au
door aukeenjannie Feb 29, 2016 om 12:56
Geldzaken & recht

Tenaamstelling wijzigen gemeentelijke belasting

Ik ben per 9 okt 2015 binnen de gemeente Leeuwarden verhuist, ik kreeg al de voorgaande jaren achtereen de aanslag van de gemeentelijke belastingen en de waterschapsbelasting op mijn naam, er liepen daarvoor ook automatische betalingen en er waren geen problemen.
Nu heeft de gemeente Leeuwarden dit per 9 okt 2015 gewijzigd en stuurt ten onrechte een aanslag voor de 2 laatste maanden naar mijn echtgenote, echter ik heb hiervoor een automatische betalingsregeling lopen derhalve worden we dubbel aangeslagen.
Na een bezwaarschrift hiervoor is dit alsnog opgelost en hoefde mijn echtgenote niet te betalen.
Voor 2016 is de aanslag nu aan mijn echtgenote gericht ( zij is ouder dan ik ben) zonder ons hierover in te lichten cq een accoord hiervoor te vragen.
Het gevolg is dat de reeds lopende automatische betalingen niet meer worden geind van mijn rekening en ik ook geen aanslag voor 2016 krijg
en dat we doordat we tijdelijk moesten verhuizen ivm sloop van ons oude huis de tenaamstelling door de gemeente is omgezet naar mijn echtgenote
dit betekent dat er opnieuw automatische betalingen moeten worden geregeld en dat er geregeld moet worden dat er in 10 termijnen betaald kan worden.
Wat een circus is dit
Ik heb contact gezocht met de gemeente maar daar werd gemeld dat ik dit niet kon wijzigen , blijkbaar kan dit in 2017 wel vermelde de betrokken medewerkster van de gemeentelijke belastingen
Is dit bij meer gemeentes de werkwijze en is het niet van de zotte om zo moeizaam hiermee om te moeten gaan wat een administratief gedoe bij die gemeente volgens mij raken zij zo het spoor wel kwijt en zit ik straks met een probleem als de boel bij hen niet klopt
Ik wil gewoon de regeling behouden zo die was voor ik verplicht moest verhuizen
Hoe kan ik dit regelen wie kan mij hierbij helpen.

2953 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 29, 2016 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De aanslag wordt opgelegd aan de oudste, heel simpel, dus dat valt niet te wijzigen. En aan u hoeft niets gevraagd te worden.

Laat uw vrouw simpel een machtiging afgeven, is zo gepiept. Niet zo'n probleem van maken.

ha
door halex - Feb 29, 2016 om 20:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

In mijn gemeente moet je elk jaar opnieuw een machtiging voor automatische incasso afgeven omdat de machtiging slechts geldt voor één belastingaanslag. Ik zou zeggen dat dat in Leeuwarden ook zo zou moeten zijn. De motorrijtuigenbelasting is de enige waarbij de automatische incasso over het jaar doorloopt. Die aanslag vervalt pas als je de auto (het kenteken) overschrijft op naam van een ander.
Maar even serieus: wat is nu echt uw probleem? Uw vrouw zet een handtekening op een formulier en u kunt weer automatisch betalen.

ru
door ruitenheer - Feb 29, 2016 om 21:38
120 Antwoorden / 0 Vragen

Na een verhuizing wordt de belastingplichtige op basis van de beleidsregels geautomatiseerd aangewezen. Kennelijk wordt in de gemeente de oudste aangewezen, dat zal dus na iedere verhuizing opnieuw uw vrouw zijn. Omdat de aanslag correct is opgelegd, kan de aanslag voor dit jaar niet meer worden gewijzigd.

@halex: Ik ken de regelingen van heel veel gemeenten, bij al die gemeenten is sprake van een doorlopende machtiging.

ha
door halex Feb 29, 2016 om 21:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha, dan heb ik weer wat geleerd. Misschien eigenlijk wel logisch omdat de belasting aan het huisadres gekoppeld is. En pas na verhuizen er een nieuwe belastingplicht ontstaat (zelfde bsn, maar ander adres). Vergelijkbaar met mijn voorbeeld van de motorrijtuigenbelasting: zolang bsn en kenteken gekoppeld zijn, loopt alles door.
Bedankt voor je toevoeging!