief op belastingforum.com heeft geplaatst.

Hoe meer mensen er van op de hoogte zijn, hoe meer mensen er hun voordeel mee kunnen doen. En hoe eerder de regel misschien aangepast wordt naar een "glijdende schaal".

Ik heb uw opmerking over Box 3 bij de website als ontvangen reactie opgenomen. Ook heb ik voor het invullen van de belastingaangifte een verwijzing gemaakt naar de "Belastingservice Ouderenbonden".

Nogmaals dank voor alle aanvullingen.

Met vriendelijke groet,

Dave

jj
door jjgonggrijp - Oct 14, 2011 om 13:32
12 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

Ik heb nog even een vraag
Doordat een fam. lid door minder aftrekposten en iets hoger AOW ook net over de inkomensgrens zat, zodat hij minder vermogen mocht hebben, moest hij over 2010 een hoog bedrag terugbetalen aan huurtoeslag. Mijn schrik was groot toen ik zag dat plotseling de peildatum ook nog op 1/1/11 werd vastgesteld, zodat hij vermoedelijk in 2011 ook alles terug moet betalen.
Ik ben blij dat ik in dit forum tegenkwam dat dit simpel op te lossen was met een gift dit jaar nog. pffffff.
Mijn vraag is echter het volgende.
Het staat vast dat hij in 2011 de huurtoeslag terug moet betalen van 2010
Het is dan boekhoudkundig dan toch zo dat er op 1 jan 2011 een schuld ontstaan is aan de belastingdienst ?
Zou je dan op peildatum 1/1/11 deze schuld niet van zijn vermogensbedrag mogen aftrekken, zodat hij weer in de veilige zone komt ?
Ik weet wel dat dit niet met terug te betalen belasting mag, maar dan wel met terug te betalen huurtoeslag ?
Dan zou hij niet een donatie hoeven doen, maar dan wel wat geld "wegwerken"
aan zijn kinderen voor vermogenstoets peildatum 01-01-2012
Ik hoop dat jullie dit begrijpen en wacht jullie reacties af.

fi
door fisbel - Oct 14, 2011 om 21:08
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik herken uw probleem. Had ook een aangifte waarbij het belastbaar inkomen door AOW-ophoging / geen aftrekposten met een paar tientjes uitkwam boven € 19.445 - box 1. Daardoor was de extra vrijstelling van € 13.675 (ouderentoeslag) niet meer van toepassing. Met als gevolg dat het spaargeld ad circa € 25.000 (alleenstaande) boven de reguliere vrijstellingsgrens van € 20.661 uitkwam en alle huurtoeslag moest worden terugbetaald. De klant heeft zelfs nog gebeld of het aanvullend pensioen niet met een € 100 kon worden verlaagd (.......)

Verschuldigde belasting mag zoals u stelt inderdaad niet in mindering worden gebracht bij schulden Box3. Erfbelasting sinds 2010 wel. Informatie Belastingdienst:
Schulden door erfbelasting. Als u nog erfbelasting moet betalen, dan mag u deze schuld meetellen in box 3. U betaalt daardoor minder inkomstenbelasting.

Tav de terug te betalen huurtoeslag: nog verschuldigde terugbetalingen toeslagen mogen niet in mindering worden gebracht tav het Box-3 vermogen. Bovendien: schulden worden pas in mindering gebracht op het Box3-vermogen als de schuld groter is dan € 2900 cq € 5800 (partners)

Wat kunt u nog in 2011 doen
Het inkomen over 2011 zal moeten worden verminderd bijvoorbeeld door giftenaftrek. Specifieke zorgkosten: moet er niet 'toevallig' een gehoorapparaat -niet vergoed door de verzekering worden aangeschaft? Gebitsrenovatie - kronen?

Wat kunt u in 2012 doen
* inkomen verlagen - zie hierboven OF
* vermogen (spaargeld) nog dit jaar 2011 verlagen onder reguliere maximumgrens box3 - 2012
En verder laat ik het aan uw creativiteit over hoe verder te handelen!

jj
door jjgonggrijp - Oct 16, 2011 om 00:07
12 Antwoorden / 0 Vragen

Erg bedankt voor Uw reactie Fisbel, ik denk dat het een gift wordt.

Maar ik blijf met een "onrecht" gevoel zitten, t.a.v het feit dat door minder aftrekposten deze ellende veroorzaakt is.
Waren deze gevolgen wel van tevoren bekend ?
Ik heb in de media geen waarschuwingen vernomen dat dit zou kunnen gebeuren.
Het lijkt mij een sluwe truc van de overheid om geld af te troggelen van 65 + met een klein pensioentje en klein kapitaaltje (door hard werken bij elkaar gespaard)
En dan ook nog de peildatum op 1/01/11 te zetten ?
Is de politiek wel op de hoogte van deze streek ?
Volgens mij zijn veel ouderen op deze manier te pakken genomen, en worden weer gepakt in 2012 als ze niet opletten.
Ik hoop dan ook dat dit nog in de publiciteit komt !

jo
door jofreda40 - Oct 16, 2011 om 12:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien SP hierover benaderen? Ik kan ook door de kleine tegemoetkoming bij AOW net geen huursubsidie aanvragen.

Groet, Johanna Petersen

stacey
door stacey - Oct 16, 2011 om 13:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jofreda40 schreef op zondag 16 okt 2011, 12:36]Misschien SP hierover benaderen? Ik kan ook door de kleine tegemoetkoming bij AOW net geen huursubsidie aanvragen.

Groet, Johanna Petersen

Nee, waarom ?
Gewoon doen wat hierboven staat aangegeven dan is er toch niets aan de hand.
Politiek hierover benaderen zal enkel resulteren in een of andere regeling die bovenstaande straks niet meer mogelijk maakt............
Want als het ze geld kost en jij er beter uit komt dan moet daar natuurlijk gelijk korte meten mee worden gemaakt............. ;-(

jj
door jjgonggrijp - Oct 16, 2011 om 13:56
12 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zit natuurlijk wat in, maar ik zit wel te denken aan veel ouderen die geen verstand van belastingzaken en e.v. trucjes hebben.

stacey
door stacey - Oct 16, 2011 om 14:02
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jjgonggrijp schreef op zondag 16 okt 2011, 13:56]Daar zit natuurlijk wat in, maar ik zit wel te denken aan veel ouderen die geen verstand van belastingzaken en e.v. trucjes hebben.

Dan kun je het bv door een belastingadviseur of iets laten doen,
wordt genoeg aangeboden, even prijs vergelijken en die kosten haal je er op die manier dan vanzelf weer uit
of ( gratis) hulp vragen bij de vakbond als je lid bent.

fi
door fisbel - Oct 16, 2011 om 19:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 16 okt 2011, 14:02]
Dan kun je het bv door een belastingadviseur of iets laten doen,
wordt genoeg aangeboden, even prijs vergelijken en die kosten haal je er op die manier dan vanzelf weer uit
of ( gratis) hulp vragen bij de vakbond als je lid bent.
Iemand die weinig of geen verstand heeft van belastingzaken kan denken: ik laat mijn belastingaangifte verzorgen door een belastingadviseur. In het algemeen geen slechte zaak om het zo te doen. Alleen het kost geld. Ik heb wel aangiften gezien met uitsluitend (kaal) AOW-inkomen + bijvoorbeeld klein pensioentje waarvoor € 150 werd gevraagd. In deze situatie kan beter de belastingaangifte verzorgd worden via de (gratis) belastingservice van een ouderenbond met maximale kosten van € 35 voor het lidmaatschap of vakbond.

Het is ook nog maar afwachten of in de hierbovengeschetste situatie de belastingconsulent cq belastinginvuller ouderenbond / vakbond naar de klant toe opmerkt dat er (enige) Box-3 belasting moet worden betaald. Meestal is de uitkomst: u krijgt zoveel terug of u moet zoveel betalen. That is't. Geen verdere uitsplitsing Box1 en Box3. Geen verdere vraagstelling of er misschien huurtoeslag is. Met als consequentie: alle verkregen huurtoeslag terugbetalen omdat er Box3 vermogen is.

Ergo: bij vakbond is er een credo: het gaat erom dat de klant met een tevreden gevoel naar huis gaat. Niks mis mee, maar als het vervolg is: Leg niets of niet teveel uit. Klant snapt het toch niet (....), klant raakt er maar door in de war en gaat met een ontevreden gevoel naar huis, onderschat men m.i. de klant.

En hoe zit dat met de belastingadviseur? Die wil zo snel mogelijk de aangifte doen, tijd is geld nietwaar? Toeslagen: ja, daar vraagt de klant toch niet naar?

Uiteraard doe ik hiermee tekort aan de goede belastingadviseur cq goede belastinginvuller. Maar helaas werkt het vaak zoals hierboven geschetst.

jj
door jjgonggrijp - Oct 16, 2011 om 21:36
12 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens fisbel, het lijkt mij ook sterk dat zo'n belastinginspecteur
had kunnen voorspellen dat betrokkene het volgende belastingjaar door minder aftrekposten zijn toetsinkomen 200 euro boven de grens zal komen en daardoor in een lagere vermogensschaal terecht zal komen en vervolgens daardoor zijn huurtoeslag over dat hele jaar terug zal moeten betalen.

jj
door jjgonggrijp - Oct 16, 2011 om 21:38
12 Antwoorden / 0 Vragen

Haha ik bedoelde belastingadviseur natuurlijk.

ma
door malhy2 - Oct 17, 2011 om 04:59
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik wil nog even toevoegen dat ook gekozen kan worden voor een periodieke gift.
dwz U laat vastleggen bij de notaris dat U de komende 5 jaar een gift zult doen aan een goed doel zoals daar bv is PLAN nederland.Als U dit doet geld er geen grens waarboven aftrek plaatsvind.Het totale bedrag van de gift is dan aftrekbaar.

Gr Ed

jj
door jjgonggrijp - Nov 16, 2011 om 23:41
12 Antwoorden / 0 Vragen

Op onderstaande link kwam ik de kreet LET OP tegen
Een gift is nl. een persoonsgebonden aftrek.

Ik hoop niet dat het waar is, want dan heeft een gift dus geen enkel nut.
Ik hoop dat ik ongelijk heb voor de 65 plussers onder ons.

http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag2011/huurtoeslag_wie_wat_wanneer/huurtoeslag_wie_wat_wanneer-14.html#P311_26416

Let op!
Bent u 65 jaar of ouder en doet u aangifte inkomstenbelasting? Ga dan uit van het inkomen vóórdat de persoonsgebonden aftrek in mindering wordt gebracht.

fi
door fisbel - Nov 17, 2011 om 01:55
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik wil drie voorbeelden geven om te laten zien hoe het allemaal werkt.

1. Het inkomen is iets te hoog om huurtoeslag te kunnen krijgen. Bijvoorbeeld: € 20.300 - alleenstaande 65-plusser. De grens is: € 20.200 (jaar 2010). Giftenaftrek bijvoorbeeld € 500 geeft hier de mogelijkheid het (bruto)inkomen te verlagen.
Het verzamelinkomen Box 1 (toetsingsinkomen) telt: dat wordt door de giftenaftrek, rekening houdend met de drempel: € 20.003 Gevolg: de huurtoeslag blijft behouden.

2. Zelfde situatie, maar nu is er € 20.761 spaargeld - alleenstaande 65-plusser. Er is slechts € 100 'teveel' spaargeld. Bruto-inkomen: € 20.300. Verzamelinkomen komt uit € 20.003 (box 1) + € 4 (box 3) = € 20.007.
NB: Het verzamelinkomen is lager dan € 20.200 (grens). Helaas heeft hier de giftenaftrek niets uitgehaald. Reden: het bruto-inkomen voor de persooonsgebonden atrek (de giften) telt. Giftenaftrek is niet van invloed. Er is immer € 4 fictief inkomen (4% van € 100) Door dit inkomen Box 3 gaat de huurtoeslag verloren.

3. Situatie: inkomen is € 13.337 (kale AOW). Er is € 48.000 spaargeld. Door het lage inkomen wordt de vrijstelling van € 20.661 verhoogd met de ouderentoeslag van € 27.350 en komt er een vrijstelling uit van € 48.011. Box - 3 inkomen komt uit op € 0. De huurtoeslag blijft behouden.

Conclusie:
1. Giftenaftrek verlaagt altijd het Box-1 inkomen. Als daardoor het toetsingsinkomen (verzamelinkomen) onder de grens huurtoeslag uitkomt en er is geen Box-3 verhaal, blijft de huurtoeslag behouden.
2. In situatie 2 kan in het lopende jaar ervoor gezorgd worden dat het vermogen (saldi spaargeld / lopende rekening) door een uitgave of schenking aan bijv. een kind onder de vrijstellingsgrens uitkomt.
3. In situatie 3 mag er (veel) meer spaargeld zijn dan de gewone grens van € 20.661

NB: de peildatum 31 december bestaat niet meer. Peildatum vanaf 2011 is steeds: 1 januari.
NB: in de eerste situatie wordt er gesleuteld aan het inkomen voor behoud huurtoeslag. In situatie 2 en 3 wordt er gesleuteld aan het vermogen voor behoud huurtoeslag. Giftenaftrek of andere persoonsgebonden aftrek heeft in situatie 2 en 3 geen enkele invloed. Het gaat er om of er Box-3 inkomen is of niet.

jj
door jjgonggrijp - Nov 17, 2011 om 08:44
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het is dan toch zo als ik een gift doe en ik kom onder de € 13.978 ( box1 +klein beetje box3) dan is er toch recht op ouderdomstoeslag, dus 48000 vrijstelling vermogen?
Er is nl. sprake van een heel klein pensioentje.

rj
door rjw - Nov 17, 2011 om 09:04
3281 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 16 okt 2011, 13:26]
Want als het ze geld kost ............. ;-(

"Als het ONS geld kost...." (of ben jij ook zo iemand die denkt dat de politici alles in eigen zak steken....)

fi
door fisbel - Nov 17, 2011 om 09:19
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet niet of u goed rekent. Als er simpel sprake is van een bruto inkomen minder dan € 13.978 en het spaargeld is bijvoorbeeld € 30.000 - ja, huurtoeslag blijft behouden. Door de extra ouderenvrijstelling komt de te betalen belastig Box 3 uit op € 0.

U spreekt echter over een beetje Box 3 belasting. Als u in het overzicht van de aangifte ziet dat er Box 3 belasting is te betalen, ook al is maar een klein beetje bijv. € 10, dan gaat de huurtoeslag verloren. Er moet in deze laatste situatie dan echter meer dan € 48.000 spaargeld zijn - het vrijgesteld bedrag voor een 65-plusser EN een inkomen box 1 - werk en woning (voor toepassing van de persoonsgebonden aftrek) van minder dan € 13.978
Bijvoorbeeld: € 52.000 spaargeld - huurtoeslag gaat verloren.
Lees ook het voorbeeld hier

jj
door jjgonggrijp - Nov 17, 2011 om 09:54
12 Antwoorden / 0 Vragen

Het vermogen is 37000,--

Het inkomen met pensioen is 14.531

Het inkomen zonder gift 700,-- en vervoerskosten 16,-- = 13.115

Het aangifte programma blijft zeggen dat de ouderdomstoestag 13.758 is. en niet 27.516

Dus blijft hij een bedrag van 21 euro aangeven te betalen in box 3

Dit komt dus hier door;

Bij een inkomen uit werk en woning (vóór inachtneming van de persoonsgebonden aftrek) van:

Meer dan maar niet meer dan bedraagt de ouderentoeslag
€ 14.062 € 27.516
€ 14.062 € 19.562 € 13.758
€ 19.562 - Nihil

volgens deze link

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/inkomstenbelasting/box-3

Volgens mij valt hier niet aan te tornen.

jj
door jjgonggrijp - Nov 17, 2011 om 09:58
12 Antwoorden / 0 Vragen

Klein rekenfoutje,

Het inkomen zonder gift 700,-- en vervoerskosten 16,-- = 13.815

ak
door akranen - Nov 17, 2011 om 09:58
14 Antwoorden / 2 Vragen

een echte varaklant geeft pas wat weg als hij er zelf beter van wordt.

fi
door fisbel - Nov 17, 2011 om 10:27
851 Antwoorden / 3 Vragen

2 scenario's:
1. Bruto inkomen is € 13.815 / spaargeld € 37.000 / vrijgesteld bedrag € 20.661 + € 27.350 Te betalen box 3 belasting is € 0 / huurtoeslag blijft behouden

2. Uw situtie: Bruto inkomen is € 14.531 Het vrijgesteld bedrag is nu slechts € 13.675 Grondslag voordeel uit sparen en beleggen is € 2664. Te betalen box 3 belasting is € 31 / huurtoeslag gaat verloren ONDANKS een evtl. giftenaftrek. De giftenaftrek vermindert het bruto inkomen immers niet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Conclusies:
Aan het (bruto) inkomen 2011 zal niets meer te veranderen zijn. Giftenaftrek beinvloedt dit bruto inkomen niet. De hoogte van het vemogen / spaargeld op 1 januari 2011 is eveneens niet meer te veranderen.Het spaargeld tav de eerstvolgende peildatum: 1 januari 2012 is uiteraard nog wel te beinvloeden.

Door in het aangifteprogramma te spelen met cijfers / getallen kunt u steeds de consequenties zien in het overzicht. Nee bijvoorbeeld als BSN: 2999.99.993 of 2999.99.981 of 2999.99.968 Als de te betalen belasting box 3 op € 0 uitkomt, zit het goed met de huurtoeslag,

jj
door jjgonggrijp - Nov 17, 2011 om 13:56
12 Antwoorden / 0 Vragen

Dan is helaas mijn conclusie juist dat het bruto inkomen voor 65 + mensen
niet te verlagen is door een gift, om het toetsinkomen huursubsidie te bëinvloeden.

Dan ben ik dus door dit forum op het verkeerde been gezet, en met mij vele andere 65 plussers die misschien dit ook dachten.

Gelukkig is er nog geen schenking gedaan en ben ik er zelf achtergekomen.

Ik hoop niet dat al veel mensen giften hebben gedaan, want dat zou een dubbele ramp zijn.

Een schenking of gift dit jaar zou dus pas volgend jaar weer huursubsidie kunnen opleveren.

Goed gedaan door onze regering/belastingdienst.

fi
door fisbel - Nov 18, 2011 om 01:03
851 Antwoorden / 3 Vragen

U trekt een verkeerde conclusie: het brutoinkomen is natuurlijk wel te beinvloeden door het geven van een gift. Waarom dit voor uw situatie niet 'lonend' is, is het Box -3 verhaal dat van toepassing is - zie hieronder.

U gaat ook wel erg kort door de bocht: Ik heb het hele item nog even doorgelezen, maar voor zover ik kan zien heeft niemand foutieve informatie gegeven. Poltol (TS) heeft de tip op een bijeenkomst van het FNV gehoord. Er is in de openingspost slechts sprake van inkomen Box 1: hoe kan ik dit verlagen. Antwoord: door giftenaftrek waardoor het inkomen beneden de grens van de huurtoeslag uitkomt.

U brengt zelf het element van het spaargeld (Box 3) in. Door te vragen: zijn belastingschulden in mindering te brengen op het spaargeld? Antwoord: nee. In aansluiting op uw vraag om het inkomen Box 3 te verlagen wijs ik op woensdag 7 september op de (tweede) mogelijkheid de huurtoeslag te behouden / te verkrijgen door het vermogen (spaargeld) te verlagen. Ik noem voorbeelden als schenking aan kind. U heeft echter (ten onrechte) verlaging box 1 door giften(1e mogelijkheid) in combinatie gebracht met de actieve handeling box 3 te verlagen (schenking, comsumptieve uitgave - tweede mogeijkheid).

Ik schreef op 17 november 1.55: door giftenaftrek is het bruto inkomen te verlagen, maar dan mag er geen box 3 verhaal zijn. Op 14 oktober had ik u het voorbeeld (van mijn cliënt) genoemd dat achteraf geheel van toepassing blijkt te zijn op de situatie van uw cliënt. Conclusie tav mijn cliënt was: geen huurtoeslag. Pas gisteren blijkt uit uw berichten van 08.44 en 09.54 (met exacte gegevens inkomen en vermogen) dat uw situatie cliënt geheel vergelijkbaar is met deze door mij beschreven situatie.

Conclusie is andermaal dat met de mogelijkheid van giftenaftrek (en daardoor recht op huurtoeslag) uiterst omzichtig moet worden omgegaan. Ik wees hier al op in mijn eerste reactie op 13 februari. Check en dubbelcheck is geboden. Een goede mogelijkheid biedt het IB-programma zelf (zie mijn bericht van 17 november 10.27)

Het is te begrijpen dat u teleurgesteld reageert. Een goede mogelijkheid blijkt niet van toepassing op de situatie van uw cliënt. U heeft het nu helemaal helder en u kunt voor de toekomst uw cliënt goed adviseren. Het is in u te prijzen dat u 'tot de bodem' alles heeft uitgezocht en vooral voorzichtig heeft gehandeld: eerst alles goed uitzoeken, giften pas doen als zeker is dat er belastingvoordeel is.

PS: de reden van 1 peildatum is overigens geen bezuinigingsactie van de regering, maar een maatregel geheel van praktische aard. Zo kunnen Box- 3 gegevens in de VIA worden ogenomen. Uitsluitend controleren is dan voldoende. En 2 dagdelen besteden (meegemaakt) aan het opzoeken en opnemen van alle spaar- en effectenrekeningen hoeft dan niet meer.

jj
door jjgonggrijp - Nov 18, 2011 om 09:17
12 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het er zelf over dat het toetsinkomen het verzamelinkomen is van box 1
en dat een gift daarbij het inkomen dus verlaagd, en dat men dan mogelijk wel recht heeft op huursubsidie. Dit lagere toetsinkomen zorgt er dus niet voor dat er geen box 3 verhaal is omdat men in een hogere vermogenschaal terecht komt.

Dus dan zou voor het bepalen van in welke vermogensschaal men terecht komt voor 65+ een ander toetsinkomen gelden (zonder persoonsgebonden aftrek dus zonder gift)

Want dan zou het mij duidelijk zijn.

fi
door fisbel - Nov 20, 2011 om 23:38
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het toetsingsinkomen is NIET het verzamelinkomen van box 1, maar het verzamelinkomen van box 1, box 2 en box 3 samen. Dit gegeven is overigens niet relevant voor het probleem dat uw belastingklant geen recht meer heeft op huurtoeslag.

In mijn reactie op 7 september 2011 schreef ik dat het niet of nauwelijks mogelijk is het bruto inkomen box 1 te verlagen. Wel het verzamelinkomen box 1 (door giftenaftrek) In deze reactie ook de mogelijkheid onder de vrijstellingsgrens te blijven (door simpel geld van de spaarrekening te halen) Twee mogelijkheden derhalve om toch nog in aanmerking te komen voor huurtoeslag.

Tenslotte geef ik de link van de Belastingdienst mee waarin te lezen is: Let op!
Bent u 65 jaar of ouder en doet u aangifte inkomstenbelasting? Ga dan uit van het inkomen vóórdat de persoonsgebonden aftrek in mindering wordt gebracht.

Deze informatie staat onderaan in de link net als de toevoeging over maatschappelijke beleggingen. Deze mededelingen veronderstellen kennis van zaken tav beinvloeding op het recht van huurtoeslag. Het is niet voor niets dat hier de leeftijd van 65 jaar wordt genoemd. Voor 65-minners is deze mededeling niet relevant. Wel voor 65plussers - maar weer uitsluitend als er een Box-3 verhaal is met verhoogde vrijstellling vermogen!! Deze toevoeging / verfijning wordt niet vermeld, omdat te veel detaillering het geheel weer ondoorzichtig kan maken. Deze mededelingen zijn de 'kleine lettertjes' waardoor het recht op huurtoeslag, ondanks de algemene regel, toch niet van toepassing is.

Algemeen: Het kan natuurlijk niet zo zijn dat u beantwoorders achteraf het verstrekken van informatie verwijt omdat deze informatie niet geheel is toegesneden op uw situatie. Daarvoor ontbrak de informatie over inkomen en vermogen (later wel verstrekt) Te allen tijde geldt: check en dubbelcheck, door bijvoorbeeld de situatie in het programma in te voeren. Hier nog even de meegegeven link van 7 september waardoor u toch nog op tijd kennis heeft genomen van de 'kleine lettertjes'. Lees: hier

jj
door jjgonggrijp - Nov 22, 2011 om 00:09
12 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je uitleg Fisbel.

Ik geloof nu dat het mij nu wel duidelijk is.
Mijn excuses voor wat kort door de bocht zijn, dat kwam inderdaad door frustratie dat het op deze manier niet wil
Ik was echter wel wat op het verkeerde been gezet door Jofreda 40 haar vraag begint met "Waarom is het maximaal vermogen om huurtoeslag aan te vragen voor een alleenstaande 65plusser lager dan bij alleenstaande jonger dan 65plus?"
Ze bedoelt natuurlijk maximaal inkomen.
Blijft natuurlijk wel een "onrecht" gevoel bij mij hangen.
De extra aow in 2010 heeft er bij mijn client wel voor gezorgd dat hij net boven de inkomensgrens kwam, waardoor hij minder vermogen mocht hebben
Terwijl dit extra aow bedoeld was als een soort koopkracht compensatie.
Door deze verhoging moet hij dus 2 x 2700,-- euro huurtoeslag terugbetalen.
Het had rechtvaardiger geweest dat ze die inkomensgrens dan ook hadden verhoogd.
Het lijkt mij dan ook er meer ouderen met een klein kapitaaltje ( door hard werken en zuinigheid verkregen) en een heel klein pensioentje hiervan de dupe van zijn geworden.
Maar misschien wel te weinig om hier een politiek punt van te maken.
We moeten het maar accepteren blijkbaar.

Bedankt voor het uitzoeken en beantwoorden van mijn vragen,
misschien hebben andere mensen in dezelfde situatie hier ook nog baat bij

fi
door fisbel - Nov 22, 2011 om 01:04
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben het helemaal met u eens. De koopkrachtverbetering AOW ingaande 2009 was 1 van de compensaties opgenomen in de wet wtcg waardoor ouderen vanwege minder mogelijkheden tot ziektekostenaftrek in de aangifte (deels) gecompenseerd werden. Maar bij uw klant pakt dat helemaal verkeerd uit tav de huurtoeslag. Zelf heb ik een soortgelijke situatie 1 keer meegemaakt.

Er zit maar 1 ding op: of de situatie accepteren OF ....preluderen op toekomstige jaren. Er zijn mijns inziens voor de aangifte 2011 nog mogelijkheden. Als het vermogen van € 38.000 teruggebracht wordt tot € 33.000 blijft de huurtoeslag 2011 behouden. Er is immers € 13.758 ouderentoeslag. Let u er wel op dat alle rekeningen meetellen bijvoorbeeld ook de saldi van lopende rekeningen / rekening-courant.

Voor volgende jaren liggen er wellicht mogelijkheden door een deel van het vermogen te beleggen in groenbeleggingen cq maatschappelijke beleggingen. Let op: vooralsnog worden voor belastingjaar 2011 en belastigjaar 2012 groenbeleggingen nog gerekend tot het vermogen.

Groenbeleggingen worden nu niet meegerekend voor de te betalen Box 3 belasting. (IB-aangifte) Er is in het kader van de vereenvoudiging toeslagen een voorstel dat miv 2013 groenbeleggingen niet meetellen als vermogen voor de huurtoeslag. Er ontstaat dan een 1 of 1 situatie: als er via de IB-aangifte geen box 3 belasting te betalen is, is er rect op huurtoeslag, uiteraard binnen de gestelde inkomensgrenzen. Als uw klant het vermogen niet omlaagkrijgt door schenkingen / giften / consumptieve uitgaven zouden de maatschappelijke beleggingen vanaf 2013 mogelijk uitkomst kunnen bieden. Een belegging van € 5000 in een groenfonds is dan toereikend.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Gekopieerde info uit eindrapport: vereenvoudiging toeslagen:
Toetsvermogen huurtoeslag wordt gelijk aan vermogensdefinitie box 3 (5.2.3)
Vereenvoudiging kan ook worden bereikt door het vermogensbegrip bij de huurtoeslag gelijk te trekken met de inkomstenbelasting (IB)-definitie. De vrijstelling in de IB voor maatschappelijk beleggen en durfkapitaal geldt dan ook voor toeslagen

fi
door fisbel - Nov 22, 2011 om 08:21
851 Antwoorden / 3 Vragen

Correctie tav mijn vorig bericht: de huurtoeslag voor 2011 is niet meer te beinvloeden en moet terugbetaald worden. Dit omdat de peildatum Box 3 van 1 januari 2011 al is gepasseerd. Voor de eerstvolgende peildatum: 1 januari 2012 is uiteraard beinvloeding nog wel mogelijk.

ja
door jan schipper - Dec 5, 2013 om 14:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

Zit u net fout met het vermogen, haal dan € 5.000 van b.v uw spaarrekening.voor 31 december.
U hoeft nu 3/4 van uw vermogen opgeven, ongeveer € 1.250 is dan vrij van vermogen.
Misschien in de loop van januarie weer op uw rekening zetten.
Lees de Elsevier, dus een korting van € 1.250.
Het is niet veel , toch kan het net veel uitmaken.

fi
door fisbel - Dec 5, 2013 om 17:32
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=jan schipper schreef op donderdag 5 dec 2013, 14:33]Zit u net fout met het vermogen, haal dan € 5.000 van b.v uw spaarrekening.voor 31 december.
U hoeft nu 3/4 van uw vermogen opgeven, ongeveer € 1.250 is dan vrij van vermogen.
Misschien in de loop van januarie weer op uw rekening zetten.
Lees de Elsevier, dus een korting van € 1.250.
Het is niet veel , toch kan het net veel uitmaken.
Elsevier geeft in principe uitsluitend legale tips.
Uw tip: haal 5000 van de rekening af in het oude jaar is wel toegestaan.
Maar als u aan de wet wilt voldoen moet u deze 5000 euro minus de vrijstelling van 512 c,q, 1024 euro voor fiscaal partners opgeven in uw aangifte.

U zult waarschijnlijk bedoelen: haal 1250 euro van de rekening af, geef in het oude jaar nog 250 uit. Het vermogen Box 3 is verminderd met 1250 euro. Er is 1000 contant geld - vrij van belastingheffing Box 3.

ja
door jan schipper - Dec 5, 2013 om 21:36
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=fisbel schreef op donderdag 5 dec 2013, 17:32][quote=jan schipper schreef op donderdag 5 dec 2013, 14:33]Zit u net fout met het vermogen, haal dan € 5.000 van b.v uw spaarrekening.voor 31 december.
U hoeft nu 3/4 van uw vermogen opgeven, ongeveer € 1.250 is dan vrij van vermogen.
Misschien in de loop van januarie weer op uw rekening zetten.
Lees de Elsevier, dus een korting van € 1.250.
Het is niet veel , toch kan het net veel uitmaken.
Elsevier geeft in principe uitsluitend legale tips.
Uw tip: haal 5000 van de rekening af in het oude jaar is wel toegestaan.
Maar als u aan de wet wilt voldoen moet u deze 5000 euro minus de vrijstelling van 512 c,q, 1024 euro voor fiscaal partners opgeven in uw aangifte.

U zult waarschijnlijk bedoelen: haal 1250 euro van de rekening af, geef in het oude jaar nog 250 uit. Het vermogen Box 3 is verminderd met 1250 euro. Er is 1000 contant geld - vrij van belastingheffing Box 3.

ja
door jan schipper - Dec 5, 2013 om 21:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

=fisbel schreef op donderdag 5 dec 2013, 17:32:

=jan schipper schreef op donderdag 5 dec 2013, 14:33: Zit u net fout met het vermogen, haal dan € 5.000 van b.v uw spaarrekening.voor 31 december.
U hoeft nu 3/4 van uw vermogen opgeven, ongeveer € 1.250 is dan vrij van vermogen.
Misschien in de loop van januarie weer op uw rekening zetten.
Lees de Elsevier, dus een korting van € 1.250.
Het is niet veel , toch kan het net veel uitmaken.

Elsevier geeft in principe uitsluitend legale tips.
Uw tip: haal 5000 van de rekening af in het oude jaar is wel toegestaan.
Maar als u aan de wet wilt voldoen moet u deze 5000 euro minus de vrijstelling van 512 c,q, 1024 euro voor fiscaal partners opgeven in uw aangifte.

U zult waarschijnlijk bedoelen: haal 1250 euro van de rekening af, geef in het oude jaar nog 250 uit. Het vermogen Box 3 is verminderd met 1250 euro. Er is 1000 contant geld - vrij van belastingheffing Box 3.

ja
door jan schipper - Dec 5, 2013 om 22:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik schreef ongeveer 1.250, wist het bedrag niet precies meer,
Kwam onlangs via de Elsevier erachter dat er een vrijstelling was, .
Die mijnheer van de vrijstelling van 512 c,q, 1024 euro voor fiscaal partners opgeven in uw aangifte.
Dat bedoelde ik dus, nooit geweten dat deze vrijstelling er was.
Dus volkomen legaal.
Bij een kleine overschrijding kan het dus legaal toch de moeite waard zijn.