Ar
door Arthur23 Apr 9, 2021 om 15:19
Geldzaken & recht

Telefonisch consult

Ik kreeg een rekening van 179,49 euro voor een zogenaamd telefonisch consult. Het ging er om dat een afspraak was verzet en daarna werd ik gebeld en deelde ik mee dat ik niets mankeer en dus ook niet op een consult bij een arts kom. Het gesprekje heeft nog geen 3 minuten geduurd. Rekening voor deze mededeling 179,49 euro.
Kan een ziekehuis dit zo maar doen? Nog nooit heb ik zo veel moeten betalen voor een telefoongesprek!.
Het corona jaar zal de ziekenhuis specialisten een finnacieel fantastich jaar hebben opgeleverd door alle telefonische consulten van circa 180, -- euro voor 5 minuten bellen. Dat is 12 maal 180, -- euro per uur. Tel uit je winst en je hoeft er nog niet eens een patient voor te zien.

Vraag; kan deze oplichting zo maar?

Met vriendelijke groet,
Arthur van den Anker

9270 21 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2021 om 15:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt niet zomaar stiekem door de specialist een afspraak gepland. U wordt gebeld en bespreekt uw gezondheidstoestand. Fijn dat u niets mankeert.

Dat is dus een telefonisch consult. Heeft niets met oplichting van doen.

ro
door robtig - Apr 9, 2021 om 15:26
3 Antwoorden / Vragen

Of je nu wel of niets mankeert; je hebt een gesprek - en dus een telefonisch consult - gevoerd. Los van het feit dat voor een gesprek van 3 minuten 180 euro wel enorm veel is, is in mijn optiek geen sprake van oplichting. Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat corona gezorgd zou hebben voor een 'financieel fantastisch jaar' voor ziekenhuis specialisten...

rj
door rjw Apr 11, 2021 om 12:09
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet niet kijken naar de contactduur om te bepalen of iets duur is of niet. Ik maak weleens een presentatie van uiteindelijk maar 10 powerpoint slides die ik in een kwartiertje presenteer. Maar dat heeft soms wel meer dan een week gekost om tot die 10 slides te komen. Dat kost mijn werkgever dan minstens 3000 euro. Is dat duur? Als het onzin is wat ik heb geleverd wel. Als het een pitch is die een groot contract oplevert niet.

ju
door juliomariner - Apr 9, 2021 om 15:30
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Dit heeft met tariefcodes te maken. Voor elke bepaalde handeling geldt een code. Deze moet de zorgverlener bij de verzekering indienen. Voor een telefonisch consult (onafhankelijk van hoe lang) geldt dan een bepaald vast tarief.

mahadma
door mahadma - Apr 9, 2021 om 15:43
11569 Antwoorden / 51 Vragen

De tegenhanger van oplichting beschuldigen = fraude, dit kan u zelfs een jaar cel kosten.
Zou ik effe verwijderen. U ziet wel de prijs maar niet de lasten, dus denk nu niet dat alles pure winst is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 9, 2021 om 15:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn eerste ingeving m..b.t. reactie: heeft u een verklaring gevraagd bij het betrokken ziekenhuis? De tweede ingeving: heeft u navraag gedaan bij uw ziektekostenverzekeraar?
Dat lijkt mij in deze toch het eerste wat te doen is.

En als al aangegeven, in andere woorden, indien u zonder dat u dat kunt bewijzen op een openbaar forum als dit een beschuldiging van oplichting doet kan dat worden opgevat als een strafrechtelijk vervolgbaar feit (openbaar smaadschrift). Verwijder die opmerking: vraag .... dus snel!

ne
door neodutchio - Apr 9, 2021 om 16:05
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom u gebeld bent. Een ziekenhuis belt echt niet uit zichzelf naar onbekenden om een afspraak in te plannen. Iets zegt mij dat u een behandeling hebt ondergaan en dat een afspraak hoort bij de opvolging of nacontrole. Dat wil dus zeggen dat er een dossier van u is en dat er dus wel meer gedaan is dan alleen een telefoontje. En ook voordat ze u bellen worden eerst uw gegevens erbij gehaald, die tijd vergeet u gemakshalve ook maar even.
Voordat u iets of iemand zwart gaat maken, kom dan wel met het hele verhaal.

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2021 om 16:09
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe komt u erbij dat specialisten een "fantastisch financieel jaar" hebben gehad? U heeft kennelijk geen idee dat deze kosten gewoon bij de Verzekering ingediend moeten worden. Telefonisch consult huisarts is goedkoper dan specialist. Kortom: absoluut geen oplichting. Duur? Ja, dat wel.

Gr
door Grunn1 - Apr 9, 2021 om 16:19
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Fysieke consulten worden indien mogelijk omgezet naar telefonische consulten alleen als een arts iemand moet zien blijft een fysiek consult mogelijk maar uitslagen e.d. worden telefonisch gedaan.
Het tarief voor een telefonisch consult is hetzelfde als een fysiek consult.
Ook bij een telefonisch consult ook al duurt ie maar 5 minuten moet de arts uw dossier van te voren doornemen en achteraf een verslag maken dus nee het is geen 5 minuten hoor.

U heeft van tevoren blijkaar een afspraak gehad en die komt niet zomaar uit de lucht vallen maar daar had u een reden voor.

gerbera
door gerbera - Apr 9, 2021 om 16:36
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje warrig verhaal maar als ik het goed begrijp was er een consult gepland en deze heeft u zelf gecanseld. Maar waarom een consult als u niets mankeerd, dus  zal het verhaal wel niet compleet zijn en er iets meer aan de hand zijn. Bij een  telefonisch consult wordt uw gezondheidstoestand cq klachten besproken en lijkt mij wat langer dan 3 minuten te duren. Dus waar u het over heeft is volgens mij telefonisch contact geweest met de administratie/verpleegkundige wat u een consult noemt. Blijkbaar heeft u een gepland bezoek aan de arts niet binnen de gestelde tijd gecanseld en ja dan krijg je gewoon de rekening. Heeft dus niets met de tijdsduur van het gesprek  en de term van  "oplichting" (een nogal botte bewering) van doen want de specialist ziet hier geen cent van, zijn de kosten voor de administratie handelingen, door uw nalatigheid, die anders naar de verzekering wordt gezonden.

ro
door ronny530 - Apr 9, 2021 om 17:00
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Er was een afspraak maar die is verzet als dat telefonisch is gegaan had u kunnen zeggen dat u geen nieuwe afspraak wenste te maken omdat u niets mankeerde, er wordt dan geen vervolgafspraak meer ingepland dus hoeft u ook niet meer op een consult van de arts te verschijnen. Als u met de nieuwe afspraak akkoord bent gegaan dan kan en mag dat vanwege de corona maatregelen ook telefonisch gedaan worden u wordt dan gebeld en kunt met de arts spreken want die heeft tijd voor het consult ingepland zoals dat ook bij een bezoek aan de arts het geval is. U heeft mede gedeeld geen telefonisch consult te willen en dat kan met het niet verschijnen op de gemaakte afspraak vergeleken worden waar kosten voor in rekening gebracht worden. U voelt zich benadeeld maar het is al jaren zo dat bij zonder een geldige reden niet verschijnen de consultkosten in rekening gebracht worden. Wat mij een beetje triest maakt is dat u stelt dat ziekenhuizen aan de corona crisis verdienen zonder dat u rekening houdt met de momenteel hoge werkdruk en het al bijzonder moeilijk is om niet corona gerateerde patiënten zo goed als mogelijk te behandelen.

panter22
door panter22 - Apr 9, 2021 om 17:18
6599 Antwoorden / Vragen

Had je een afspraak met een specialist en die afspraak is niet doorgegaan vanwege de coronamaatregelen?
Heb je daarna een belafspraak gekregen met een assistent om te horen of een persoonlijk consult met een specialist noodzakelijk is?
Je krijgt niet zomaar een verwijzing van de huisarts naar een specialist.
Als je dan meedeelt dat je niets mankeert, is dat niet zo handig.
Misschien was je bang voor het eigen risico?
Je moet nu al €180 betalen.
Als je klachten hebt, aarzel niet en maak wel een noodzakelijke afspraak. Gezondheid is belangrijker dan geld.

tenormin
door tenormin - Apr 10, 2021 om 01:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kom nog even, ja, best laat, weer terug op uw "beschuldiging", want daar komt het wel op neer. Ik werd eind Oktober met spoed (nou ja, na lopen leuren met me met ambulance) in het ziekenhuis ergens opgenomen.) Bleek een geferforeerde dunne darm te zijn. Maar na een goede verzorging en scans, mocht na 10 dagen naar huis. Zonder operatie, want die zou ik niet overleven. Wist ik niet maar zoon wel. De internist belde me diverse keren (gratis) maar alles ging goed: daarna kreeg ik een telefonisch consult. Logisch, daar moest voor betaald worden, maar heel fijn dat ik niet weer naar dat "ver weg" ziekenhuis hoefde. Dat ver weg ziekenhuis was in België, ik woon nabij Den Haag.

diumenge
door diumenge - Apr 11, 2021 om 12:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begrijp dat het hoog bedrag is voor een ogenschijnlijk simpel en kort telefoontje. Maar de extreme simpelheid om te stellen/denken dat er 12 van dat soort gesprekken per uur kunnen worden gevoerd en daar de 'winst' op is gebaseerd.

Vraag; kan zo'n valse beschuldiging zo maar?

mo
door mof - Apr 12, 2021 om 11:21
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als een bestaande afspraak wordt verzet door het ziekenhuis is dat geen consult. Daarvoor hoeft u niet te betalen. Bij een consult gaat het om een inhoudelijk gesprek, dus over een
aandoening bij u waarover u wordt geinformeerd. U zegt dat u niets mankeert, toch heeft het ziekenhuis een afspraak verzet dus u had blijkbaar wel een afspraak. Die kunt u afzeggen
als u dat op tijd doet. Ook daarvoor hoeft u niet te betalen. Waarvoor u wel moet betalen is de reden waarom u in eerste instantie een afspraak heeft gemaakt. Als dat nog niet is
gebeurd dan krijgt u daarvoor ws de rekening.

Ha
door HanSoS - Apr 12, 2021 om 11:36
1 Antwoorden / Vragen

Hallo.
Wat ik nu weet na telefonisch contact met het ziekenhuis te hebben gehad is dat deze rekening al je consults betreft die je hebt gehad met de specialist, chirurch, anestheisist, noem maar op. Dit geldt voor de hele periode die je in behandeling bent geweest voor jouw medisch probleem. Dit is ook in afspraak met de verzekeringen. Mijn eerste reactie was hetzelfde. Dus bel even met het ziekenhuis. Ze weten je het, als goed is, haarfijn uit te leggen. De financiele pijn is daarna ook minder. Heb je echt weinig contact gehad dan is het natuurlijk wel een beetje zuur. Wat zal ik zeggen.....beterschap?

franksam_45592
door franksam_45592 - Apr 12, 2021 om 11:52
5 Antwoorden / Vragen

Het ziekenhuis moet het vooraf melden
[Edit redactie: e-mailadres verwijderd]

he
door henkie.penkie - Apr 12, 2021 om 11:54
150 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kan door het volgende komen dat je dat bedrag moet betalen . Als je nog niets van je eigenbijdrage (385,00) hebt verbruikt dan moet je dit bedrag als eigen bijdragen aanschouwen. Het verstandigste is om 10 maanden lang gewoon €38,50 te betalen dan krijg je deze misstanden niet. Dan doet de verzekering het voor jou betalen en voorschieten let wel op dit bedrag gaat van je eigen risico af en het resstant wat er per 31 december overblijft krijg je terug gestort naar je rekening heb je het eigen risico totaal verspeelt aan eigen ziekte kosten in het ziekenhuis dan krijg je hierover ook geen extra rekening en wordt dit gewoon door de ziektekosten verzekering vergoed. Overigings voor een consult met de huisarts hoef je geen eigenbijdrage voor te betalen

tijger1
door tijger1 Apr 12, 2021 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus geen eigen bijdrage, maar het eigen risico.

rvaneijk
door rvaneijk - Apr 12, 2021 om 12:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Heb precies dezelfde ervaring, een telefonisch consult van minder dan 4 min. kostte mij € 157,82 !
Navraag bij mijn zorgverzekeraar en de NZa leverde het antwoord op dat, deze 'handeling' onder dezelfde code vallen als een consult in het ziekenhuis zelf.
Het gehele bedrag viel helaas onder mijn eigen risico.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 12, 2021 om 13:55
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Deze Specialist heeft eerst even uw Dosier door genomen voor hij belde, die minuten zijn wel werk maar  zie je niet.
Ook nog het bellen zelf  en  U had een afspraak niet afgezegd maar verplaatst.

Wat Uw antwoord is  doet er niet toe,  hij/zij zal deze nu sluiten,  maar je had vooraf zelf moeten  bellen en afzeggen.

koekeloer
door koekeloer - Apr 12, 2021 om 18:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

U had bij het verzetten van de afspraak moeten zeggen dat u geen consult wilde. Niet tijdens het consult gesprek